republika - dugi
Komunal

KUPAČIMA U DUGOJ UVALI PREKIPJELO

ILEGALNE PLUTAČE "UKRALE" UVALU Zbog "divlje" privezanih i usidrenih barki u uvali Mala Vinjola kupanje gotovo pa nemoguće!

Onome tko je spreman bespravno izgraditi kuću kraj mora, na parceli čiji se vlasnik može točno identificirati, nije nikakav problem, kada nitko ne gleda, baciti i komad betona s lancem i plutačom u more. Takvi, kada ih se nađe privezane za bovu, tvrde da to nije njihovo, da se samo privezao jer nitko nije bio vezan. Naravno, ima i hrabrih i manje pametnih koji na bovu napišu broj svoje barke, kaže načelnik Općine Marčana Predrag Pliško


 
7 min
Martina Pereša ⒸFOTO: Manuel Angelini
Uvala Mala Vinjola, Duga Uvala - Općina Marčana, fotografirao čitatelj

Onome tko je spreman bespravno izgraditi kuću kraj mora, na parceli čiji se vlasnik može točno identificirati, nije nikakav problem, kada nitko ne gleda, baciti i komad betona s lancem i plutačom u more. Takvi, kada ih se nađe privezane za bovu, tvrde da to nije njihovo, da se samo privezao jer nitko nije bio vezan. Naravno, ima i hrabrih i manje pametnih koji na bovu napišu broj svoje barke, kaže načelnik Općine Marčana Predrag Pliško

Problem divljeg priveza i sidrenja u Dugoj Uvali na području Općine Marčana, konkretno u uvali Mala Vinjola, iz godine u godinu, sve je veći. Slično je, do prije nekoliko godina bilo i u susjednoj uvali Santameža, no onda je intervenirala Općina Marčana te je, u suradnji s Lučkom kapetanijom Pula, uklonila betonske blokove u moru za koje se vezivalo bove. U Santameži je stoga situacija sad zadovoljavajuća, no u susjednoj Maloj Vinjoli kupanje je gotovo pa nemoguće.

"Djeca nam se ne mogu kupati"

- Ne znamo više što da radimo. U uvali Mala Vinjola nije se moguće kupati, barem ne do 20. kolovoza. I tako svake godine. Nevjerojatno je to što se ovdje događa. Dakle, doslovce se u more baci „sić Jupola“ i uz pomoć njega ljudi se sidre na divlje po cijeloj uvali. Djeca nam se ne mogu kupati. Uglavnom se radi o Slovencima i Zagrepčanima koji imaju kuće u blizini Duge Uvale i koji se ponašaju kao da je more njihovo, govore nam ogorčeni kupači iz Duge Uvale točnije Male Vinjole.

Uvala Mala Vinjola, Duga Uvala - Općina Marčana, fotografirao čitatelj

Barkice se ovdje, kažu, sidre nasred uvale, kako je koga volja. Zna ih biti i čak sedamdeset do osamdeset, uvjeravaju nas.

Kupači se žalili Općini, Općina kaže: pritužbi nismo imali

- Koliko nam je poznato, na ovome području službeni vez postoji samo u Krnici te smo još tijekom zime pisali Općini Marčana i pitali ih što misle poduzeti za ovu ljetnu sezonu, govore nam kupači i nastavljaju kako im na postavljene upite odgovor još nije stigao.

Uvala Mala Vinjola, Duga Uvala - Općina Marčana, fotografirao čitatelj

U Općini Marčana tvrde pak kako pritužbe dobivali nisu, ali su s navedenom problematikom itekako dobro upoznati. Nije, naime, ova uvala iznimka već pravilo kad je ovo područje u pitanju.

