Prigodnom svečanošću u petak je obilježen početak radova na izgradnji punog profila, drugog kolničkog traka na 10,5 kilometara dionice Istarskog ipsilona od tunela Učke do Matulja, a počeli su i radovi na drugom mostu Mirna i vijaduktu Limska Draga – na tri gradilišta vrijedna 214 milijuna eura. Potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrstrutkure Oleg Butković, koji je uoči svečanosti obišao gradilište mosta Mirna, rekao je da se ostvaruje veliki infrastrukturni projekt završetka Istarskog ipsilona u punom profilu, ukupne vrijednosti 600 milijuna eura, koji je većim dijelom već realiziran, te je to najveći projekt u cestovnoj infrastrukturi, veći i od Pelješkog mosta. Dodao je da bi druga cijev tunela Učka, koja je lani probijena, trebala biti završena do rujna ili kolovoza.
Govoreći o tri otvorena gradilišta, rekao je da je riječ o složenim objektima, a da Bina-Istra cijeli projekt izvodi filigranski točno i završava radove i prije rokova.
Butković je za ponedjeljak najavio otvaranje radova na tunelu Kozjak, koji će biti novi ulaz u Split te dodao da je preostalo završiti autocestu do Siska, dok bi 5C koridor do Mađarske trebao bi biti završen kroz 1,5 godinu.
Raspisan je natječaj za dionicu Križišće – Žuta Lokva, obilaznica oko Novog Vinodolskog se već gradi, kao i za Metković – Dubrovnik i time će autocestovna infrastruktura biti završena, pa će preostati izgradnja brzih cesta, obilaznica gradova, obnova državnih cesta.
Lani je otvorena DC 403, od zapadnog dijela riječke luke do gradske obilaznice, a na pitanje o spoju te ceste s DC 404, koja spaja istočni dio luke s obilaznicom, kroz središte Rijeke, Butković je rekao da je to većinom u ingerenciji Lučke uprave i Grada Rijeke te da će Hrvatske ceste i ministarstvo pomoći kako bi se izgradio cjeloviti prometni prsten oko Rijeke.
Naglasio je da završetkom Istarskog ipsilona više neće biti potrebe za gradnjom velikih cestovnih projekata te da preostaje željeznica, jer se otvara mogućnost da se u sljedećih deset godina sve snage koncentriraju na obnovu i izgradnju željezničke infrastrukture, u čemu će i Istra imati veliki značaj.
Rekao je da je teško reći kada će biti izgrađena nizinska pruga Rijeka – Zagreb, spomenuvši natječaje i žalbe, ali da je cilj „uloviti“ 2030. te da su novac i preduvjeti osigurani.
Na pitanje o žalbi na odluku HAC-a u vezi izbora slovačkog konzorcija za uvođenje novog sustava naplate cestarina, rekao je da uvijek ima žalbi te apelira da se što prije rješavaju.
Od Zagreba do Pule za 2,5 sata
Generalni direktor Bina-Istre Dario Silić ocijenio je da je povijesni dan za tu tvrtku jer su otvorena tri velika, složena i zahtjevna gradilišta, vrijedna oko 214 milijuna eura. Riječ je o gradilištu drugog mosta preko Mirne, dugačkom 1,4 kilometra, drugom vijaduktu Limska Draga, dugačkom 552 metra, i drugom kolničkom kraku od tunela Učke do Matulja.
"Drugim krakom od Učke do Matulja spojit ćemo se s Hrvatskim autocestama za tri godine u Matuljima, pa će korisnici od Pule do Zagreba moći prometovati u punom profilu Istarskog ipsilona, bez zaustavljanja, za oko dva i pol sata, rekao je i dodao da će promet tijekom radova teći nesmetano", kazao je.
Naglasio je da će na dionici do Matulja biti veliko odmorište Kvarner s brojnim sadržajima, kojemu će se moći pristupiti s obje strane. Riješit će se i pristup za naselja kao što su Kolavići i Benčinići, a nova dionica poboljšat će kvalitetu stanovnika od Matulja do Učke jer se rješava pitanje buke, odvodnja, ima nadvožnjaka, podvožnjaka, čvorova, što će omogućiti kvalitetnu protočnost vozila, dodao je.
Primorsko-goranski župan Zlatko Komadina istaknuo je da je riječ o projektima važnima za gospodarstvo, turizam i građane, a istarski župan Boris Miletić da će ta županija izraditi studiju isplativosti kako bi se vidjelo "može li se Istarski ipsilon realizirati i kao Istarski iks." Ministar Butković rekao je da će se razmotriti i podržati, ako ima osnove, da se "ipsilon jednim dijelom pretvori u iks" i tako prometna infrastruktura u Istri bude u cijelosti izgrađena.