Za dva mjeseca autobusi Pulapromet bi trebao prijeći na 'ljetni' vozni red koji donosi i veći broj polazaka na gotovo svim linijama. Hoće li i kako će se tome prilagoditi, budući da ovo gradsko poduzeće i dalje muči nedostatak vozača upitali smo direktora Tomislava Josipovića.
Kada ste preuzeli funkciju direktora Pulaprometa kazali ste da šoferi na dnevnoj bazi daju otkaz i da vam je cilj to zaustaviti. No izgleda da trend nije zaustavljen. Koliko je vozača od tada otišlo?
Nadam se da smo na kraju negativnog trenda vezano za broj vozača te činimo sve da što je u našoj mogućnosti da razlika odljeva i priljeva vozača bude pozitivna. Fluktuacija radnika je konstantna, a ona je nešto izraženija kod vozača. Od lipnja 2022. godine brojimo četiri vozača manje, odnosno trenutno imamo 63 vozača, dok u drugim radnim jedinicama još uvijek uspješno nadomještavamo trajne ili privremene odlaske.
Primjerice, u mehaničarskoj radioni nemamo negativne trendove iako poduzeća iz iste ili slične branše i u tom segmentu imaju nedostatak radne snage.
Tomislav Josipović
U nedavnom ste razgovoru za naš portal naveli da imate 69 vozača, a da bi ih - kako bi se broj linija povećao - morali imati barem 75. Koliko sada Pulapromet vozača zapošljava?
Trenutno dakle imamo 63 vozača. Povrat na broj polazaka prije Covida 19 zahtjeva okvirno 75 vozača. Manja povećanja broja polazaka su naravno moguća i s manjim brojem vozača, sve ovisi o koliko povećanju broja polazaka govorimo.
Najniža plaća vozača 966, a najviša 1.248 eura
Zašto oni i dalje odlaze? Plaće su nedavno ipak povećane, je li problem samo u novcu?
Razlozi su različiti, neki su financijske naravi pa su tako u protekla tri mjeseca dva vozača otišla na rad u inozemstvo, a neki su otišli i u mirovinu. Smatram bitnim za reći da smo u Pulaprometu imali iznimno dug vremenski period bez podizanja plaća koji je trajao negdje od 2009. godine do 2018. godine. U zadnjih godinu i pol dana plaća je podizana dva puta, a nadam se da ćemo ubrzo imati i treće povećanje.
Najniža isplaćena plaća za vozača u veljači, u prvoj zoni, je za puno radno vrijeme sa svim dodacima iznosila 966 eura, a najviša 1.248 eura. Obzirom da nas očekuje dodatno povećanje plaća te obzirom da se ljeti plaća uveća i do 200 eura zbog provizije na prodane karte smatram da su primici zaista korektni. Ne zaboravimo jednokratne dodatke kao što su regres za godišnji odmor, dar za djecu, božićnica, dar u naravi za Uskrs i drugo. Svi navedeni dodaci se isplaćuju neovisno o plaći i u konačnici povećavaju materijalna prava radnika.
Pokrenuli ste i izobrazbu za vozače, koliko će se ugovora potpisati i kada bi novi vozači mogli početi voziti?
Prije pokretanja izobrazbe potpisali smo ugovore s agencijama za zapošljavanje, pojačali oglašavanje na razini cijele Hrvatske, uzeli jedan stan u najam za radnike koji nisu s našeg područja, usporedo imali povećanje plaća, no sve to nije dovelo do željenog efekta. U konačnici smo se umjesto uvoza vozača iz trećih zemalja odlučili domaćim ljudima pružiti mogućnost potpunog financiranja polaganja za vozača autobusa.
Otegotna okolnost je bila što u Istri do sada nije postojala mogućnost osposobljavanja za D kategoriju tako da smo bili primorani pronaći adekvatog pružatelja usluge koji je spreman doći u Pulu i početi s radom. Potpisali smo devet ugovora s kandidatima od čega je u prvoj grupi pet, u drugoj četiri, a u tijeku je potpisivanje ugovora s dodatna tri kandidata. Osim toga već formiramo četvrtu grupu koja bi trebala krenuti tijekom ljeta ili početkom jeseni. Petero kandidata je krenulo s obukom vožnje te očekujemo da budu spremni u svibnju, a kandidati iz ostalih grupa će se sukcesivno priključivati svakih mjesec do dva dana.
