Budućnost prometa je zelena, automobili na električni pogon u sve su većem broju prisutni na cestama, a prelazak na ekološki prihvatljiviji pogon prioritet je i kod javnog prijevoza. Tako se i pulski Pulapromet, shodno svojim planovima modernizacije, piprema na uvođenje električnih autobusa, u što će se građani moći uvjeriti upravo ovih dana.
Do 20. travnja Pulapromet će testirati dvoosovinski niskopodni autobus MAN Lion’s City 12 E, takozvani “Silver surfer” (Srebrni surfer) njemačke proizvodnje.
Naime, ovo pokusno razdoblje i sam autobus prezentirani su danas kod garaže Pulaprometa u Šijani, a kasnije i pokusnom vožnjom; među putnicima, s novinarima je bio i gradonačelnik Pule Filip Zoričić.
“Pulapromet je već djelomično okrenut ekološkim autobusima, od 36 autobusa 24 su pogonjena plinom a 12 dizelom”, rekao tom prigodom direktor Pulaprometa Tomislav Josipović koji je najavio da će na očekivanom natječaju Ministarstva prometa kandidirati kupnju tri autobusa, dok će se dalje u nabavu ići putem Europskih fondova.
Pojedinačna cijena ovih autobusa, ovisno o konfiguraciji, kreće se između 550 i 570 tisuća eura, obznanio je predstavnik Auto Hrvatske, hrvatskog uvoznika Mana, Zvonko Gabud nakon što je predstavio tehničke karakteristike ovih autobusa čiji je pogon potpuno električni.
Ove 12 metara duge, 2,5 metara široke i 3,3 metara visoke autobuse, teške 18 tona, pokreće električni motor nazivne snage 160 kw, a vršne snage 240 kW. Na krovu mu je instalirano 6 baterijskih paketa snage 480 kWh što je dovoljno za dostizanje dnevnog dometa od 250 do 300 kilometara, ovisno o režimu vožnje i o klimatskim uvjetima.
Tehnologija za putnike i za pomoć vozaču
Ukupni kapacitet autobusa je 75 putnika, s 35 sjedala i 40 stajaćih mjesta, a tu su i prostor za smještaj invalidskih kolica i električna rampa za pristup osoba s invaliditetom. “Jako sam zadovoljan”, rekao nam je bivši dugogodišnji predsjednik Društva tjelesnih invalida južne Istre Mladen Pucarić, i naglasio da će biti potrebno jedno vrijeme privikavanja obzirom da rampa za pristup invalidskih kolica nije mehanička već električna.
Autobusi obiluju tehnologijom: pored električne klimatizacije i USB utičnica ispod putničkih sjedala, ona je ugrađena u sustavima za pomoć vozačima: nadzor tlaka u gumama, automatska svjetla, tempomat, nadzor mrtvog kuta, aktivni sustav upozorenja za pomoć prilikom skretanja s prepoznavanjem pješaka i biciklista te kamere.
"Ovo je poseban dan”, rekao je Filip Zoričić “želimo da Pula postane što prije ne samo pametan grad nego i zeleni grad. Vjerujemo da ćemo ovaj projekt, koji je sada u testnoj fazi, uspjeti realizirati, dobra je ovo poruka, građani će sigurno reći svoje, nadam se da će im se svidjeti. Autobus je prilagođen svima, idemo prema jednom boljem i zdravijem načinu prijevoza”.
Gradonačelnik je podsjetio i kako je pulska gradska uprava na prošlogodišnjem sastanku s predstavnicima Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost predstavila ideju lokalne brodske linije - vaporetta - koja bi povezivala hibridnim električnim brodom Pulu, Štinjan i otočje Brijuni.
“Električni autobusi još uvijek su nepoznanica", precizirao je direktor Pulaprometa Tomislav Josipović, stoga je pulski gradski prijevoznik u nekoliko navrata posljednjih godina pozivao europske proizvođače autobusa na prezentaciju najnovijih tipova autobusa “kako bi se što bolje pripremili za skoru nabavku”.
Valja naglasiti da su MAN-ov Lion City 12 E, kojeg Pulapromet upravo isprobava, novinari iz više od 20 europskih zemalja na nedavnom testiranju u Irskoj proglasili najboljim autobusom 2023. godine.
Do okončanja pokusne faze, 20. travnja, električni autobus prometovat će na linijama 1 (Autobusni kolodvor – Stoja – Autobusni kolodvor), 2A (Autobusni kolodvor – Veruda – Verudela – Vidikovac – Šijana, 3A (Šijana – Vidikovac – Verudela – Veruda – Autobusni kolodvor) i 5 (Giardini – Štinjan – Giardini).