Kultura

THE NORTHMAN, ROBERT EGGERS, 2022.

Recenzija filma "Sjevernjak": SKANDINAVSKA EPSKA POSLASTICA

Vikinška osvetnička drama suvremeni je filmski ep, pomalo bizaran, o mržnji, bijesu, zlodusima, kletvama i razdvojenoj ljubavi, s brojnim imenim i bezimenim ulogama. Redatelj je ponad epske raskoši ratnika i trijumfa pobjede ipak više privučen psihološkom osnovom shakespeareanskog karaktera


 
4 min
Iva Sirotić

Vikinška osvetnička drama suvremeni je filmski ep, pomalo bizaran, o mržnji, bijesu, zlodusima, kletvama i razdvojenoj ljubavi, s brojnim imenim i bezimenim ulogama. Redatelj je ponad epske raskoši ratnika i trijumfa pobjede ipak više privučen psihološkom osnovom shakespeareanskog karaktera

Treći uradak vizionarskog redatelja, kakav epitet Roberta Eggersa često krasi, priča je koja se događa u devetom stoljeću nove ere na Islandu.

Dječak Amleth (u dječačkoj dobi igra ga Oscar Novak, a odraslog Alexander Skarsgård), odrastao u vikinškom plemenu, svjedočio je smaknuću svog oca, kralja Aurvandila. Prema skandinavskoj legendi, on ga mora osvetiti, ubiti njegovog ubojicu, bezbratog Fjölnira koji je odmah pokušao ubiti i njega, no on je uspio pobjeći. Amlethovu majku, kraljicu Gudrún (Nicole Kidman), Fjölnir uzima za suprugu.

Vikinška osvetnička drama suvremeni je filmski ep, pomalo bizaran, o mržnji, bijesu, zlodusima, kletvama i razdvojenoj ljubavi, s brojnim imenim i bezimenim ulogama.

Osvetit ću te oče! Spasit ću te majko! Ubit ću te Fjölnir! Amleth

Produkcijski najskuplji i najobimniji među Eggersovim dosadašnjim dugometražnim ostvarenjima, budžet epskog spektakla ‘Sjevernjak’ prešao je 70 milijuna dolara. Time još uvijek ne spada u ekstremno skupa ostvarenja, kojima se smatraju filmovi čiji budžeti premašuju 100 milijuna dolara. (Neki Marvelovi uradci premašuju 200, a poneki čak i 300 milijuna dolara).

Čisto usporedbe radi, godišnji budžet (2022.) kojim HAVC financira sve žanrove i forme svih hrvatskih filmova (koji se mogu financirati kroz njihove javne natječaje) u svim fazama proizvodnje, iznosi četvrtinu budžeta 'Sjevernjaka'.

Vizualna i zvučna brutalnost, puna filmske ljepote

Robert Eggers, redatelj je istaknutog filmskog jezika sa sklonostima prema mitovima, duhovima i halucinacijama, te spajanju ovoga i onoga svijeta. U svojim periodnim uradcima arhaičnog dramskog konstrukta, on narativno, ali i vizualno suprotstavlja ovozemaljsko s onostranim snoviđenjima.

Prepun zvjerstva u vizualnom i zvučnom smislu, uz neprestano klanje i divljačku riku; u filmu se pojavljuje ogroman broj glumaca. Eggers, koji je uz režiju, nekad radio i kao scenograf, kako to obično i biva kod filmova visokog budžeta, potrošio je novce na odličnu I obilnu scenografiju, te izvrsnu masku i kostime. U filmu se nakon poduže glumačke apstinencije pojavljuje i Björk.

Mnoge je glumce uslijed slojevite maske teško prepoznati, stoga ih, osim već spomenutih, neću dalje otkrivati.

Film obiluje divnim pejzažnim kadrovima izraženog kolorita, epskim scenama hodanja robova, jahanja proplancima, pitoresknim slapovima i proplancima, kao i noćnim scenama dvoboja ili ritualnih plesova oko vatre, te bljeskanja kovanog oružja pod mjesečinom.

