Politika i društvo

NIJE HILJADARKA, ALI JE MILENIJUM

BOŽI SKOKI 400 TISUĆA KUNA JAVNOG NOVCA: Zoričić angažirao predsjednika Katoličkog zbora "Mi" za kampanju gospodarenja otpadom u Puli

"Nezavisni" medijski stručnjak Božo Skoko predsjednik je Katoličkog zbora "Mi" na čijem je čelu godinama bio šef istarskog HDZ-a i saborski zastupnik Anton Kliman. S obzirom na prešutnu koaliciju koja "vlada" Pulom, a u kojoj participira i HDZ, agencija Millenium promocija pokazala se kao najbolji izbor za kampanju vezano uz gospodarenje otpadom u Puli koja neodoljivo podsjeća na sličnu kampanju u mandatu Borisa Miletića. Čini se da aktualni gradonačelnik Filip Zoričić nastavlja stopama svog prethodnika i bivšeg IDS-ovog gradonačelnika Borisa Miletića u čijem je mandatu PR agencija Manjgura u vlasništvu Krešimira Macana žarila i palila gradskim ustanovama i poduzećima


 
8 min
Danijela Bašić-Palković
Foto Pixsell/Ilustracija

"Nezavisni" medijski stručnjak Božo Skoko predsjednik je Katoličkog zbora "Mi" na čijem je čelu godinama bio šef istarskog HDZ-a i saborski zastupnik Anton Kliman. S obzirom na prešutnu koaliciju koja "vlada" Pulom, a u kojoj participira i HDZ, agencija Millenium promocija pokazala se kao najbolji izbor za kampanju vezano uz gospodarenje otpadom u Puli koja neodoljivo podsjeća na sličnu kampanju u mandatu Borisa Miletića. Čini se da aktualni gradonačelnik Filip Zoričić nastavlja stopama svog prethodnika i bivšeg IDS-ovog gradonačelnika Borisa Miletića u čijem je mandatu PR agencija Manjgura u vlasništvu Krešimira Macana žarila i palila gradskim ustanovama i poduzećima

Kada je riječ o angažmanu celebrity PR-ovaca, čini se da pulski gradonačelnik Filip Zoričić nastavlja stopama svog prethodnika i bivšeg IDS-ovog gradonačelnika Borisa Miletića u čijem je mandatu PR agencija Manjgura u vlasništvu Krešimira Macana žarila i palila gradskim ustanovama i poduzećima.

Od 2008. do 2021. godine iz proračuna Grada Pule Manjguri je isplaćeno oko 3 milijuna kuna za brojne marketinške usluge, promidžbu i krizno komuniciranje.

Dolaskom nove gradske uprave, gradonačelnik Filip Zoričić s Manjgurom sporazumno raskida ugovor 31. svibnja 2021. i taman kada bi pomislili kako nova gradska uprava ne koristi usluge poznatih i prilično skupih PR agencija, a još manje da se njihove usluge plaćaju javnim novcem, Grad Pula angažira novu marketinšku agenciju.

Riječ je o Millenium promociji u suvlasništvu poznatog "nezavisnog" medijskog analitičara Bože Skoke koji se može pohvaliti i titulom predsjednika Katoličkog zbora "Mi" kojeg je nekad vodio šef istarskog HDZ-a Anton Kliman.

Uz Skoku, suvlasnici Millenium promocije su i Damir Jugo, nekadašnji posebni savjetnik za društvena pitanja prvog HDZ-ovog potpredsjednika Vlade 2016. godine Tomislava Karamarka i dekan Visoke poslovne škole Edward Bernays.

U igri agencije bliske HDZ-u

Direktor Millenium promocije i još jedan od suvlasnika je i Mario Petrović, predsjednik Upravnog vijeća te vlasnik Edward Bernays University Collegea. Četvrta suvlasnica agencije je Marija Šimić zamjenica predsjednika Upravnog vijeća u spomenutoj Visokoj školi.

