Taksist Zdravko Dukić iz Pule, vlasnik obrta za taksi prijevoz "Andrea" navodi da ima sve potrebne dozvole za obavljanje usluga prijevoza putnika na područjima gradova Pule i Vodnjana te općina Ližnjan i Medulin.
Unatoč tome smatra da mu je poslovanje s kojim prehranjuje svoju obitelj ozbiljno ugroženo sa strogim pravilima koja je propisala Zračna luka Pula. Njegovi problemi kako nam navodi počeli su u lipnju prošle godine kada je sa svojom ženom i djelatnikom počeo po prvi put nuditi usluge prijevoza gostiju do i sa Zračne luke.
Dukić s razumijevanjem prihvaća da na području Zračne luke moraju postojati neka pravila kako ne bi došlo do kaosa, jer zna da se u sezoni vodi borba za svakog gosta, ali smatra da su pravila previše rigorozna prema taksistima koji nemaju sklopljen ugovor sa Zračnom lukom Pula.
Naime, Dukić je 15. rujna prošle godine dobio računa od 4.050 eura na ime 'nuđenja taksi usluga' od Zračne luke Pula, koje su mu nakon par dana umanjili za 300 eura.
- Oni su meni u računu nabrojali 16 stavki u lipnju i tri u kolovozu prošle godine za prekoračenje vremena od deset minuta zadržavanja, mada smo mi uredno plaćali parkiranje od dva eura po satu. Smatram da se u ovom slučaju ne radi ni o kakvom računu za 'nuđenja taksi usluga', već o klasičnoj kazni. Nije mi jasno zašto oni to nisu tako i nazvali, te su mi zbog tog računa poslali ovrhu u iznosu od 3.750 eura, veli nam Dukić.

Foto: Zdravko Dukić
Dukić kaže da je osobno zvao prometnu policiju i pitao ima li pravo obavljati djelatnost taksi usluga na području Zračne luke Pule, na što su mu kako navodi poručili da ako ima sve dozvole da može.
- Nije mi jasno kako oni samovoljno donose takve odluke i pišu kazne, što smatram poslom prometne policije. Ako su primijetili nepravilnosti trebali su jednostavno pozvati policiju da to utvrdi, poručuje Dukić.
Dukić nadalje navodi da je bitno istaknuti činjenicu da je Zračna luka nove cijene od 150 eura za zadržavanje vozila duže od deset minuta ispred zgrade Zračne luke stavila 1. srpnja prošle godine, pa ga tim više čudi obračun od 16 nabrojanih stavki u lipnju.

Trenutni cjenik na parkiralištu ispred Zračne luke Pula
Dukić je zbog spornog računa od 4.050 eura u sudskom sporu sa Zračnom lukom Pula, te nam pokazuje dokument koji je napisala zaštitarske tvrtka Zračne luke, u kojem piše da: "Gospodin Zdravko Dukić nakon upozorenja prolazi rampu gdje je dozvoljen prolaz samo za službena vozila".
Dukić postavlja pitanje: "Kako je dozvoljeno samo za službena vozila, kada je to glavna rampa prije ulaska na parkirališni prostor ispred zgrade Zračne luke? Sama logika nalaže da kada dovedete gosta na aerodrom, ne ostavite ga na cesti, već ga dovezete do lokacije koju je tražio i platio. Zaštitar meni poručuje da ja ne smijem dovoziti ljude ispred zgrade, evo ja se pitam tko je tu lud", kaže nam Dukić.
Po onome što nam kaže Dukić, postoji još jedno pravilo koje smatra u najmanju ruku čudnim: "Nama je zabranjeno doći i pokupiti gosta ispred zgrade Zračne luke koji nas je pozvao da dođemo po njega, pa zar bi ja gostu koji me je pozvao trebao kazati, uzmite svoju prtljagu i dođite tu gore na cestu pa ću vas prevesti dalje, to bi bilo bezobrazno od mene", zaključuje Dukić.
Frustriran opisanim stanjem, Dukić nam kaže da je direktorica Zračne luke Pula Nina Vojnić Žagar tražila da taksisti koji žele obavljati usluge ispred same zgrade Zračne luke potpišu ugovor i za to plate 2.000 eura.

