Metastaze bespravne gradnje, rak rane istarskog poluotoka, može zaustaviti jedino Državni inspektorat RH (DIRH), odnosno građevinska inspekcija koja djeluje u njegovom okrilju - zaključak je to gotovo svih sugovornika s kojima smo u proteklim mjesecima razgovarali prilikom izvještavanja o bespravnoj gradnji u Istri: od građana, aktivista i stručnjaka do komunalnih redara i političara.
Naime jedino građevinska inspekcija ima ovlasti sankcionirati bespravnu gradnju. Komunalna redarstva općina i gradova mogu djelovati u brojnim slučajevima nedopuštenih radnji na poljoprivrednom zemljištu. Primjerice kod dovoženja građevinskog materijala, započinjanja zemljanih radova, nedopuštenog postavljanja privremenih objekata ili kod građenja jednostavnih građevina i radova za koje nije potrebno ishoditi akt za građenje. Međutim, čim gradnja započne, u pravilu izlijevanjem betonskog temelja građevine, stvar prelazi pod ingerenciju građevinske inspekcije.
Kratka povijest DIRH-a – reorganizacija na reorganizaciju
DIRH je od svog osnutka 1999. godine djelovao u kontinuitetu 15 godina, a ukinut je odlukom vlade Zorana Milanovića 31. prosinca 2013. godine.
Kao razlog ukidanja navedeno je da je do tada pod DIRH-om djelovalo šest inspekcija, a pod raznim ministarstvima i drugim središnjim tijelima državne uprave njih 40, što je predstavljalo nejedinstven sustav. DIRH je stoga ugašen, a 800 inspektora raseljeno je iz DIRH-a u pet resornih ministarstava.
No, ni taj novi model nije profunkcionirao. Tadašnji direktor Hrvatske udruge poslodavaca Davor Majetić istaknuo je kako je od ukidanja DIRH-a u radu inspekcija nedostajalo koordinacije prilikom nadzora pa se događalo da nekoj tvrtki „u pet dana dođe pet inspekcija“.
Stoga je jedna od glavnih točaka programa vlade Andreja Plenkovića bila objedinjavanje svih inspekcija pod jednu kapu. Tako je 2019. godine DIRH podignut iz pepela. Pod novi je DIRH vraćeno 17 inspekcija iz osam ministarstava. U novom tijelu zaposleno je gotovo 1500 djelatnika, osnovani su novi sektori informatike, računovodstva i strateškog planiranja, a za ravnatelja izabran je HDZ-ov Andrija Mikulić.
Od 2019. u Istri uklonjena svaka 20-a prijavljena bespravna gradnja
Promatrajući brojke u Istri reklo bi se da sve to nije polučio željene rezultate.
- Od 01. travnja 2019. godine, od kada je građevinska inspekcija u Državnom inspektoratu, zaprimljeno je više od 2.460 prijava bespravne gradnje na području Istarske županije. Najviše prijava se odnosi na obalno područje Općine Marčana, Ližnjan, Medulin te gradova Pule, Vodnjana, Rovinja, Umaga i Poreča (…) U istom razdoblju uklonjena je 121 nezakonito izgrađena građevina, te je doneseno 554 rješenja. Ukupno je izdano 182 novčane kazne kojima se investitore prisiljava na izvršenje rješenja građevinske inspekcije, odgovorili su iz DIRH-a.
Usporedbom broja prijava i sankcija ispada da je uklonjena svaka 20-a prijavljena bespravna gradnja, sankcionirana otprilike svaka 15-a, a rješenja su donesena okvirno za svaku petu prijavu.
No, više nego same brojke, na neefikasnost DIRH-a ukazuje konstantni rast favela i bespravnih građevina. Izgleda da se bespravni graditelji u Hrvatskoj jednostavno ne boje sankcija.
Cijelu Istru pokriva samo jedna građevinska inspektorica
Glavni problem građevinske inspekcije u Istri sastoji se u nedostatku kadra. Naime cijelu Istru pokriva samo jedna građevinska inspektorica, iako predmeta za rješavanje ima napretek, a nove stalno pristižu.