Nakon javnog natječaja koji je objavio Grad Pula, agencija Millenium promocija dobila je posao vrijedan 55.685 eura (420 tisuća kuna) koliko će im biti plaćeno "za provođenje usluge promidžbe i vidljivosti projekta gospodarenja otpadom" u Puli.  

Božo Skoko

Uz Millenium promociju, na natječaj se javila i relativno mlada PR tvrtka Trotočka s nešto većom ponudom. Zanimljivo da je Trotočka lani kao nepoznata agencija dobila čak 300 tisuća kuna vrijedan posao organizacije prezentacija i ostalih usluga u sklopu projekta e-Turizam, za projekt Ministarstva turizma.

Vlasnica Trotočke osnovane 2019. godine je Ileana Filić, šogorica HDZ-ova načelnika Voćina Predraga Filića koji je načelnik od 2009. godine, a na prošlim lokalnim izborima ponovno je izabran kao kandidat HDZ-a.

Ne manje bitno je spomenuti da se Trotočka d.o.o. koja je konkurirala za marketinški posao u Gradu  Puli "proslavila" nakon preskupe aplikacije za preračunavanje kuna u euro koju je Hrvatska narodna banka platila čak 275 tisuća kuna. Kao što je poznato, taj je posao dobila zajednica ponuditelja, među kojima i kompanija Trotočka.

No vratimo se na posao koji će za Grad Pulu odraditi Millenium promocija.

Iako su se na natječaj javili s ponudom od 436,062 kuna, a što je vidljivo nakon otvaranja pristiglih ponuda, gradonačelnik Pule Filip Zoričić u prosincu 2022. godine donosi odluku o odabiru Millenium promocije na nešto manji iznos, konkretno 419 tisuća kuna.

U odluci se navodi kako će ta agencija biti zadužena za "provedbu komunikacijsko marketinške strategije, uslugu nabave i tiska promidžbenih materijala i usluge organizacije događaja".

U samoj natječajnoj dokumentaciji može se iščitati kako je Grad Pula još u travnju 2022. naručio istraživanje tržišta koje je provedeno na reprezentativnom uzorku od 400 građana starijih od 18 godina. Cilj istraživanja bio je utvrditi "upoznatost i zadovoljstvo davateljem javne usluge (Hercunalea op.a.) među građanima Pule" kao i načine odvajanja i prikupljanja otpada i identificirati probleme s kojima se po tom pitanju susreću građani.

Na temelju provedenog istraživanja, Herculanea je u lipnju 2022. godine u suradnji s Gradom Pula donijela Komunikacijsku marketinšku strategiju.

Grad provodi kampanju zajedno s gradskim komunlanim poduzećem

Copy paste kampanja-slogan drugačiji

Sukladno toj Strategiji potom je izrađen Projektni zadatak, te je javna nabava na kojoj je na kraju odabrana Millenium promocija provedena kako bi se provele aktivnosti iz strategije odnosno ralizirao projektni zadatak.

Kampanje o gospodarenju otpadom u više je navrata provodila i bivša pulska vlast predvođena tadašnjim gradonačelnikom Borisom Miletićem. Jedna od zadnjih na ovu temu bila je u sklopu projekta "Razmisli, odvoji, štedi" na koji je već potrošeno više od milijun kuna. 

I tada se kroz niz aktivnosti građane educiralo o održivom gospodarenju otpadom.

Odluka o provedbi tog "Miletićevog projekta" kojim se građane educiralo o otpadu donesena je još u rujnu 2018. godine, nakon čega je Grad Pula s Ministarstvom zaštite okoliša i Fondom za zaštitu okoliša potpisao Ugovor o sufinanciranju te počeo s provođenjem petnaest izobrazno-informativnih aktivnosti o održivom gospodarenju otpadom. U sklopu tadašnje kampanje, održane su brojne javne tribine u svim mjesnim odborima.  

