komentar dražena majića
Vijećnici istarski - općinski, gradski i županijski – probudite se! Vrijeme otkucava, doslovce plivamo u govnima
Postavlja se pitanje koja je uopće funkcija vijećnika u Istri? Da li samo davanje legitimiteta odluci koja je već ranije donesena u kuloarima? Da li samo partijska poslušnost ili stranačka trgovina? Da li tisuću eura godišnjeg džeparca za sudjelovanje na sjednicama? Je li funkcija vijećnika u Istri samo da budu smokvin list za koruptivne aranžmane koji su već dogovoreni na marendama i večerama?
Postavlja se pitanje koja je uopće funkcija vijećnika u Istri? Da li samo davanje legitimiteta odluci koja je već ranije donesena u kuloarima? Da li samo partijska poslušnost ili stranačka trgovina? Da li tisuću eura godišnjeg džeparca za sudjelovanje na sjednicama? Je li funkcija vijećnika u Istri samo da budu smokvin list za koruptivne aranžmane koji su već dogovoreni na marendama i večerama?
Prije nekoliko mjeseci razgovarao sam s jednim od najboljih domaćih odvjetnika krivičara, stručnjaka za kazneno pravo. Objašnjavao sam mu neke mućke bivše vlasti u jednom istarskom gradu vezano za najunosniji istarski biznis - urbanizaciju.
On je pozorno i strpljivo saslušao i nakon mog podužeg izlaganja samo kratko upitao: Jel vijeće izglasalo? Jest. Onda je vijeće za te mućke i odgovorno! Nije investitor koji želi zaraditi ili gradonačelnik koji mu je eventualno pogodovao.
U svim izmjenama prostornih planova najvažniju ulogu i svu odgovornost imaju vijeća, predstavnici naroda.
A vijećnici su takvi jesu, odraz nas samih: nezainteresirani, potkapacitirani, podanički poslušni, politički podobni, često i sitnotrgovački nastrojeni.
Nažalost, posredovanje u trgovini nekretninama i lobiranje pri izmjenama prostornih planova u Istri je još uvijek jedan od glavnih razloga zašto se netko uopće bavi politikom. U tom procesu, gotovo uvijek, nisu najbitniji oni koji donose odluke, već oni koji imaju političku moć i njihovi poslovni prijatelji i partneri.
Pogledajmo zadnji slučaj urbanizacije u Momjanu.
Investitor je prijatelj sa šefom policije. Zajedno odlaze kod gradonačelnika. Logično, kad šef policije dolazi na poslovno-politički sastanak prilično su velike šanse da se dogovor postigne. U najgorem slučaju, šef policije ima moć propitkivati odluke bilo kojeg političara, a materijala za provjeru uvijek ima.
U Bujama se zadnje izmjene plana planiraju već dvije godine i to u uskom krugu ljudi. Investitor kupuje zemlju tek kad je siguran da izmjene plana kreću: kupoprodaja se završava tek kad je urbanizacija i službeno pokrenuta.
Evo kratkog hodograma koji pokazuje ulogu vijeća u izmjenama nekog plana. Ponovimo gradivo.
Proces izmjena prostornog plana pokreće se temeljem nečije incijative, najčešće nekog tko od te izmjene ima ovakav ili onakav interes.
Nakon što potencijalni investitor podnese zahtjev jedinica lokalne samouprave pokreće proceduru izmjene plana.
Potom nadležni Odjel za prostorno planiranje priprema potrebne dokumenta i inicira proces donošenja Odluke o izmjeni plana. Taj prvi korak, tu inicijalnu političku odluku usvaja vijeće jedinice lokalne samouprave.
Neke jedinice lokalne samouprave već u ovoj fazi uvode institut e-savjetovanja pa se sve polazne osnove za izmjene plana transparentno daju građanima na uvid prije no što se u samu odluku uopće i krene. E-savjetovanje zasad nije obavezno.
U slučaju izmjena prostornog plana u Momjanu vijećnici su na usvajanje dobili odluku u kojoj uopće nije bilo detaljno obrazloženo što se planom mijenja. Odluka je puna načelnih smjernica: želimo razvoj; za njega su potrebne promjene plana; treba širit građevinska podučja i to je to. Nema detalja.
Vijećnici u Bujama u siječnju su podržali pokretanje procesa izmjena plana iako pojma nisu imali što se mijenja. Kakvi su to vijećnici? Eto takvi!
Poslije te prve vijećničke odluke kreće proces javne rasprave: nakon svih primjedbi, sugestija, mišljenja i amandmana, izmjene plana ponovno dolaze pred vijećnike.
Gradonačelnik Buja otvoreno kaže da je u njegovom gradu običaj da se vijećnike obavijesti tek kad je sve gotovo, pred konačno usvajanje izmjena plana. Na taj se način izbjegavaju nepotrebne peripetije i pitanja.
Problem u našoj idiličnoj urbanizacijskoj priči nastaje kad, tijekom javne rasprave, vinari Markežići doznaju da im se iznad godinama brižljivo uređivanog krajobraza, inače jednog od najljepših u Istri, sprema urbanizacija deset tisuća kvadrata.
Kalibar T1, kalibar T2: može hotel, a mogu i vile.
Iako je javna rasprava prošla, vijećnici u Bujama još uvijek pojma nemaju što se mijenja. Normalno da su iznenađeni kad im na prvu sjednicu nakon javne rasprave dolaze Markežići, traže obraćanje s govornice i bune se protiv izmjena. Najavom njihovog dolaska iznenađeni su bili i politički čelnici u Bujama, gradonačelnik i predsjednik gradskog vijeća, pa su vijeće potiho odgodili za jedan dan.
Dodatna koordinacija i sagledavanje nove situacije.
Jer nisu Markežić nebitni. Posebno, kad je jasno da su se odlučili na fight.
Sad smo tu gdje jesmo. Urbanizacija odjednom postaje javna. Stigli su medijski reflektori: najprije ovaj, a sad stižu i drugi.
Hoće li na koncu biti urbanizacije ili neće - odlučuju vijećnici. Oni su glavni, sva je dogovornost na njima. A u Istri već trideset godine vijećnici glasuju kako im se kaže.
Postavlja se pitanje koja je uopće funkcija vijećnika. Da li samo davanje legitimiteta odluci koja je već ranije donijeta u kuloarima? Da li samo partijska poslušnost ili stranačka trgovina? Da li samo tisuću eura godišnje džeparca za sudjelovanje na sjednicama vijeća? Je li funkcija vijećnika u Istri samo da budu smokvin list za koruptivne aranžmane koji su već dogovoreni na marendama i večerama?
Je li naivno i idealistički očekivati da će vijećnici prije svake odluke detaljno proučiti o čemu se radi, koju su joj prednosti i mane, koji je javni interes?
Vijećnici istarski - općinski, gradski i županijski – probudite se!
Vrijeme otkucava, doslovce plivamo u govnima.