Scenarij za film je redatelj Scott Cooper napisao prema istoimenom romanu Louisa Bayarda ‘Blijedoplavo oko’, knjizi američkoj pisca i književnog kritičara poznatog po domišljatim imaginacijama povijesnih ličnosti i slavnih, ali izmišljenih likova poput braće, djece ili bračnih partnera slavnih osoba, koji su sudionici u njegovim misterijima, trilerima i avanturama * Sumoran i zastrašujuć, film, koji se oslanja na snažnu glumačku ekipu i raskošnu i vrlo stiliziranu scenografiju, misterija je ubojstva ali i kompleksna mračna priča puna slučajnosti, podudarnosti, nadnaravnih ukrasa i arhaičnih dijaloga
Scenarij za film je redatelj Scott Cooper napisao prema istoimenom romanu Louisa Bayarda ‘Blijedoplavo oko’, knjizi američkoj pisca i književnog kritičara poznatog po domišljatim imaginacijama povijesnih ličnosti i slavnih, ali izmišljenih likova poput braće, djece ili bračnih partnera slavnih osoba, koji su sudionici u njegovim misterijima, trilerima i avanturama * Sumoran i zastrašujuć, film, koji se oslanja na snažnu glumačku ekipu i raskošnu i vrlo stiliziranu scenografiju, misterija je ubojstva ali i kompleksna mračna priča puna slučajnosti, podudarnosti, nadnaravnih ukrasa i arhaičnih dijaloga
Njujorški detektiv, bradati Augustus Landor (Christian Bale), skoro je veteran, ali izvrsnog profesionalnog ugleda. Zato je pozvan istražiti misterioznu smrt kadeta Vojne Akademije, obješenog u šumi. Šutljivi Landor kao da gaji netrpeljivost prema svim bićima oko sebe, no ipak prihvaća slučaj. On živi samački u šumskoj kolibi i voli popiti koje piće više u lokalnoj krčmi, udovac je, a od kuće mu je pobjegla kći.
Upoznavši se s tijelom kadeta kojemu je izvađeno srce, Landor angažira mladog kadeta čudnovatih manira, Edgara Allana Poea (Harry Melling) za svog pomoćnika. Poeove upale oči, koje dominiraju koščatim licem istaknutih jagodica, ubrzo fasciniraju Landora. On je iznenađujuće zaštitnički, pa čak i nježno nastrojen prema egzaltiranom zanesenjaku, a oni pritom razvijaju i neobičan odnos.
Scenarij za film je redatelj Scott Cooper napisao prema istoimenom romanu, četvrtoj knjizi američkoj pisca i književnog kritičara Louisa Bayarda ‘Blijedoplavo oko’, iz 2003. Bayard je kao autor upravo i poznat po domišljatim imaginacijama povijesnih ličnosti i slavnih, ali izmišljenih likova poput braće, djece ili bračnih partnera slavnih osoba, koji su sudionici u njegovim misterijima, trilerima i avanturama.
Jaku glumačku postavu čine Timothy Spall koji glumi voditelja Akademije te vrlo dickensovski par - Toby Jones kao školski liječnik, kirurg i Gillian Anderson kao njegova histerična, pričljiva supruga. Charlotte Gainsbourg glumi samozatajnu konobaricu, Landorovu ljubavnicu, a jedini američki glumac u ekipi, Robert Duvall stari je profesor okultnih nauka i frenolog, kolekcionar brojnih knjiga kojima Landoru pomaže razriješiti višestruki zločin.
U stvarnom životu, upravo 1830. godine, kad se i događa radnja filma, Poe je na West Pointu izdržao samo nekoliko mjeseci. Oskarovac Christian Bale, kojeg nismo puno puta vidjeli u ovakvim ulogama, odlično je iznio postepeno emotivno otvaranje, toplinu i iskreno prijateljstvo prema drugoj osobi - ovakvom čudaku.