Među ostalim, kreiran je i vizualni identitet i logotip kampanje, osmišljen je zaštitni lik kampanje, izrađeni su i podijeljeni tiskovni edukativni materijali, dvojezične brošure, u vrtiće su dostavljene i edukativne bojanke, memory igrice, eko bojice, a za niže razrede osnovne škole izrađeni su radni listići. Za djecu iz vrtića bile su izvedene predstave, dok su sa djecom nižih razreda osnovne škole provedene radionice i natjecanja u izradi kreativnih predmeta od otpada koji su bili izloženi putem online izložbe.

Slična kampanja provedena prije nekoliko godina

Na frekventnim pozicijama u gradu u tijeku projekta bilo je postavljeno više različitih vrsta jumbo plakata. Osim tiskovnih materijala informativne i edukativne aktivnosti provodile su se putem medija kroz emisije i promo spotove, a emitirane su i specijalizirane emisije prilagođene osobama s posebnim potrebama uz primjenu znakovnog jezika za gluhonijeme. No čini se da građani ništa od svega toga nisu naučili.

Nove aktivnosti koje sada za Grad Pulu i Herculaneu provodi Millenium promocija pomalo liči na copy paste kampanju u vrijeme gradonačelnika Miletića, samo je slogan drugačiji. Poanta je ista.

Pola milijuna eura za edukaciju, opremu, uređaje

No kako edukacija o otpadu i održivom gospodarenju nikad dosta, od jučer je i službeno krenula nova kampanja koju su zajedno medijima predstavili gradonačelnik Filip Zoričić i direktor Herculanee Robi Fuart. Slogan sada glasi: "Navike okreni, promjenu pokreni".

Pitali smo Grad Pulu o konkretnim aktivnostima vezanim uz odabir Millenium promocije tražeći i specifikaciju na što će sredstva konkretno biti utrošena.

Foto: FB Profil F. Zoričić
Odgovorili su da će u sklopu tog posla Millenium promocija provoditi "usluge nabave i tiska promidžbenih materijala, provedbu komunikacijsko-marketinške strategije te usluge organizacije događanja u cilju sustavne i sveobuhvatne edukacije korisnika o odgovornom gospodarenju otpadom“.

U Gradu napominju da u suradnji s tvrtkom Herculanea provode niz aktivnosti u svrhu podizanja kvalitete usluge te smanjenja količina miješanog komunalnog otpada i odgovornog gospodarenja otpadom, nabjrajajući što je već sve po tom pitanju poduzeto.

- Uz navedeno, provedena je i javna nabava za edukaciju korisnika, uz 30-postotno sufinanciranje Fonda. Sve navedene aktivnosti nabave opreme, uređaja i edukacije iznose ukupno 478.598 eura s PDV-om, odgovaraju iz Grada Pule.

Nadalje, kažu, Millenium promocija će provoditi usluge nabave i tiska promidžbenih materijala, usluge provedbe komunikacijsko-marketinške strategije te organizaciju događanja u cilju sustavne i sveobuhvatne edukacije korisnika o odgovornom gospodarenju otpadom.

- Realizacija cjelokupnog projekta edukacije te promidžbe i vidljivosti projekta gospodarenja otpadom provodit će se tijekom razdoblja od ukupno šest mjeseci, a obuhvaća između ostalog izradu kreativnog koncepta edukativno-informativnog programa (vizualni identitet i slogan), izradu audio-vizualnog sadržaja, izradu oglasnih rješenja za potrebe provedbe oglasne kampanje, planiranje i provedbu oglasne kampanje, osmišljavanje i provedbu edukativnih događanja za građane i korisnike, organizaciju predstava za djecu i mlade te izradu edukativno-informativnih materijala i bojanki za djecu. Grad Pula je sukladno uvjetima Fonda prijavitelj na projektu, dok Pula Herculanea operativno provodi predviđene aktivnosti, glasi odgovor Grada.

Kampanju su jučer službeno predstavili gradonačelnik Filip Zoričić i direktor Herculanee Robi Fuart

Dakle, može se iščitati da će za polugodišnje aktivnosti s ove strane Učke, Millenium promocija zaraditi preko 50 tisuća eura. Je li se taj novac mogao uštedjeti, a kampanja provesti i osmisliti unutar rasploživih kadrova u gradskoj upravi ustanovama i poduzećima, zasad ostaje pod upitnikom.

