Osam je godina prošlo otkako su na zelenim površinama oko velikog pulskog rotora u Šijani posađena 'polja makova'. Onih svijetlećih, dakako, osmišljenih u 'laboratoriju' dizajnera svjetla Deana Skire.
No, možda i brže no što smo se nadali, makovi su počeli 'venuti'. Od četrdesetak rasvjetnih tijela koja su lako postala vrlo prepoznatljiv gradski simbol, do sada su zbog oštećenja uklonjena čak četiri.
Značajan dio preostalih, pak, svijetli pomalo 'krezavo'. No, za razliku od ovog drugog problema, uzrokovanog propadanjem žarulja, koji je očekivan, rješiv i, prema najavi Grada, uskoro će i biti riješen, onaj prvi tužniji je i, čini se, teže popravljiv. A to je - uništavanje lampi. Barem po mišljenju dizajnera ove instalacije, Deana Skire, svi lomovi na lampama imaju 'potpis' vandala jer su materijali od kojih su načinjene, izuzetno otporni na vanjske utjecaje.
Dean Skira
- To su prilično čvrste stvari za javnu upotrebu i prostore. Ja sam vidio jednu razbijenu lampu i točno se vidi da je netko pokazivao svoju snagu. Godinama je sve bilo OK, a bilo je i oluja i svega… Što ćete, očito netko ne voli svoj grad. Meni je jako žao zbog toga, ali ja imam takvo iskustvo i iz '95. godine, kad smo napravili rasvjetu za Lungomare; prve noći su se klinci za pivo kladili tko će prvi razbiti jedno od rasvjetnih tijela koje smo montirali, veli Skira kojeg ovakve situacije, dodaje, žaloste, ali više ne iznenađuju.
Nove žarulje uskoro stižu
Zastarjele metalohalogene žarulje
Rješenje za vandalizam, veli, nema, no kod obnove lampa planira suradnju s Gradom, odakle su ga već kontaktirali za savjet o mogućnosti popravljanja ili nabave novih. Lampe se mogu mijenjati djelomično ili u cijelosti, objašnjava, no s obzirom na poskupljenja unatrag nekoliko godina, u ovom mu je trenutku teško procijeniti koliko bi one sada mogle koštati pa će biti potrebno sačekati službenu ponudu. Ipak, za samo osvjetljenje, smatra Skira, bolje trajno rješenje od sadašnje je LED rasvjeta, kakva nije postojala kada se instalacija postavljala, a to bi se, vele iz Grada, trebalo uskoro dogoditi.
"Krezava" situacija
Nažalost, garancije da će se zamijeniti i svi cvjetovi za sada ipak nema. Presudit će novac.
"Do sada su uklonjena četiri maka zbog većih oštećenja te će se razmotriti mogućnost i opravdanost njihovog popravka, budući da svaki zamjenski dio mora imati odgovarajuće ateste. U narednom je razdoblju planirana zamjena postojećih rasvjetnih elemenata novima, u LED tehnologiji", rekli su nam iz gradske palače, naglasivši da će LED rasvjeta znatno doprinijeti energetskoj učinkovitosti.
Postolje nakon uklanjanja maka
Nova oštećenja na grlu lampe
Odražavanje rasvjete, oborinske odvodnje i zelenih površina u sklopu kompleksa velikog rotora u Šijani, u potpunosti je u nadležnosti Grada, dok su okolne prometnice pod upravom Hrvatskih cesta. Lampe se svakodnevno nadziru, kažu u Gradu, te se saniraju i zaštićuju anti-korozivnim sredstvima. Popravljaju se i novonastale pukotine, održava tlo za koje su lampe pričvršćene i uređuje okolno raslinje. Sva rasvjetna tijela u sklopu mreže održavaju se iz jedinstvenog proračuna pa za makove i rotor, doznajemo, nisu predviđena nikakva posebna sredstva.