Scenograf je dugogodišnji Eggersov suradnik, Craig Lathrop, s kojim je već radio na ‘Vještici’ i ‘Svjetioniku’. Direktor fotografije Jarin Blaschke, također je snimio oba spomenuta filma.

Vikinška atmosfera

Sjón i Eggers potpisuju scenarij filma. Sjón je internacionalno priznati islandski pisac, pjesnik, dramaturg i libretist. Bio je nominiran za Oscara za stihove pjesme ‘Dancer in The Dark’ u istoimenom filmu Larsa von Triera.

Eggers je u intervju izjavio da je ‘Sjevernjak’ pokušaj ‘definitivnog filma o Vikinzima’.

Vjerno je dočarao život Vikinga, detaljno pristupivši svakom i najmanjem detalju u narativu i slici. Tipično za pedantnog filmskog picajzlu Eggersa. Atmosferi pridonose glumački raznolike izvedbe, često s pretjeranom teatralnošću nastupa, kako to Eggers i preferira.

No, ako igdje ispred kamere teatralnost izvedbe nije suvišna, onda je to u ovako kvalitetnom filmskom epu. Nadaren za vizualno predočavanje dramaturške kompleksnosti u raznim žanrovima, Eggers izvrsno radi i sa glumcima. Kidman vrlo dobro igra podmuklu kraljicu, a Skarsgård je izuzetno iznio fizički zahtjevnu, mamutsku ulogu odraslog Amletha. Sam Eggers začudio se koliko je ovaj film ispao mačoistički.

Autori neobične originalne glazbe koja izvrsno oslikava težinu vikinškog života su Robin Carolan i Sebastian Gainsborough. Oni su, inspirirani klubskom glazbom, morali naučiti komponirati za tradicionalne instrumente poput tagelharpe (nalik liri, svira se gudalom) ili langšpila, tradicionalne islandske citre.

Bogati i slojeviti soundtrack sastoji se od klasične glazbe, raznih udaraljki, grlenog pjevanja, eksperimentiranja s rogovima, te orkestra od 30-ak gudača, bez kojeg ovaj povijesni ep ne bi imao ovoliku snagu.

Glavni (anti)junak

Dramaturški važan dio narativa je položaj i karakter protagonista te se može usporediti s epovima sličnog raspona i teme poput ‘Hrabrog srca’, ‘Gladijatora’ ili ‘Troje’. U kontekstu promatranja položaja glavnog junaka unutar narativa, spomenuta se tri epa čine melodramama s povremenim bljeskovima okrutnosti, kojima trijumfira nepogrešivi heroj svojim polubožanskim podvizima, uvijek u službi dobra.

Gorostasni i goropadni, prljavi Viking Amleth, nije htio ispasti takav junak. On kopa nosove nožem već u dječačkoj dobi; odrubljuje glave i vadi srca, polumrtav ustaje u dvoboj na Vratima Pakla. Spava u košulji u islandskoj šumi, voljno postaje rob kako bi se približio Fjölniru. Putem se zaljubivši, počinje dvojiti ima li sve to smisla; što li mu donose osveta i mržnja.

Eggers je ponad epske raskoši ratnika i trijumfa pobjede, ipak više privučen psihološkom osnovom shakespeareanskog karaktera.

Zaplet je bogat arhaičnim izrazima i tipično epskim dijaloškim formama na raznim jezicima.

Na jedinstven se način za filmski ep prikazuje junaka toliko surovim te u moralnom vrtlogu.

Eggers scenski i vizualno postiže tu dramaturšku ogoljenost karaktera koji, istina, sadrži određenu dozu ofucane romantike i patetičnog prenemaganja, no obzirom na količinu zaklanih te vrlo eksplicitnih scena, svako cmoljenje mu je oprošteno.

Ocjena filma 4/5

"Sjevernjak" se u Kinu Valli prikazuje danas u 21 sat, sutra u 18.40, u utorak u 17 te u srijedu u 21.10 sati.


Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.