Čitateljica iz Pule javila nam se s problemom koji posljednjih mjeseci muči mnoge Istrane. Glavi akter je - Hrvatska pošta.
Kako nam je ispričala, danima je očekivala karticu od tekućeg računa, no kako ona nikako nije stizala, nazvala je svoju banku. Iz banke su joj rekli da je ona poslana još 8. kolovoza, dakle prije skoro mjesec dana.
U međuvremenu joj je stara kartica i istekla.
Tražite svu neisporučenu poštu
- Savjetovali su me iz banke da sama pokušam ući u trag kartici jer je inače moram prijaviti kao izgubljenu i to dodatno komplicira cijeli postupak izrade nove. Stoga sam odlučila isprobati novu praksu po kojoj Puljani sve češće odlaze direktno na šalter od pošte i traže da im se "uruči sva neisporučena pošta i paketi na njihovo ime", priča nam. Tu praksu, dodaje, potvrdila joj je i kolegica koja je to isto učinila i tako napokon došla do svojih pošiljaka.
Na poštanskom šalteru službenica je, priča nam, uzela njezine podatke i obećala da će pokušati ući u trag nestalim pošiljkama, s tim da je morala napisati što točno očekuje.
- Mnogo ljudi javilo mi se da su imali sličan problem i da su na ovaj način uspjeli doći do svojih pošiljaka, kazala nam je.
Dodaje da su neki, koji su otišli sami po poštu, nažalost i na ovaj način ostali kratkih rukava jer njihova pošta nije bila ni sortirana, a da je u jednom slučaju i to riješeno kada se "ostavilo za kafe".
Dva mjeseca čekala poštara
Dva mjeseca čekala je poštu još jedna naša čitateljica. Kada joj je napokon pristigla, uručeno joj je čak 18 koverti. Od toga i nekoliko važnih dokumenata koje je čekala, a koji su stigli sa (pre)velikim zaostatkom.
Ona je svoju priču objavila na društvenim mrežama, a jedan od komentara na njezin post glasi:
"Skoro svaki dan sam u pošti i redovito susrećem ljude koji dođu do šaltera i kažu: "Ime Prezime, iz tog i tog sela, je ča za mene i susede?" I pokupe što im daju. Snalaze se ljudi. Nema poštara/ica i to nije ovako održivo."
I ova priča zapravo potvrđuje praksu da se ljudi sve češće sami upućuju na šaltere kako bi pokupili zaostale račune i pisma. Mnogi su, kako ne bi plaćali kamate na neisporučene račune, prešli pak na digitalne račune.
Komentar na ovu situaciju - je li ovo doista postala uobičajena praksa, da sami odlazimo po poštu, ali i konkretne podatke o poštarima i isporukama za područje južne Istra uputili smo i Hrvatskoj pošti.
Problemi radi fluktuacije radnika
Oni priznaju da "trenutačno imaju određenih izazova u pojedinim dijelovima Pule i zbog fluktuacije radnika s kojom se, nažalost, susreću brojni hrvatski poslodavci, dok istovremeno bilježe i povećan broj pošiljaka".
- Uz povećanu fluktuaciju, određeni broj radnika je i na bolovanju te je time dostava dodatno otežana. Organizira se ispomoć i obavlja dostava zaostataka na većem dijelu dostavnog područja. Korisnici ne moraju sami dolaziti u poštanske urede po svoje pošiljke, osim u slučaju da im je u kovčežiću ostavljena obavijest o prispijeću pošiljke. Međutim, ponekad korisnici prilikom obavljanja neke druge usluge u poštanskom uredu pitaju naše radnike na šalteru za vlastite pošiljke, a tada će im naši radnici izaći u susret i uručiti pošiljke koje se u tom trenutku nalaze u poštanskom uredu, navode iz Pošte.
Navode i da je Istarska županija, uz Grad Zagreb, najintenzivnije područje ekonomsko-gospodarskih aktivnosti što dodatno pojačava konkurenciju na tržištu rada i generira pojačanu potražnju za radnom snagom.
- Spomenute gospodarske aktivnosti, negativna fluktuacija radnika, turistička sezona te rast paketnog poslovanja za 30 posto u odnosu na prošlu godinu izazvali su određene, lokalne, teškoće u dostavi pošiljaka pri čemu prije svega treba istaknuti Pulu, odnosno područje oko grada Pule.
