"Vidjet ćemo hoće li se do konca javnog savjetovanja ove odluke mijenjati, ali ono što možemo sigurno reći jest to da podizanje cijene komunalne naknade i poreza na javne površine u ovom predloženom obujmu ne dolaze u obzir jer, predstavljaju značajan udar na sve kategorije građana, istaknula je na današnjoj konferenciji za novinare predsjednica pulskog Možemo! Dušica Radojčić.
"Za ostalo ćemo vidjeti hoće li biti razuma, ali i podataka. Ne može se donijeti odluka a da ne znaš koji će učinak imati. Dakle, ako me uspiješ uvjeriti da je nešto nužno, jer zaista postoji rupa u proračunu ili da se neće ostvariti nešto što je građanima od iznimne važnosti, onda ćemo razmisliti. Ali zasada, čini se kao da je ovo potpuno proizvoljno, osim podizanja poreza na dobit kao kompenzacija gubitka prireza. No, ponavljam, obrazloženje ovih odluka može biti jedno uz konkretne pokazatelje u brojkama, kojih sada nema. Ništa u prijedlozima ovih odluka nije potkrijepljeno brojkama, kazala je i nastavila:
- U obrazloženjima predmetnih odluka i javnim istupima gradonačelnika ne nalazimo podatke i njihovu analizu nego samo nepotkrijepljene paušalne izjave i istovremeno povećanje čak 5 poreza. Većina povećanja nema opravdanje u gubitku prireza porezu na dohodak. Gradonačelnik očekuje da mu vjerujemo na riječ. Problem je što njegova riječ, pokazalo se, ne znači ništa, veli ona.
Na javnom savjetovanju, podsjeća, nalazi se niz odluka pulskih vlasti kojima se povećavaju porezi i druge naknade, i to odluka o visini poreznih stopa godišnjeg poreza na dohodak, kojom se stopa poreza na dohodak povećava s 20 na 22 %, te ona od 30 na 33% - što je povećanje od 10 posto, zatim odluka o visini paušalnog poreza za djelatnosti iznajmljivanja i smještaja u turizmu, kojom se porez s 40 podiže na 199 eura po krevetu - što je povećanje od 500 posto, pa odluka o vrijednosti boda komunalne naknade, kojom se vrijednost boda za obračun komunalne naknade s 0,8 eura podiže na 1,10 eura po m2 , što je povećanje od oko 40 posto i odluka o lokalnim porezima Grada Pula kojom se porez na kuće za odmor uvećava s 1,6 na 5 eura, što je povećanje od oko 200 posto te porez na korištenje javnih površina povećava se ovisno o načinu korištenja javne površine, odnosno obavljanja djelatnosti i lokaciji - a povećanje je u prosjeku jako veliko.
"Koristimo i ovu priliku da upozorimo da se, umjesto opterećivanja građana i poslovnog sektora podizanjem komunalne naknade, cilj može ostvariti novim ugovorom s Arheološkim muzejom kojim bi se na razumniji način podijelio prihod od ulaznica u Arenu, pa bi se time osigurao dodatni dio "financiranja sporta, kulture, društvenih djelatnosti", vele pulski 'možemovci'
Prije 15-ak dana oni su na presici upozorili na lošije punjenje proračuna zbog različitih propusta u upravljanju, na jako lošu realizaciju kapitalnih projekata zbog stalnih promjena pročelnika i odlaska velikog broja iskusnih zaposlenika.
Ona je pozvala građane da se uključe u savjetovanje i komentiraju predložene odluke, a zatim je osvijetlila svih pet predloženih odluka.
1. Odluka o visini poreznih stopa godišnjeg poreza na dohodak
Ovogodišnji iznos prireza iznosit će oko 4 milijuna eura, a kako bi kompenzirao njegov gubitak od sljedeće godine, Grad Pula je odlučio podignuti porez na dohodak - i to u gotovo maksimalno dopuštenom iznosu.
Međutim, nastavila je Dušica Radojčić, gradonačelnik nije javnost informirao u kojoj mjeri se podizanjem poreza na dohodak pokriva gubitak prireza. Budući da se radi o prijedlogu gotovo maksimalnog dopuštenog iznosa povećanja stope poreza, može se računati da se time pokriva veći dio gubitka. "Točnije podatke trebao bi javnosti predočiti gradonačelnik, kako bismo znali koliki je preostali gubitak koji se može onda eventualno nadoknaditi povećanjem drugih poreza ili naknada", dodala je.
2. Odluka o visini paušalnog poreza za djelatnosti iznajmljivanja i smještaja u turizmu
Radi se, tvrde 'možemovci', o drastičnom povećanju s 40 eura po krevetu na 199 eura po krevetu. Na dan 19. 10. 2023. prema podacima iz sustava eVisitor u Puli je registrirano 18.065 glavnih i pomoćnih kreveta kod iznajmljivača, koji za jedan krevet plaćaju isti godišnji porez. Ako se taj broj kreveta računa za 2023. godinu za iznos paušalnog poreza od 40 eura po krevetu, dobije se prihod Grada od 722.600 eura.
- Ako se taj broj kreveta pomnoži sa 199 eura po krevetu, dobit ćemo 3.594.935 eura prihoda Grada Pule u 2024. godini. Razlika između prihoda Grada Pule u 2023. i 2024. iznosila bi 2,87 milijuna eura više. To je daleko više no što je potrebno da se, nakon povećanja stope poreza, kompenzira gubitak od prireza porezu na dohodak.
