Pobjednice 24. dječjeg festivala "Veseli glasi – Voci allegre" Vita Viljanac i Bella Barbarić
Žiri je ocjenjivao intonaciju, interpretaciju, odnosno vokalnu izvedbu i scenski nastup, a odluku je bilo vrlo teško donijeti
"Koji građani Dajle imaju plovila od 15 metara? Ovdje nema ni jednog ribara, a plovila za sportski ribolov kakve imaju mještani Dajle su mala, do 6 metara", objašnjava Teodora Beletić * Predsjednik Mjesnog odbora Dajla-Belveder Andrea Brečević: "Mještani koji su protiv izgradnje luke mogu se pobrojati na prstima jedne ruke, dok je većina za izgradnju. Protivili smo se izgradnji mega marine od 300 vezova u zaljevu, ali ovo su realne potrebe mještana * Izgradnja luke Dajla-Belveder sa 63 veza za plovila od 4 do 15 metara pretpostavlja miniranje 50-ak centimetara plitkog kamenog podmorja kako bi se postigla potrebna dubina od dva i pol do četiri metra
"Koji građani Dajle imaju plovila od 15 metara? Ovdje nema ni jednog ribara, a plovila za sportski ribolov kakve imaju mještani Dajle su mala, do 6 metara", objašnjava Teodora Beletić * Predsjednik Mjesnog odbora Dajla-Belveder Andrea Brečević: "Mještani koji su protiv izgradnje luke mogu se pobrojati na prstima jedne ruke, dok je većina za izgradnju. Protivili smo se izgradnji mega marine od 300 vezova u zaljevu, ali ovo su realne potrebe mještana * Izgradnja luke Dajla-Belveder sa 63 veza za plovila od 4 do 15 metara pretpostavlja miniranje 50-ak centimetara plitkog kamenog podmorja kako bi se postigla potrebna dubina od dva i pol do četiri metra
Za pet dana, u ponedjeljak 5. rujna 2022., istječe rok za očitovanje nadležnih tijela i javnosti na Zahtjev za ocjenu o potrebi procjene utjecaja na okoliš luke otvorene za javni promet lokalnog značaja Dajla - Belveder u Gradu Novigradu“ (u nastavku „Zahtjev“) koji je uputilo Ministarstvo gospodarstva RH.
Pojednostavljeno, "Zahtjevom za ocjenu o potrebi procjene utjecaja na okoliš" traži se mišljenje o tome je li uopće potrebno, za izgradnju navedene luke, pokrenuti postupak Procjene utjecaja na okoliš ili se u posao može krenuti bez dodatnih ispitivanja mogućih negativnih učinaka na biljni i životinjski svijet, kulturnu baštinu itd.
Zahtjev je upućen Upravi za zaštitu prirode i Upravi vodnoga gospodarstva i zaštite mora Ministarstva gospodarstva, Upravi za zaštitu kulturne baštine Ministarstva kulture, Upravnom odjelu za održivi razvoj Istarske Županije te Gradu Novigradu.
Osim nadležnih tijela, na očitovanje se poziva zainteresirana javnost – građani, udruge i druge organizacije kao dionici budućeg zahvata.
Iz Zelene Istre upozoravaju da Grad Novigrad nije ovu informaciju javno objavio, čime je propustio uključiti građane u javno savjetovanje.
To bi, kažu, u najmanju ruku bila dobra praksa. Informaciju nije objavila ni Istarska županija. Za nju ste mogli saznati samo ako je stigla izravno na vašu adresu ili pukom slučajnošću, surfajući po stranicama Ministarstva, kako je do nje došla Zelena Istra.
- Smatramo da je itekako potrebno izraditi Studiju utjecaja zahvata na okoliš. Naravno da je građanima ta informacija promaknula, iako je interes oko ovog zahvata već godinama velik, te je formirana i građanska inicijativa koja se bori protiv devastacije ove uvale, rekla je u priopćenju upućenom javnosti i medijima predsjednica Zelene Istre Irena Burba.
Naime, izgradnja luke lokalnog značaja Dajla-Belveder sa 63 veza za plovila od 4 do 15 metara pretpostavlja miniranje 50-ak centimetara plitkog kamenog podmorja kako bi se postigla potrebna dubina od dva i pol do četiri metra.
Da je zahvat neprihvatljiv za prirodu, potvrdila je i struka još 2019. godine. Podsjetimo kako se tada, u malom zaljevu koji dijele naselja Dajla i Karigador, planirala gradnja tri luke s ukupno više od 300 vezova.
Inženjer biologije Neven Iveša na lokaciji Dajla-Belveder ustanovio je prisutnost devet strogo zaštićenih biljnih i životinjskih vrsta te prisutnost za Istru rijetke paleontološke baštine u vidu ihnofosila sauropoda i terapoda.
- Prema mom stručnom mišljenju, planirani zahvat u potpunosti će promijeniti sastav pridnenih biocenoza u uvali uz značajan trajni negativni utjecaj na strogo zaštićene vrste, uz potencijalno negativan učinak i na kulturnu baštinu, objasnio je tada Neven Iveša.
Od 2019. naovamo, zbog kašnjenja s rokovima, zaustavljena je izgradnja luke Karigador i time je spriječeno pretvaranje prirodne uvale bogate zaštićenim vrstama u mega marinu.
Luka Dajla-Belveder sa 63 veza je, međutim, ostala u planovima Grada Novigrada.
Mještanka Dajle Matea Šverko, aktivno je uključena u pitanje izgradnje nove Luke.