Zona iskrcaja ispred Zračne luke Pula
- Mislim da je iznos koji za potpisivanje ugovora potražuju iz Zračne luke pretjeran, jer za platiti tih 2.000 eura, ja moram odvesti goste u iznosu od 6.000 eura. Taksisti koji su platili iznos i potpisali ugovor imaju monopol, pa kako bi vratili plaćeni iznos diktiraju visoke cijene prijevoza, što nije u redu prema gostima koji trebaju uslugu prijevoza, poručuje Dukić te nadodaje o cijenama koje naplaćuju taksisti koji su potpisali ugovor sa Zračnom lukom:
"Svatko ima pravo obavljanja usluga taksi prijevoza za koje ima dozvolu, pa pošto je sezona što se taksiranja tiče bila jako loša, nešto posla je bilo jedino na pulskom aerodromu. Taksisti koji su sa Zračnom lukom sklopili ugovor doslovno "deru" goste, pa tako za relacije do Rovinja i Poreča uzimaju 200 do 300 eura, što nikako nije primjereno", zaključuje Dukić.
Dukić upozorava na još jednu nelogičnost koja se javlja: "Mene zovu gosti koji su pristigli u Zračnu luku da dođem po njih, a kako da ja njima objasnim da ja tamo mogu biti samo deset minuta, jer inače moram platiti kaznu od 150 eura, koliko košta prekoračenje tog minimalnog vremena koje nam je dozvoljeno. Zar bi ja gostima trebao kazati, prošetajte malo i dođite tu izvan rampe, to nije niti profesionalno, a ni pošteno prema njima", pita se Dukić.
Kazne se ne odnose samo na taksiste koji obavljaju svoj posao, već i na sve druge koji 'kroče' na aerodromski parking veli Dukić, te nam pokazuje jednu od recenzija turista iz Pule koji je došao na parking Zračne luke dočekati sina koji se trebao pridružiti obiteljskom ljetovanju, pa je zbog samo jedne minute boravka duže od dozvoljenog dobio kaznu od 150 eura.
Kako nam kaže Dukić, na aerodromu postoji još čudnih pravila, a jedno od njih je i pravilo koje je za 2023. godinu uvela direktorica Zračne luke o zabrani obavljanja taksiranja za kombije, što on smatra apsurdnim.
- Zračna luka je svoje šatl kombije za prijevoz zaposlenika s osam mjesta, u sezoni koristili za prijevoz putnika na događaje poput 'salse' koja se je održavala u Rovinju u trajanju od mjesec dana. Ne tvrdim sto posto, ali mislim da oni nemaju registriranu uslugu povremenog prijevoza koju su naplaćivali 25 eura po osobi što za pun kombi iznosi 200 eura, kaže Dukić.
O tome da su nadležni iz Zračne luke angažirali privatnu detektivsku firmu 'Sova Intelligence' iz Zagreba u njegovom slučaju, Dukić poručuje da to nikako nije u redu.
- Oni su fotografirali moju ženu i radnika u obavljanju svog posla te su u izvještaju napisali da su uočili vozače Ubera i Bolta. Osobno sam imao probleme zato što sam ulazio u sukobe s vozačima tih firmi jer rade bez ijednog dokumenta, a privatni detektivi potpuno promašeno pišu za moje djelatnike koji imaju sve potrebne dozvole za obavljanje taksi usluga, da su djelatnici Bolta i Ubera, žali se na mjere koje protiv njega vode iz Zračne luke Dukić.
O cijeloj situaciji pitali smo direktoricu Zračne luke Pula Ninu Vojnić Žagar koja je samo kratko odgovorila: "S obzirom na to da se u ovom slučaju vodi sudski postupak između Zračne luke Pula d.o.o. i Zdravka Dukića ne možemo komentirati slučaj dok se ne donese pravomoćna presuda".
Načelnik Ližnjan Marko Ravnić u čijoj se Općini nalazi Zračna luka Pula i na kojoj je propisan Javni red i mir Općine Ližnjan, kaže da se po saznanjima koja su o konkretnom slučaju dobili od Zračne Luke Pula, predmetni postupak vodi na temelju internog akta Zračne Luke Pule, odnosno njihove Odluke o općim uvjetima o korištenju parkirališta i ostalim internim pravilima Zračne luke Pula te stoga nisu u domeni donošenja odluka Općine Ližnjan.
U Službenim novinama Općine Ližnjan iz ožujka prošle godine, o Javnom redu i miru na području Zračne luke Pule definirano je područje koje je u vlasništvu operatora aerodroma s kojim upravlja.
U tekstu Odluke koje su donijeli općinski vijećnici Ližnjana stoji da je prostor za dočekivanje putnika, prostor na području Zračne luke Pula kojega je operator aerodroma posebnom odlukom odredio i označio kao prostor koji služi isključivo za dočekivanje putnika u dolasku s kojima je prethodno ugovoren prijevoz sa Zračne luke Pula.
O stajalištu za autotaksi navodi se da je to prometna površina na zračnoj luci označena odgovarajućom prometnom signalizacijom na kojemu autotaksi vozila čekaju i primaju putnike.
Nadalje u Odluci piše da je na autotaksi stajalištu zabranjeno parkiranje i zaustavljanje vozila koja nisu autotaksi vozila, kao i onih autotaksi vozila koja nemaju važeće odobrenje operatora zračne luke za korištenje autotaksi stajališta izdano na temelju uvjeta korištenja autotaksi stajališta koje je utvrdio operator zračne luke.
Na području Zračne luke Pula zabranjeno je parkirati i zaustavljati vozila na kolniku namijenjenom za promet vozila prema i s autotaksi stajališta, osim za vozila koja iskrcavaju putnike, dok to iskrcavanje traje, za vozila koja obavljaju shuttle prijevoz, dostavnih vozila koja isporučuju robu na područje Zračne luke Pula, dok ta isporuka traje, za vozila hitne pomoći te vozila operatora aerodroma.
Također se navodi da je zabranjeno svako zadržavanje na prostoru za dočekivanje putnika kojemu nije svrha dočekivanje putnika s kojim je prethodno ugovoren prijevoz sa Zračne luke Pula, osim osobama koje za zadržavanje na tome prostoru imaju ovlaštenje operatora aerodroma.
Svaka osoba koja se nalazi na prostoru za dočekivanje putnika dužna je na zahtjev osobe ovlaštene za nadzor nad provođenjem ove odluke predočiti dokaz da dočekuje putnika s kojim je prethodno ugovorila prijevoz sa Zračne luke Pula.
Prekršajne odredbe u Odluci Općine Ližnjan kažu da će se s novčanom kaznom za prekršaj u iznosu od 260 eura kazniti fizička osoba koja postupi suprotno odredbama ove Odluke, a fizička osoba-obrtnik, ako je prekršaj u vezi s obavljanjem njezina obrta sa 666 eura te s kaznom od 1.320 eura pravna osoba koja postupi suprotno odredbama Odluke.