- Osjećamo se zanemareni i potplaćeni. Zašto Pula ne bi slijedila pozitivne primjere kao što su Dubrovnik, Rijeka, Varaždin, Zagreb koji su podigli satnice svojim asistentima u nastavi. Vjerujemo da novca ima ili bi se mogao iznaći. Primjera radi, Arena se daje besplatno za ono ludilo od Music festivala, a za nas se nema niti tih pet kuna priča nam Gorija Gomerčić koja posao asistentice u nastavi radi već osam godina.
Glorija Gomerčić
Napominje da bi, kada bi se satnica podigla sa 25 na 30 kuna, to iznosilo oko 600 tisuća kuna po školskoj godini što i nije velik novac, kada znamo da odlazi upravo za najranjiviju skupinu, djecu s poteškoćama kojoj pomoćnici u nastavi pomažu da završe školu na što bezbolniji način.
Pomoćnici u nastavi ponovo su se, netom prije nove školske godine, obratili Gradu Puli sa zamolbom da ih primi pulski gradonačelnik Filip Zoričić, a kako bi tražili da im se poveća niska satnica koja sada iznosi samo 25 kuna.
Kako doznajemo sastanak im je zakazan za danas.
Njihova je satnica, dodaje Gomerčić koja je dio formirane inicijative za poboljšanje njihova statusa, manja od studentske, koja je ove godine povećana na 29,30 kuna i to za najjednostavnije poslove.
Prosvjed na Markovu trgu
Upravo je stoga Hrvatska udruga pomoćnika u nastavi PUN-HR u travnju održala prosvjed na Markovom trgu.
Od Ministarstva obrazovanja traže za pomoćnike u nastavi koeficijent stručnog suradnika, puno radno vrijeme, prijavu na neodređeno, plaćanje minulog i dvosmjenskog rada, osiguranje zaposlenika, isplatu dnevnica tijekom izvanučioničke nastave, kontinuirano stručno usavršavanje, plaćen iznos za javni gradski prijevoz, plaćanje dvije kune po prijeđenom kilometru, božićnicu, regres i dar za djecu, sistematski pregled i isplatu prekovremenih sati.
Dakle, sve ono što imaju njihove kolege koje rade u školi.
Unsplash
- Slušali smo sjednicu Gradskog vijeća grada Pule u petak i nismo bili nimalo zadovoljni s odgovorom pročelnice Sokolov na postavljeno pitanje vijećnice Fonović o povećanju naše satnice. Odgovor "Ozbiljno ćemo razmišljati u nekoj budućnosti". Kada, ne zna se? Smatramo da bi grad trebao imati sluha, pogotovo za građane odnosno djecu s posebnim potrebama i ljudima koji rade s njima, a koji su pomoć ne samo djeci već i roditeljima, školi, učiteljima i cijelom nastavnom procesu, kazuje nam Gomerčić.
Dodaje da ovakav odgovor slušaju već godinama i nikako da 'taj dan' dođe, a cijene i troškovi života naprosto divljaju.
Problema, napominje, ima još, poput toga da im nisu plaćeni oni satovi u tijeku dnevne nastave kada učenici imaju slobodan sat iako oni i tada ostaju s učenicima, nije im plaćeno pisanje dnevnih i mjesečnih izvješća, a svake godine strahuju hoće li ponovo dobiti posao i hoće li nastaviti raditi sa "svojim" učenikom.
Novci osigurani za 96 pomoćnika u nastavi
Obzirom da za posljednjeg pisanja teksta o ovom problemu u Gradu nisu znali ni hoće li uopće dobiti novce preko EU projekta, upitali smo ih imaju li sada više saznanja: hoće li se projekt nastaviti i koliko će se asistenata u nastavi tražiti.
Škola Monte Zaro ima najviše pomoćnika u nastavi
U planu je, kako navode, raspisivanje natječaja 16. kolovoza na stranicama škola, Zavoda za zapošljavanje i na stranicama Grada Pule.
