Politika i društvo

U GALERIJI DAI-SAI DRUŠTVA ARHITEKATA ISTRE

Otvara se izložba "Krov, tuš, roštilj, fuš" - umjetničko istraživanje bespravne gradnje i apartmanizacije obale

Kada je 2011. godine država donijela zakon o legalizaciji bespravne gradnje, započinje novo razdoblje za dotadašnje kampere i vikendaše uz južnu obalu Istre. Oni prepoznaju priliku da svoje dugogodišnje kampiranje konkretiziraju u vikendicu. Započinje njihov eksperiment u materijalima, a znanje i dovitljivost se šire među susjedima vikendašima. Nadograđuju krovove, naizgled čvrste zidove.... Za prvu ruku kamp kućice dobivaju nadstrešnice, postepeno i zidove, a jednom kad je slika zabilježena u registru, kreće transformacija u kuću za odmor


 
3 min
Istra24
Foto: Stiropor (DAI SAI)

Kada je 2011. godine država donijela zakon o legalizaciji bespravne gradnje, započinje novo razdoblje za dotadašnje kampere i vikendaše uz južnu obalu Istre. Oni prepoznaju priliku da svoje dugogodišnje kampiranje konkretiziraju u vikendicu. Započinje njihov eksperiment u materijalima, a znanje i dovitljivost se šire među susjedima vikendašima. Nadograđuju krovove, naizgled čvrste zidove.... Za prvu ruku kamp kućice dobivaju nadstrešnice, postepeno i zidove, a jednom kad je slika zabilježena u registru, kreće transformacija u kuću za odmor

Ovog će se petka u galeriji DAI-SAI Društva arhitekata Istre, otvoriti multimedijalna izložba "Krov, tuš, roštilj, fuš" autorice Katarine Duda, usmjerena na pitanje divlje gradnje i apartmanizacije obale.

Od kamp kućice do vikendice

Kada je 2011. godine država donijela zakon o legalizaciji bespravne gradnje, započinje novo razdoblje za dotadašnje kampere i vikendaše uz južnu obalu Istre. Oni prepoznaju priliku da svoje dugogodišnje kampiranje konkretiziraju u vikendicu. Započinje njihov eksperiment u materijalima, a znanje i dovitljivost se šire među susjedima vikendašima. Nadograđuju krovove, naizgled čvrste zidove, simulacije koje iz zraka djeluju kao da su dotadašnji prostori ljetovanja bili prava zdanja. Za prvu ruku kamp kućice dobivaju nadstrešnice, postepeno i zidove, a jednom kad je slika zabilježena u registru, kreće transformacija u kuću za odmor.

Izložba je zamišljena kao prostorna instalacija koju čine video projekcije, niz fotografija, maketa i dokumentacije in situ akcija. Imajući na umu trikove za kameru što ih izvode vikendaši kako bi simulirali čvrstu gradnju za ortofoto prikaz, instalacija uspostavlja odnos između dokumentarnog materijala i onog studijski snimljenog, korištenog građevinskog materijala, maketa, simulacija i montaža.

Katerina Duda

Mapiranje elemenata bespravne gradnje - sve do intimnosti

"Kompleksna multimedijalna izložba Krov, tuš, roštilj, fuš Katerine Duda rezultat je umjetničkog istraživanja bespravne gradnje i apartmanizacije obale, svojevrsna studija slučaja bespravnih naselja oko Premanture (Stupice, Pod Lokvom, Močile). Ova je izložba potvrda i nastavak umjetničinog dugogodišnjeg interesa za teme turizma, prostora i arhitekture odnosno istraživanja kako se u prostoru reflektiraju šire društvene promjene. Iako je riječ o umjetničkom istraživanju, pažljivo razrađena metodologija potvrđuje ono što je Duda u svom dosadašnjem radu već uspješno pokazala, a to je produktivna komplementarnost umjetničkog i sociološkog pristupa u proizvodnji drugačijeg pogleda.

