Kultura

U KINU VALLI PRIKAZUJE SE DO SRIJEDE

RECENZIJA FILMA "NA RUBU": 24 sata čekajući deložaciju

Režijski prvijenac Juana Diega Botta pravovremeni je prikaz utjecaja ekonomske krize na tri međusobno povezana života, a žanrovski je nešto između sirove realistične socijalne drame i trilera bolnog socijalnog zapleta * Izvrstan je usputni prikaz svih karaktera, koji su u ovom uratku prije svega u službi dramske radnje - višestruko složene socijalne situacije deložacija, ovdje primjerice nastale zbog propadanja i prevare banaka, što je ljude i djecu dovelo da ulice i natjeralo na prekarni rad. * Preklapanja jednog narativnog toka s drugim, u prizorima kad u scenu jednog lika dolazi drugi iz druge narativne linije, te radnja nastavlja pratiti tog drugog lika i razvoj njegovih događaja, odlično su režirani, snimljeni i postavljeni u slici.


 
4 min
Iva Sirotić

Režijski prvijenac Juana Diega Botta pravovremeni je prikaz utjecaja ekonomske krize na tri međusobno povezana života, a žanrovski je nešto između sirove realistične socijalne drame i trilera bolnog socijalnog zapleta * Izvrstan je usputni prikaz svih karaktera, koji su u ovom uratku prije svega u službi dramske radnje - višestruko složene socijalne situacije deložacija, ovdje primjerice nastale zbog propadanja i prevare banaka, što je ljude i djecu dovelo da ulice i natjeralo na prekarni rad. * Preklapanja jednog narativnog toka s drugim, u prizorima kad u scenu jednog lika dolazi drugi iz druge narativne linije, te radnja nastavlja pratiti tog drugog lika i razvoj njegovih događaja, odlično su režirani, snimljeni i postavljeni u slici.

Prodavačica u trgovačkom centru i majka dječaka Azucena (Penélope Cruz) čeka na deložaciju. Odvjetnik Rafa (Luis Tosar) trči ulicama i juri autom, nasilno tražeći dokumentaciju na koju formalno nema pravo uvida, propuštajući tako važne prilike svog emotivnog života. Svime time dobio je najviše filmskog vremena u uratku. On spašava imigrantkinju arapskog podrijetla da ne ostane bez skrbništva nad svojom kćerkom, istovremeno kasni vozeći posinka Raúla (Christian Checa) na autobus za školski izlet, dok njegova trudna partnerica Helena (izvrsna Aixa Villagrán) predvečer ima termin za amniocentezu.

Najmanje filmskog vremena dobio je građevinski radnik Germán (Font García) koji sam sebe krivi za financijski krah koji mu se dogodilo, dok je u središtu te narativne niti radnje njegova mama Teodora (Adela Calfo) koja također čeka na deložaciju i pokušava stupiti u kontakt sa sinom koji joj se ne javlja. Priča završava dobro jedino za imigrantkinju koja nastavlja danonoćno raditi, no barem ne ostaje bez prava za skrbništvo nad svojom djevojčicom. Uz sva Rafova nastojanja Helena ga ne želi više u svom domu, Azucenino jutro deložacije sviće burno i bolno, dok Germán pokušava, no ne uspijeva spasiti svoju majku.

Triler o socijalnom realizmu

Tip dramaturškog zapleta sličan je onima braće Dardenne i Kena Loacha , prvacima igranog filma socijalnog realizma i obrada tema iz socijalnih politika moderne Europe, no s kvalitativnim manjkavostima u odnosu na uzore. Priča je zapravo niz obrta temeljenih na socijalnim situacijama koje se događaju trima nepovezanim likovima kroz 24 sata u Madridu, za koje saznajemo da se neki od njih ipak poznaju.