Razloge za ovaj kronični manjak inspektora treba tražiti u samom vrhu DIRH-a, odnosno Vlade. Prema upućenim izvorima problem je nedostatna motivacija stručnih kadrova da se zaposle kao građevinski inspektori. Seljenjem iz ministarstva u DIRH inspektorima je smanjen koeficijent plaće. Nedostaje motivacija u vidu nagrada za naplaćene kazne, a posao građevinskog inspektora može biti izrazito neugodan i težak. Stoga većina stručnjaka koji bi ovaj posao mogli obavljati radije odlaze na manje stresna i bolje plaćena radna mjesta.
Rješenje koje se, barem laički, samo po sebi nameće jeste povećati broj inspektora, naplatiti više kazni i od tih sredstava financirati plaće. To bi ujedno odaslalo jasnu poruku investitorima da se bespravna gradnja ne isplati. Zašto se to ne događa - nismo uspjeli saznati.
Umjesto ovog pristupa događa se sasvim suprotno, pa je iz DIRH-a prije dvije godine otišlo čak šest građevinskih inspektora. Isti izvori tvrde nam kako se djelatnici masovno iz DIRH-a žele vratiti u ministarstva, no to navodno ne dozvoljava sam ravnatelj Andrija Mikulić. Ove informacije iz DIRH-a nisu ni potvrdili, niti demantirali.
Ipak se miče? U lipnju 2022. provedena akcija pojačanog nadzora
Unatoč ovim kontradiktornim pokazateljima, zbog kojih je teško zaključiti koji su planovi DIRH-a, u 2022. godini stvari su se, tako bar izgleda, pomaknule s mjesta.
- Od početka 2022. godine zaprimljeno je 675 prijava koje ukazuju na moguće nezakonito građenje. Osim nadzora povodom prijava i drugih saznanja o građenju, provedena je i akcija pojačanog sustavnog nadzora u kojoj su sudjelovali građevinski inspektori svih područnih ureda Državnog inspektorata.
Tako su građevinski inspektori u prvoj polovici lipnja 2022. godine obavili inspekcijske nadzore zakonitosti građenja 89 građevina na području Rovinja u kojima je zatvoreno 15 gradilišta. Istovjetne akcije planirane su i u nadolazećem razdoblju na području cijele Republike Hrvatske, javljaju iz DIRH-a te pojašnjavaju na koji način se sankcionira bespravna gradnja.
- Zakonom o gradnji propisane su prekršajne odredbe ovisno je li investitor fizička ili pravna osoba. Međutim, novčane kazne kojima građevinski inspektori prisiljavaju investitore kojima je doneseno rješenje o uklanjanju da sami sruše nezakonitu građevinu, izriču se s ukupno tri rješenja.
Ukupno investitor može biti prisiljavan na izvršenje rješenja u vrijednosti od 120.000 do više od 600.000 kn, ovisno o vrsti građevine. Točni iznosi određeni su Naputkom o dopunama Naputka o načinu rada građevinske inspekcije, kažu iz DIRH-a te dodaju kako, ako investitor ne uplati izrečenu kaznu u predviđenom roku, inspekcija pokreće postupak ovrhe.
- Nakon izrečene sve tri novčane kazne te ako subjekt ni tad ne izvrši rješenje isti se uvrštava u plan uklanjanja putem treće osobe na odgovornost i trošak izvršenika, zaključuju.
Iz neslužbenih izvora unutar DIRH-a pak saznajemo kako je u planu zapošljavanje dodatnih pet građevinskih inspektora u Istarskoj županiji, a kruže i glasine o „preseljenju“ građevinske inspekcije pod Županiju – korak kojeg uporno zazivaju brojni lokalni političari kao rješenje građevinskog divljanja.
Ove glasine iz DIRH-a nisu potvrdili, ali ni demantirali.