Piše Alen Filipović
Svako jugo u Rapcu poprilično je uznemirujuće, posebno za vlasnike brodica i poslovnih prostora uz more koji su prilikom nevremena često poplavljeni.
Mnogi se tada sjete obećanja i najave gradnje lukobrana koje je uoči izbora za gradonačelnika 2013. godine dao Tulio Demetlika ovim riječima : "...projekt 10 milijuna eura u suradnji s Vladom...sigurni vezovi za građane... razvoj grada i novi poslovni prostori".
Međutim, nakon devet godina od tog obećanja, građani još uvijek čekaju. U kojoj je fazi izgradnja lukobrana upitali smo ravnateljicu Lučke uprave Rabac Antonelu Mohorović Kožuh, koja je na tom mjestu od 2018. godine.
Antonela Mohorović Kožuh Foto Istarski.hr
Ona pak kaže da je od prethodnog upravitelja naslijedila djelomičnu dokumentaciju koju je bilo potrebno nadopuniti, te da je projektna dokumentacija u njenom mandatu konačno zgotovljena.
Kako doznajemo, nova građevinska dozvola dobivena je 9. listopada 2020. godine, a trenutno u suradnji sa konzultantskom tvrtkom "Logoteam" iz Rijeke, čekaju da se otvori EU fond na koji bi aplicirali.
Ostaje pitanje da li je bivši gradonačelnik Labina Demetlika bio svjestan da dokumentacija nije potpuna kada je dao obećanje za izgradnju lukobrana? Neispunjena predizborna obećanja nisu kažnjivo dijelo, ali ostaju kao moralna obaveza.
Kazniti su ga mogli samo birači, a oni su Tulia Demetliku tada "kaznili" odlaskom u Sabor, vjerojatno nadajući se da će se s Markova trga lakše izboriti za interese svog grada.
Nažalost, ni kao saborski zastupnik Demetlika nije uspio pokrenuti izgradnju lukobrana i održati svoje obećanje iako je poznato da je bio u korektnim odnosima sa Vladom HDZ-a.
Nada umire posljednja, a Labinjani je očito imaju beskrajno. Zato ostaje nada da će njegov stranački kolega iz IDS-a koji je preuzeo mjesto gradonačelnika Valter Glavičić biti uspješniji.
On je već na polovici drugog mandata i od njega se očekuje da sa svojim timom aplicira na neki od EU fondova prije nego istekne građevinska dozvola.
Službeni popis potonulih brodica u Rapcu ne postoji. U Lučkoj upravi kažu da ne vode evidenciju o tome, iz razloga što vlasnici nisu dužni prijaviti potonuće. Po procjeni jednog od stručnih ronioca, koji je mnoge brodice izvukao sa dna, u zadnjih 10 godina broj potonulih brodica je između 40 i 50.
Foto Istarski.hr
Troškovi vađenja brodica kreću se od 3.000 kuna za manje barke, tipa Istranka i Dalmatinka, a ako je u pitanju veći brod, troškovi iznose i do 20.000 kuna, a odnose se na usluge ronioca i kamiona dizalice.
Fiksna dizalica u Rapcu postoji u uvali Maslinica, ali nije u funkciji posljednje dvije godine zbog problema s koncesijom. Iako je promjenom Plana upravljanja pomorskim dobrom iz 2021.godine Lučka uprava preuzela upravljanje tim dijelom obale, još uvijek čekaju dozvolu Županije za izdavanje koncesije, tako da trenutno nitko ne obavlja usluge fiksnom dizalicom.