- Kada bi se pisanjem pisma mogli rješavati problemi, vjerojatno bi i mi taj problem riješili. U proteklih tjedan-dva službenih pritužbi nije bilo, no svjesni smo da problemi postoje od ranije i da će ih vjerojatno i u budućnosti biti. Na nama je da ih rješavamo sukladno svim pravilima i mogućnostima, a nitko ne pokušava zanijekati postojanje problema koji traju desetljećima, svjestan je načelnik Općine Marčana, Predrag Pliško.

Slična situacija onoj u uvali Mala Vinjola jest i u uvali Budava, Krničkom portu, Kalavojni i drugim lokacijama raškog zaljeva, pojašnjava nam načelnik.

Predrag Pliško

- U Maloj Vinjoli je zbog dostupnosti i širokog zaleđa taj problem samo izraženiji, posebice tijekom turističke sezone. Takvih problema do prije nekoliko godina imali smo i u uvalama Vinjola i Santameža, ali smo ih, u suradnji s Lučkom kapetanijom Pula i uz proračunski trošak od preko 50 tisuća kuna, uspjeli riješiti tako da smo van turističke sezone angažirali obrt za specijalizirane podmorske radove i prijevoznike koji su počistili te uvale od takozvanih „kolpomorta“ (kolpomorto - betonski blok u moru za koji se vezuje plutača ili bova, op.n.). Zasigurno je dio onih koji su se tamo sidrili u međuvremenu prešao upravo u Malu Vinjolu, odgovara nam Pliško na upit.

Rješenje: nova luka za otvoreni javni promet

Načelnikove riječi potvrđuje nam i kapetanica Lučke kapetanije Pula, Dolores Brenko Škerjanc.

Dolores Brenko Škerjanc

- Prije otprilike tri godine, u dogovoru s Općinom Marčana, na području Duge Uvale uklonjeno je oko 120 ilegalnih plutača i sidrenih blokova. Za navedeno je Općina Marčana angažirala ovlaštene ronioce, a akcija je financirana sredstvima Općine, budući da, sukladno Zakonu o pomorskom dobru i morskim lukama, Općina upravlja navedenim dijelom pomorskog dobra, navodi Brenko Škerjanc.

U uvali Mala Vinjola trenutno nisu uklonjene plutače i sidreni blokovi. Međutim, na navedenom je području prema Prostornom planu predviđena luka otvorena za javni promet od lokalnog značaja, a kojom bi upravljala Lučka uprava Pula i za što je potrebna odluka županijske Skupštine. U tom kontekstu, moglo bi se pronaći odgovarajuće rješenje za dio potrebnih vezova za lokalno stanovništvo,ali i za uklanjanje ilegalnih plutača i sidrenih blokova

Lučka kapetanija Pula

Buduća luka za javni promet koju Kapetanija spominje u svom odgovoru bit će u Budavi. Tek po njenom dovršetku riješit će se, čini se, problem s kojim su nam se obratili kupači iz Male Vinjole.

No, dug je put do njene realizacije.

POSTOJEĆI KAPACITETI NISU DOVOLJNI

Jedini legalni kapaciteti za smještaj brodica lokalnog stanovništva su u Krničkom portu koji ima kapacitet za oko 150 sportskih brodica i 14 ribarskih brodova

OPĆINA MARČANA

Krnički porat, Foto: Crvegla blog

I ovaj problem "spušten" na jedinice lokalne samouprave

Načelnik Pliško svjestan je kako među onima koji se sidre "na divlje" u Maloj Vinjoli, prevladavaju vlasnici vikendica.

Međutim, kaže nam kako je ovo još jedan od problema spuštenih na razinu lokalne samouprave od koje se očekuje da ga riješi, iako na pomorskom dobru postoje i nadležnosti Lučke kapetanije Pula i pomorske policije. Rješenje problema i on vidi jedino u tome da se u komunalnom dijelu luke otvorene za javni promet u Krničkom portu i u sportskoj luci Budava osigura dovoljno vezova za lokalno stanovništvo.

