Prošlo je godinu dana otkako je po prvi put zasvijetlila nova 'kockica' u Marulićevoj ulici – 3,6 milijuna eura skupa zgrada novog Coworking centra i, slobodno se može reći, jedini pravi moderni poslovni prostor u središtu Pule.
Na otvaranju kojem su prisustvovale sve važnije osobe istarske politike i gospodarstva, ali i ministar regionalnoga razvoja i fondova EU Šime Erlić, tek izgrađeni poduzetnički centar najavljen je kao novi urbani centar Pule i svojevrsni 'kamen temeljac' obnove cijele okolne gradske četvrti.
Otvaranje Coworkinga
- I Pula će odsad biti na mapi svjetskih gradova koji imaju reprezentativan coworking centar. Prostori su to gdje poduzetnici dijele svoje ideje u jednoj zajednici, s njom žive i rastu, rekao je na otvaranju ministar Erlić.
Iz samog Coworkinga i danas naglašavaju da je njegov fokus na stvaranju poticajnog okruženja za razvoj poduzetništva i jačanje poduzetničke klime u Puli i Istri, s posebnim naglaskom na podršku početnicima, IT sektoru i ženskom poduzetništvu.
Takav je barem plan! No, ovih je dana postalo jasno da je Coworking otvoren i za druge, možda neočekivane (možda i ne!), ali svakako ne nužno poduzetničke opcije.
"Riječ života" u konferencijskoj dvorani
Proteklog je vikenda, naime, u njegovoj je velikoj dvorani u večernjem terminu održan duhovni susret Kršćanskog centra „Riječ života“, pod nazivom „Isus Nada Slave“, predvođen propovjednikom, karizmatikom Damirom Alićem Šićkom.
Sama vjerska organizacija, kao ni vjeroispovijest koju propovijeda, važno je ovdje naglasiti, nisu upitni niti su sami po sebi tema ovog teksta, a naročito nije neobičan njihov interes za održavanjem susreta u ovom prostoru; dvorane Coworkinga imaju svoju cijenu i zainteresirani su tu da iskazuju zanimanje i da ih unajmljuju.
Ova situacija zanimljiva je (i neobična) iz poslovne perspektive. Coworking centar, naime, nije najavljen tek kao radni prostor, već kao svojevrsni motor pokretač poduzetničkog života Istre i mjesto lokalnog (gradskog, ali i županijskog) poslovnog preporoda. No, kako prirodu takve institucije određuju aktivnosti koje se u njoj odvijaju, sasvim je jasno da Coworking i Istarska razvojna agencija, u čijem sklopu on djeluje, sada biraju nešto širu sliku (od one koju bismo smo očekivali na osnovu lanjske najave). Prostori Coworkinga, jasno je sada, ponuđeni su znatno širokom spektru korisnika pa je profil Coworkinga time donekle izmijenjen.
Godinu dana nakon otvaranja, zanimalo nas je, stoga, kako Coworking posluje – ima li i koliko korisnika i za koje se sve svrhe njegove dvorane i uredi koriste.
Velika sala Coworking centra
Slika godinu dana kasnije
Kako, dakle, stoje stvari, godinu dana nakon otvaranja? Podsjetimo nakratko da se radi o zgradi s oko 1.500 četvornih metara raspoloživog prostora raspoređenog na tri etaže, od kojih je prizemlje u cijelosti otvoreni prostor bez pregrada, s 46 'flydeskova' povezanih s internetom, zonom za igru i odmor te kuhinjom za korisnike, ali i dvije galerije koje nude mogućnost printanja, skeniranja i poslovnih sastanaka.
Na drugom se katu nalazi osam ureda i jedna dvorana za sastanke kapaciteta do 10 osoba, dok je na trećem smještena velika konferencijska dvorana koja može primiti 120 osoba ili se podijeliti u dvije upola manje.
Od direktora Borisa Sabattija doznajemo da je od otvaranja zgrade prostor u prizemlju koristilo ukupno 400 poduzetnika, freelancera i digitalnih nomada. Od ukupno osam ureda na drugom katu, pet ih je iznajmljeno tvrtkama koje se bave programiranjem, marketingom, ispitivanjem materijala i uređenjem eksterijera, dok preostala tri koristi matična IDA.
- Open space je ljeti u prosjeku dnevno koristilo 40-ak digitalnih nomada i poslovnih ljudi dok ga zimi prosječno dnevno koristi 20-ak osoba. Uredi su popunjeni u potpunosti i ugovori se sklapaju na godinu dana, te postoji velik interes za dodatnim uredima, rekao nam je Sabatti.
