Kultura

NETFLIXOVA SERIJA O OBITELJSKIM ODNOSIMA

A NEARLY NORMAL FAMILY: Izvrsno postavljeni karakteri čije sudbine su uvjetovane njihovim ponašanjem i odnosima

Serija ima mnogo elemenata noir estetike, a nelinearna naracija u službi je krimi - trilera i do samog kraja drži u neizvjesnosti tko je ubio trideset dvogodišnjeg šarmantnog poduzetnika Chrisa * Naizgled svakodnevna obitelj, ipak ispada da nije takva obzirom na tragediju iz prošlosti, a neizliječene rane uzele su svoj danak * Osnovna premisa koja se provlači ovim dramskim zapletom jest borba prava i pravde te kako se ona očituje u stvarnom svijetu * Pristup dramskom pripovijedanju je izvrstan


 
4 min
Iva Sirotić

Serija ima mnogo elemenata noir estetike, a nelinearna naracija u službi je krimi - trilera i do samog kraja drži u neizvjesnosti tko je ubio trideset dvogodišnjeg šarmantnog poduzetnika Chrisa * Naizgled svakodnevna obitelj, ipak ispada da nije takva obzirom na tragediju iz prošlosti, a neizliječene rane uzele su svoj danak * Osnovna premisa koja se provlači ovim dramskim zapletom jest borba prava i pravde te kako se ona očituje u stvarnom svijetu * Pristup dramskom pripovijedanju je izvrstan

Neobična švedska serija dugo je zauzimala prvo mjesto po gledanosti Netflixovih serija, trenutno je na drugom mjestu. Nelinearne naracije u službi krimi - trilera, do samog kraja drži u neizvjesnosti tko je ubio trideset dvogodišnjeg šarmantnog poduzetnika Chrisa (Christian Fandango), u što je upletena naizgled svakodnevna švedska obitelj iz grada Lunda, koja čuva svoju veliku tajnu.

Ta se tajna dogodila četiri godine prije glavne narativne niti radnje koju pratimo u sadašnjosti filmskog vremena, a otkrivamo je u prologu prve epizode. Taj mračni, neizbrisivi događaj djelimice je uzrokom svih nasljednih događaja, što otkrivamo ponajviše iz ponašanja svih članova obitelji i njihovih međuodnosa te polako uviđamo gdje ih to dovelo.

Morate biti poput stabala u oluji. Duboko pustite korijenje i čvrsto se uhvatite. Tvoja obitelj će preživjeti ovo.

Serija je nastala prema istoimenom bestseleru švedskog pisca i učitelja, Mattiasa T. Edvardssona iz 2019. godine. Edvardsonnu je ovo šesti roman, 2022. preveden je i na hrvatski jezik, pod naslovom Sasvim obična obitelj. Neki detalji iz romana izmijenjeni su za potrebe serije, dok je najbitnija promjena perspektive pri naraciji. Roman se bazira na pristupu istom događaju iz perspektive svakog od troje glavnih likova, dok serija ne zadržava tu jasnu podjelu perspektiva.

Odličan dramaturški koncept

Naizgled svakodnevna obitelj, ipak ispada da nije takva obzirom na tragediju iz prošlosti, kad je kćerka Stella (filmska debitantica Alexandra Karlsson Tyrefors) imala 15 godina, a centralni je dio radnje kad je njoj 19 godina, razdoblje kad već radi.

Serija je podijeljena u šest epizoda, koje su ujedno i poglavlja, tako su imenovane. Gledajući iz konteksta razvoja dramske radnje, upoznavanja likova, kao i međusobnih odnosa likova, fabula je odlično raspodijeljena po epizodama, koje imaju različitu dužinu trajanja jer su oblikovane dramskom sadržajnom cjelinom, a ne ograničene zadanim trajanjem nekog postavljenog formata.

Izvrstan je pristup dramskom pripovijedanju, gdje se u prvoj epizodi, nakon prologa upoznajemo s glavnim likovima - članovima obitelji kojima se bavi narativ, kroz jednostavne, gotovo rutinske situacije njihovih svakodnevica, iz, kako se ispostavi kasnije, važne noći njihovih života. Iz toga se odlično razumiju njihovi karakteri i ponašanja, njihova nekadašnja stremljenja kao i u što su se ona pretvorila.

