Da je vlak koji je u subotu navečer zbog kvara smrskao kombi na pulskoj rivi, star i potencijalno opasan bili su upozoreni i nadležni ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković i Hrvatska vlada, istarski župan Boris Miletić, ali višekratno i HŽ - Putnički prijevoz.
Na to ih je, među ostalima, upozoravala i naša sugovornica Isabella Starčić, čije se dijete svakodnevno vozi upravo ovim vlakom u školu u Pulu, i koja već drugu godinu svako jutro gleda prenapučene vlakove djecom. Ona živi u Milotskom Brijegu i nema druge opcije, osim voziti sina na vlak koji je iz Kanfanara nekada kretao do Pule u 6:32, a odnedavno polazi u 6:20.
Djeca imaju pravo na sigurne vlakove i uredne vagone
- Smatram da nakon ovih nesreća što gledamo i korone nije u redu da po djecu dolazi samo jedan vagon ili ih vraća iz Pule. Smatram da moj sin i sva naša djeca imaju pravo na sigurne i bolje vlakove i uredne vagone. Da sva naša djeca sjede, da bude tri vagona, da budu uredni i čisti i da su djeca sigurna. Ne da kao majka svakog dana kad ulazi u taj vlak strepim, kazuje nam Starčić koja je mejl sličnog sadržaja poslala i ministru Butkoviću.
Apel je uputila i na Vladu RH upozoravajući da su vlakovi koji prevoze učenike do Pule stari i dotrajali te nemaju dovoljno vagona.
Isabella Starčić
- Vlak koji vozi od Lupoglava preko Pazina do Kanfanara i dalje do Čabrunići i Vodnjana je prastar i najčešće vozi samo jedan ili eventualno dva vagona. Često je u kvaru ili nema mjesta za sve pa po učenike šalju autobus i onda oni kasne na nastavu.
Nikada se ne zna kako će stići do Pule
Nikada se ne zna kako će do Pule stići. Dok skupe sve učenike i ono malo radnika po stanicama vlak je pun, nema mjesta za sjesti oni se do Pule voze svi nagužvani, veli naša sugovornica.
Dodaje da je na ovaj problem Hrvatskim željeznicama nekoliko puta ukazivala već početkom školske godine, u suradnji s još nekim roditeljima srednjoškolaca, a onda je ponovo krenula s apelima kada je u listopadu vlak u Vodnjanu stradao jer je netko stavio prepreku na prugu.
- U toj je nesreći stradao navoz vlaka. Sva sreća da je bila subota i da nije bilo djece u njemu. Vlak je ponovo stavljen na prugu, navodno je popravljen, no kada i kako to nitko ne zna, navodi nam dodajući kako nije normalno da se djeca voze u starom i dotrajalom vlaku i vagonima još iz 90-ih koji su isti kao i kada je ona išla u školu.
Vlakovi za bicikle, ali ne i učenike?
- Vlakovi su obećani još davno za Istru, no to nije ispunjeno. U vlakovima se voze djeca, putnici, migranti... svi se skupa tiskaju. Stalno se o priča o novim vlakovima, o modernizaciji željeznice, ali zgleda da su to samo floskule. Nedavno su prezentirani vlakovi za putnike s biciklima, zar zaista naša djeca vrijede manje od bicikla, pita se ogorčeno naša sugovornica?
Na brojna su se upozorenja, dodaje, svi pravili gluhi. Jedino joj je župan Miletić odgovorio.
S promocije vlaka koji omogućuje prijevoz putnika s biciklima na relaciji Pula-Buzet
Na njega su kao roditelji apelirali da se hitno riješi pitanje vlaka kojim učenici odlaze u školu u Pulu te da se u rješavanje ovog pitanja uključe načelnici Općine Kanfanar, Žminj, Vodnjan, Lupoglav i Pazin jer su to djeca njihovih općina.
Župan je, prenosi nam još u rujnu 2022., uputio predsjedniku Uprave HŽPP-a Željku Ukiću pritužbe za uvjete željezničkog prijevoza Istarskoj županiji u čijem smo posjedu.
Vlakovi stari preko 40 godina
"Vlakovi koji prometuju na našoj jedinoj pruzi (državna granica- Buzet-Pazin-Pula) su dotrajali dizel-motorni vlakovi, stari preko 40 godina, vrlo nepouzdani, sa čestim kvarovima i ispadanjima iz prometa, a uslijed neprevovremene zamjene autobusima, učenici koje prevoze u školu često kasne na nastavu. Ako putnički vlakovi u Istri i prometuju, tada se to obavlja usporenom vožnjom u vagonima prečesto zamašćenima i ispunjenim ispušnim plinovima, neodgovarajućeg grijanja ili hlađenja.
Ovu pritužbu, odnosno našu zamolbu za urgentu postupanje pišemo na početku nastave u srednjim školama ponukani nizom pritužba roditelja srednjoškolaca na uvjete prevoženja njihove djece. Vagoni su svakog dana pretrpani djecom, a nitko ništa ne poduzima, napisao je među ostalim istarski župan te nastavio:
- Jako pomno pratimo sva ugovaranja HŽPP-a za nove vlakove u Hrvatskoj, uglavnom električne u zadnje vrijeme. Kako je naša pruga neelektrificirana, jako nas je obradovala vijest o ugovaranju, u kolovozu ove godine, proizvodnje sedam dizel-električnih vlakova, namijenjenih za regionalne neelektrificirane pruge, kao i izjava ministra Olega Butkovića da će jedan od tih vlakova bit pušten u promet baš u Istri.