Dnevni prosjek korištenja Coworking prostora, dodao je, iznosi oko stotinu osoba, a sala za sastanke na drugom katu koristi se u prosjeku dva puta tjedno za radionice i edukacije.
Sa susreta "Riječ života"
"Skup "Riječ života"
Cijena najma velike konferencijske dvorane (do 120 osoba) je 105 eura po satu, odnosno 560 eura za cjelodnevno korištenje.
Manja sala za sastanke (do 10 osoba) iznajmljuje se po cijeni od 24 eura po satu.
Cijena najma uredskih prostora je, ovisno o veličini ureda i broju radnih jedinica, između 217 i 400 eura mjesečno.
Najam 'flydeska' u prizemlju košta 10 eura po danu, 40 eura za pet dana, 70 eura za deset dana, 150 eura za mjesec dana korištenja i 300 eura za tri mjeseca.
Trosatni događaj poput okupljanja "Riječi života" (na Facebook stranici navodi se termin od 19 do 21 sat) IDA-i tako donosi 315 eura.
Sve cijene su bez PDV-a.
Doznajemo i da je od otvaranja zgrade u Centru održano 140 različitih događanja, na kojima je sudjelovalo oko 6.000 tisuća sudionika. Kao najreprezentativniji su izdvojeni Idea HUB event, radionice za poduzetnike poput AI, Chat GPT, Linkedin Meet up, web dizajn, prezentacijske vještine, Prvi susret digitalnih nomada u Puli, i predstavljanje poslovnih udruga s naglaskom na žensko poduzetništvo. Smjernice su, čini se, i dalje deklarativno kao i u startu.
Tijekom 2024. godine u Centru je održano 17 radionica, rekli su nam još iz Coworkinga, kao i edukacija na različite poduzetničke teme, u organizaciji IDA-e i Istarske županije. Također, Centar je ugostio više od 20 institucija poput fakulteta, škola i otvorenih učilišta.
Velika dvorana, sudeći prema Sabattijevom odgovoru, i sama je sasvim dobro popunjena. Prosjek njenog korištenja je pet puta tjedno, uglavnom za seminare, radionice i prezentacije, konferencije te ostala događanja u organizaciji IDA-e, ali i za neovisne prezentacije knjiga, dodjele nagrada i slično.
Ipak, ni riječi o religijskim skupovima. Direktora Coworkinga zamolili smo stoga za pojašnjenje postoje li tematska ili bilo kakva druga ograničenja kada je u pitanju najam nekog od prostora unutar zgrade.
"Riječ života"
„Za korištenje prostora u Centru postoje pisana pravila kako bi se osigurao komfor i očuvanje prostora. Nije dopuštena glasna buka ili aktivnosti koje bi mogle oštetiti prostor, a tematska ograničenja ne postoje, pod uvjetom da su programi usklađeni s profesionalnim i edukativnim karakterom prostora“, rekao nam je direktor Sabatti.
Stvarnost fleksibilnija od planova
Opis, dakle, kaže da je fokus Coworkinga na poslovanju i edukacijama. Stvarnost pak potvrđuje da je situacija nešto fleksibilnija. Okupljanja crkve "Riječ života", naime, barem prema službenim objavaman na društvenim mrežama, nisu klasificirana kao poslovna i edukativna, već se često navodi da su evangelizacijskog karaktera. Ujedno, uključuju živu glazbu no i s time su se, očigledno je, uspjela uklopiti u pravila Coworkinga (koja smo prostudirali u uvjerili se da se odnose prvenstveno na čuvanje prostora i inventara te poštivanje kućnog reda).
I iako religijski skupovi u poslovnoj zgradi nisu, engleskim rječnikom, svačija 'šalica čaja', netko će reći da ovo nije nužno i loša poslovna odluka; osigurati funkcionalnost i profitabilnost prostora imperativ je onih koji njime upravljaju, a ova poslovna zgrada u ponudi ima najam konferencijskih dvorana pa je njihovo iznajmljivanje vjerskom skupu sasvim legitiman potez. Potez koji je Coworkingu, usput, donio 315 eura.
Ali, da ćemo na ovu poslovnu zgradu od sada mnogi gledati nešto drukčijim očima, i to je sasvim izvjesno. I, opet - legitimno, dakako.