Agencija u suvlasništvu Bože Skoka poslovala je i s Gradom Zagrebom na sličnim poslovima. Godine 2020., dobili su i posao od 460 tisuća kuna za organizaciju javnih događaja na temu održivog gospodarenja otpadom u Zagrebu.

Poslovanjem Skokine agencije bavio se i tjednik Novosti pišući kako Skoko u medijskom prostoru reklamiran kao nezavisni stručnjak, komentira aktualnu politiku u Zagrebu, dok je u stvarnosti bio i suvlasnik firme koja je zaradila enormne profite zahvaljujući administraciji pod vodstvom tadašnjeg gradonačelnika Milana Bandića.

Millenium promocija radi s ministarstvima i državnim agencijama

Dok PR stručnjak Skoko gostujući u raznim medijima "nezavisno priča" o HDZ-u, Millenium promocija surađivala je i s raznim ministarstvima i državnim agencijama. Mediji su pisali kako su unazad nekoliko godina pretežito preko natječaja dobili 15 milijuna kuna vrijedne poslove samo iz centralnog proračuna.

Skoko je kao što smo naveli, i predsjednik Katoličkog zbora "Mi" na čijem je čelu godinama bio šef istarskog HDZ-a i saborski zastupnik Anton Kliman. S obzirom na prešutnu koaliciju koja "vlada" Pulom, a u kojoj participira i HDZ, agencija Millenium promocija očito se pokazala kao najbolji izbor za kampanju vezano uz otpad u Puli.

Poslovali su i sa Središnjim državnim uredom za razvoj digitalnog društva gdje su dobili posao vrijedan 3 milijuna kuna za "promidžbu i vidljivost". Tu je i ugovor vrijedan 2 milijuna kuna za usluge oglašavanja u medijima za Hrvatsku agenciju za malo gospodarstvo, investicije i inovacije.

Iz javno dostupnih podataka vidljivo je da je tu agenciju "za posao provođenja PR aktivnosti na projektu uspostave Centra za zbrinjavanje radioaktivnog otpada, svojevremeno angažirao i Fond za financiranje razgradnje i zbrinjavanja radioaktivnog otpada i istrošenog nuklearnog goriva Nuklearne elektrane Krško. Taj je posao bio vrijedan 2 milijuna kuna.

Krešimira Macana zamijenio kolega PR-ovac Božo Skoko

Kao što smo naveli na samom početku ovog teksta, ranije je poslove vezane uz marketing i vidljivost u Miletićevom mandatu dobivala agencija Manjgura. U deal s Manjgurom krenuo je još 2008. godine i tadašnji direktor Herculanee Igor Stari.

Manjgura je poslovala i s Kaštijunom koji je toj agenciji svojevremeno isplatio ukupno 114.900 kuna.

Naravno, sve se to plaćalo novcem građana, a čini se da se slična praksa nastavila i danas po sličnom principu, samo s drugim političkim akterima i PR-ovcima. Miletić je imao Macana, a Zoričić očito više preferira Skoku. Tko zna, možda nakon ovog posla s otpadom, suradnja s Millenium promocijom krene i uoči kampanje za neke od nadolazećih izbornih ciklusa.


Nastavite čitati

Pula
 

ORA I DOCUMENTI SONO ORIGINALI E LE FOTO PIÙ GRANDI: Inaugurato oggi il nuovo allestimento della Sala memoriale di Antonio Smareglia

A favorire il rinnovamento dell'allestimento, i cui autori sono la musicologa Nuša Hauser e il designer Matko Plovanić, sono stati la Biblioteca universitaria dell'Università Juraj Dobrila e l'associazione Smaregliana, con il sostegno del Comune di Pola, della Regione Istriana e della Regione Veneto. * La responsabile del Dipartimento per la Cultura del Comune di Pola, Emina Popović Sterpin, ha menzionato che la Strategia di sviluppo del Comune di Pola prevede anche l'apertura di un futuro museo dedicato ad Antonio Smareglia

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.