Projekt financira ministarstvo i Grad
Prema iskazanim potrebama škola za 2022./2023. bit će potrebno 96 pomoćnika u nastavi i jedan stručno komunikacijski posrednik, odnosno za učenike s teškoćama u razvoju Grad Pula osigurao je 17 pomoćnika u nastavi više nego prethodne školske godine
- Grad Pula je sve isplanirao i do sada odradio te će svi učenici s teškoćama, koji ostvaruju pravo, u novoj nastavnoj godini imati osiguranu podršku pomoćnika u nastavi i stručno komunikacijskog posrednika u obrazovanju, odgovara pročelnica Upravnog odjela za društvene djelatnosti i mlade Ivana Sokolov.
Pojašnjava da je Grad Pula prijavitelj projektnog prijedloga na Poziv "Osiguravanje pomoćnika u nastavi i stručnih komunikacijskih posrednika učenicima s teškoćama u razvoju u osnovnoškolskim i srednjoškolskim odgojno-obrazovnim ustanovama, faza V" kojim je traženo sufinanciranje za 96 pomoćnika u nastavi i jednog stručno
komunikacijskog posrednika za 128 učenika.
Ivana Sokolov/M. ANGELINI
- Intenzitet potpore bespovratnih sredstava je 68 posto država (tri milijuna kuna), dok Grad Pula sufinancira iz vlastitog proračuna 32 posto, odnosno oko 1,4 milijuna kuna. Ukupna vrijednost projekta je gotovo 4,4 milijuna kuna. Dobili smo obavijest da je Grad prošao sve faze kontrole projektnog prijedloga i procjenu kvalitete te da su odobrena sva tražena sredstva. Čeka se odluka o financiranju i sklapanje ugovora, što će sve biti odrađeno do početka nastavne godine, navodi Sokolov.
Na upit postoji li mogućnost da se u proračunu za iduću godinu (ili već od nove nastavne godine) podigne satnica za asistente u pulskim školama navodi da su prema Pozivu koji uskoro izlazi uvjeti nisu promijenili.
Svake godine sve više učenika treba pomoć
- Da bi zadovoljili potrebe povećanja pomoćnika u nastavi i stručno komunikacijskih posrednika u nastavnoj godini 2022./2023., ove se godine proračunom prijavljenog projekta iskazala potreba za sufinanciranjem rada 98 pomoćnika u nastavi i stručno komunikacijskog posrednika, što će Grad sufinancirati s 32 posto. Prošle godine bilo je 80 pomoćnika u nastavi za 102 učenika, što je bilo sufinancirano od strane Grada s 19 posto, navodi.
Dakle, u odnosu na prošlu školsku godinu 2021./2022. godinu, kada su iz projekta podršku u obrazovanju dobila 102 učenika s teškoćama, zapošljavanjem 80 pomoćnika ove je školske godine osigurano dodatnih 17 pomoćnika u nastavi/stručno komunikacijskog posrednika i to za 26 učenika više, za što će Grad Pula izdvojiti dodatnih 13 posto, odnosno oko 680 tisuća kuna
Uz riječi da Grad Pula zadovoljava potrebe za pomoćnicima u nastavi i stručno komunikacijskim posrednicima svim učenicima za koje je Ured donio mišljenje i imaju suglasnost Ministarstva znanosti i obrazovanja te svi pomoćnici u nastavi i stručno komunikacijski posrednici besplatno prolaze propisanu edukaciju, bez koje se ne bi mogli ni zaposliti, naglašava kako je mišljenja da njihov status treba sustavno riješiti i donijeti standarde obrazovanja, a zatim zanimanja, no to nije u nadležnosti Grada Pule već ministarstva.
Mizerne satnice za težak i odgovoran posao
Danijela Matoković, čije je dijete sada u Srednjoj školi za odgoj i obrazovanje, kazala nam je kako ono nikada ne bi završilo osnovnu da nije bilo asistenata u nastavi.
