Kultura

VELIKA IZLOŽBA SUTRA U SVETIM SRCIMA

'SAJAM NA OKO' Mauricio Ferlin: "Previše je sajma u meni"

"Meni su uvijek jako dragi bili Tonko Maroević, Berti Goldstein, Dušan Karpatsky. Tih ljudi danas nema više među nama, a oni su stvarno jako puno sudjelovali u formiranju Sajma u kasnim '90-im, a pogotovo u ranim 2000-im, kada je Sajam prerastao u veliki festival. Bio sam tada u kasnim 20-im i za mene je činjenica da mogu razgovarati, družiti se s njima zaista bila formativna. Kroz ljude sam mogao vidjeti povijest književnosti i umjetnosti oko sebe. To je meni Sajam omogućio", kaže Ferlin


 
8 min
Istra24
Foto: Tanja Draškić Savić

"Meni su uvijek jako dragi bili Tonko Maroević, Berti Goldstein, Dušan Karpatsky. Tih ljudi danas nema više među nama, a oni su stvarno jako puno sudjelovali u formiranju Sajma u kasnim '90-im, a pogotovo u ranim 2000-im, kada je Sajam prerastao u veliki festival. Bio sam tada u kasnim 20-im i za mene je činjenica da mogu razgovarati, družiti se s njima zaista bila formativna. Kroz ljude sam mogao vidjeti povijest književnosti i umjetnosti oko sebe. To je meni Sajam omogućio", kaže Ferlin

Umjetnički rukopis višestruko nagrađivanog pulskog dizajnera Mauricia Ferlina snažno je utkan u vizualni identitet i programske meandre Sa(n)jam knjige u Istri, čiji je dugogodišnji suradnik. On je, između ostalog, Sajmu nadjenuo ime, autor je brojnih sajamskih plakata, a i tvorac Pufke, sajamske zaštitnice.

Govoreći osobno o sajmu, kaže: "Previše je Sajma u meni, ali definitivno su to ljudi s kojima sam stvarao Sajam, svi oni koji su bili dio knjižare Castropola, danas Kluba-knjižare Giardini 2, suradnici… Čini mi se da je zajedništvo koje mi imamo na Sajmu, a stvoreno je od raznih silnica i raznolikih osobnosti, ono što ne samo mene, nego i sve nas zajedno veže uz Sajam". 

"Meni su uvijek jako dragi bili Tonko Maroević, Berti Goldstein, Dušan Karpatsky"

"U nekoj ranijoj fazi najviše me Sajmu vuklo to što sam upoznao vrhunske autore i intelektualce od kojih su mi neki bili uzori, a s kojima sam se mogao družiti, razgovarati, učiti od njih. Ta druženja od desetak dana na Sajmu bila su malo bogatstvo koje si onda nosio u sebi i pomagalo ti je da rasteš i kroz život razmišljaš šire. Meni su uvijek jako dragi bili Tonko Maroević, Berti Goldstein, Dušan Karpatsky. Tih ljudi danas nema više među nama, a oni su stvarno jako puno sudjelovali u formiranju Sajma u kasnim '90-im, a pogotovo u ranim 2000-im, kada je Sajam prerastao u veliki festival. Bio sam tada u kasnim dvadesetima i za mene je činjenica da mogu razgovarati, družiti se s njima zaista bila formativna. Kroz ljude sam mogao vidjeti povijest književnosti i umjetnosti oko sebe. To je meni Sajam omogućio".

Iako mu se izložba "Sajam na oko (1995.-2025.)" otvara prvog dana sajma, sutra u 21 sat u Muzejsko-galerijskom prostoru Sveta srca, bit će to jedan od programskih vrhunaca ovogodišnjeg 31. izdanja Sajma, gdje će se kroz instalacije i sajamske memorabilije predstaviti sajamski fenomeni koji su oblikovali 30-godišnju povijest sajma. 

- Kada sam razmišljao o konceptu izložbe o 30 godina Sajma, htio sam da ono što će biti predstavljeno ima doticaja s vizualnom poviješću Sajma, ali sam s druge strane želio pronaći način da o Sajmu govorim kao o kulturnom fenomenu - ne samo kroz dizajnerske, slikarske ili crtačke radove, nego i kroz sve ono što čini snažne odjeke i utjecaje Sajma u nekom širem kulturološkom smislu. Na kraju, moja je namjera da izložbeni postav bude svjež i da priča o Sajmu ne bude samo "ugurana" u okvire biografija, kronologija i memorija, kaže Ferlin.

