Kultura

udara u sva mjesta našeg društvenog licemjerja

NAJBOLJA PREDSTAVA 30. PUF-a ČEŠKI "OTOK" Jesmo li u stanju prekinuti milenijsku pohlepu za stalno novim 'rajevima'?

Uz virtuozno razrađen scenski prostor i majstorski osmišljenu koreografsku izvedbu, kako obrazlaže žiri u sastavu Tanja Vrvilo, Nataša Govedić i Luka Mihovilović,  predstava "Otok!" postavlja pitanje jesmo li u stanju prekinuti svoju milenijsku pohlepu za stalno novim stjecanjem „rajeva“ i umjesto toga izgraditi nove modele društvene brige za paklove koje ostavljamo za sobom. I plesno i redateljski i scenografski i kostimografski riječ je o pomno promišljenom i razrađenom kazališnom djelu, koje ni u jednom trenu ne moralizira i ne docira, ali udara u sva mjesta našeg društvenog licemjerja i kroničnog pomanjkanja ekološke odgovornosti. To je i brehtijanska predstava o tome da se potrebno probuditi iz raznih vrsta političkih hipnoza, prema kojima kapital uvijek ima prednost nad čovjekom


 
5 min
Istra24
Počasna nagrada suosnivaču PUF-a Davoru Mojašu iz dubrovačkog teatra Lero (foto: Igor Dražić)

Uz virtuozno razrađen scenski prostor i majstorski osmišljenu koreografsku izvedbu, kako obrazlaže žiri u sastavu Tanja Vrvilo, Nataša Govedić i Luka Mihovilović,  predstava "Otok!" postavlja pitanje jesmo li u stanju prekinuti svoju milenijsku pohlepu za stalno novim stjecanjem „rajeva“ i umjesto toga izgraditi nove modele društvene brige za paklove koje ostavljamo za sobom. I plesno i redateljski i scenografski i kostimografski riječ je o pomno promišljenom i razrađenom kazališnom djelu, koje ni u jednom trenu ne moralizira i ne docira, ali udara u sva mjesta našeg društvenog licemjerja i kroničnog pomanjkanja ekološke odgovornosti. To je i brehtijanska predstava o tome da se potrebno probuditi iz raznih vrsta političkih hipnoza, prema kojima kapital uvijek ima prednost nad čovjekom

Na sinoć završenom međunarodnom kazališnom festivalu PUF nagradu "Oblak" za cjelovito scensko promišljanje dobiva stručni žiri dodijelio je predstavi "Otok!" (“The Island!”) češke skupine Burkicom i koreografkinje Jane Burkiewicszove.

Riječ je o kritici eskapističkog aspekta sanjarenja o bijegu na utopijski otok, posebno o kritici kolonijalnog osvajanja stalno novih egzotičnih lokacija kako bi se eksploatirala njihova ekonomska dobra i ljudski kapital.

Kako obrazlaže žiri u sastavu Tanja Vrvilo, Nataša Govedić i Luka Mihovilović, uz virtuozno razrađen scenski prostor i majstorski osmišljenu koreografsku izvedbu, predstava postavlja pitanje jesmo li u stanju prekinuti soju milenijsku pohlepu za stalno novim stjecanjem „rajeva“ i umjesto toga izgraditi nove modele društvene brige za paklove koje ostavljamo za sobom. I plesno i redateljski i scenografski i kostimografski riječ je o pomno promišljenom i razrađenom kazališnom djelu, koje ni u jednom trenu ne moralizira i ne docira, ali udara u sva mjesta našeg društvenog licemjerja i kroničnog pomanjkanja ekološke odgovornosti. To nije samo ekološka budnica, nego i kompleksna kazališna studija čovjeka kao predatorske životinje, okrutne i prema primjercima vlastite vrste, baš kao i prema svim drugim vrstama. U isti mah, to je i brehtijanska predstava o tome da se potrebno probuditi iz raznih vrsta političkih hipnoza, prema kojima kapital uvijek ima prednost nad čovjekom.