Ovo je pravovremeni prikaz utjecaja ekonomske krize na tri međusobno povezana života, a žanrovski je nešto između sirove realistične socijalne drame i trilera bolnog socijalnog zapleta. Na kraju uratka saznajemo da je u prošlom desetljeću u Španjolskoj obavljeno preko 400 000 deložacija, a trenutno ih se odvija stotinjak dnevno.

Za socijalnu dramu Azucena izgleda predobro za ženu koja će sa djetetom biti na ulici za manje od 24 sata iako je njezina gluma, kao i uvijek, besprijekorna. Posebice u trenucima gubljenja strpljenja i truda da sakrije nadirući bijes. Za triler ipak ovdje ima previše patetike, burnih emotivnih reakcija, koje su posve opravdane, obzirom na težinu teme, i naravno, djecu koja svime ovime najviše gube i kod kojih je trauma najdublja; kao i previše histeričnog inzistiranja na hitnoći u narativnoj niti odvjetnika Rafe.

Situacija kad Rafa kasni na termin u bolnici zbog gužve u prometu je predvidljiva i prilično loše filmski riješena. Njegov hektični tempo, gdje on neprestano jurca s jednog mjesta na drugo kako bi svoje klijente obranio od stihije sustava, dok mu vlastiti život curi s dlanova, ne pružaju utjehu da je moguće da on nekoga zaista i spasi, stoga se čitava njegova potjera čini pomalo hirom, kao nekim njegovim ‘pražnjenjem’ što je izvrsno koncipirana karakterna crta, no ovdje nema puno vremena za karakternu studiju. Ipak je dobro postavljena i iskorištena dramska logika - da je on kao odvjetnik socijalno najugroženijih zbog rješavanja njihovih problema, izgubio suprugu.

Dobro postignuti pritisak i nelagoda

Česti kadrovi blizu kojima je snažno postignut pritisak kojeg likovi osjećaju i tjeskoba koja raste zbog neizvjesnosti, upravo su ta izvjesnost nesreće i bespomoćnost da se išta promijeni. Tri nesigurna i neuravnotežena života bez financijske sigurnosti dobro su prikazana odličnim pokretima kamere snimatelja Arnau Valls Colomera i popratnom glazbom Eduarda Cruza.

Izvrstan je usputni prikaz svih karaktera, koji su u ovom uratku prije svega u službi dramske radnje - višestruko složene socijalne situacije deložacija, ovdje primjerice nastale zbog propadanja i prevare banaka, što je ljude i djecu dovelo da ulice i natjeralo na prekarni rad.

Preklapanja jednog narativnog toka s drugim, u prizorima kad u scenu jednog lika dolazi drugi iz druge narativne linije, te radnja nastavlja pratiti tog drugog lika i razvoj njegovih događaja, odlično su režirani, snimljeni i postavljeni u slici. Brzi montažni rezovi montažera Mape Pastora odlično oslikavaju bijeg od situacije emotivnog suočavanja, ovdje više izražen kod muških karaktera.

Film je režijski prvijenac Juana Diega Botta, koji je izvorno glumac; a prikazan je u sekciji Orizzonti prošlogodišnjeg venecijanskog festivala, koja obuhvaća najnovije kino trendove mladih talenata. Botta se ovdje pojavljuje i kao glumac, u ulozi Azuceninog supruga, Argentinca Manuela, koji nije puno sudjelovao u njezinim borbama protiv deložacije, što je uzrokom njihove svađe noć prije deložacije, dok istovremeno radi na građevini sa šutljivim Germánom.

 

Ocjena filma 3.5/5

Na rubu je na programu Kina Valli do 19. travnja.


Nastavite čitati

Svijet
 

U Španjolskoj uhićeno šest hrvatskih državljana zbog pljački kuća

Policija je navela da su vješto obijali brave, ponekad ne ostavljajući vidljive znakove provale. Služili su se i lažnim dokumentima. Uhićenima se na teret stavlja najmanje osam provala u kuće, a policija ne isključuje mogućnost da su sudjelovali u još nekim pljačkama. Istražni sudac im je odredio pritvor

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.