Neizliječene rane uzele su svoj danak, a i kćerka je u međuvremenu postala mlada žena današnjice, što se čini da je Stellinom brižnom i često vrlo zanesenom ocu, pastoru Adamu (Björn Bengtsson) neshvatljiva pojava. Sve frustracije njezine ohlađene majke, odvjetnice i sveučilišne profesorice Ulrike (Lo Kauppi), njoj samoj najviše dolaze na naplatu. I Kauppi i Bengtsson iznimno su izveli svoje vrlo zahtjevne uloge. U ulozi Stelline najbolje prijateljice Amine, pojavljuje se Melisa Ferhatović.

Ništa nije teško kao biti roditelj.

Dramaturška potka radnje u kojoj upoznavajući slojevitost likova otkrivamo dramski zaplet kojim se serija bavi, čini dramaturgiju proizvodom ili posljedicom karaktera i onih odnosa, odluka i realiteta koje su oni svojim međudjelovanjima proizveli, uslijed niza događaja koji su ih u životu snašli. Odlična je ta psihološki snažna autorska odluka da Stella i njezini roditelji to shvaćaju: roditelji posebno kroz razna suočavanja s vlastitim nedostacima i kao roditelja i kao supružnika, te svi zajedno djeluju onoliko koliko je u njihovoj moći kako bi popravili ono što se popraviti može.

Realističnost prikaza

Pored ovako stvarnih karaktera i izvrsne glumačke izvedbe, vizual serije također je realističan. Iako za poznavatelje švedskih krimi serija, a k tome i švedskog prava, postoje neke nelogičnosti u samom odvijanju suđenja, jer puno toga je podešeno kako bi serija egzistirala, no to funkcionira.

Da bi se povjerovalo u taj svijet nije potrebno mnogo kao ni da bi se uronilo u zaplet ili razumjelo odluke karaktera. Prirodnog kolorita, kostima i maske, prozračnih skandinavskih interijera i cjelokupnih ambijenata, te prikazom odnosa i navika mladih, zatim odraslih ljudi srednjih godina, kao i onih najstarijih, društvo dobija svoju puninu, tako je priča posve ukorijenjena. Realističnosti prikaza pridonosi i izvrsna glazba filmskog kompozitora Una Helmerssona.

 

Osnovna premisa koja se provlači ovim dramskim zapletom jest borba prava i pravde te kako se ona očituje u stvarnom svijetu, i na stvarnom slučaju, neovisno o tome je li bilo koji od postupaka vjerno prikazan; te kako razne odluke, zanemarivanja ili odlaganja kad tad dolaze na naplatu i to onda kad ih se nipošto ne očekuje.

Bože, daruj mi spokoj da prihvatim stvari koje ne mogu promijeniti, hrabrosti da promijenim stvari koje mogu i mudrost da prepoznam razliku.

Epizode su vrlo dobro snimljene i režirane. Serija ima mnogo elemenata noir estetike, što je često kod Skandinavaca, ova moderna skandinavska krimi fikcija sa snažnim elementima trilera doima se sporom, ali ta sporost ima svoju dinamiku i svrhu. Bol koja navire kod svakog lika odlično je razložena, dramaturško vrijeme i prostor za svaku pojedinu reakciju izvrsno je izvedeno.

U seriji kratko vidimo i Kopenhagen, a dijelom i Stockholm, te prekrasnu vožnju jednim od najljepših mostova svijeta, najdužim europskim mostom - Øresund koji spaja Švedsku i Dansku, točnije gradove Malmö i Kopenhagen.

Ocjena serije 4/5

Ovu psihološki zahtjevnu seriju režirao je Per Hanefjord, prema scenariju Anne Platt i Hansa Jörnlinda, s hrvatskim titlovima na Netflixu je dostupna od 24.studenog, a trenutno na imdbu ima ocjenu 6.9.


Nastavite čitati

Svijet
 

Leteći automobil na telekomunikacijskom sajmu u Barceloni

Američka tvrtka Alef Aeronautics po prvi put javnosti je predstavila funkcionalni model nečega za što tvrdi da je prvi pravi leteći automobil. “Vozi poput automobila, izgleda poput automobila i polijeće vertikalno“, rekao je šef tvrtke Jim Dukhovny

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.