Kada su 2018. godine uselili u nove POS zgrade u Fažani, stanari ulice Matije vlačića 19/a nisu mogli ni sanjati da ni pet godina nakon što su primili ključeve, neki od njih neće živjeti u stanovima za koje neki i dalje otplaćuju i otplaćivat će rate kredita.
Da apsurd bude veći, radi se o državnom projektu poticane stanogradnje zbog čega su se na natječaj za dodjelu stana javili bez sumnje da će nakon useljenja biti ikakvih problema, jer radi se naime, o projektu iza kojeg stoji država.
Sada s odmakom od nekoliko godina, svima je jasno da su kupili "mačka u vreći". Osjećaju se prevareno izigrano i najavljuju tužbe protiv državne Agencije za pravni promet i posredovanje nekretninama (APN).
Nedostaci nisu uklonjeni punih pet godina
Posjetili smo stanare u fažanskom naselju gdje se nalaze POS stanovi. Već na prvi pogled teško je povjerovati da zgrada ima samo pet godina. Ispod vanjskih prozora skuplja se plijesan od vlage. Dio fasade se ljušti. Sa svakim jačim vjetrom, stanari strahuju da će im odletjeti krov jer crijepovi nisu pričvrščeni.
Predstavnik stanara Bogoljub Rajković i stanarka Aleksandra Filipić tvrde da je POS-ova zgrada prepuna nedostataka koji niti nakon pet godina nisu uklonjeni.
Bogoljub Rajković i Aleksandra Filipić
Aleksandra je u zgradi živjela svega tri mjeseca, a onda se s malim djetetom preselila kod majke gdje i danas živi.
- Kod svake jače kiše prokišnjava krov, a stanarima voda kaplje po glavi. Zgrada nema hidroizolaciju iako je to trebala imati u sklopu projekta. O svim nedostacima koje smo uočili, u više sam navrata upozoravala APN, no do danas ništa nije riješeno. Osjećamo se prevareno, ljuto i izigrano. Umjesto da nas štiti, državna agencija nas ignorira i zato spremamo tužbu protiv APN-a, kazala je Aleksandra dodajući da će slučaj POS-ovih zgrada prijaviti i DORH-u.
Svi stanari zgrade potpisali su suglasnost da se ide u tužbu. Svjesni su da im je ovo dodatno opterećenje i trošak, ali drugi izlaz više ne vide.
Zgrada nema hidroizolaciju zbog čega je puna vlage
Stanari nam pokazuju i komadiće cementa koji se na dodir ljušti na nedovršenom donjem dijelu fasade.
- Pogledajte ovdje kako sve pada samo na dodir. Kod svake jače kiše krov prokišnjava. Kako da spavam ovdje s malim djetetom, a curi nam voda po glavi, priča Aleksandra koja je u spavaćoj sobi na ormar stavila dječju kadicu za kupanje u koju curi voda kada vani kiši.
Nedovršena fasada se na donjem dijelu ljušti
I zidovi u stanovima su sve samo ne nalik na zidove u zgradi staroj svega pet godina.
- APN-u smo se obraćali ne znam ni sama koliko puta i imam svu prepisku, no nikad ništa nisu riješili. Mi smo kupili stan po principu "ključ u ruke", a na koji će način APN sanirati nedostatke, to se nas ne tiče. Nećemo stati dok se ovo ne riješi. Svi su nam govorili da se vlage nikad nećemo riješiti ako se hitno ne montira hidroizolacija, a krov na zgradi se mora kompletno presložiti i začavlati, kaže Aleksandra.
Zgrada se u jednom dijelu počela razdvajati
Stanari procjenjuju da bi za popravak i sanaciju svih nedostataka dodatno trebalo uložiti između 40 i 50 tisuća eura koje oni nemaju.
- Ako država stoji iza ovakvih projekata i gradnje, onda stanarima mora garantirati da će se stanovi napraviti po projektu iza kojeg stoji ta ista država. To u našem slučaju nije tako, jer jako je puno odstupanja i zbog toga netko treba odgovarati, kažu stanari.