- Stanovništvo Dajle je jako podijeljeno po pitanju izgradnje luke. Mislim da se iz mjesnog odbora to mještanima prezentira kao luka za domicilno stanovništvo, međutim po zadnjem elaboratu to izgleda kao luka za javni promet, a ne mol za domaće ljude. Komunalni vezovi su inače za barke od 4 do 6 metara, a ovdje se planiraju vezovi za barke do 15 metara. Prije više godina smo tražili da se organizira javna rasprava na kojoj bi se ljudima prezentirala razna moguća rješenja, primjerice da se usklade gabariti s potrebama naselja i prirode te da se suvišno ne betonira podmorje, rekla je Matea Šverko koja je sudjelovala i u potpisivanju peticije protiv izgradnje više od 300 vezova luke Dajla Karigador 2017. godine.
Teodora Beletić tvrdi da je obuhvat zahvata ostao isti te da, iako se sada priča o 63 veza, nema garancije da se taj broj u budućnosti neće značajno povećati.
- Ako je Mjesni odbor pokrenuo gradnju luke, to sigurno nije u interesu mještana nego tko zna koga. Ako ima građana zainteresiranih za to, može se napraviti komunalni vez koji dozvoljava do 40 mjesta i nema komercijalnog sadržaja. Koji građani Dajle imaju plovila od 15 metara? Ovdje nema ni jednog ribara, a plovila za sportski ribolov kakve imaju mještani Dajle su mala, do 6 metara. Treba li svaku uvalu pretvoriti u luku? pita Teodora Beletić.
Suprotno stajalište ima predsjednik Mjesnog odbora Dajla-Belveder Andrea Brečević koji tvrdi da je peticiju 2017. potpisalo 250 ljudi iz cijele Istre, a ne samo stanovnika Dajle i Karigadora. Na tu su peticiju pobornici izgradnje luke odgovorili kontra peticijom koju je navodno potpisalo 200-tinjak mještana s prebivalištem u Dajli. Tu kontra peticiju, međutim, nismo dobili na uvid.
- Mještani koji su protiv izgradnje luke mogu se pobrojati na prstima jedne ruke, dok je većina za izgradnju. Stav Mjesnog odbora je od početka taj da se gradi luka u ovim gabaritima. Protivili smo se izgradnji mega marine od 300 vezova u zaljevu, ali ovo su realne potrebe mještana. Trenutna postojeća lučica kod samostana nije adekvatna pa mještani vežu barke od Lovrečice do Novigrada. Ima dosta ljudi koji nisu ribari, već imaju male gumenjake, rekao je Brečević.
Sa Zahtjevom Ministarstva gospodarstva nije bio upoznat ni gradonačelnik Novigrada Anteo Milos (IDS) iako je Grad Novigrad na popisu institucija od kojih se traži očitovanje.
- Grad Novigrad ne sudjeluje u ovom postupku, niti ga provodi niti se o njemu očituje. Mjesni odbor Dajla-Belveder jednoglasno je bio za izgradnju luke, a Gradsko vijeće jednoglasno je usvojilo plan prije osam godina. Mještani su tražili izgradnju luke jer nemaju gdje vezati svoja plovila. Namjeravali smo sanirati i proširiti malu lučicu kod samostana, ali konzervatori to nisu dozvolili. Po uputi konzervatora, nova je luka smještena na suprotnoj strani obale, rekao je Milos koji tvrdi da je tek putem medija saznao za postojanje Zahtjeva. Pročelnica nadležnog odjela trenutno je na bolovanju pa je u Gradu, izgleda, to svima promaknulo.
O Zahtjevu ništa nije znala ni Lučka uprava Umag – Novigrad.
- Mi samo odrađujemo ono što je sukladno prostorno planskoj dokumentaciji usvojenoj od Grada Novigrada. U tijeku postupka održana je javna rasprava i prikazane su sve namjere Grada na tom području. Neće biti komercijalne djelatnosti, već je luka predviđena za potrebe mještana, rekao je ravnatelj Doriano Labinjan i potvrdio da je planirana dubina od 4 metra u području plovnog puta te 2.5 metara na granici s kopnom. Potopljeni antički rimski mol koji se često navodio kao kulturna baština je, kaže, izvan područja zahvata.
Kao nositelj zahvata gradnje luke Dajla-Belveder Lučka uprava Umag-Novigrad dostavila je Elaborat zaštite okoliša na temelju kojeg je upućen Zahtjev iz Ministarstva. Međutim, u 3D vizualizacijama Elaborata zaštite okoliša nova je luka prikazana na netaknutom podmorju.
- To je samo vizualni dio, u tekstualnom dijelu jasno je naznačeno da se podmorje mora produbiti do dva i pol metra na granici s obalom, te četiri metara u plovnom putu, objasnio je Doriano Labinjan.
Ovo produbljenje je najveći kamen spoticanja s obzirom na to da će uslijed zahvata nestati sve biljne i životinjske vrste koje ovdje trenutačno obitavaju.
Zelena Istra upravo priprema primjedbu koju će poslati kao odgovor na Zahtjev Ministarstva, te sve zainteresirane udruge, organizacije i pojedince poziva da učine isto.
Primjedbe se Ministarstvu, napominju, mogu slati isključivo pisanim putem na adresu: Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, Radnička cesta 80, Zagreb.
Žiri je ocjenjivao intonaciju, interpretaciju, odnosno vokalnu izvedbu i scenski nastup, a odluku je bilo vrlo teško donijeti
Osumnjičeni je po dovršetku kriminalističkog istraživanja, uz kaznenu prijavu, predan u pritvorsku jedinicu policije
Glavni cilj ovog projekta je brižno čuvati kulinarsku tradiciju naših dragih baka, a kako to radi nona Annamaria Benčić iz Šišana pogledajte u videu
Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.
Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.