Sajam ili Sa(n)jam?

- Od 2001. godine, kada sam počeo raditi sa Sajmom, ušli smo u Dom hrvatskih branitelja, promijenjen je tada i vizualni identitet Sajma i "unaprijeđen" njegov naziv. Sajam je postao Sa(n)jam. Bilo mi je to zanimljivo, no moja intencija nije bila da se 'n' čita. Želio sam da bude samo grafički prisutno, zato i jest u zagradi. No u samom korištenju zaživjelo je izgovaranje slova u zagradi i Sajam je postao Sanjam. I prijevodi imaju svoje inačice. U engleskom nazivu "Book Fair(y) in Istria" 'y' daje novi kontekst iako, naravno, nisam time mislio preimenovati Sajam u knjišku vilu, no u paru sa znakom Sajma (Pufkom) to stvara novi smisao. S talijanskim se nazivom nije mijenjalo značenje riječi jer se u naslovu "Fiera/o del libro in Istria" može čitati i ponos, a ne samo sajam.

Okvir iz kojeg se krenulo razmišljati o ovoj  izložbi bio je prošlogodišnji jubilarni, 30. Sajam i činjenica da se ove godine puni 30 godina od održavanja prvog Sajma 1995. godine.

- Taj okvir u sebi istodobno nosi neku vrstu ograničenja, zahtjevnosti i otvara pitanje: kako uopće govoriti o Sajmu? U 30 godina je tisuće i tisuće autora prošlo kroz Sajam, na kojem je održano isto toliko različitih programa. Sajam je imao svoje mutacije: od predfaza u kojima se tek formirao kao festival, mijenjao prostore, pa sve do danas, stalno predstavljajući nove teme, uključujući uvijek brojne suradnike različitih profila, umjetnike, znanstvenike, filozofe… Razmišljajući o tom šarolikom svijetu, shvatio sam da bi izložba o 30 godina Sajma koja bi imala nekakav monografski, dokumentarni princip bila prezahtjevna priča za koju nisam siguran da bih je uspio realizirati u danim okolnostima, kaže.

Foto: Tanja Draškić Savić

Stoga je fokus usmjerio prema vizualnom aspektu Sajma i dijelu njegovog posla na Sajmu, koji je dijelio s puno suradnika i drugih autora, te je 30 godina Sajma pokušao sagledati kroz identitetski princip.

- Na izložbi ću pokušati pokazati razvoj Sajma, posebno u njegovim prvim fazama dok se još tražila prava formula, iako je to pitanje i do danas ostalo otvoreno. Sajam se uvijek osmišljava nekako iz početka, a mislim da je to do nas, do ljudi koji ga rade i neke vrste našeg nepristajanja na zadatost. Možda je tu riječ o karakterima, ali možda i o slobodi. Uvijek je u centru nekakvo reprogramiranje nas samih i onoga što se radi. Tako da Sajam s jedne strane ima svoje kontinuitete, a s druge strane i totalni diskontinuitet, pa čak i u vizualnom u smislu. Dio razmišljanja o Sajmu u vrijeme kad se stvarao često je bilo vezano uz prostore i uz taj neki live act koji se na njemu događao. To su bile i promocije, ali i performansi, izložbe, kao i brojne teško objašnjive kategorije, izvođačke hibridne forme koje su tražile novi komunikacijski jezik. Scenski aspekt Sajma bio je prisutan od samih početaka. I prvo otvaranje na Forumu imalo je to nešto kazališno u sebi, neku performativnost kroz korištenje određenih znakova, simbola, prostora. Već je tada Boško Obradović dao snažan pečat i s otvaranjima, kao i s kreativnim razmišljanjem o tome kako određenu temu predstaviti publici, što se nastavilo kroz cijelu povijest Sajma, pojašnjava Ferlin.

Specifičnost Sajma je, ističe, njegova hibridnost koja mu, radi složenosti, ponekad oduzima jasnoću u izražavanju, no to ih je tjeralo na pronalaženje novih modela komunikacije.

- I to ne nužno uvijek u vizualnom, nego i u širem aspektu. Često se taj proces događao u nekom ludičkom, razigranom načinu. Na Sajmu je najvažnije ono nešto što je teško kvantificirati, a tiče se odnosa između Sajma i njegove publike, koji je osebujan, neuhvatljiv i događa se svake godine na jedan poseban način. Taj odnos, koji je zapravo najveća vrijednost Sajma, gotovo je nemoguće ponoviti na izložbi. Pokušat ću pogled usmjeriti prema oblikovanju i sceničnosti Sajma na koji je publika uvijek posebno reagirala, kaže Mauricio.

