Izložba ilustracija Franke Tretinjak naziva “Životinjsko carstvo” otvara se večeras u 20 sati u pulskoj HUIU galeriji.
"Životinjsko carstvo" predstavlja presjek ilustratorskog djelovanja Franke Tretinjak u domeni zoološke i botaničke ilustracije.
Pozamašan opus originalnih crteža realiziranih za brojne kulturne institucije i manifestacije diljem Hrvatske (Prirodoslovni muzej u Zagrebu, Kuća za brodice na Brijunima, Požeška kuća, Dan botaničke ilustracije, Centar za posjetitelje Crna Roda, Osekovo, Kuća Batane u Rovinju…), po prvi je put kuriran i predstavljen uz niz samoiniciranih radova, interpretacija flore i faune, prirodne baštine Hrvatske.
Od izdvojenih radova (njih 80-ak), većina ilustracija prikazuje izolirane motive životinja i biljaka koji vjerno prenose njihova morfološka obilježja, no namjera iza kumulativnog izlaganja ove zbirke nosi i, kaže Vanja Cuculić, emocionalnu i ekološku komponentu, u nadi da promatrača educira i potakne da obrati pažnju na prirodna bogatstva u nestajanju (primarno ona lokalna) te da razvije svijest o ljepoti i važnosti očuvanja prirodnog okruženja, bioraznolikosti i vrsta koje u njemu obitavaju.
Uoči večerašnjeg otvorenja kratko smo razgovorali s autoricom, Puležankom po majčinoj strani.
Koliko su vaše ilustracije umjetničke, a koliko edukativne, s obzirom da ste mnoge napravili za muzejske i znanstvene institucije?
Umjetnička komponenta uvijek postoji jer autor - htio, ne htio - ulaže svoj stil u njih, ali činjenica je da moraju morfološki i znanstveno odgovarati zadanim motivima.
Je li tehnika olovke u boji samo vaš subjektivan izbor ili je određena motivom čim realističnijih zooloških i botaničkih ilustracija?
Tehniku sam sama odabrala jer mi ona dozvoljava da vrlo detaljno pristupim motivima. Inače se takve ilustracije mogu raditi i akvarelom, rapidografom. Nisu ograničene samo jednom tehnikom, ali meni je olovka u boji oduvijek bila draga tehnika.
Koliko je za stvaranje ilustracija bio važan vaš osobni odnos prema životinjama, biljaka, prirodi?
Oduvijek inspiraciju pronalazim u prirodi. Od malih nogu su mi roditelji, none, bake usadili promatrački impuls. Kao dijete sam provela mnogo vremena u prirodnom okruženju i uvijek se tome obraćala pažnja.
Možete li, kad je u pitanju pvo radovi, izdvojiti neki posebni trenutak iz izravnog odnosa sa životinjama.
S obzirom na to da je dio obitelji po majčinoj strani iz Pule, dio ilustracija je nastao na Fraškeriću, na Fraškeru, po tim otočićima. Tako da sam, recimo, primorske gušterice, galebove i slične životinje crtala takoreći 'plein air'. To je, naravno, najljepši način nastanka takvih radova.
Često dolazite u Pulu?
Da, kad god stignem, uvijek mi je zadovoljstvo. Cijela mi je obitelj inače u Zagrebu, gdje sam rođena i odrasla , ali eto, kad studenti odlaze iz Zagreba svojim kućama u druge dijelove Hrvatske, tada i ja idem u Pulu (smijeh).
Dio ste nagrađivanog dizajnerskog kolektiva NJI3. Koliko je grafički dizajn za komercijalnog klijenta različit od onog za kulturne institucije, a za koje ste, kao u slučaju promjene vizualnog identiteta zagrebačkog HNK-a , dosta radili?
Projekti u sferi kulture zapravo često gode našem izričaju jer je on možda više slobodniji. Cijenimo tu slobodu. Kad radimo komercijalne projekte, uvijek nastojimo da oni zadovolje estetke kriterije koje bi nam i inače bili bitni.
'Bestijarij i herbarij učinjen iz jedne perfektno vješte ruke i jedne predivne duše'
Zgodno je na ovom mjestu citirati Vanju Cuculić iz kataloga izložbe: "Postoji kod nas kreativaca ona neka specifična faza rada kada nastupa svojevrsni zen. To nije furiozno grčenje i smišljanje koncepata koji bi trebali promijeniti svijet, nije to ni mahnito hvatanje roka i hiperprodukcija famozne zadnje noći pred predaju… To je ono nešto između; kad stvari fino teku, rad kroz meditaciju ili meditacija kroz rad. Tada najčešće stvari ispadnu najbolje; sve se poklapa i štima. Frankine ilustracije proizvod su tog zena. Enciklopedijski elaborirane biljke i živine su sve samo ne mrtva priroda. One su žive, rastu, razmnožavaju se i trčkaraju oko nas. Dragi moji, pred vama je bestijarij i herbarij učinjen iz jedne perfektno vješte ruke i jedne predivne duše".
Franka Tretinjak rođena je u Zagrebu 1990. godine, gdje završava XV. gimnaziju. Zatim 2009. godine upisuje Studij dizajna pri Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu na kojem za vrijeme diplomskog studija radi kao demonstratorica na kolegiju 'Projektiranje - vizualne komunikacije' kod profesora Stipe Brčića. Tijekom studija, 2012., započinje suradnju s Dinom Milovčić i Tessom Bachrach Krištofić u sklopu dizajnerskog kolektiva NJI3, u kojem uz Dinu Milovčić danas aktivno djeluje.
Radila je s klijentima među kojima se nalaze i HNK u Zagrebu, Hrvatsko dizajnersko društvo, Muzej za umjetnost i obrt, agencija Bruketa & Žinić & Grey, Rotterdam film festival.
Izložba u HUIU galeriji otvorena je do 8. srpnja i može se posjetiti od ponedjeljka do petka, od 13 do 21 sat.
-+