Kultura

KRITIKA ELVISA LENIĆA

Areta Ćurković zaslužuje Zlatnu arenu za glavnu žensku ulogu - Vlatka Vorkapić briljirala u prikazivanju seoskog života

Najbolji dio filma "Žene s gumenim rukavicama" nedvojbeno je Areta Ćurković, koja nevjerojatnom mirnoćom i minimalističkim glumačkim potezima doslovno dominira filmom * Najveća prednost filma "Sveta obitelj" redateljice Vlatke Vorkapić svakako je sjajna ikonografija slavonskog sela, čija tradicija ostaje očuvana i tijekom 1960-ih kada se odvija radnja filma. Unatoč određenim dramaturškim slabostima, riječ je o vrlo ozbiljnom filmu angažirane teme i dojmljivog redateljskog pristupa


 
3 min
Istra24

Najbolji dio filma "Žene s gumenim rukavicama" nedvojbeno je Areta Ćurković, koja nevjerojatnom mirnoćom i minimalističkim glumačkim potezima doslovno dominira filmom * Najveća prednost filma "Sveta obitelj" redateljice Vlatke Vorkapić svakako je sjajna ikonografija slavonskog sela, čija tradicija ostaje očuvana i tijekom 1960-ih kada se odvija radnja filma. Unatoč određenim dramaturškim slabostima, riječ je o vrlo ozbiljnom filmu angažirane teme i dojmljivog redateljskog pristupa

Čini se da je posljednjih godina omiljena tema hrvatskih redatelja i funkcioniranje obrazovnog sustava. Tako je prije dvije godine u pulskoj Areni trijumfirala "Zbornica", osvojivši Veliku zlatnu arenu i još četiri Zlatne Arene, koja je prije nekoliko dana reprizno prikazana i na Hrvatskoj televiziji. U tom filmu redateljica Sonja Tarokić altmanovskom mozaičnom naracijom opisuje stanje i međuljudske konflikte u jednoj osnovnoškolskoj zbornici, s novopridošlom pedagogicom (Marina Redžepović) kao glavnim likom.

Ovogodišnji festival nudi nam pogled na zbornicu iz perspektive takozvanog tehničkog osoblja, budući da je junakinja filma "Žena s gumenim rukavicama" školska spremačica Mirna (Areta Ćurković) koju pratimo tijekom dužeg štrajka. Za razliku od većine svojih kolega, Mirna nema problema samo s plaćom nego je njezin privatni život tegoban u svakom pogledu.

Njezin muž je nasilnik, nepokretna majka ovisi o njezinoj skrbi, a punoljetna djeca zarađuju svoj kruh u inozemstvu. Unatoč svim nedaćama koje pritišću njezina pleća, Mirna svojim osebujnim svjetonazorom i stoičkim životnim stavom i dalje vjeruje u smisao vlastitog života.

Zanimljiva je biografija redatelja ovog filma (Mario Šulina), koji je završio Poljoprivredni fakultet u Osijeku, a paralelno se počeo baviti fotografijom, glazbom i najzad filmom.

Redateljev fotografski background vidljiv je kroz vješto komponirane i dobro snimljene kadrove, iako ova socijalna drama djelomično pati od klišejiziranih rješenja, naročito kad je u pitanju sindikalni aktivizam, dok je u domeni međuljudskih odnosa Šulina dosljedniji i učinkovitiji. Najbolji dio “Žene s gumenim rukavicama” nedvojbeno je Areta Ćurković, koja nevjerojatnom mirnoćom i minimalističkim glumačkim potezima doslovno dominira filmom. Da je potpisnik ovih redaka član žirija vjerojatno ne bi puno dvojio kome treba dodijeliti Zlatnu arenu za glavnu žensku ulogu.

Iz filma "Sveta obitelj"

Nakon ovog filma koji se odvija u suvremenoj slavonskoj školi, u Areni je prikazan film koji nas odvodi u ne tako davnu slavonsku ruralnu prošlost.

