Istra će, barem tijekom ljeta, ponovno biti povezana s Trstom pomorskim putem. Brodska linija će se uspostaviti javnom financijskom talijanskom potporom. Naime, Regija Friuli Venezia Giulia (Furlanija-Julijska krajina) objavila je natječaj za pokretanje nove procedure dodjele za međunarodnu prekograničnu pomorsku uslugu između Trsta, Slovenije i Hrvatske. Ugovor će trajati tri godine i pokrivat će ljetne sezone od 2025. do 2027., uz mogućnost produženja za 2028. godinu."
Mjesto polaska i povratka usluge bit će Trst, s odredištima u Piranu (Slovenija), Poreču, Rovinju i Malom Lošinju (Hrvatska). Natječaj određuje dva tjedna polaska na relaciji Trst–Piran–Poreč–Rovinj, dva tjedna polaska na relaciji Trst–Rovinj–Mali Lošinj, dva tjedna polaska na relaciji Trst–Poreč–Piran te dva tjedna polaska na relaciji Trst–Piran i Rovinj. Premda se geografski nalaze na ruti, uslugom dakle, neće biti obuhvaćeni Umag, Novigrad i Pula, što je razočaravajući dio ove inače pozitivne vijesti.
Sljedeće, 2025. godine, sezonska usluga bit će operativna od 26. lipnja do početka rujna.
Pomorska veza između Trsta i Istre bila je aktivna desetljećima. Od 1963. godine, motorni brod Edra tvrtke Navigazione Alto Adriatico iz Trsta pristajao je u svim zapadnim istarskim gradovima (uključujući Kopar, Umag, Novigrad i Pulu). Godine 1978. zamijenila ju je Dionea, a povremeno i Ambriabella tvrtke Lloyd Triestino, da bi ih 1987. preuzo brodar Adriatica di Navigazione iz Venecije. Posljednji redoviti putnički prijevozi brodom Dionea završili su 1990. godine, nakon čega su uslijedili različiti, ali nikad stabilni pokušaji obnavljanja pomorske veze između Istre i Trsta, posljednji od njih vođen Liberty Linesom, koji je završio 2023. godine.
Edra u Izoli - foto: Paluba.hr
Predstavljajući novi natječaj, regionalna pročelnica za infrastrukturu i teritorij Cristina Amirante objasnila je kako "novom procedurom dodjele težimo poboljšanju usluge kako bismo precizno odgovorili na potrebe turista i građana. Naš je cilj osigurati visokokvalitetne pomorske veze koje valoriziraju područje, čine ga dostupnijim i atraktivnijim te olakšavaju kretanje. Pomorski prijevoz je vrlo složen za upravljanje, ali iznimno važan zbog velikog zadovoljstva koje je izazvao posljednjih godina, kako na lokalnoj, tako i na međunarodnoj razini."
Prema priopćenju, ukupna vrijednost sredstava za trogodišnje razdoblje iznosi 4,5 milijuna eura, odnosno 1,5 milijuna eura godišnje. Usluga će se obavljati putničkim brodovima koji ispunjavaju određene minimalne uvjete. "Kriteriji za tehničku ponudu uključuju starost plovila, broj putnika koji se može prevesti, brzinu plovila, mjesta za bicikle, produljenje razdoblja usluge, promociju i valorizaciju uslug," navodi se u priopćenju.
Rok za podnošenje ponuda je do 12 sati, 4. veljače 2025. godine. Tad će se znati koliko će brodarskih tvrtki biti zainteresirano za upravljanje linijom.