Stručni žiri je  dodijelio nagradu 'Kaplja'  (nagovještaj osvježenja)  čak trima izvedbama. Prvu nagradu 'Kaplja' dobili su  Vasja Šumonja i Luna Vojnović za performativni koncept izložbe „Sisi vrati se!“ ili fotografsko vrednovanje mačje rezistentnosti na sve vrste političkih pritisaka, okrutnosti i bezdušnosti.

- Životinja u kulturnom prostoru donosi sa sobom dostojanstvo nepokorenosti i samosvojnosti, uspostavljenog fotografskim jezikom. Sisi je nadimak slavne austro-ugarske kraljice, ali i ime mačke na fotografijama, dok serija epiteta objavljenih uz mačje portrete („tvrdoglava, svoja, graciozna, pametna“) uspostavlja vrijednost mačjeg života kao suverenog umjetničkog subjekta. Njegovanje tradicije trajnog „životinjskog programa“ PUF-a svakako je nešto što bismo voljeli vidjeti i na nadolazećim selekcijama festivala, ističe žiri.

Drugu nagradu 'Kaplja' dobila je španjolska umjetnica Macarena Recuerda za „The Watching Machine“ - električno kazalište koje priziva optičke iluzije i senzorij snova teatralnih atrakcija ranog filma Segunda de Chomóna ili, bolje rečeno, prešućene filmašice i glumice Julienne Mathieu, njegove partnerice.

"Trik-svjetla 'Stroja za promatranje' njegove su mikrofonske oči i usta te istodobno oči i usta izvođačice, ali u zrcalnoj levitaciji mašinske vizije oni su ionako jedno ili više. No, to još nije machinima, to je još uvijek machianima! Istraživački princip preokretnog spektakla postaje izvedbena rutina hvatanja prijateljskog zrcaljenja na tragu aktivnosti posthepeninga, točnije organizacija promatranja je instruktivna, a zrcalna projekcija mikrofonskog svjetla stroja za promatrače čudesna. Šireći zrcaljenja od tehnika promatranja moderniteta 19. stoljeća do suvremenih praksi détournementa za izmještanja funkcija stroja i tijela, Macarena Recuerda nas podsjeća da su strojevi za slike naši, a ne tehnički: zato što je vjetar visoko, zato što je nebo plavo, obrazaže žiri.

Treću nagradu 'Kaplja' dobili su umjetnici Branko Gulin te Marjan Sinošić i Debora Trusgnach iz Gradske radionice Pula za vizualno-performativnu instalaciju „Duhovi prirode uzvraćaju udarac!“. Na praznim mjestima posjećenih stogodišnjih stabala na pulskom šetalištu Giardini suprotstavljena su tri totema, svaki sa svojim ranama i prizivanjem velikog simboličkog stabla života u kome su ljudi, životinje i stabla trajno i neraskidivo povezani.

- Etika brige za stablo kao punopravnog građanina grada Pule i estetika ritualnog upozoravanja ne samo na ekološku, nego i društvenu „nultu vrijednost“ stabala, kao i na potrebu maksimalne zaštite biookoliša koji nastanjujemo, čini nam se trajnim prioritetom ovog festivala, kao i sjajnom smjernicom za daljnje istraživanje u sklopu PUF-a, navodi žiri.

Nagradu "Vjetar" za istraživačke dosege dobio je performans “Redacted” Igora Zenzerovića koji se strateški poslužio egidom profesionalnog naslova i imena Siniše Labrovića da svoju publiku „otme“ slavnom performeru i izloži namjerno pojačano kaotičnoj automobilskoj vožnji.