Riječ je o "Svetoj obitelji", redateljice Vlatke Vorkapić, koja se bavi dramom na seoskom imanju bogatog gazde (Nikola Đuričko), kamo dolazi raditi siromašna nadničarka iz Bosne (Luna Pilić). Šarmantnom gazdi koji stalno švrlja okolo, što jako dobro zna njegova religiozna supruga, padne na pamet da siromašnu i vrijednu djevojku uda za vlastitog sina protiv njegove volje (fabularna sličnost s filmom “Svoga tela gospodar”), budući da je sin odavno predmet seoskih ogovaranja zbog svojeg samačkog statusa. Ujedno, gazda u djevojci vidi i budući objekt svoje seksualne požude, što će u konačnici potpuno dokrajčiti njihovu "uglednu" obitelj.

Gazda je možda i najzanimljiviji filmski lik, budući da ga redateljica slojevito portretira vješto kombinirajući dobro i loše osobine. S jedne strane, riječ je o vrlo šarmantnom i omiljenom čovjeku, koji je galantan prema poznanicima i unajmljenim radnicima, a s druge strane gledamo okorjelog ženskara, čak i silovatelja u slučaju kad ne uspije šarmom dobiti ono što želi.

Najveća prednost ovog filma svakako je sjajna ikonografija slavonskog sela, čija tradicija ostaje očuvana i tijekom 1960-ih kada se odvija radnja filma. Mnogi dobri redatelji jednostavnu zapnu kad trebaju prikazati atmosferu sela i seoskog života, dok Vlatka Vorkapić u tom segmentu naprosto briljira. Možda je razlog tome i njezino veliko iskustvo u režiranju televizijskih etnografskih dokumentaraca, budući da su njezine etnografske sekvence poput berbe i svadbe prožete silnicama ruralnog života i minuciozno razrađene na svim razinama.

Unatoč određenim dramaturškim slabostima, riječ je o vrlo ozbiljnom filmu angažirane teme i dojmljivog redateljskog pristupa. Gotovo nevjerojatno djeluje činjenica da je ista redateljica prije desetak godina snimila film "Sonja i bik", jako gledanu komediju ne baš osobitih dometa.


Nastavite čitati

Istra
 

INTERVJU Tamara Obrovac: "Vrlo sam sretna što su uz mene tako sjajni glazbenici"

Za kemiju između mene i Transhistria ensemblea ključna je zajednička sposobnost potpunog pripadanja glazbi u trenutku izvedbe, koja onda generira tu "sferu" komunikacije koja nas obavija i u kojoj kao da ansambl postoji kao jedan entitet * Tata je prisutan stalno, on je dio mene i mog načina postojanja. I na novom albumu su dvije skladbe pisane za njega * Pretpremijera je u pazinskom Spomen domu 13. veljače, a premijera dan kasnije u pulskom INK-u

Pula
 

Ana Kreitmeyer s predstavom “Oh, Mary Shelley” gostuje 13. veljače u INK-u

Predstava je istovremeno plesni eksperiment, umjetničko istraživanje i hrabra dekonstrukcija privida cjelovitosti ljudskog tijela i identiteta. Inspirirana iskustvom tijela kao neprekidno promjenjive, ranjive i fluidne kategorije, predstava istražuje stanja i bivanja kroz koreografski jezik koji afirmira nestabilnost i kompleksnost tjelesnog postojanj

Pula
 

Borut Šeparović u Puli: "Htio bih jako napraviti predstavu o padu Agrokora, ali išamarat će vas Slapp tužbama samo da vas zaustave"

"Htio bih jako napraviti predstavu o 'zatvorenoj temi', kakvom je naziva naš premijer - o grupi Borg. Odlična je to  priča, iako je prošlo sedam godina od pada Agrokora i Todorića. Mogla bi se od toga napraviti antička trilogija, no danas će vas išamarati Slapp tužbama samo da vas zaustave. I koje  će kazalište ući u to? Ni jedno! Puno je lakše baviti se političkim likovima nego pozabaviti se korporativnim kapitalizmom", kaže osnivač umjetničkog kolektiva Montažstroj 

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.