Kultura

'ZMIJA IZMEĐU VAS I VAŠE RELIGIJE'

O IZLOŽBI BOJANA ŠUMONJE 'Ovo je trenutno najbolja slikarska izložba u Zagrebu! Svijet ružičastih flamingosa, nagomilanog otpada i golemog Paška Patka'

"Možda on ove motive doživljava kao arhetipove, no njegovo je slikarstvo daleko od arhetipova. Možda je i to razlog zbog kojeg gotovo svaku njegovu izložbu nastojim popratiti. A i sviđa mi se njegov angažman oko Galerije Poola u Puli, kamo dovodi mnoge svoje kolege, u pravilu slikare mlađe generacije, i tako radi na decentralizaciji, što sam već više puta napisala", piše novinarka Patricia Kiš Terbovc


 
3 min
Istra24

"Možda on ove motive doživljava kao arhetipove, no njegovo je slikarstvo daleko od arhetipova. Možda je i to razlog zbog kojeg gotovo svaku njegovu izložbu nastojim popratiti. A i sviđa mi se njegov angažman oko Galerije Poola u Puli, kamo dovodi mnoge svoje kolege, u pravilu slikare mlađe generacije, i tako radi na decentralizaciji, što sam već više puta napisala", piše novinarka Patricia Kiš Terbovc

O sviježe otvorenoj izložbi Bojana Šumonje u Galeriji Forum u Zagrebu pod nazivom "Kako sjebati zmiju", pohvalni je tekst napisala Patricia Kiš Terbovc u Jutarnjem listu.

Izložba traje do 26. kolovoza, a kustos je Feđa Gavrilović, koji i vodi Galeriju Forum.

- Slika "Here We Are, jebi ga" jedna je od slika Bojana Šumonje koje se mogu pogledati u Galeriji Forum u Zagrebu. Na slici su ružičasti plamenci, pet ih je, djeluju izgubljeno, svaki gleda u svojem pravcu, nalaze se u šumi. Jasno je i iz njihovih izraza lica da su pogubljeni. Raznih su visina, a izrazi lica, koliko god pokazuju istu emociju, zabrinutost, posve su različiti. Različite su i njihove nijanse ružičaste, kao i njihova visina. U pozadini su breze, mnogo ih je. Zemlju je pulski slikar naslikao u mnogim nijansama smeđe boje. Sam će umjetnik pojasniti ovaj motiv: "Možda je ovo moja prva distopijska slika... Kontemplirajući nad recentnim stvaralaštvom suvremene slikarske produkcije, uočio sam da su to već toliko komercijalizirani motivi da sam ih počeo doživljavati kao izlizane suvremene arhetipove", piše novinarka i nastavlja:

- Možda on ove motive doživljava kao arhetipove, no njegovo je slikarstvo daleko od arhetipova. Možda je i to razlog zbog kojeg gotovo svaku njegovu izložbu nastojim popratiti. A i sviđa mi se njegov angažman oko Galerije Poola u Puli, kamo dovodi mnoge svoje kolege, u pravilu slikare mlađe generacije, i tako radi na decentralizaciji, što sam već više puta napisala. Osim toga, kad god se piše o umjetnicima koji su rođeni krajem šezdesetih ili početkom sedamdesetih, valja na umu imati jedan kontekst: u to je doba slikarstvo, ono figurativno, bilo gotovo pa posve iščezlo sa scene. Tako je bilo i u doba kada je na scenu stupio Šumonja, đak inače venecijanske Accademia di Belle Arti, i to kiparskog odjela. Na slikarstvo se odlučio s vremenom.

Kustos Feđa Gavrilović o zmiji, Šumonji...

Kustos ove izložbe, voditelj Galerije Forum, Feđa Gavrilović, u predgovoru izložbe piše: „Slike Bojana Šumonje istovremeno su aktualne i klasične u svojim motivima. Arhetipskog neprijatelja koji u brojnim mitologijama – od biblijske do mezoameričke – ima lik zmije, on postavlja kao nevidljivog i neizrecivog, nespoznatljivog animusa iza ljudske kreativnosti i ljudske destrukcije. Tu kreativnost kod Šumonje predstavlja suvremena umjetnost, preciznije, suvremeno slikarstvo (što slikama daje i autoreferentnu crtu), a destruktivnost pustopoljine na kojima se ističu nakupine otpada, odnosno ostaci civilizacije koji imaju svoju materijalnu tvarnost i svoje simboličko značenje. Drugim riječima, zagađuju prirodu, ali i um.“

Slika, pak, "We are all coming from somewhere" iz 2012. godine, ulje na platnu, prikazuje životinje, krave i kozliće, kako odmaraju na krevetima, doduše na podu, no na krevetima sa šarenom, pomalo neurednom posteljinom. Spavaju tu i ljudi pod dekama, sirotinjskim. Slikar ponovno fino nijansira boje, naročito smeđu.

"La Festa Dopo La Partenza Degli Umanoidi", 2022., ulje na lanu, 202 puta 260 cm, "Plastic God from the woods", 2022., ulje na lanu, 210 puta 260 cm/nakon odlaska ljudi, sve su to platna koja ne pružaju lijepu sliku. Ono što daju naslutiti kraj je, kataklizma. Nema više.

Zadnja slika, smatra sam umjetnik, daje odgovor, odnosno pokušava, na pitanje: "Zmija koja je zavela i prevarila Evu povezana je s osjećajima iskušenja, seksa, s upitnom vjerom i nečime što staje između vas i vaše religije... Zmija, koja je probudila sumnju, učinila je da čovjek padne u grijeh te raskine izravni odnos s Bogom, postala je amblem zla. Pitanje ‘Kako sjebati zmiju?‘ je ontološko, a pomalo i kozmogonijsko..."


Nastavite čitati

Zaprimljeno 11 kandidatura, osam ima dovoljno potpisa

DIP je zaprimio kandidature Zorana Milanovića, Dragana Primorca, Mostova Mira Bulja, nezavisnih Marije Selak Raspudić, Nike Tokića Kartela, Slobodana Midžića i Tomislava Jonjića. Zaprimio je i kandidature Dražena Keleminca (Autohtona Hrvatska stranka prava), Ivane Kekin (Možemo), Branke Lozo (Dom i nacionalno okupljanje) i Karoline Vidović Krišto (Odlučnost i pravednost) koja je u sinoć posljednja stigla u DIP

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.