- Projektom IDEAL (Improvement of Digital Skills of People with Intellectual Disabilities) želimo osposobiti osoblje i volontere nevladinih organizacija koje pružaju podršku osobama s intelektualnim teškoćama za korištenje digitalnih tehnologija. To će im povećati kvalitetu života te razinu samostalnosti i uključenosti u život zajednice, kazao je danas Marko Perkov ispred Centra za inkluziju i podršku u zajednici kao prijavitelja i koordinatora projekta.
Projekt starta u ožujku
Partneri su Hrvatski savez udruga osoba s intelektualnim teškoćama i IPAK - Inštitut za simbolno analizo in razvoj informacijskih tehnologij iz slovenskog Velenja s kojim Centar za inkluziju surađuje dugi niz godina.
Projekt IDEAL započinje 1. ožujka, a traje 12 mjeseci. Provodi se u okviru programa Erasums+, i sufinancira ga Europska unija iznosom od 60.000 €.
Marko Perkov
- Određene skupine ljudi u opasnosti su da budu isključene kada je riječ o pristupu i korištenju interneta, a jedan primjer su i osobe s intelektualnim teškoćama. U pregledu literature sa svjetskim podacima, pokazalo se da osobe s intelektualnim teškoćama ne pristupaju internetu, a niti ga koriste u istoj mjeri kao opća populacija, pojasnio je danas Perkov.
Pandemija pokazala nedostatke
Nedostatak znanja o digitalnim tehnologijama, digitalna nepismenost te izoliranost, i dalje su značajni problemi za osobe s intelektualnim teškoćama. To se posebice osjetilo tijekom pandemije kad su one iskusile i nedostatak pružanja socijalnih usluga, usamljenost, osiromašen svakodnevni život i manjak aktivnosti.
Stanko Blatnik
- Trudimo se koristiti suvremene tehnologije u obrazovanju. Sigurno je za vrijeme Covida bilo važno korištenje digitalnom tehnologijom i zato smo prvo krenuli podučavati one koji rade s osobama s intelektualnim teškoćama, kazao je danas u Puli Stanko Blatnik, suradnik Instituta IPAK iz Velenja.
Na početku provedbe projekta IDEAL izvršena je analiza stanja i potreba ove korisničke skupine, pa je tako utvrđeno:
- Najčešće se koriste pametni telefoni
- Najčešće se koriste YouTube i Facebook, pa je potrebno posebno upozoriti na opasnosti koje postoje pri sudjelovanju u tim mrežama
- Značajnu pažnju je potrebno posvetiti poučavanju korištenja aplikacije Viber
- Pri poučavanju korištenja web preglednika i elektroničke pošte, potrebno je naglasiti da postoji niz prevara, navesti o kojima se radi te poučiti kako ih izbjeći
Analiza temelj za provedbu pilot-edukacije
Na temelju svega navedenog sačinjen je edukacijski program vezan uz učenje korištenja digitalnih tehnologija u svakodnevnom životu osoba s intelektualnim teškoćama.
Pilot-edukacija za osoblje započela je 15. studenog prošle godine u hibridbnom modelu, a sudjelovalo je 20 polaznika iz Hrvatske te 10 iz Slovenije.
Ana Boroš
- Slušali smo mnogo o empatiji koja je izuzetno važna za naš rad s odraslim osobama s intelektualnim teškoćama. Tako su se rodile brojne ideje kako im možemo olakšati život. Svi smo svjesni koliko nam znači poznavanje tehnologija u svakodnevnom životu, pa bi i njima bilo lakše da to znaju, i preveniralo bi brojne rizike, kazala je Ana Boroš iz Centra za inkluziju i podršku u zajednici iz Buja.
Rad za dobro opće populacije
Do kraja projekta svi proizvedeni edukativni materijali bit će besplatno dostupni u digitalnom obliku. Također, planirana je završna konferencija i dvodnevna edukacija u Sloveniji, a za osoblje koje radi u podršci osobama s intelektualnim teškoćama. Već se sada najavljuju i budući zajednički projekti koji će se ticati umjetne inteligencije.
- Mnogo aplikacija koje danas koristi opća populacija ustvari su kreirane za pomoć osobama s teškoćama. Primjerice, SMS poruke nastale su za gluhonijeme osobe, kako bismo im olakšali komunikaciju. Stoga je ovo što radimo važno za opće dobro i možda ćemo doći do rješenja koja će koristiti svima, zaključio je Blatnik na današnjoj konferenciji za novinare.