Iznimno nam je zadovoljstvo da među kandidatima imamo i dvije pripadnice ljepšeg spola.
Pred nama je sezona, a od lipnja starta i ljetni red vožnje koji bi trebao imati veći broj polazaka. Hoće li i dalje zadnji polazak za, primjerice Štinjan, biti i dalje u 20.30 sati, a nedjeljom autobus voziti svaka 4 sata?
Vjerujem da zadnji polazak za Štinjan neće biti u 20,30 sati dok za nedjelju u ovom trenutku nije moguće garantirati veći broj polazaka.
Zašto su linije, rekla bih, nepravedno raspoređene - do Verude primjerice možete svakih 20 minuta i to hvatajući razne autobuse, a do nekih prigradskih naselja (do kojih se ne može pješke jer su znatno udaljenije od centra) vikendom uopće ne možete autobusom?
Javni prijevoz mora ponuditi minimalnu razinu usluge na području obavljanja djelatnosti što Pulapromet i čini. Radnim danom smo maksimalno prilagođeni učenicima i u vrlo velikoj mjeri ostalim korisnicima. Prigradska naselja su slabije povezana zbog manjeg broja stanovnika na njihovom području. Nedavno smo na inzistiranje jednog pulskog naselja uveli dodatan polazak na kojem je prosjek putnika nešto iznad dva. Takav način uvođenja linija nije održiv i stvara velike troškove za korist izuzetno malog broja stanovnika.
Novost je da se karte sada mogu puniti i na kioscima Tiska?
Da, do sada se vrijednosne karte moglo nadopuniti na svim kioscima iNovina, a tome se sada pridodaje
ukupno 21 prodajno mjesto Tiska i to u Puli, Medulinu, Premanturi i Fažani. U pripremi je i uvođenje prodaje karti za jednu vožnju na svim kioscima što bi trebalo dovesti do djelomičnog rasterećenja vozača i smanjenja gužvi na ulazu u autobus.
Linija 1 do Stoje prevezala 814 tisuća putnika
Kakve su lanjske brojkama - koliko je putnika prevezeno, koje su linije najbolje popunjene i kakav je uopće trend korištenja javnog gradskog prijevoza?
Primjetan je pozitivan trend i polako se približavamo brojkama od prije Covida 19. U 2022. godini smo prevezli 2,79 milijuna putnika što je 29 posto više nego 2021. godine. U 2022. godini linijom 1 (Stoja) je prevezeno 814 tisuća putnika, linijom 2 (Veruda) 542 tisuće i linijom 3 (Vidikovac) 488 tisuće putnika. Linija 9 (Monte Šerpo) je od gradskih linija najslabija s 27 tisuća putnika.
Na kraju, pripremate li još koje novosti i kako 'stojimo' s cijenama karti, hoće li dolaziti do povećanja?
Sprema se i četvrta grupa polaznika koji će postati vozači Pulaprometa
Cjenik nije mijenjan, eventualno će se razmotriti povećanje cijene karte za jednu vožnju kupljene u autobusu dok bi cijena za isti tip karte na ostalim prodajnim mjestima ostala ista. Ipak, uz odobrenje vlasnika tome treba prethoditi proširenje prodajnih kanala na čemu intenzivno radimo.
Od novosti svakako treba napomenuti izradu nove web stranice čiji završetak očekujemo do kraja travnja, zatim novi vizualni identitet Pulaprometa, planiramo nabavu aparata za prodaju karti i uvođenje kvalitetnijeg sustava beskontaktne naplate. Za budućnost planiramo uvođenje sustava najave dolaska autobusa na stajalište u stvarnom vremenu, info ekrane na autobusnim stajalištima, izradu aplikacije, uvođenje sustava mikromobilnosti uz uvođenje integrirane karte i drugo.