Uvala Budava, Foto: Natura Histrica

Zasad je Lučka uprava Pula nadležna samo za luku otvorenu za javni promet Krnički porat, dok sportska luka Budava u naravi postoji, ali pred njenim formaliziranjem stoji više teško premostivih prepreka, pojašnjava nam načelnik.

- Općina je 2014. godine krenula u izradu Urbanističkog plana uređenja sportske luke Budava, donijet je godinu kasnije te se potom pristupa određivanju pomorskog dobra. Upravni odjel za održivi razvoj Istarske županije vodio je postupak za utvrđivanje i proveo ga do kraja te dostavio dokumentaciju na državnu razinu, ali do danas nema nikakvog odgovora ni rješenja. Općina je potaknula i osnivanje sportske udruge koja bi bila formalni nositelj koncesije i investitor sportske luke, ali do rješavanja pomorskog dobra procedura ne može ići dalje, tvrdi Pliško.

DODATNI PROBLEM - NEDOSTATAK INSPEKTORA

Nema dovoljno građevinskih inspektora, gospodarskih inspektora i inspektora Lučke kapetanije koji bi mogli uspješno obavljati svoju dužnost, a ni mi što se tiče komunalnog redarstva nismo dovoljno ekipirani (imamo samo jednog službenika koji je uz komunalno redarstvo nadležan još i za prometno i poljoprivredno redarstvo). Onome tko je spreman bespravno izgraditi kuću kraj mora, na parceli čiji se vlasnik može točno identificirati, nije nikakav problem, kada nitko ne gleda, baciti i komad betona s lancem i plutačom u more. Takvi, kada ih se nađe privezane za bovu, tvrde da to nije njihovo, da se samo privezao jer nitko nije bio vezan. Naravno, ima i hrabrih i manje pametnih koji na bovu napišu broj svoje barke

PREDRAG PLIŠKO

Lučka kapetanija Pula, u okviru svojih mogućnosti, do izgradnje nove luke, uvjeravaju nas, čini sve što može.

Lučka kapetanija Pula ima samo dva inspektora

- Na području Lučke kapetanije Pula djeluju dva inspektora i pet ovlaštenih djelatnika koji obavljaju poslove inspekcije. Budući da je u nadležnosti lučkih kapetanija, ne samo sigurnost plovidbe, već i inspekcijski nadzori na moru i na pomorskom dobru te poslovi traganja i spašavanja na moru, Ministarstvo radi na daljnjem jačanju kapaciteta i opreme kako bi se odgovorilo na sve veće zahtjeve s obzirom na rastući broj plovila na moru i s tim povezanih aktivnosti koje obavljaju djelatnici lučkih kapetanija, navode iz pulske Lučke kapetanije.

Koliko nam je poznato, djelatnici Lučke kapetanije Pula ogradili su plažu psihološkom plutajućom branom u uvali Šantameža unutar Duge Uvale, čime je osigurano sigurnosno odvajanje kupača u moru od plovila. No, to nije učinjeno i u uvali s početka priče, Maloj Vinjoli, što samo komplicira ionako složeno stanje. Kupači te uvale morat će, čini se, imati još podosta strpljenja, a s obzirom na to da izgradnja luke Budava koja bi, uvjereni su naši sugovornici, riješila problem - nije tako skoro na vidiku.


Nastavite čitati

Istra
 

TISUĆE KATRANIZIRANIH TRAGOVA: Priobalje Ližnjana i Šišana još uvijek čeka dovršetak čišćenja od posljedica ekološke katastrofe

Na samom ulasku u Uvalu Kuje pokraj vezova za barke vidljivo je mnoštvo tragova po stijenama i kamenju, te se trag katrana može pratiti sve do obala Šišana. Postavlja se pitanje, kada nadležni namjeravaju početi sa sanacijom jer mnogi žitelji Ližnjana i Šišana upozoravaju da preko ljeta ne mogu staviti ručnik na obalu jer odmah bude umazan s katranom

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.