Ni rampa za osobe s invaliditetom nije kako treba-prekratka je i prestrma
U više su navrata popisali sve nedostatke i prijavili u garantnom roku.
- U APN-u nisu ništa riješili, a jedino što su nam poručili da je garancija istekla. K tome, stanari nemaju niti jedan garancijski list za uređaje u stanu, poput bojlera ili motora koji pokreće pogon za izlaz na krov. U stanovima nije napravljena ni ventilacija pa su neki sami o svoj trošak to dodatno ugradili, pričaju nam Aleksandra i Bogoljub.
Proveli su nas i kroz podrumske prostorije u kojima također ima značajnih odstupanja od projekta.
- Umjesto ciglenog zida, u zajedničkim prostorijama postavljena su žičana vrata, a zajedničke prostorije u podrumu nemaju pločice. U hodniku se trebao nalaziti protupožarni izlaz koji to nije, jer je prozor puno manji nego što je bilo u projektu, govori Aleksandra.
Uspinjemo se stubištem. Problema imaju i sa stepenicama.
- Svaka stepenica je drugačija, što je također značajan propust. Dosta je tu fušarenja za koje nitko nije odgovarao, kamoli riješio problem. Ova zgrada ima pet godina, a nastavi li se ovako, propast će vrlo brzo, pričaju nam ogorčeni stanari.
- U svom sam stanu živjela vrlo kratko, možda tri mjeseca. Nakon toga sam se preselila kod majke jer je meni i djetetu na glavu kapala voda nakon svake kiše. Kod mene su popravili jedino bide i to nakon dvije godine koji je također bio van funkcije. Kada za kupanje i dalje nije montirana kako treba, kaže Aleksandra.
Boje se da im bura ne otpuhne krov
Prisjeća se da je prvo prokišnjavanje krova bila dvadeset dana nakon useljenja kada se javljaju i prve mrlje od vlage.
- Ja nemam dvije ili tri tisuće eura da renoviran kupaonicu. Krov je problematičan isključivo zato jer je nekvalitetno napravljen. Ne postoji taj vjetar koji može pomaknuti crijep "mediteran" s mjesta ako je svaki crijep zakucan pocinčanim čavlima. Umjesto tog crijepa, stavili su jeftiniji, takozvane kanalice u pjeni koje nisu pričvršćene, kaže Aleksandra, uzimajući u ruke crijep po crijep s krova kako bi dočarala da je krov potpuno nezaštićen, jer crijepovi nisu pričvršćeni.
Bogoljub nam pokazuje strop u svom stanu koji je popucao i zid mu se ljušti.
- Na zgradi prema projektu nedostaje devet vratiju. Zgrada nema hidroizolacije i to je u startu najveći problem, govori predstavnik stanara Bogoljub Rajković.
Stanari nas odvode i na krov. Pokazuju i dio tavanskog prostora koji nije dovršen. Na tavanu nema završnog cementnog sloja i sav je pod obložen stiroporom koji se mrvi i po kojem se ne može hodati jer nije zaštićen.
Tavan nije dovršen
Stanari su popisali ukupno 17 nedostataka koje su proslijedili APN-u.
Među ostalim upozoravaju da je potkovlje i dalje neožbukano, sve stepenice u stubištu su različitih dimenzija, u svakom stanu nisu ugrađena po jedna vrata, nema zaštitne staklene ograde na ravnom krovu kao ni zida u zajedničkoj prostoriji umjesto kojeg je montirana takozvana „kavez ograda“.
Nabrajaju dalje. Nema zidova na terasama, u stubištu je postavljen prozor puno manjih dimenzija, a nema ni pada na ravnom krovu koji je, tvrde stanari, po projektu trebao iznositi 3 posto.
Dječja kadica u koju kaplje voda sa stropa
Izvođač radova na zgradama bila je tvrtka ROG d.o.o. iz Darde dok je nadzor i konzalting provela tvrtka iz Zagreba Jurcon projekt d.o.o.
