Život

USKORO PRVI TINKER LABS PULA

TRI PROFESORICE, JEDNA MISIJA Uključiti dječju urođenu znatiželju i nadahnuti ih da propitkuju svijet oko sebe

"Roditelji se često susreću s brojnim pitanjima svoje djece pa je naša poruka da na radionicama djeca mogu dobiti sve odgovore. Evolucija se zasniva na istraživanju i otkrivanju. To je u svima nama i ne smijemo to potisnuti, a još je bolje kad to radimo kroz igru", govore nam profesorice koje u rujnu pokreću prvi pulski Tinker Labs - radionice koje mijenjaju budućnost


 
6 min
Martina Pereša ⒸFOTO: Manuel Angelini
Anja Orešković, Anamarija Božić i Jelena Korenić

"Roditelji se često susreću s brojnim pitanjima svoje djece pa je naša poruka da na radionicama djeca mogu dobiti sve odgovore. Evolucija se zasniva na istraživanju i otkrivanju. To je u svima nama i ne smijemo to potisnuti, a još je bolje kad to radimo kroz igru", govore nam profesorice koje u rujnu pokreću prvi pulski Tinker Labs - radionice koje mijenjaju budućnost

Anamarija Božić profesorica matematike, Anja Orešković profesorica prirode, biologije i ekologije te Jelena Korenić profesorica fizike, imaju ambicioznu ideju koja više i nije tako daleko od realizacije. 

Franšiza Tinker Labs zahvaljujući ovim entuzijastičnim profesoricama uskoro stiže u Pulu koja će, nakon Rovinja, postati drugi istarski grad u kojem će djeca od četvrte do šesnaeste godine života imati mogućnost provoditi slobodno vrijeme usvajajući vještine kojima bi mogla mijenjati budućnost. 

Anamarija Božić, Anja Orešković i Jelena Korenić

Tinker Labs oplemenjuje klasično obrazovanje

Sve to, naravno, uz naglasak na STEAM (Science - znanost, Tecnology - tehnologija, Engenering - inženjering, Art - umjetnost i Math - matematika, op.a.) spektru obrazovanja koji se sastoji od četiri predmeta i njihovih potkategorija uz, uvijek dobrodošli, dodatak umjetnosti. 

Tinker Labs razvio je nekoliko programa koji su osmišljeni za obogaćivanje i nadopunjavanje klasičnog obrazovanja. Cilj nije učiti djecu ono što moraju znati kako bi prošli standardizirane testove, već uključiti njihovu urođenu znatiželju i nadahnuti ih da propitkuju svijet oko sebe.

Foto: Tinker Labs

Iza ove jedinstvene hrvatske poslovne ideje stoje Alan Mate Orlic i njegova supruga Tijana koji su prvi Tinker Labs 2016. godine, igrom slučaja, pokrenuli u Osijeku. No, za vrijeme pandemije ideja doživljava pravu ekspanziju i franšiza inovativnih supružnika širi se cijelom zemljom, pa tako uskoro stiže i u najveći istarski grad. 

Slavonija zasad prednjači po broju radionica, prati je Zagreb, a franšizu pokreću i brojni dalmatinski gradovi, zatim oni na Kvarneru, a uskoro se pridružuju Labin, Poreč i Pula gdje se start planira u rujnu, s početkom iduće školske godine. 

Anja Orešković

Svako dijete može samostalno sudjelovati u procesima spoznaje

- Pokusi su najvažniji u procesu spoznaje. Praktični rad i kritičko razmišljanje usko su povezani i u tim procesima može sudjelovati svako dijete, veli nam profesorica Anja Orešković, pokretačka snaga ove pulske priče.

Anamarija Božić
- U Tinker Labsu se radi u skupinama od najviše desetero djece i prolazi se integrirano kroz sadržaje matematike, fizike, biologije i kemije. No, ima tu i astronomije. Sadržaji su povezani pričom koju donose tri lika - djevojčice Marie i Leonarda te dječak Nikola koji na zanimljiv način prenose sadržaje polaznicima. Ministarstvo obrazovanja odobrilo je udžbenike i Tinker Labs kao izvanškolsku aktivnost. Mi prve dvije godine moramo imati skupine Tinker Tots i Tinker Town koje pohađaju djeca od četvrte do šeste, odnosno od sedme do dvanaeste godine života. Nakon dvije godine moći ćemo ići na edukaciju za iduće dvije skupine - Tinker Tots Plus i Tinker Town Plus, a kasnije i na tečajeve za starije uzraste Tinker World i Tinker Verse, pojašnjava profesorica Anamarija Božić

Dakle, tendencija je da se krene ispočetka i da prvi polaznici mogu pratiti sve buduće programe koji se konstantno nadovezuju jedan na drugi. Nastavni predmeti nisu odvojeni nego je sve povezano. 

Jelena Korenić

Djeca nisu promatrači već akteri procesa spoznaje svijeta

- Baš kao što je sve povezano i u stvarnom životu, dodaje profesorica Jelena Korenić te govori kako su udžbenici glavni materijal za nastavu, a djeca po dolasku na radionicu sve didaktički odrađuju sama svojim rukama. Dakle, nisu promatrači nego akteri procesa spoznaje svijeta oko sebe. Domaćih zadaća nema, kaže, iako postoji radni udžbenik sa zadacima. On se koristi na radionicama i to onda kada se gradivo ponavlja, sumira i još jednom usvaja. 

Njih tri još moraju proći višednevnu edukaciju početkom kolovoza nakon čega će dobiti i cjelokupni Plan i program rada. 