Radi osiguravanja redovitosti dostave i pravovremenog odgovora na izazove, proveli smo organizacijske i operativne promjene usmjerene na stabilizaciju rokova uručenja. Preraspodjelom postojećih radnika, (u što se ubraja i prekovremeni rad u zakonskim okvirima) te novim zapošljavanjima situacija se normalizira, naglašavaju u svom odgovoru.
Trenutno na području Pule pošiljke dostavlja samo jedna strana radnica, a tijekom rujna očekujemo petero novih stranih radnika koji će raznositi pošiljke u Puli čime će se osigurati uručenje pošiljaka u predviđenim zakonskim rokovima.
Upitani za probleme u dostavi na području Općine Medulin, navode da u Medulinu najveći izazov, uz fluktuaciju radnika, predstavlja i adresni model naselja kao i brojni neoznačeni kućni kovčežići.
Naime, kako pojašnjavaju, dio korisnika ima istaknute stare, odnosno neispravne adrese i kućne brojeve. Poštari koji su na zamjeni ili na ispomoći ne poznaju teren i korisnike nego se pri dostavi vode isključivo adresom koja je navedena na pošiljci što posljedično može rezultirati vraćanjem pošiljaka pošiljatelju ili dostavom koja traje dulje od predviđenog.
- Želimo ovom prilikom podsjetiti korisnike da osiguraju potrebne preduvjete kako bi se dostava pošiljaka odvijala bez poteškoća:
- Ažuriranje adresa prema svim pošiljateljima od kojih trajno ili periodično primaju pošiljke (primjerice, banke, javna i komunalna poduzeća, telekomunikacijska poduzeća i slično).
- Postavljanje kućnog kovčežića na ulazu u kuću (odnosno na ulazu u dvorište) ili na pogodnom mjestu u zgradi (ne više od prvog kata)
- Vidljivo i pravilno isticanje prezimena na kućnom kovčežiću, ali i na zvonu (podstanari su također dužni istaknuti svoja prezimena).
Plaća poštara trenutno 860 eura, ali još raste
Odgovarajući jesu li samo male plaće uzrok nedostatka radnika iz Hrvatske pošte navode:
- Prošle, godine plaće 8000 radnika na operativnim poslovima povećane su za 20 posto, a u srpnju 2023., nakon dogovora Uprave Hrvatske pošte i predstavnika sindikata, primanja će se u idućih šest mjeseci uvećati za dodatnih 25 posto što će biti provedeno u tri faze. Nakon prvog povećanja za 10 posto u srpnju, prosječna plaća radnika u Hrvatskoj pošti iznosi oko 860 eura neto. Sljedeće povećanje plaće – za 7,5 posto – bit će u studenom te isto toliko u ožujku 2024. čime će ukupno ulaganje u povećanja primanja radnika iznositi gotovo 30 milijuna eura godišnje.
Uz prvo ovogodišnje povećanje plaće radnicima je u srpnju isplaćena i jednokratna nagrada za lojalnost u iznosu 150 eura.
- Također, naši operativni radnici imaju mogućnost ostvarivanja varijabilnih dodataka na plaću koji se isplaćuju u skladu s ključnim pokazateljima uspješnosti tako da na mjesečnoj razini postoji mogućnost dodatne zarade i više od 500 eura. Svim radnicima isplaćuju se i jednokratne prigodne nagrade za Uskrs, Božić i u obliku regresa. Usto, svaki radnik ima postavljene godišnje ciljeve i u skladu s godišnjom nagradom dobiva i naknadu na kraju godine povezanu sa svojom uspješnošću.
Hrvatska pošta, naglašavaju, potpuno je svjesna kako je povećanje plaća jedini pravi odgovor na inflaciju i povećanu fluktuaciju radnika. Trenutačni trendovi na tržištu rada zahtijevaju poboljšanje materijalnih uvjeta radnika zato što stabilnost poštanskog sustava ovisi o poštarima, dostavljačima, vozačima i šalterskim radnicima.
Na kraju mole svoje korisnike za razumijevanje i napominju kako se za sve upite mogu javiti u Kontakt centru pozivom na broj 072 303 304 ili putem online obrasca - https://obrasci.posta.hr/kontakt.