Međutim, rok isporuke novog vlaka je 24 mjeseca od ugovaranja a potom svakog mjeseca po jedan novi vlak. Sada smo već uvjereni, nakon čitave lavine pritužbi roditelja, istarskih srednjoškolaca, a koji su nažalost pretežiti putnici degradiranog željezničkog prometa u Istri, da nam je zaista jako dugo i gotovo neizdrživo čekati za popravak stanja čak dvije duge godine, navodi se u apelu istarskog župana.
Na istarskom području prometuje 15 vlakova
Na području Istarske županije prometuje 15 vlakova (8 vlakova na relaciji Pula – Lupoglav – Buzet i 7 vlakova na relaciji Buzet – Lupoglav – Pula) i 2 sezonska međunarodna vlaka kojima je Pula povezana s Ljubljanom i Budimpeštom i koji voze od 22. travnja do 24. rujna 2023. godine, doznajemo iz HŽPP-a.
Vlakovi serije 7122 koji voze na istarskom području stariji su od 40 godina. Navedeni vlakovi proizvedeni su u Švedskoj od 1979. do 1981. godine, navode nam iz Hrvatskog željezničkog putničkog prijevoza te odgovaraju da se njihov vozni park redovito održava u skladu s propisanim ciklusima održavanja, odnosno svim važećim zakonskim i podzakonskim aktima i normama.
Svi vlakovi, naglašavaju, redovito prolaze servisne i kontrolne preglede.
- HŽPP je usmjeren na nabavu novih vlakova koja uključuje i vlakove na zelene tehnologije. Tako je 3. kolovoza 2022. potpisan dodatak Ugovoru s KONČAR – Električnim vozilima na temelju kojeg će se isporučiti 7 novih dizel-električnih motornih vlakova koji će voziti u regionalnom prijevozu.
Novi vlakovi tek 2025 godine?
Ti će vlakovi biti isporučeni tijekom 2025. godine, a dio vlakova bit će pušten u promet u Istri, odnosno na relaciji Pula – Buzet – Pula. Također, u sklopu Nacionalnog programa oporavka i otpornosti 2021. – 2026. HŽPP će nabaviti dva baterijska vlaka koji će voziti na neelektrificiranim prugama i šest stabilnih energetskih priključaka za punjenje pogonskih baterija koji će biti postavljeni u kolodvorima Split, Pula, Varaždin, Osijek, Virovitica i Bjelovar.
Subotnja nesreća na pulskoj rivi
Također, u sklopu modernizacije i restrukturiranja željezničkog sustava sukladno Programu Vlade RH u planu je projekt nabave 60 novih vlakova s pogonom na zelene tehnologije za neelektrificirane pruge, navode iz HŽPP-a dodajući da je u Hrvatskoj oko 63 posto pruga neelektrificirano. Projekti nabave navedenih vlakova planiraju se sufinancirati putem EU fondova i zajma Europskog društva za financiranje nabavki željezničkog materijala (EUROFIMA), a vlakovi se planiraju nabaviti do kraja 2032. godine. Dio navedenih vlakova, naglašavaju, vozit će i na istarskom području.
Kako je došlo do samopokretanja vlaka i zašto on nije zaustavljen?
Dodajmo da očekujemo i odgovore HŽ-a kako je moguće da je u subotu navečer tijekom stajanja vlaka u kvaru kod Galižane (otkazala su mu oba kompresora!), oko 23.00 sata došlo je do samopokretanja prema kolodvoru Pula. Vlak je, podsjetimo, prošao kroz kolodvor i naletio na kombi koji je bio parkiran uz kolosijek koji se ne koristi za željeznički promet, gurajući ga nekoliko stotina metara.
"Više o uzrocima izvanrednog događaja znat će se po završetku istrage" odgovorili su nam na upit. Jučer su, podsjetimo, tijekom jutra u Pulu na očevid stigli i djelatnici Agencije za istraživanje nesreća u cestovnom, željezničkom i pomorskom prometu, a koji bi trebali dati odgovore na brojna pitanja iz ovog bizarnog slučaja.
Subotnja nesreća vlaka prošla je bez žrtava, no koliko je vlak bez kontrole opasan dovoljno govori željeznička nesreća koja kod Puljana budi vrlo bolna sjećanja.
Mnogi, naime, još pamte tragediju koja se dogodila 14. srpnja 1984. kada je na vlak 602 koji je prometovao iz Beograda za Pulu preko Ljubljane i Zagreba, na stanici u Divači naletio teretni vlak. Tada je život izgubila 31 osoba, a među njima četvoro mladih Puljana sa zagrebačkog sveučilišta koji su se vraćali kući na ljetni odmor po okončanju akademske godine; Ksenija Mićunović, Dijana Bratković, Viviana Fortunato i Saša Radolović.
(S. Forza)