Na tek okončanoj javnoj nabavi, Grad je za održavanje gradske rasvjete u naredne četiri godine, što je projekt vrijedan tek nešto ispod 1,5 milijuna eura, odabrao zajednicu tvrtki Vintijan , Zanitel, Pro Lux i Elput iz Pule.
Makovi u talijanskim gradovima Mestre i Bologna (foto Comune di Venezia i privatna arhiva)
Rotor bez maglice
S obzirom na to da se povremeno pojave fotografije sličnih makova u drugim europskih gradovima, poput Bologne i Mestre, pitali smo Skiru imaju li oni veze s projektima njegovog dizajnerskog studija.
- Ne. Makovi su proizvod talijanskog proizvođača iz Bologne. Nije ih moguće kupiti izravno jer se izrađuju po narudžbi, ali oni su kao proizvod dostupni svima, pa se mogu naći i u drugim gradovima, veli Skira koji bi, iako je za Pulu odabran znatno veći broj od prosječnih tri do pet cvjetova koliko se najčešće može vidjeti na drugim lokacijama, volio da ih u Šijani ima i više. Da je ritam izgradnje kompleksa tekao drukčijim ritmom, veli, možda bi ih i bilo.
- Žao mi je što smo unutar tog projekta imali ograničenu zonu obuhvata. Kasnije se park proširio i žao mi je što se i makovi nisu proširili na čitavu zonu, ali to je tada bilo vezano za građevinsku dozvolu, veli.
No, osim parka, najupečatljiviji dio zone 'polja makova' veliki je, osvijetljeni rotor. Uz izuzetak tek jedne smetnje koja ga prati od početka, vodene maglice koja nikada nije puštena u rad, sam kružni tok i rasvjeta, potvrdio je Skira, besprijekorno funkcioniraju već godinama, a na zahtjev Grada ili Turističke zajednice, njegova tvrtka povremeno uključuje boju kojom se simbolično obilježavaju pojedini dani.
Izostanak vodene maglice, za što, kako kaže, do danas nema praktično jasnog objašnjenja ipak ga jako žalosti. pak, jako ga žalosti.
- Bilo je špekulacija da magla ide na cestu, što uopće nije istina. Međutim, ti motori koji su ugrađeni nisu oni motori koji su bili predviđeni projektom. Oni koje smo mi htjeli, trebali su funkcionirati tako što bi 10 sekundi proizvodili maglu s pauzama od po 20 sekundi. A, navodno, odnosno tako nam je još tada na jednom koordinacijskom sastanku rečeno, ovi koji su ugrađeni mogu radili minimalno dvije minute…. Meni je strašno žao da tako jedan jedinstven efekt nikad nije stavljen u funkciju jer je to jedna velika atrakcija. Ta maglica, osim što je trebala davati organsku formu strukturi, trebala je služiti i zalijevanju trave… Navodno da treba samo zamijeniti ta dva motora, li to se nije dogodilo. Ne znam zašto i nadam se da će Grad intervenirati, kaže Skira.
- Ti projekti su jako odjeknuli u svijetu. Ja sam bio šokiran kad sam u festivali svjetla u Lyonu i ugledao video s našim dizalicama. To je zaista bilo jedinstveno. Čak su nas pokušali i kopirati u Brazilu prije par godina. Neuspješno, doduše, kaže kroz smijeh.
Vodeći se željom osvjetljavanja gradskih znamenitosti koja će, ako sve bude išlo po planu, najavio je, jednom obuhvatiti i našu najznačajniju antičku građevinu, Arenu, još prije deset godina, noćnu je vizuru Pule preobrazio osvjetljavajući Uljanikove dizalice i pretvarajući ih u takozvane
„Svijetleće divove“.
- I dizalice se trudimo održavati. S obzirom na situaciju u Uljaniku, malo je teže, ali zaista se trudimo. Postoje ljudi u Uljaniku s kojima još uvijek surađujemo, Turistička zajednica još sve financira, ali teško je jer je sada već prošlo dosta godina i tamo bi se trebao zamijeniti neki hardver, pomjerile su se i neke antene, čak je i dio reflektora razbijen, veli Skira.