Foto: Tinker Labs

Svaki od četiri navedena programa sadrži 40 nastavnih sati, a odvija se jednom tjedno u trajanju od 45 minuta ili sat vremena, i tako čitavu školsku godinu.

Ocjenjivanja nema. Polaznici imaju svoje radove koje mi izlažemo u našem radnom prostoru. Bitan je doživljaj, na njega su mališani najponosniji, a kad nema evaluacije djeca se oslobode i rade baš sa srcem

Jelena Korenić

Poticanje na istraživanje i razvijanje ljubavi prema znanosti

- Naša je želja motivirati učenike na istraživanje, da sve ono što ne znaju nauče samostalno te da kroz rad dolaze do vlastitih zaključaka koje kasnije mogu povezati sa stvarnim životom. Poslije će im sve to što su učili postati dio života i onda im neće biti bauk kad u višim razredima osnovne škole dobiju fiziku, kemiju i biologiju, veli Orešković koja kaže kako se i u školi u kojoj radi trudi imati upravo ovakav pristup. Koristi interaktivne bilježnice i praktični rad te nosi kutu, a sve kako bi učenicima nastava bila zanimljiva, drugačija i privlačnija. 

Anja Orešković, Anamarija Božić i Jelena Korenić

Naravno, mnogo vremena i truda ulaže u pripremu tih 45 minuta nastave kako bi se adekvatno odradio praktičan rad. No, problem je u tome što su profesori opterećeni papirologijom i programom, a učenici velikim brojem predmeta i već se unaprijed, uglavnom, boje fizike jer je povezuju s matematikom koja i dalje glasi za jedan od "najtežih" predmeta. 

Voljela bih da djeca shvate da se matematiku ne mora učiti. Ona je dio života i sveprisutna je, možemo je primijeniti uvijek i svugdje. Nju se ne uči – nju se vježba

Anamarija Božić

Radionice otvorene svima koji to žele

- Meni je važno da se polaznike pita što oni misle da će se dogoditi nekim pokusom, pa da pokušaju vidjeti jesu li bili u pravu. Potom možemo utvrditi da je to bila hipoteza njihovog istraživačkog rada i zaključiti kakvi su bili rezultati. To je velika stvar za njihovo buduće poimanje svijeta, učenje i stvaranje samopouzdanja. Stručne pojmove ionako će naučiti u nastavi, kad za to dođe vrijeme, a tada će već posjedovati ljubav prema znanosti, predviđa Orešković.

Ove profesorice ipak ne gaje iluzije da sva djeca žele upravo ovakav oblik izvanškolske aktivnosti, no upravo zato nadaju se kako će njihove radionice privući djecu koja to uistinu žele.

Foto: Tinker Labs

- Znate, nekad mi se čini da u školi najviše truda ulažem u djecu koja ne žele učiti. Kad sam čula za Tinker Labs, odmah sam javila Jeleni, ona je javila Anji i tako je krenulo, i sad idemo do kraja. Želimo da društvo shvati kako su sve prirodne znanosti povezane. Nema biologije bez matematike - gledaš graf i očitavaš ga. Sve je to povezano, no u nastavi se ne možemo poklopiti. Ne mogu biologija i matematika biti u isto vrijeme, kazala je Božić.

Trenutno u fazi pronalaženja prostora

Predugovor s franšizom je potpisan, a idući korak je oglašavanje. Zasad im, čini se, ide prilično dobro, s obzirom na to da su Instagram i Facebook profil otvorile prije nekoliko dana i već zabilježile 30 budućih polaznika na svoju listu čekanja. 

Prepoznata su, dakle, zanimanja budućnosti, ali i važnost približavanja djeci „teških“ predmeta na jednostavan način – posebno u godinama kada, kažu stručnjaci, znanje upijaju kao „spužve“. 

Tinker Labs

Profesorice su trenutno u potrazi za poslovnim prostorom na području Grada Pule koji bi trebao biti površine od barem pedesetak kvadrata, imati sanitarni čvor i kuhinju. 

Besplatne ogledne sate za sve zainteresirane organizirat će već u kolovozu, stoga im prostor za rad treba što prije. Osim toga, dobro došli su, kažu, i sponzori. U radnom prostoru moraju biti zadovoljeni standardi franšize, a nemala ulaganja u opremu bila bi na njima samima, s obzirom na to da franšiza omogućava tek edukaciju na koju odlaze u Osijek, zatim udžbenike i nastavni program.

Roditelje će zasigurno zanimati i cijene. Za one najmlađe, radionice Tinker Tots stajat će 300 kuna mjesečno, a za malo starije - radionice Tinker Town bit će 325 kuna mjesečno. Uz to, na početku nastavne godine, ulaže se i 400 kuna u udžbenike.

Evolucija se zasniva na istraživanju i otkrivanju

- Roditelji se često susreću s brojnim pitanjima svoje djece, a ponekad im ta znatiželja bude čak i malo naporna pa je naša poruka roditeljima da na radionicama njihova djeca mogu dobiti sve odgovore. Evolucija se zasniva na istraživanju i otkrivanju. To je u svima nama i ne smijemo to potisnuti, a još je bolje kad to radimo kroz igru, zaključuje Orešković. 

Djeca na ovaj način mogu rano otkriti svoje prave potencijale i interese te doći do zaključka što bi moglo biti njihovo buduće zanimanje. Upravo se zato ova osječka ideja već uspješno širi Europom i ostatkom svijeta.


Nastavite čitati

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.