IZDANA DVA UPOZORENJA
Ustavni sud donio odluku o kandidaturi: MILANOVIĆ NE MOŽE NA LISTU!
“Članak 96. propisuje da ne može obavljati drugu javnu dužnost i podnosi ostavku. Predsjednik je nestranačka osoba i ne smije sudjelovati u stranačkim aktivnostima. Ne smije biti na listi niti kandidat”, dodao je predsjednik Ustavnog suda Miroslav Šeparović
“Članak 96. propisuje da ne može obavljati drugu javnu dužnost i podnosi ostavku. Predsjednik je nestranačka osoba i ne smije sudjelovati u stranačkim aktivnostima. Ne smije biti na listi niti kandidat”, dodao je predsjednik Ustavnog suda Miroslav Šeparović
Ustavni sud u ponedjeljak je zaključio da predsjednik RH Zoran Milanović dok obavlja tu dužnost, ne smije sudjelovati u političkim aktivnostima nijedne političke stranke, objavio je u ponedjeljak predsjednik Ustavnog suda Miroslav Šeparović.
To isključuje bilo kakvu mogućnost da predsjednik Republike u kontekstu raspisanih parlamentarnih izbora bude kandidat na listi za izbor zastupnika ili istican kao kandidat za dužnost predsjednika Vlade Republike Hrvatske i da u tom svojstvu sudjeluje u političkoj izbornoj kampanji, izvijestio je Ustavni sud.
Dodaju da je Milanovićevo kandidiranje dok obnaša dužnost predsjednika, na listi bilo koje političke stranke ili nezavisne liste za izbor zastupnika u Hrvatski sabor te isticanje njega kao kandidata za predsjednika vlade ili neku drugu dužnost, nespojivo s njegovim ustavnim položajem i ovlastima te načelom diobe vlasti.
Ako se, polazeći od njegovih izjava, predsjednik Republike za vrijeme obnašanja te dužnosti kandidira za izbor zastupnika u Hrvatski sabor, ili istupa u javnosti kao budući kandidat za predsjednika Vlade, mora odmah podnijeti ostavku predsjedniku Ustavnog suda, u kojem slučaju dužnost privremenog predsjednika Republike po sili Ustava preuzima predsjednik Hrvatskog sabora, zaključio je Ustavni sud.
Dodaju da se u tom slučaju izbori za novog predsjednika Republike moraju održati u roku od 60 dana od dana preuzimanja dužnosti privremenog predsjednika. U slučaju ostavke predsjednika RH i preuzimanja dužnosti privremenog predsjednika, privremeni predsjednik Republike ne može istodobno, uz obnašanje te dužnosti, biti i kandidat za izbor zastupnika u Hrvatski sabor, smatra Ustavni sud.
Podsjećaju i da odgovornost za pravne posljedice ustavnopravno neprihvatljivih odluka snose njihovi donositelji te da je svako djelovanje odnosno ponašanje predsjednika RH protivno navedenim ustavnim zabranama i zahtjevima suprotno Ustavu.
Izborni proces pod strogim nadzorom Ustavnog suda
Imajući u vidu nastalu ustavnopravnu situaciju, Ustavni sud naglašava da će cijeli izborni proces ovih parlamentarnih izbora, biti pod strogim nadzorom Ustavnog suda.
Ako utvrdi da sudionici u izborima postupaju protivno Ustavu ili zakonu, Ustavni sud koristit će se svojim ovlastima iz članka 89. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, od obavještavanja javnosti do poništavanja svih ili pojedinih izbornih radnji i odluka, počevši od kandidacijskog postupka pa na dalje, istaknuo je Šeparović.
U dokumentu koji su nasloviti 'upozorenjem' Ustavni sud je uvodno naveo da je razmatrao Milanovićevu najavu kandidature na listi SDP-a, ali i facebook izjavu da će nakon izborne pobjede odstupiti sa svoje dužnosti, a do preuzimanja nove dužnosti predsjednika vlade obnašati dužnosti predsjednika RH.
Ustavni sud razmatrao je i Milanovićevu izjavu s facebooka od nedjelje da će "ostati kandidat za premijera bez obzira na to hoće li ostati na listi SDP-a".
U upozorenju navode da je Ustavni sud dužan pravodobno upozoriti sva tijela koja na bilo koji način sudjeluju u izbornom procesu, kao i sve sudionike izbornog procesa, na neposrednu odgovornost za odluke koje donose. Te odluke moraju biti usklađene s temeljnim vrednotama hrvatske ustavne države.
