Komercijalne zrakoplovne tvrtke diljem svijeta razmatraju koliko dugo obustaviti letove za Bliski istok jer je sukob koji je već prekinuo glavne zračne rute ušao u novu fazu nakon što su Sjedinjene Države napale ključna iranska nuklearna postrojenja, a Teheran najavio odmazdu.
Uobičajeno prometan zračni prostor koji se proteže od Irana i Iraka do Mediterana uglavnom je prazan od komercijalnog zračnog prometa već deset dana otkako je Izrael započeo napade na Iran 13. lipnja jer zrakoplovne tvrtke preusmjeravaju, otkazuju i odgađaju letove kroz regiju zbog zatvaranja zračnog prostora i sigurnosnih problema.
Nova otkazivanja letova međunarodnih prijevoznika posljednjih dana u regiji, poput onih prema najprometnijoj zračnoj luci na svijetu Dubaiju, pokazuju kako su se zabrinutosti zrakoplovne industrije povećale.
Međutim, neke međunarodne aviokompanije nastavile su s letovima u ponedjeljak, pokazuju podaci stranice Flightradar24.
S obzirom na to da su ruski i ukrajinski zračni prostor također zatvoreni za većinu zrakoplovnih kompanija zbog višegodišnjeg rata, Bliski istok postao je važnija ruta za letove između Europe i Azije.
Usred raketnih i zračnih napada tijekom posljednjih deset dana, zrakoplovne tvrtke su letjele na sjever preko Kaspijskog jezera ili na jug preko Egipta i Saudijske Arabije.
Osim povećanih troškova goriva i posade zbog ovih dugih zaobilaznih letova i otkazivanja, prijevoznici se također suočavaju s potencijalnim porastom troškova mlaznog goriva jer cijene nafte rastu nakon američkih napada.
Rizici u zračnom prostoru
Širenje zona sukoba sve je veći operativni teret za zrakoplovne tvrtke jer zračni napadi izazivaju zabrinutost zbog slučajnog ili namjernog obaranja komercijalnog zračnog prometa.
Lažno lociranje i smetnje oko političkih žarišta, gdje GPS sustavi sa zemlje emitiraju netočne pozicije koje mogu skrenuti komercijalne zrakoplove s kursa, također su sve veći problem za komercijalno zrakoplovstvo.
Flightradar24 rekao je Reutersu da je posljednjih dana iznad Perzijskog zaljeva primijetio "dramatičan porast" ometanja i lažiranja signala. Švicarska tvrtka koja vodi kartu GPS poremećaja SkAI priopćila je kasno u nedjelju da je tamo u 24 sata primijetila više od 150 lažnih zrakoplova.
Safe Airspace, stranica organizacije koja dijeli informacije o riziku letenja, primijetila je u nedjelju da bi američki napadi na iranska nuklearna postrojenja mogli povećati prijetnju američkim operaterima u regiji.
"To bi moglo povećati rizike zračnog prostora u zaljevskim državama poput Bahreina, Kuvajta, Omana, Katara, Saudijske Arabije i Ujedinjenih Arapskih Emirata", navodi se.
Dok međunarodne zrakoplovne tvrtke izbjegavaju regiju, lokalni prijevoznici u Jordanu, Libanonu i Iraku nastavljaju neke letove.
Izrael povećava broj letova. Uprava zračnih luka Izraela kaže da će se takozvani spasilački letovi u zemlju proširiti u ponedjeljak na 24 dnevno, iako će svaki let biti ograničen na 50 putnika.
Izraelska zrakoplovna tvrtka El Al u nedjelju je izjavila da je primila zahtjeve za napuštanje zemlje od oko 25.000 ljudi u otprilike jednom danu.