Nadareni, izvrsni Melling, kojeg vjerojatno najviše znamo iz svijeta ‘Harry Pottera’, ovdje je pokazao veliki talenat za scenski govor i pokret, prirodnost izvedbe, kao i samouvjerenost pri utjelovljenju karaktera koji živi u svom paralelnom svemiru, a prisiljen je biti uzemljen u vojničkoj stvarnosti.
Uz dovoljno strpljenja, osumnjičenik će često ispitati samog sebe.
Poeova romantična objašnjenja brzo su i lako prodrijela u okorjelog mrzovoljnog detektiva, što i nije baš logično, no oprečnost njihove suradnje jest uvjerljiva. Iako karakterno kao i svjetonazorski vrlo različiti, oboma im je zajednička tuga koju Poe utapa pisanjem pjesama, a Landor zalijeva alkoholom.
Njih dvojica predstavljaju izvrsno dramaturški postavljen, odlično uigran i odigran, te uvjerljivo režiran odnos dvaju muških karaktera, smještenih u vrijeme prije gotovo 200 godina.
Redatelj Scott Cooper se inače bavi muškim odnosima, prijateljstvima, međusobnim muškim povjerenjima, izblijedjelim ili propalim karijerama, s pretežito muškim karakterima. Ovo je treća suradnja Balea i Coopera (‘Čelična pravda’, u originalu ‘Out of Furnace’’ i vrlo solidni ‘Svi smo neprijatelji’, u originalu ‘Hostiles’).
Za glavnu ulogu očajnog country pjevača u Cooperovom prvom dugometražnom filmu, ‘Ludo srce’ iz 2009. Jeff Bridges osvojio je zasad svog jedinog Oscara, a film je nagrađen i Oscarom za najbolju glazbu.
Raskošne i vrlo stilizirane scenografije snijegom pokrivene doline rijeke Hudson, sumoran i zastrašujuć, film je misterija ubojstva ali i kompleksna mračna priča puna slučajnosti, podudarnosti, nadnaravnih ukrasa i arhaičnih dijaloga, često poput stihova. Autor originalne glazbe je trostruki oskarovac, kanadski skladatelj i dirigent, Howard Shore; snimatelj je dugogodišnji Cooperov suradnik, Masanobu Takayanagi.
Naslov filma dolazi iz Poeove kratke priče ‘The Tell-Tale Heart’ (slobodnim prijevodom Srce koje priča priču) u kojoj je žrtva ubojstva starac neobičnog blijedoplavog oka lešinara. U toj je priči narator istovremeno i ubojica ubojstva o kojem govori. Ovaj okultni gotički krimi triler dostupan je za gledanje od 6. siječnja, najgledaniji je Netflixov film već desetak dana, a zanimljivo je i da je više hvaljen od gledatelja nego od kritike.
Zar nisu sve obitelji nešto krive?
Dramaturški tok skrivene bilješke, neotkrivene zatiljne rane, leša kojem prsti pucketaju od mrtvačke ukočenosti, zatim djevojka s epileptičnim napadima, kao i neobično nestali ljudi, standardna je, ali dobra razvojna linija okultnog misterija. Puno je prilično izravnih aluzija na Poeove radove, poput crnog gavrana ili zazivanja Lenore-a, ali i suptilnih poput nestanka obožavane žene, motiva koji se pojavljuje u mnogim njegovim pjesmama, pa i glasovitoj Annabel Lee. Atmosfera je opojno mračna, lik velikog pisca i pjesnika šlag je na vrhu torte, dok su zločini koji se istražuju iznimno monstruozni.
Zadnja četvrtina filma zanimljivog je dramaturškog obrata, koji je nešto poput narativnog oduška ili malog nastavka već razriješene okultne priče, koji pokazuje odnos Landora i Poea i skreće priču u posve novi kolosijek. U tom je dijelu režijski promijenjen pristup dramskom pripovijedanju, no solidan ritam filma je nastavljen. Sve navedeno, ovu zastrašujuću dvosatnu gotičku bajku čini iznimno atraktivnom i intrigantnom u svojoj arhaičnosti.
Ocjena filma 4 / 5
Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.
Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.