Šeparović: Milanović od petka postupao neustavno
Podsjećaju da predsjednik države predstavlja i zastupa RH u zemlji i inozemstvu, brine se za redovito i usklađeno djelovanje te za stabilnost državne vlasti, odgovara za obranu neovisnosti i teritorijalne cjelovitosti.
Predsjednik je, dodaju, vrhovni zapovjednik oružanih snaga, raspisuje izbore za Hrvatski sabor i saziva ga na prvo zasjedanje te povjerava mandat za sastavljanje vlade osobi koja, na temelju raspodjele zastupničkih mjesta u Hrvatskom saboru i obavljenih konzultacija, uživa povjerenje većine svih zastupnika.
Za ovu odluku Ustavnog suda glasovalo je devet sudaca – Šeparović, Snježana Bagić, Mato Arlović, Branko Brkić, Mario Jelušić, Josip Leko, Davorin Mlakar, Rajko Mlinarić i Miroslav Šumanović. Protiv su bili suci Sergej Abramović i Ingrid Antičević Marinović, dok Goran Selanec i Lovorka Kušan nisu glasovali jer su smatrali da nema uvjeta za donošenje odluke pa su napustili sjednicu.
Šeparović je zaključio da je Milanović, s obzirom na navedene stavove Ustavnog suda, od petka kada je najavio kandidaturu postupao neustavno.
Zoran Milanović ponovio je u nedjelju u Lipovljanima da neće dati ostavku na mjesto predsjednika RH i da će biti premijerski kandidat SDP-a na izborima, a u očekivanju odluke Ustavnog suda vezano za kandidaturu referirao se da je to 'nekoliko rečenica u Ustavu', a on to 'vidi potpuno drugačije'.
“Postoji interes javnosti. Na temelju članka 125, u postupku nadzora, objavljujemo upozorenje: Ustavni sud je na sjednici razmotrio izjavu Milanovića da će se kandidirati kao neovisni i nestranački kandidat SDP-a. Ustavni sud upozorava sva tijela u procesu”, rekao je na početku predsjednik Ustavnog suda Miroslav Šeparović.
“Članak 96. propisuje da ne može obavljati drugu javnu dužnost i podnosi ostavku. Predsjednik je nestranačka osoba i ne smije sudjelovati u stranačkim aktivnostima. Ne smije biti na listi niti kandidat”, dodao je.
PRIOPĆENJE USTAVNOG SUDA
“UPOZORENJE u povodu izjave Predsjednika Republike Hrvatske g. Zorana Milanovića da će se kandidirati na izborima za zastupnike u Hrvatski sabor raspisanima odlukom Predsjednika Republike Hrvatske od 15. ožujka 2024.
1. Ustavni sud razmotrio je na sjednici održanoj 18. ožujka 2024. izjavu Predsjednika Republike Hrvatske g. Zorana Milanovića danu na konferenciji za novinare 15. ožujka 2024. da će se kandidirati na izborima za zastupnike u Hrvatski sabor koji će se održati 17. travnja 2024. kao “neovisni i nestranački” kandidat na kandidacijskoj listi političke stranke Socijaldemokratska partija Hrvatske (SDP). Na svojoj Facebook stranici 15. ožujka 2024., što su prenijeli mediji, najavio je da će nakon izborne pobjede odstupiti sa svoje dužnosti Predsjednika Republike, a do preuzimanja nove dužnosti predsjednika Vlade Republike Hrvatske nastavljat će obnašati svoju dužnost Predsjednika Republike.
Ustavni sud razmotrio je i izjave Predsjednika Republike dane na njegovoj Facebook stranici 17. ožujka 2024. da će “ostati kandidat za premijera bez obzira na to hoće li ostati na listi SDP-a” što su također prenijeli mediji (npr. Jutarnji list, Večernji list, www.dnevnik.hr itd.)
2. Ustavni sud dužan je pravodobno upozoriti sva tijela koja na bilo koji način sudjeluju u izbornom procesu, kao i sve sudionike izbornog procesa, na neposrednu odgovornost za odluke koje donose. Te odluke moraju biti usklađene s temeljnim vrednotama hrvatske ustavne države.
