Kultura

Večeras od 19 sati na Radio Rojcu

RADIO ESEJI: Dekonstrukcija zvuka u fokusu šestog izdanja Radija na ledu

Šesto izdanje Radija na ledu zvuk istražuje kroz formu okruglog stola, eksperimentalnog koncerta, zvučne dekonstrukcije i audio eseja * Na okruglom stolu govore glazbenici i istraživači zvuka Leo Beslać, Alen Sinkauz, Luka Čapeta te Hrvoje Pelicarić, a razgovor moderira Ivan Slijepčević


 
4 min
Istra24

Šesto izdanje Radija na ledu zvuk istražuje kroz formu okruglog stola, eksperimentalnog koncerta, zvučne dekonstrukcije i audio eseja * Na okruglom stolu govore glazbenici i istraživači zvuka Leo Beslać, Alen Sinkauz, Luka Čapeta te Hrvoje Pelicarić, a razgovor moderira Ivan Slijepčević

Ovogodišnje izdanje eksperimentalnog radijskog ciklusa Radio na ledu bavi se diskurzivno–estetskom dekonstrukcijom zvuka, te želi pronaći odgovore na niz samonametnutih pitanja vezanih uz društvenu ulogu zvuka uopće, te ljudi kao agenata koji njime operiraju. Šesto izdanje Radija na ledu zvuk istražuje kroz formu okruglog stola, eksperimentalnog koncerta, zvučne dekonstrukcije i audio eseja.

Okrugli stol “Eksperimentalne zvučne prakse danas” bavi se implicitnim pitanjima njegova naslova: što uopće znači eksperiment? Koja je njegova društvena uloga? Koja je uloga modernog subjekta kao glavnog aktera u prostoru kojeg okupira zvuk? Mnoge interpretacije eksperimentiranja (ili eksperimenta kao polazišne točke istraživanja) proizlaze iz institucionalne uskogrudnosti te se kao takve reflektiraju u javnom mnijenju, nerijetko uz izostanak ikakvog smislenog popratnog konteksta. Na okruglom stolu govore glazbenici i istraživači zvuka Leo Beslać, Alen Sinkauz, Luka Čapeta te Hrvoje Pelicarić, a razgovor moderira Ivan Slijepčević. Prvotno težište razgovora naći će se u tezi britanskog režisera i teoretičara teatra Petera Brooka, načetoj u njegovoj knjizi “The Empty Space: A Book About the Theatre” (1968.) koja sažima spontanu prirodu teatra (samim time i izvedbenih umjetnosti uopće). “Bilo koji prazan prostor možemo nazvati golom pozornicom. Kad čovjek prošeta tim praznim prostorom dok ga netko gleda – rodi se teatar.”– Peter Brook.

Radio na ledu premijerno donosi audio eseje koji su nastali kao prilozi za audiomonografiju “Franci” o kultnom pulskom umjetniku Franciju Blaškoviću. Slušat ćemo eseje Igora Grbića, Viktora Ivančića, Igora Lasića, Bojana Šumonje, Budimira i Bojana Žižovića te esej Tatjane Tomić “Addio Pola”. Audio eseji plod su suradnje Radija na ledu, Radio Rojca i book&zvook aplikacije za slušanje knjiga.

Upravo zahvaljujući suradnji s aplikacijom book&zvook, slušatelji ovogodišnjeg Radija na ledu ekskluzivno će imati priliku poslušati i ulomak iz audio knjige “Sedma republika: Pop kultura u YU raspadu” Ante Perkovića. Nespreman da hoda pognute glave, sposoban da vidi i pronikne u srž, samozatajan, ali samopouzdan, visoko moralan – te su vrline Perkovića više koštale nego hranile. Autorski interes mu je uvjetovan i omeđen glazbom. Od najranijih dana fasciniran je gitarom, slušanjem i čitanjem o glazbi, o čemu piše u biografskim pasažima svoje najvažnije i najsveobuhvatnije proze, u knjizi “Sedma republika”. Audio knjigu priredile su Ljubica Letinić i Lana Deban, tekst čita Višeslav Aralica, a slušat ćemo poglavlje “Noć u gradu” koje sadrži i dokumentarne snimke s audio kazeta iz osobne arhive Ante Perkovića.

Eksperimentalni trio "QuRaTo" usmjeren je na istraživanje akustičkog, elektro-akustičkog i sintetičkog zvuka, apstraktnih mikroekspresija, narativa i mikrodinamike, te intuitivnih kompozicijskih odnosa i forme u kontekstu skladanja uživo. Naziv “QuRaTo” hibridna je složenica triju prezimena glazbenika/skladatelja koji ga čine (Quarantotto/Radaković/Tovirac), a konceptualno (od talijanske riječi "curare", što znači "njegovati") ironizira eksperimentalni proces koji stoji dijametralno nasuprot onome što u kompozicijskom i bendovskom žargonu podrazumijeva "klasično" skladanje i uvježbavanje glazbenog materijala. Otkrivanje, otklon od sebe i stilske prepoznatljivosti, prevrednovanje vlastitog glazbenog iskustva i memorije, te prisustvo kao putokaz za prepoznavanje pukotina u vremenu koje vode ka neočekivanom i neidomatskom, neke su od odrednica i preokupacija ovog sastava. "Ovo je bend koji ne postoji. Ovo je glazba koja to možda neće biti. Ovo je nešto što se zaboravlja da bi se slušalo, nešto što bi se, eventualno, moglo zaista čuti -"nešto" što je "ništa" - "ništa što je-nezaboravno", Neven Radaković, autor.

U sklopu Radija na Ledu slušat ćemo i zvučnu dekonstrukciju ulomaka iz izabranih putopisa Andreja Moroviča “Tisoč in ena okoliščina” / “Tisuću i jednaokolnost”. Andrej Morovič (23.08.1960.–02.07.2022.) bio je slovenski pisac, pjesnik, scenarist te kulturni radnik. Godine 1995. ustanovio je Teatar Gromki te je pripadnik prve generacije Metelkovčana, skupine koja je 1993. skvotirala bivšu vojarnu JNA u Ljubljani i pokrenula AKC Metelkova Mesto. Pored bogatog spisateljskog opusa, Morovič je bio i reportažni novinar, organizator kulturnih događanja i festivala (Živa književnost, Slovenski dnevi knjige, Karantena, Kontradibidon, Trabakula, Gromki festival, Festival v okviru Evropskega meseca kulture 1997…). Ovu zvučnu dekonstrukciju potpisuje mladi “FAUST kolektiv” iz Ljubljane.

Radio na ledu možete slušati posljednjeg dana mjeseca lipnja, 30.06.2023. od 19 sati na Radio Rojcu i frekvenciji 87,7 ili na streamu.

Program je realiziran uz financijsku podršku Zaklade Kultura nova i Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske.


Nastavite čitati

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.