Ukoliko Gradsko vijeće ne donese odluku o visini paušalnog poreza (po krevetu / smještajnoj jedinici u kampu / smještajnoj jedinici u objektu za robinzonski turizam) visina paušalnog poreza određuje se u iznosu od 99,54 eura.
- Paušalni porez na iznajmljivanje od 40 eura godišnje po krevetu je zaista premali. Država je omogućila još 2019. godine raspon godišnjeg paušalnog poreza od 19,91 eura do 199,08 eura po krevetu i većina JLS, među njima i Pula, uvela je paušalni porez bliže donjoj granici i to je potaknulo veliku apartmanizaciju. Jedini koji su uveli maksimalni iznos tog poreza su Split i Dubrovnik, ali samo za užu gradsku jezgru, dok se u ostalim zonama grada on kreće od 50 do 85 eura po krevetu u Dubrovniku, a u Splitu od 26 do 66 eura. To nije spriječilo apartmanizaciju u tim gradovima jer se jednom mjerom ne može mijenjati trend. Osim toga, situacije u JLS -ovima su različite. Zagreb je nedavno uveo maksimalni iznos poreza, ne zbog porasta prihoda od paušala, jer je zanemariv u kontekstu gubitka od prireza koja je uz sve mjere kompenzacije ostala ogromna, već stoga što se radi o cjelogodišnjem turizmu i jer je to jedna od mnogih mjera stambene politike i priuštivog stanovanja.
"Privatni smještaj čini 56 % ukupnih smještajnih kapaciteta u Puli. Više od polovine noćenja ostvaruje se u privatnom smještaju. Povećanje paušala moglo bi, samo i uz druge mjere, predstavljati mjeru poticaja dugoročnog najma. Ali peterostruko povećanje iznosa poreza moglo bi potaknuti i iznajmljivanje na crno. U svakom slučaju, predloženo povećanje poreza neće zasigurno riješiti problem preopterećene infrastrukture, kako bez ikakvog objašnjenja stoji u obrazloženju same Odluke", veli.
3. Odluka o lokalnim porezima
- Grad Pula je 2022. godine izdao samo 746 rješenja i od toga naplatio samo 54.934 eura. Kada to usporedimo s npr. malom Općinom Ližnjan koja ubire oko 74.000 eura od tog poreza, može se pretpostaviti da ima mjesta za ubiranje većih prihoda od tog poreza, veli Radojčić.
Prema podacima iz popisa stanovništva, u Puli imamo 21.700 kućanstvo, a 28.500 stambenih jedinica. Dio razlike od 7.000 su iznajmljivači (2022. je bilo 2.900 iznajmljivača u Puli), a ostalo bi mogli biti objekti u vlasništvu poduzeća, koji se prodaju, te kuće za odmor u vlasništvu stranaca i ljudi s prebivalištem izvan Pule. Stoga bi trebalo hitno ažurirati bazu podataka odnosno to činiti kontinuirano radi naplate tog poreza. O kućama za odmor, kaže predsjednica pulskog Možemo, ne ovisi lokalna ekonomija i standard njenih stanovnika.
4. Porez na korištenje javnih površina
Prema mišljenju Dušice Radojčić, veliki udar na građane i poslovni sektor predstavlja značajno povećanje većeg broja poreza i naknada istovremeno, davši neke primjere, kako kažu u Gradu, “korekcija”:
- sezonske ugostiteljske terase u zoni najviše frekventnosti I. zone povećava se s 15 i 19 eura na 30 eura po četvornom metru mjesečno. U zoni najmanje frekventnosti cijena se povećava s 10,6 eura na 16 eura po m2 mjesečno; stolić za tetoviranje povećava se s 398 eura na 600 eura mjesečno; stolić za portretiranje povećava se sa 200 eura kuna na 400 eura mjesečno; privremene građevine i pokretne naprave za potrebe ugostiteljstva (šatori i slično) s 2,65 eura m2/dan na 5 eura m2/dan; postavljanje građevinske skele s 0,034 eura po m2 na dan na 0,70 eura po m2 na dan; postavljanje kontejnera na gradilište s 1.33 eura na dana na 12 eura na dan...
- Predloženom odlukom uvodi se porez uličnim zabavljačima (svirači, pantomima, mađioničari i sl.) i to čak od 15 eura da dan. Još jedan primjer zašto Pula pod Zoričićem zaslužuje atribut grada slučaja, kazala je Radojčić.
5. Odluka o vrijednosti boda komunalne naknade
Iz Izvještaja o izvršenju proračuna u prvom polugodištu 2023. postalo je jasna, tvrde 'možemovci', nesposobnost uprave pod vodstvom gradonačelnika Zoričića da realizira Program izgradnje; realizacija tog programa u odnosu na Plan bila je samo 5 posto, dok je realizacija komunalnog doprinosa u odnosu na plan bila je samo 14,60 posto
- Povećanje komunalne naknade za gotovo 40 posto pravda se izravnanjem s iznosima vrijednosti boda u drugim hrvatskim gradovima. Jesu li drugi gradovi imali u 2023. rebalans kojim su prihodi Grada povećani za 6,6. milijuna eura? U prvom polugodištu ove godine prihod od komunalne naknade bio je 3,3 milijuna eura. Na godišnjoj razini prihod će tako vjerojatno iznositi oko 6,6 milijuna. Povećanjem komunalne naknade od 40 posto zarada od te naknade povećala bi se za oko 2,6 milijuna eura, zaključuje pulski Možemo.