Postav je satkan od video projekcija, fotografija, objekata, instalacije i dokumentacije in situ akcija. Duda se kao filmska autorica pretežno zaokuplja dokumentarnom formom stoga je polazište i središnji motiv izložbe „trik za kameru“ odnosno rasprostranjena strategija kojom se simulira čvrsta gradnja za snimke iz zraka. U tom postupku prepoznaje vrijedan meta-moment - preispitivanje filmske slike i dokumentarnog jezika kao nusprodukta niza kreativnih pokušaja da se dotad nepostojeći ili objekti nepostojećih kvaliteta pronađu na za legalizaciju relevantnim snimkama. Vidljivost na tim snimkama spomenuti je osnovni uvjet legalizacije bespravnih građevina. Trik za kameru svjedoči pregovaranju s tekstom zakona i (ne)mogućnosti njegova provođenja. Tekstu zakona suprotstavljaju se tako u svojoj začudnoj dovitljivosti poluge za vuču kamp-kućica uzidane u zidove koji hine čvrstu gradnju dok iz nekih „za prvu ruku“ fasada izviru borovi. Riječima jedne od nezadovoljnih mještanki Premanture koja naseljem provodi TV ekipu „četiri stupa, gore plahta ili ona zelena mreža i to je bilo to“ . Duda se odlučuje baviti upravo sadržajem i odnosima skrivenim iza naizgled jednostavnog „i to je bilo to“ sklopa, poput: eksperimentiranja s materijalima, domišljatosti, dijeljenjem znanja i vještina, dakle solidarnosti i kreativnosti. Šperploče, najloni, cerade, daske, bloketi, stiropor, ukratko: recycle i reuse masterclass odozdo, bez idejnog i EU projekta.

Ovim projektom Katerina Duda konceptualizira fenomen bespravne gradnje i mapira pojedine elemente na njoj poznatom prostoru - sve do intimnosti.” (iz teksta Marte Baradić)

 

Katerina Duda (1989.) diplomirala je studij animiranog filma i novih medija na Akademiji likovnih umjetnosti i sociologiju na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. U radovima se najčešće bavi temama vezanim uz urbane prostore, i kako se u prostoru reflektiraju šire društvene promjene, primjerice kroz arhitekturu ili turizam. Koristi raznolike medije poput društvene prakse, akcija i intervencija u javnom prostoru, kao i dokumentarni film i video.

Izložba se otvara u petak, 30. lipnja, u 20 sati u galeriji DAI-SAI, u Smareglinoj br.1, u Puli i bit će otvorena do 21. srpnja, radnim danom od 11 do 13 te od 19 do 21 sat.


Nastavite čitati

Pula
 

ORA I DOCUMENTI SONO ORIGINALI E LE FOTO PIÙ GRANDI: Inaugurato oggi il nuovo allestimento della Sala memoriale di Antonio Smareglia

A favorire il rinnovamento dell'allestimento, i cui autori sono la musicologa Nuša Hauser e il designer Matko Plovanić, sono stati la Biblioteca universitaria dell'Università Juraj Dobrila e l'associazione Smaregliana, con il sostegno del Comune di Pola, della Regione Istriana e della Regione Veneto. * La responsabile del Dipartimento per la Cultura del Comune di Pola, Emina Popović Sterpin, ha menzionato che la Strategia di sviluppo del Comune di Pola prevede anche l'apertura di un futuro museo dedicato ad Antonio Smareglia

Pula
 

SAD SU DOKUMENTI ORIGINALNI I FOTOGRAFIJE VEĆE: Otvoren novi stalni postav Spomen-sobe skladatelja Antonija Smareglie

Iza obnove postava, čiji su autori muzikologinja Nuša Hauser i dizajner Matko Plovanić, stoje Sveučilišne knjižnice Sveučilišta Jurja Dobrile i udruga Smaregliana, uz potporuGrada Pule, Istarske županije i Regije Veneto * Pročelnica Upravnog odjela za kulturu Grada Pule Emina Popović Sterpin spomenula je da Strategija razvoja Grada Pule uključuje i otvorenje budućeg muzeja Antonia Smareglie

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.