- Asistenti su mom djetetu bili i roditelj, i odgajatelj i učitelj, i prijatelj pa čak i liječnik ako je zatrebalo. Oni su puno više od pomoćnika u nastavi, da nije bilo njih moje dijete ne bi moglo završiti osnovnu školu i na tome sam im iznimno zahvalna. Imali smo sreću što smo dobili asistenta odmah u drugom polugodištu prvog razreda i kroz školovanje nas je do kraja pratilo njih pet asistenata.
Sin je bio u malom razredu, u školi Monte Zaro, u kojem su ga djeca odlično prihvatila i zahvalna sam ne samo asistentima već i učiteljici, profesorima, čistačicama, domaru, kuharicama svima koji su pratili i čuvali moje dijete, veli nam Matoković dodajući da je važnost pomoćnika u nastavi neizmjerna, ali su oni potplaćeni i ne cijeni ih se dovoljno što je žalosti, rekla je Matoković.
- Ovo je jako osjetljiva tema, ne radi se tu samo o mizernim satnicama za koje ovi ljudi rade iznimno teške, zahtjevne i odgovorne poslove. Taj posao može i mora raditi samo osoba koja to voli i koja može biti fizički i psihički spremna cijelo vrijeme biti uz dijete. Nisu svi ljudi za njega. No, radi se zapravo o tome da je cijeli sustav loše organiziran i da se asistenti ne cijene "od vrha", naglašava naša sugovornica.
Dodajući da nije isto biti asistent u prvom razredu kada se uče pisati kose crte ili u osmom kada se uči fizika i kemija te strani jezici, a svakako nije isto biti asistent djetetu u kolicima, djetetu s intelektualnim teškoćama ili pak djetetu iz spektra autizma.
Podcjenjivanje 's vrha'
- Moje dijete ima višestruke poteškoće i njegov mu asistent nije bio samo potpora u nastavi u obradi gradiva, njemu je trebalo obrisati nos kad je bio prehlađen, otići po marendu i držati mu panin, paziti na njega da ne odluta iz školskog dvorišta. To su sve stvari koje zapravo nisu u opisu posla pomoćniku u nastavi, ali ih oni rade.
Za mene je osobno asistent značio drugi par očiju koje će moje dijete pratiti, sigurnost da ne strepim cijeli dan dok je on u školi. Ali oni jako puno znače i cijelom nastavnom procesu jer se on zasigurno ne bi mogao normalno odvijati da njih nema i patio bi cijeli razred
Danijela Matoković
- Ponavljam, ovo je težak posao koji ne može raditi svatko i zapravo bi te ljude trebalo prvo dobro osposobiti i upoznati ih kakva ih djeca i kakve poteškoće sve mogu očekivati u razredu, a zatim motivirati i plaćom, navodi Matoković dodajući da ima i onih kojima je ovo samo 'posao dok ne nađu bolji', no takvi vrlo brzo ispadnu jer se ne mogu nositi s poteškoćama na koje nailaze za minimalna primanja.
- Velik dio društva zapravo asistente podcjenjuje i misli da su to ljudi koji "samo sjede koji sat uz učenika". Ne kažem da bi morali biti u rangu učitelja ili profesora, ali svakako je ministarstvo to koje bi prvo moralo shvatiti važnost njihove uloge jer su upravo oni ti koji inzistiraju da se djeca s poteškoćama integriraju u redovne škole. Ti ljudi bi morali imati i veću plaću, ali i siguran posao, a ne da, kada je nastava gotovo, svake godine završe na burzi i onda strahuju hoće li ponovo dobiti posao, u kojoj školi, kakvo će dijete dobiti...
- Za mene je osobno asistent značio drugi par očiju koji će moje dijete pratiti, sigurnost da ne strepim cijeli dan dok je on u školi. Ali oni jako puno znače i cijelom nastavnom procesu jer se on zasigurno ne bi mogao normalno odvijati da njih nema i patio bi cijeli razred, navodi ova majka zaključujući da bi bez pomoćnika u nastavi patila ne samo djeca i roditelji već i cijeli obrazovni sustav stoga ih podržava u borbi za njihova prava.