O svim ovim navodima ogorčenih stanara zatražili smo pojašnjenje APN-a, a pitamo ih mogu li stanari uopće očekivati da će nedostaci biti uklonjeni. Do zaključenja ovog teksta, odgovor državne agencije nismo dobili.
Načelnik Fažane Radomor Korać kaže da je upoznat sa svim problemima koje stanari imaju.
Radomir Korać
- Znamo za nedostatke. I nama je u interesu da se ovo riješi i da se nedostaci nakon toliko godina napokon uklone. Općina je više puta urgirala i inzistirali smo u tome da građevinari isprave nedostatke, no koliko vidim, to nije bilo riješeno. Nažalost, Općina tu pravno ne može urgirati, ali ćemo stanarima pružiti svu pravnu pomoć u slučaju tužbe. Općina Fažana je za dvije POS zgrade puno uložila. Konkretno, dali smo općinsko zemljište i osigurali kompletnu infrastrukturu, tako da je i nama u interesu da se ovaj problem napokon riješi, zaključuje načelnik Fažane Radomir Korać.
U APN-u bez komentara na tužbu
U APN-u nisu komentiralu najavu tužbe koju su najavili stanari.
Opisali su cijelu kronologiju, napomenuvši da je u kolovozu 2018. godine izdana uporabna dozvola, kojom se dozvoljava uporaba izgrađene građevine stambene namjene te je da za navedenu zgradu obavljen tehnički pregled.
Među ostalim, naveli su da je zgrada izgrađena u skladu s "izvršnim aktom za građenje te da ispunjava temeljne zahtjeve za građevinu, lokacijske uvjete i druge uvjete određene zakonom za građenje".
- Dakle, građevina sa svim svojim sastavnim dijelovima, kako posebnim tako i zajedničkim, predana je vlasnicima u posjed, te je na njih preneseno pravo vlasništva sa svim ovlaštenjima, ali i dužnostima koje proizlaze iz prava vlasništva, kako samostalne uporabne cjeline (svakog pojedinog stana), tako i zajedničkih dijelova zgrade, a jedna od kojih dužnosti predstavlja i redovito održavanje zgrade i njenih zajedničkih dijelova, odgovaraju u APN-u.
Naglasili su "da uporabna dozvola predstavlja javnu ispravu i dokaz da je, po uspješno izvedenom tehničkom pregledu, utvrđeno da je zgrada izgrađena sukladno važećem aktu za građenje, a samim time i projektno-tehničkoj dokumentaciji temeljem koje je izdan akt za građenje, te da zgrada udovoljava svim pozitivnopravnim propisima u pogledu temeljnih zahtjeva za građevinu, lokacijske uvjete i druge uvjete određene zakonom".
Nadalje, APN tvrdi kako je tijekom 2020. godine, prije isteka dvogodišnjeg jamstvenog roka, organiziran zajednički obilazak i pregled stanova u zgradi. Nakon toga, dodaju, izvođač je bio pozvan da otkloni opravdane nedostatke te je to i učinjeno u roku, a o čemu su napisani i potpisani zapisnici suvlasnika stanova na kojima su se otklanjali nedostaci.
- APN je krajem studenog 2022. godine zaprimio prijavu nedostatka procurivanja krova, te je pozvao izvođača radova u obilazak nekretnine i eventualno otklanjanje nedostatka. Tada su utvrđeni razlozi procurivanja kosog krova koji su ujedno i otklonjeni, s obzirom da je utvrđeno kako je crijep pomaknut iz svog ležaja, vjerojatno zbog bure ili nevremena, te je voda našla put između opšavnog lima, uvale i otvora koji je nastao zbog smaknutog crijepa. To je provedeno uz opažanje stručne osobe odnosno izvođača da na zgradi nisu vidljivi tragovi redovitog održavanja. O svemu navedenom, APN je izvijestio i upravitelja predmetne zgrade, zaključuju u APN-u.