Što će biti prvi korak, kada će točno biti napravljen i kojim će se ritmom budući koraci smjenjivati, trebalo bi barem dijelom postati jasno do kraja ovog mjeseca, ali već sada je sigurno - Pula se nalazi pred jednim od najvećih projekata u skorijoj povijesti.
Riječ je o rekonstrukciji gradskih dionica državnih cesta DC75 i DC66, na obodu i ulazima u grad ili, ako iskoristimo nešto prepoznatljivije nazive - Vodnjanske ceste, na potezu od Velog Vrha do sjecišta s nedavno obnovljenom Tršćanskom ulicom, te pulske zaobilaznice (Ulice Prekomorskih brigada), također od Tršćanske do velikog rotora u Šijani.
Impresivno velik zahvat
Ovaj državni projekt, čiji su nositelj Hrvatske ceste, podijeljen je u tri velike etape, od kojih svaka ima dvije faze, a točan hodogram utvrdit će se najvjerojatnije već idućeg tjedna, nakon susreta predstavnika HC-a i Grada Pule te svih uključenih aktera.
No, već sada je jasno da je pred najvećim istarskim gradom u najmanju ruku mamutski, višegodišnji projekt, koji će znatno promijeniti vizuru njegovih sjevernih naselja, sustav prometa ali, treba i toga biti svjestan, život njegovih stanovnika za vrijeme rekonstrukcije.
O kompleksnosti ovog pothvata dovoljno govori činjenica da je izvođenje radova na tek dvije od tri etape procijenjeno na 17,7 milijuna eura bez PDV-a, no nijedan se izvođač radova nije mogao obvezati da će ih za taj iznos izvesti, pa je ugovor ljetos, po okončanju višemjesečne javne nabave, konačno sklopljen s tvrtkom GP Krk d.d., za oko milijun više, točnije za 18,5 milijuna bez PDV-a. Uz dodani porez, samo izgradnja i rekonstrukcija prometnica, bez uvođenja cjelokupne prateće infrastrukture, na ovom će potezu koštati vrtoglavih 23 milijuna eura.
Umjesto privremenih, stižu trajni, dvotračni, turbo rotori
Nadvožnjaci, podvožnjaci i novi rotori
Što sve uključuje ovaj ogromni projekt?
Osnovni mu je cilj, naime, proširenje prometnica koje Pulu opasuju na potezu od Šijane do izlaza za Fažanu i Vodnjan, i prolaze većim dijelom uz poslovno-industrijsku zonu. Proširenje zaobilaznice od Šijane do Tršćanske predstavlja rekonstrukciju posljednjeg kraka državne ceste DC66, dok se preostali dio projekta, onaj od Tršćanske prema Velom Vrhu, službeno izvodi na južnom ogranku državne ceste DC75.
Pretvaranjem navedenih cesta u četvorotračne prometnice, ova bi se zona, značajno opterećena automobilskim i kamionskim prometom, trebala rasteretiti i omogućiti nastavak protočnosti koju je već osigurao veliki rotor u Šijani. Prema u ovom trenutku dostupnim podacima, dio projekta od kružnog toka u Šijani do Tršćanske, iako označen kao Etapa 1, na red dolazi nešto kasnije.
Nove će prometne trake zahtijevati i značajnu rekonstrukciju pješačke zone i svih elemenata infrastrukture, a na potezu od Tršćanske do Velog Vrha izgradit će se i neka u potpunosti nova prometna rješenja, a upravo ona, čini se, dolaze prva na red.
No, krenimo redom...
Nadvožnjak dobiva sanaciju i "pojačanje"
I staro postaje novo
Prema javno dostupnoj projektnoj dokumentaciji, svi rotori na dionicama obuhvaćenim rekonstrukcijom, oni postojeći, kao i oni koji će tek biti izgrađeni, bit će u potpunosti uređena kružna raskrižja, s fiksnim oznakama i ogradama. Sadašnje sjecište zaobilaznice s Vitasovićevom i Industrijskom cestom, iz privremenog, 'improviziranog' kružnog toka, preinačit će se tako u trajni turbo rotor, a slična sudbina očekuje i trokrako raskrižje s Tršćanskom ulicom.
