Industrijsku zonu u Šijani 'pojeli' su kroz godine veliki trgovački centri. Svako veće mjesto u Istri ima industrijsku zonu, ali ne i njen najveći grad. Zona u Galižani više je vodnjanska, nego pulska.
Osvjetljavajući taj problem prije tri mjeseca na skupu o budućnosti industrije u Puli, Livio Bolković, direktor uspješne tvrtke Motortech Consulting, čije je sjedište unutar zidina Uljanikovog brodogradilišta, naveo je moguće rješenje gospodarske zone u Puli.
Livio Bolković, direktor pulske tvrtke Motortech Consulting
- Imamo gotovu gospodarsku zonu na površini od 40.000 kvadrata na prostoru bivšeg TESU-a, koje treba uzeti Grad. To je pomorsko dobro, ali bez koncesija, gdje sada trenutno radi 4-5 firmi koje rade sjajno. Nas nekoliko, 7-8 firmi dobro funkcionira, i zajedno imamo zaposlenih više nego Uljanik brodogradilište 1865, kazao je tada Bolković, čija je firma vodeći proizvođač diesel električnih agregata u Hrvatskoj i najveći servis za brzohodne diesel agregate na Jadranu.
Prostor ex Uljanik TESU-a je nakon ulaza u brodogradilište s bulevara
U međuvremenu su počeli prvi koraci u tom smjeru, a na inicijativu pulskog gradonačelnika Filipa Zoričića, ostvareni su i prvi kontakti s državom koja raspolaže posrnulim brodogradilištem.
Gradonačelnik Zoričić nam kaže: "Nedavno smo gospodin Livio Bolković i ja bili kod ministra mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića i izložili mu plan da dio Uljanika postane gospodarska zona. Ministar je prihvatio inicijativu i sad je na nama da zajedno s ljudima koji rade u toj zoni, kao i sa svim zainteresiranim tvrtkama u Puli idemo s pismom namjere prema ministarstvu i da vidimo kako bi se to moglo realizirati".
- Načelno je ministar pozitivno reagirao na našu inicijativu, a kad bude došao u kolovozu u Pulu na potpisivanje ugovora za izvođenje radova četverotračne ceste Veli Vrh-Brionka, vjerojatno ćemo opet otvoriti tu temu, dodaje gradonačelnik.
Pulski gradonačelnik Filip Zoričić
Branimir Ružojčić, vlasnik pulske firme Tema koja upravo u tom prostoru proizvodi hvaljene motore/generatore najnaprednije tehnologije s permanentnim magnetima, kaže nam da je ovo jako dobra inicijativa.
- Pokušavali smo prije četiri godine zajedno s tom idejom nas nekoliko firmi koji rade u ovom prostoru, ali to tada nije uspjelo. Osim Teme, tu su i Aquadac, UTE - Uljanik TESU Elektronika, koju je kupila Penta, i jedna tvrtka koja se bavi metalnim konstrukcijama. Apsolutno pozdravljamo tu ideju i vrlo rado ćemo se odazvati natječaju za koncesiju ako ga raspiše hrvatska Vlada.
Obrazlažući važnost gospodarske zone, on kaže: "Nužno je da u Puli, gradu s desecima tisuća ljudi - pored turizma, trgovine i drugih ugostiteljskih djelatnosti - imamo i proizvodne djelatnosti, a imamo kapacitete i mogućnosti".
- Takva proizvodna zona podrazumijeva infrastrukturu, energiju, transport, cestu vodu, pa i same hale, iako su hale u prostoru TESU-a sada prilično derutne jer se ne održavaju, nemaju svog gospodara, pa su i krovovi počeli propadati. Ima stotine mladih koji tek kreću s poslovima i koji su prošli poslovne inkubatore i sada žele pokrenuti svoje proizvodne kapacitete. Takva bi industrijska zona bila rješenje i za te mlade ljude, ističe Ružojčić.
Branimir Ružojčić, direktor tvrtke Teme koja radi u tom području
- Danas skoro svako selo u Istri ima industrijsku zonu, ali ne i Pula. Pravimo se da je imamo, no industrijska zona u Galižani je u suštini vodnjanska, a ne pulska, dodaje on.
- To bi bio vrlo pozitivan korak i za postojeće tvrtke u tom prostoru, ali i za sve druge zainteresirane firme. Treba razmišljati o tome da se nova zona rasparcelizira u kontekstu koncesija, da se ne daje sav prostor jednoj tvrtki. Plan je da se svi nađemo i međusobno se dogovorimo oko ugovornih obaveza i da se potom javimo na takav natječaj, zaključuje Ružojčić.
Livio Bolković veli da su se već obavili neki razgovori i da ima tvrtki koje su zainteresirane da svoje poslovanje premjeste u taj prostor, čime bi to postala prava industrijska zona Pule. I on potvrđuje da tamo sada ima dosta devastiranih hala, a nakon što je Uljanik TESU otišao u stečaj, a stečajnu masu - strojeve i dizalice - kupila jedna slovenska firma i hale ostavila praznima.
- To će u suprotnom propasti, a to je državna imovina. Zato se ideja o industrijskoj zoni čini dobrom i opravdanom, veli on.
Ministar Butković podržao inicijativu
Osim tvrtki koji tamo djeluju (Tema, Aquadac, UTE...) za poslovanje u novoj gospodarskoj zoni interes su dosad iskazali, kako kaže Bolković, osim njegova Motortech Consultinga, i tvrtke Metal Marine, PlazmaTehnika i Trgometal.
Motortech Consulting, kao i navedene tri tvrtke, sada djeluje u drugom prostoru, pod koncesijom Uljanik Brodogradilišta 1856, ali u novoj su industrijskoj zoni, veli Bolković, "zainteresirani smo za neke naše nove druge, nove djelatnosti, konkretno Motortech u području obnovljivih izvora energije".
Bolkovićeva firma je inače članica H2, Hrvatske udruge za razvoj i primjenu vodikovih gorivih članaka.
- Nadležno Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture slaže se da se organiziramo, iskažemo želju i interes. Oni su zatim voljni raspisati natječaj za taj prostor i dati ga u koncesiju zainteresiranoj grupaciji tvrtki, zaključio je Livio Bolković.