Od osam saborskih zastupnika iz istarske kvote, najrastrošniji je HSU-ovac Silvano Hrelja, koji je lanjske godine, kroz razne naknade, ne računajući plaću, potrošio gotovo 100 tisuća kuna poreznih obveznika.
Javni je to podatak dostupan na službenim stranicama Hrvatskog Sabora, a koji uključuje popis svih saborskih zastupnika i iznose njihovih troškova, koje, naravno, plaćaju građani i građanke. I ne uključuje plaću.
Povlastice saborskih zastupnika došle su u fokus javnosti nakon što je otkriveno da je šef SDP-a Peđa Grbin, inače Puležan, uzimao naknadu za odvojen život iako supruga živi s njim u Zagrebu.
Pola milijuna kuna samo za povlastice
Naime, zastupnici s prebivalištem udaljenim više od 50 kilometara od Zagreba imaju pravo na korištenje smještaja u stanovima za službene potrebe, jednosobnim stanovima ili unajmljenim garsonijerama, u mjesečnom iznosu do 2.500 kuna. Također, imaju pravo na naknadu troškova za režije, a plaćeni su im i troškovi prijevoza.
Nekadašnji sindikalac, također Puležan, HSU-ov Silvano Hrelja, bivši predsjednik te stranke, građane i građanke je, ne računajući plaću od gotovo 17 tisuća kuna, koštao točno 99.094,65 kuna! Od toga je na troškove prijevoza 'otišlo' 44 tisuće kuna, a na stanarinu gotovo 30 tisuća kuna.
Drugoplasirani je IDS-ovac Marin Lerotić sa 86.702 kuna.
Sveukupno smo za naknade predstavnika Istre u Saboru, za prošlu godinu, izdvojili 534.472,21 kuna.
Pravo je pitanje, dakle, koliko ti saborski zastupnici, koji su u parlament dospjeli zahvaljujući glasovima biračica i birača, a da bi zastupali njihove interese, uistinu u tom predstavničkom tijelu predstavljaju Istru i njene stanovnike? Jer ne zaboravimo da oni, uz ove beneficije, svaki mjesec primaju i nemalu plaću.
Šef istarskog HDZ-a, Vodnjanac Anton Kliman zauzeo je treće mjesto na ljestvici: porezne je obveznike prošle godine koštao 80 tisuća kuna, od čega je najviše, 38.900 kuna, otišlo na troškove prijevoza.
Istarski saborski zastupnici općenito su poprilično trošili na cestarine i goriva za automobile, što ne čudi s obzirom na to da znamo koliko je skup Istarski ipsilon, a koliko su visoke cijene nafte i benzina, a što 'obični' građani i građanke svakodnevno plaćaju iz vlastitog džepa.
Naknada za odvojen život - svima!
Najmanje je pak potrošila SDP-ovka Sanja Radolović. Njezini su trškovi u 2021. godini iznosili 41.160 kuna.
Naizgled se može činiti da je najštedljiviji Istrijan IDS-ov Emil Daus, koji je lani porezne obveznike koštao 'samo' 34.710 tisuća kuna, daleko najmanje od svih istarskih saborskih zastupnika. No, valja podsjetiti da je on u Sabor došao tek u lipnju, nakon što je Tulio Demetlika, kao posljedica rezultata prošlogodišnjih lokalnih izbora, postao dožupan. Dakle, dugogodišnjem načelniku Cerovlja troškovi su se gomilali tek od sredine prošle godine.
A sveukupno je ovaj IDS-ov duo potrošio 76 tisuća kuna - Daus 34.710, a Demetlika 41.292 kuna, gotovo isto kao i Radolović, ali za upola kraći vremenski period.
Njihova stranačka kolegica iz Novigrada, Katarina Nemet, građane i građanke koštala je 84 tisuće kuna.
Puležan Peđa Grbin ukupno je potrošio 67.700 kuna, od čega najviše, gotovo 30 tisuća kuna na stanarinu. I dok se Grbin, u usporedbi s većinom ostalih zastupnika iz Istre, barem što se ovih troškova tiče, pokazao relativno skromnim, valja reći da šef SDP-a u Saboru gotovo nikada ne zagovara interese Istrijana i Istrijanki. Očigledno je zaboravio da su mu na parlamentarnim izborima povjerenje dali građani Istre i da danas bez njih ne bi ni bio saborski zastupnik, a shodno tome vrlo vjerojatno ni predsjednik SDP-a. No, lokalne mu teme nisu od interesa.
Napomenimo i da je svim saborskim zastupnicima iz Istre isplaćena naknada za odvojen život od 9 tisuća kuna.
Podaci o troškovima potpredsjednika Sabora Furija Radina, zastupnika talijanske nacionalne manjine i člana IDS-ovog zastupničkog kluba, nisu poznati, kao ni od ostalih potpredsjednika.
No, Radin je sam u nekoliko navrata isticao da nije vozač. Kao potpredsjednik ima pravo na službeni automobil Audi A6 i vozača.