S raskrižja na mostu na kraju Tršćanske otvorit će se krak za spajanje s Industrijskom ulicom
No, u slučaju ovog drugog, bit će potreban nešto veći zahvat. Ondje će, naime, uz izvedbu novih pješačko-biciklističkih staza i dvotračnog kružnog toka, biti potrebno izgraditi i novi stojeći nadvožnjak preko pruge i Ulice Sv.Petra, kako bi se promet novim, višetračnim cestama, preko mosta neometano nastavljao u punom kapacitetu.
Projektna shema ovdje ujedno predviđa privoz sa sjevera kojim bi se u budućnosti novi turbo rotor povezao spojnom cestom na Industrijsku ulicu.
Novi kružni tok povezat će Vallelungu i Vodnjansku i otvoriti izlaz u smjeru Partizanskog puta
Puno je novog što ovu zonu čeka. Ali, čeka i onu koja se nastavlja ka Velom Vrhu. A upravo je ta, doznajemo od Hrvatskih cesta, prva na redu.
Već nekoliko stotina metara od ovog mjesta u smjeru Vodnjana, naime, lokacija je na kojoj će po prvi put niknuti kružni tok. Radi se o sjecištu Vodnjanske ceste i Ulice Vallelunga, koje će također dobiti kružno raskrižje u punom kapacitetu proširene ceste, a sa zapadne strane i izlaz za buduću vezu s Partizanskim putem, što je spona koja u ovom trenutku uopće ne postoji.
Možda najveće iznenađenje navedeno u projektnoj dokumentaciji, pothvat je koji je zamišljen na mjestu sadašnjeg duguljastog kružnog toka na Velom Vrhu, popularnog 'kikiriki rotora', gdje će Paduljska i Creska postati povezane putnim prijelazom, ispod kojih će se izgraditi podvožnjak, kojim će prolaziti Vodnjanska cesta.
Trasa podvožnjaka na Velom Vrhu
Mjesto pod kojim će se graditi podvožnjak
Premještanje autobusnih stajališta i rušenje objekata
Sve su ovo, dakako, grubi detalji vrlo kompleksnog i višeslojnog projekta čije bi izvođenje, barem prema dokumentaciji iz javne nabave za izvođača radova, trebalo trajati dvije godine. Proširenje ceste na nekim će mjestima zahtijevati i rekonstrukciju pješačke staze, a nekoliko će tvrtki, poput Pragrandea i Plinare, sufinancirati ili u cijelosti financirati uvođenje svojih instalacija.
Nestat će i dio manjih objekata u zoni obuhvata, a bit će, dakako, i brojnih sitnijih izmjena poput uklanjanja i zamjene čelične ograde s nadvožnjaka nad prugom, izmještanja autobusnih stajališta na dionici prema Velom Vrhu te potpunog uklanjanja parkića na ulazu u Cresku ulicu. No, iz perspektive jednog ovako velikog projekta, takve izmjene sada se čine kao minijature.
Hoće li se se 'projekt Vodnjanska' preklapati s 'projektom Fažanska'?
I pitanje svih pitanja, koje je i gradskoj upravi stiglo iz vijećničkih klupa na posljednjoj sjednici Gradskog vijeća - hoće li se ova rekonstrukcija preklapati s radovima na drugom, također velikom strateškom projektu rekonstrukcije Fažanske ceste?
- Što se tiče preklapanja radova, da, oni će se preklapati, rekla je kratko pročelnica gradskog Upravnog odjela za urbanizam, investicije i razvojne projekte Samanta Barić prošlog tjedna u Vijećnici, i dodala da, iako hodogram projekta još uvijek nije definiran, već sada može reći da će se za promet ovim dijelom grada osigurati posebna prometnica kroz gradilište D66 i D75.
Obnova Fažanske pred samim je vratima i prvi radovi očekuju se već 2. listopada. Iz Hrvatskih cesta pak, kažu nam da je do početka radova na dijelu projekta "Veli Vrh-Pula Etapa I i III i rekonstrukcije DC75, faza I Vodnjan-Pula" preostalo tek potpisivanje ugovora s odabranim izvođačem radova i njegovo uvođenje u posao. Rok izvođenja, rekli su, iznosi dvije godine..
Početak izvođenja mamutskog projekta, potvrđeno je time, može se također očekivati u najskorije vrijeme i to na Velom Vrhu. A kako će točno teći i hoće li biti izmjena u odnosu na ritam radova opisan u natječajnoj dokumentaciji, bit će precizirano početkom idućeg tjedna
Do tada, sasvim je dovoljno materijala i za maštanje i zamišljanje budućeg izgleda ulaza u Pulu.