Zenzerović osobno provodi svoju publiku suvremenim pulskim ulicama, ali i građanskim paranojama i  pseudoindoktrinacijama različitih teorija zavjere, otvarajući problem migranta u našem kolektivnom prtljažniku. Izvedbeno „pucanje od bijesa“ ili eksplozivnu dimenziju komentiranja ratne i eksploatatorske strane naše zbilje, Zenerović izvodi u ključu pojačavanja svijesti sudionika performansa o manjku brige za „vlastiti volan“, namjerno kontrastiranu lažnoj brizi vozača (centralnog izvedbenog pripovjedača) za svjetska žarišta konflikta. Mala vožnja otkriva mnoge dimenzije naših mikropsihotičnih ponašanja, kao i stalne socijalne mikroagresije, točno ih locirajući u tobožnju „normalnost“ naše svakodnevice.

Nagrada 'Munja' ove godine nije dodijeljena.

Počasne nagrade

Za okruglu obljetnicu izradili smo počasne nagrade koje smo u ime organizatora festivala, SAKUD-a Pula, dodjelili onima koji su tijekom PUF-ovog života doprinijeli njegovom nastanku, razvoju i opstanku. Festival ovakvog formata nije moguće realizirati bez timskog rada niza stručnih suradnika, suorganizatora, tehničara, volontera, i svih onih koji pružaju podršku na najrazličitije načine - prostorom, opremom, intelektualnim uslugama ili fizičkom snagom

Prvog dana festivala nagradu smo za 30-godišnji rad uručili umjetničkom ravnatelju PUF-a i voditelju Kazališta Dr. Inat, suorganizatoru festivala, Branku Sušcu, koji je pak počasnu nagradu “sramežljivo” dodijelio i Nataši Govedić. Ali ovo nije vrijeme da se potiho zahvalimo nego da javno obznanimo našu zahvalnost na susretljivosti, trudu, upornosti, i nemjerljivom doprinosu.

Počasne nagrade dodijelile su producentica PUF-a Ivana-Nataša Turković i asistentica izvršne produkcije te voditeljica društvenih mreža Olesia Rusinova. Njih su dobile dvije prethodne djelatnice SAKUD-a, Ela Poljarević i Zdenka Višković Vuković, zatim suosnivači festivala Davor Mojaš, Nebojša Borojević i Romano Bogdan, dizajnerica vizualnih identiteta i svih promotivnih i promidžbenih materijala od 2011. godine Feodora Gubaš Štifanić, Suzana Marjanić i Bojan Munjin koji nemjerljivo doprinose promociji festivala u medijima i časopisima, tehnički direktor festivala Marku Bolkoviću koji je s PUF-om već 25 godina i Istarsko narodno kazalište, suorganizator i domaćin niza programa.

Posebna zahvala išla je učestalim suorganizatorima PUF-a: Arheološkom muzeju Istre, Povijesnom i pomorskom muzeju Istre i Galeriji Cvajner, dugogodišnjoj volonterki Sabini Aličić Butković i Sandru Butkoviću koji je izradio novu web stranicu festivala, te Miru Ploju.

Ove godine realizaciji PUF doprinijeli su i Dnevni boravak DC-a Rojc, Galerija Makina, Klub Kotač, donatori (Ministarstvo kulture i medija RH, Istarska županija, Grad Pula, TZ Grada Pule, Zaklada Kultura nova, Program za internacionalizaciju španjolske kulture PICE), HUIU, Bistro Alighieri, Pleter usluge, Bistro Public, Crkva sv. Franje i medijski pokrovitelji.

Nagrade je ove godine izradila Iva Višković, uz doprinos Branka Gulina.


Nastavite čitati

Pula
 

Istarsko narodno kazalište: 26. folklorne večeri "KUD Uljanik" i gosti

Ovaj spektakl donosi raznovrstan program koji će publici predstaviti tradicionalne plesove, glazbu i kostime iz različitih dijelova naše zemlje. Uz domaćina KUD "Uljanik" iz Pule nastupiti će i KUD "Ivan Fonović Zlatela" iz Kršana te KUD "Zvir" iz Jelenja koji će svojim izvedbama oživjeti bogatu folklornu baštinu

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.