Detaljnije govoreći o oblikovanju programa, Ferlin kaže: "Uvijek pristupam holistički i za mene je neodvojivo tko i u kojem prostoru predstavlja - sve su to samo elementi koji vode do krajnjeg oblikovanja programskih formata. Sve je bitno, to sam shvatio u svom radu i pokušao onda prenijeti na sajamske aspekte, nekad manje, nekad više uspješno. Naravno, to se na kraju pretvorilo u to da sam bio uključen u sve slojeve rada na Sajmu, koje je teško i prebrojiti. Tada sam stvarno bio mlad, imao sam puno snage i s lakoćom sam prolazio kroz neprospavane noći. Činjenice je da sam radio posao za doslovce pet ljudi nisam bio ni svjestan", veli i nastavlja.

"Tako se jednostavno početkom 2000-ih radilo, budžeti su bili minimalni a naš zanos i naše želje velike. Naravno, nisam u svemu bio sam, bilo je i puno drugih suradnika, pa i autora, koji su stvarali Sajam. No s vremenom sam se i iscrpio, što je možda bio jedan od razloga da se više ljudi počelo uključivati u rad na Sajmu. I mreža dizajnera koji se danas spominju uz Sajam uistinu je moćna. U tom su dijelu na početku glavni Magdini suradnici bili Alfio Klarić, koji je radio više godina, pa Denis Pletikos, jedne godine i Predrag Spasojević, bio je tu i poznati zagrebački dizajner, moj profesor Ivan Doroghy, a veliki obol Sajmu dao je i Daniel Žeželj i umjetnička organizacija Peti kat čiji je dio i Stanislav Habijan".

- U samom radu na oblikovanju Sajma stasala je i jedna mlađa generacija dizajnera, koji su danas već afirmirani. Prvi zajednički rad u koji su bili uključeni Matko Plovanić i Vibor Juhas bio je na Sajmu 2013., a kasnije je dizajner bio i Oleg Šuran u dva navrata. Naravno, u rad na vizualnom aspektu bili su uključeni i drugi suradnici Sajma, među njima je i moj brat Matija Ferlin, koji je puno radio na svečanim otvorenjima Sajma, performansima, ali se bavio i brojnim drugim stvarima od uređivanja prostora i načina izlaganja knjiga do posebnih scenografija. Tu su bili i Igor Zirojević, uključen kroz izložbe, knjige i kao fotograf, kao i fotografi Ivan Balić Cobra, Jakob Goldstein i Hassan Abdelghani. Jasna Buić radila je divne portrete, a ovu tradiciju je najviše od svih nastavila Tanja Draškić Savić. Uz Sajam su vezani i foto-reporteri Manuel Angelini i Matija Šćulac, a ponekad smo zbog njihove dobre volje koristili fotografije Nevena Lazarevića i Duška Marušića – Čičija, nastavlja Mauricio.

Bavi se dizajnom, scenografijom, videom, kazalištem i postavom izložaba i instalacija

Mauricio Ferlin rođen je u Puli 1971. godine. Diplomirao je 1996. na Studiju dizajna u Zagrebu. Bavi se dizajnom, scenografijom, videom, kazalištem i postavom izložaba i instalacija.

Svoj kreativni doprinos kao grafički dizajner, scenograf, art direktor, redatelj ili suradnik pružio je u brojnim istarskim kulturnim manifestacijama i događajima, unutar i izvan institucija. Od 1995. do 2007. godine intenzivnije se bavio video stvaralaštvom.

Autor je 40-ak glazbenih i namjenskih videospotova za koje je višestruko nagrađivan. Likovno je oblikovao 30-ak glazbenih izdanja. Od 2009. umjetnički interes s videa prebacuje na kazališnu scenografiju i postav izložaba.

Član je Hrvatskog dizajnerskog društva, Hrvatskog društva likovnih umjetnosti Istre i Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika.

Ponajprije surađuje s redateljem i koreografom Matijom Ferlinom na predstavama koje su uspješno igrale i bile višestruko nagrađivane na festivalima u Europi i Sjevernoj Americi. Autor je 20-ak postava izložaba likovnog i muzeološkog karaktera. Živi i djeluje u Puli.


Nastavite čitati

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.