3. Predsjednik Republike Hrvatske predstavlja i zastupa Republiku Hrvatsku u zemlji i inozemstvu, brine se za redovito i usklađeno djelovanje te za stabilnost državne vlasti, odgovara za obranu neovisnosti i teritorijalne cjelovitosti Republike Hrvatske (članak 94. Ustava). Predsjednik Republike vrhovni je zapovjednik oružanih snaga Republike Hrvatske (članak 100. stavak 1. Ustava). Predsjednik Republike raspisuje izbore za Hrvatski sabor i saziva ga na prvo zasjedanje, te povjerava mandat za sastavljanje Vlade osobi koja, na temelju raspodjele zastupničkih mjesta u Hrvatskom saboru i obavljenih konzultacija, uživa povjerenje većine svih zastupnika (članak 98. alineje 1. i 3. Ustava).
Članak 96. Ustava propisuje da Predsjednik Republike ne može obavljati nijednu drugu javnu ili profesionalnu dužnost, te da nakon izbora podnosi ostavku na članstvo u političkoj stranci, o čemu obavještava Hrvatski sabor. Predsjednik Republike nestranačka je osoba i dok obavlja tu dužnost ne smije sudjelovati u političkim aktivnostima nijedne političke stranke, što isključuje bilo kakvu mogućnost da Predsjednik Republike u kontekstu raspisanih parlamentarnih izbora bude kandidat na listi za izbor zastupnika ili istican kao kandidat za dužnost predsjednika Vlade Republike Hrvatske i da u tom svojstvu sudjeluje u političkoj izbornoj kampanji.
4. Kandidiranje Predsjednika Republike, dok obnaša tu dužnost, na listi bilo koje političke stranke ili nezavisne liste za izbor zastupnika u Hrvatski sabor te njegovo isticanje njega kao kandidata za predsjednika Vlade Republike Hrvatske ili neku drugu javnu ili profesionalnu dužnost, nespojivo je s njegovim ustavnim položajem i ovlastima, te načelom diobe vlasti (članak 4. Ustava).
5. Ako se, polazeći od njegovih izjava, Predsjednik Republike za vrijeme obnašanja te dužnosti kandidira za izbor zastupnika u Hrvatski sabor, ili istupa u javnosti kao budući kandidat za predsjednika Vlade, mora odmah podnijeti ostavku predsjedniku Ustavnog suda, u kojem slučaju dužnost privremenog predsjednika Republike po sili Ustava preuzima predsjednik Hrvatskog sabora (članak 97. stavak 3. Ustava). Izbori za novog Predsjednika Republike moraju se održati u roku od 60 dana od dana preuzimanja dužnosti privremenog predsjednika Republike (članak 97. stavak 5. Ustava).
U slučaju ostavke Predsjednika Republike i preuzimanja dužnosti privremenog predsjednika Republike, privremeni predsjednik Republike ne može istodobno, uz obnašanje te dužnosti, biti i kandidat za izbor zastupnika u Hrvatski sabor. 6. Ustavni sud također podsjeća da odgovornost za pravne posljedice ustavnopravno neprihvatljivih odluka snose njihovi donositelji. Svako djelovanje odnosno ponašanje Predsjednika Republike Hrvatske protivno navedenim ustavnim zabranama i zahtjevima suprotno je Ustavu.
Imajući u vidu nastalu ustavnopravnu situaciju, Ustavni sud naglašava da će cijeli izborni proces ovih parlamentarnih izbora, od njihovog raspisivanja do proteka roka iz članka 90. u vezi s člankom 88. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, biti pod strogim nadzorom Ustavnog suda. Ako utvrdi da sudionici u izborima postupaju protivno Ustavu ili zakonu, Ustavni sud koristit će se svojim ovlastima iz članka 89. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, od obavještavanja javnosti do poništavanja svih ili pojedinih izbornih radnji i odluka, počevši od kandidacijskog postupka pa nadalje.
7. Ustavni sud poziva Predsjednika Republike i političku stranku Socijaldemokratsku partiju Hrvatske (SDP) da, sukladno ovom Upozorenju, odmah prestanu s aktivnostima koje su suprotne Ustavu, a Državno izborno povjerenstvo Republike Hrvatske da sukladno svojim ovlastima osigura održavanje izbornog procesa u skladu s Ustavom, zakonima i svojim obvezatnim uputama, uvažavajući stajališta iz ovog Upozorenja.”