Danas je u Srednjoj Talijanskoj srednjoj školi "Dante Alighieri" u Puli svečano otvorena izložba "Kulturna baština Mletačke Republike" (“Il Patrimonio culturale della Serenissima”), priređena u sklopu prekograničnog obrazovno-kulturnog projekta "Škole iz Venecije, Rovinja i Pule kreatori sadržaja za kulturnu baštinu Mletačke Republike" (“Scuole di Venezia, Rovigno e Pola creators per il patrimonio culturale della Serenissima”).
Zajednička povijest unutar Mletačke Republike, uporaba istrovenetskog jezika u Istri, ali i potreba za prevladavanjem nesporazuma i trauma iz prošlosti, temelji su projekta namijenjenog srednjoškolcima iz Veneta i Istre.
Uz financijsku podršku Regija Veneto, projekt uključuje Fondaciju ENGIM Veneto, Talijansku Uniju iz Rijeke, nekoliko škola iz Veneta (Tehnički institut Marinelli Fonte iz Venecije, SFP CIF Venecija, SFP Turazza iz Trevisa, SFP Patronato Leone XIII iz Vicenze) te talijanske škole iz Istre (Talijanska srednja škola "Dante Alighieri" u Puli, Talijanska srednja škola u Rovinju).
U projekt su uključene i Zajednice Talijana iz Pule i Rovinja.
Učenici autori izložbe
Jedan od ciljeva projekta je povezivanje mladih s obje obale Jadrana i njihovo kreativno uključivanje u projekte koji ističu zajedničku povijest, tradicije i običaje između Veneta i Istre.
Ishod projekata je upravo izložba koja se sastoji od 14 informativnih panoa na kojima su predstavljene teme arhitekture, umjetnosti, glazbe, etnologije, gastronomije, proizvodnje, trgovine i održivosti.
I sam logo projekta rad je učenika škola: u izboru je sudjelovalo 500 glasača, a izabrano je rješenje učenice iz škole SFP Patronato Leone XIII iz Vicenze, čiji roditelji dolaze s Filipina, što svjedoči o inkluzivnosti i multikulturalnosti projekta.
Tekstove za panoe pripremili su učenici škola, prikupili su i predstavili sadržaje koji naglašavaju sličnosti između jadranskih obala.
Tako su se na gastronomskom panou, koji su pripremili učenici iz Rovinja, našli recepti za "srdele na savor", riblju juhu, brancin s krumpirima i fritule, na način kako su se pripremali u doba Venecije, što je očuvano i danas.
Na panou o arhitekturi istaknuta je važnost istarskog kamena u venecijanskom graditeljstvu, te se predstavlja mletački kaštel u Puli.
Na panou o trgovini prikazani su pomorski trgovački putevi s galijama, dok se na onome o proizvodnji ističu istarsko vino i maslinovo ulje, kao i ribolov s rovinjskom batanom.
Na panou o umjetnosti pojavljuju se lavovi svetog Marka u Istri, ali i Družba dalmatinskih svetaca Jurja i Trifuna u Veneciji, poznata i kao "Scuola degli Schiavoni", koja je prava riznica povijesti Mletačke Republike.
Zanimljiv je i pano o održivosti na kojem se spominje poseban režim koji je u doba Venecije vrijedio za Motovunsku šumu: Venecija se nije bavila samo sječom i izvozom stabala, već je uvela sustav navodnjavanja, pošumljavanja, kontrole i zaštite te kazne za prekršitelje.
Na svakom se panou nalazi barkod koji vodi na internetsku stranicu projekta, čime se omogućava dijeljenje sadržaja pojedinih panoa.
Vittorio Baroni
Na današnjem otvorenju bilo je mnogo govornika, a predstavila ih je ravnateljica škole “Dante Alighieri”, Debora Radolović. Bio je tu i koordinator projekta Vittorio Baroni, istaknuvši da je “u projektu sudjelovalo 240 osoba i 38 institucija i organizacija s obje strane Jadrana. Kulturni materijali su osmislili su i realizirali na suvremen način stotine mladih s obje strane Jadrana.”
Diriana Delcaro, potpredsjednica Skupštine Talijanske unije, i dožupanica Jessica Acquavita naglasile su važnost ne samo prijateljstva među mladima, već i institucionalne suradnje između subjekata s obje strane Jadrana.
Jessica Acquavita
Počasni konzul Italije u Puli, Tiziano Sošić, ovu je suradnju opisao ne kao most, već kao “spojnicu” između jadranskih obala, dok je Ardemio Zimolo, predstavnik Zajednice Talijana Pule, pohvalio učenike i koordinatore projekta za uspješnu provedbu “projekta bez granica”.
Germano Fioranti, ispred pulskog Rotary kluba, govoreći o odnosima između Venecije i Istre, najavio je za 18. listopada otvaranje izložbe na kojoj će biti prikazan dokument od 8. listopada 1624. godine, pergament o ugovoru koji je njegov predak sklopio s venecijanskim vlastima u Istri, a tiče se imovine u području Marane kod Vodnjana.
Tiziano Sošić
U Veneciji bratimljenje škola
Valja napomenuti da je u sklopu istog projekta, 8. listopada, povodom 930. obljetnice posvećenja Bazilike svetog Marka, u Veneciji potpisano bratimljenje između škola iz Veneta i Istre uključenih u projekt, dok je izložba identična onoj u Puli otvorena u Srednjoj školi Rovinj, gdje će biti postavljena do 17. listopada. Izložba će potom biti ponovno prikazana u Veneciji od 14. do 21. studenoga.
Na događaju, koji je održan u palači Ferro Fini na Canal Grandeu, sjedištu Regionalnog vijeća Veneta, sudjelovali su, između ostalih, Francesca Zottis, potpredsjednica Regionalnog vijeća Veneta, Jessica Acquavita, potpredsjednica Istarske županije, Marin Corva, predsjednik Izvršnog odbora Talijanske unije te zamjenici gradonačelnika (predstavnici talijanske zajednice) Pule i Rovinja, Bruno Cergnul i David Modrušan.
U Veneciji su također bili prisutni ravnatelji talijanskih škola u Istri (Ines Venier iz Srednje škole Rovinj i Debora Radolović iz Srednje škole "Dante Alighieri" iz Pule), predstavnici Zajednica Talijana iz Pule i Rovinja, kao i organizacija ezula ANVGD (Nacionalna udruga Venezia Giulia i Dalmacija), čija je koordinatorica za regiju Veneto, Italia Giacca, izrekla važnu misao: "Prošlost nije uvijek bila laka, ali najvažnije je gledati u budućnost".
Debora Radolović
Važna je i poruka koju je u Veneciji prenio vijećnik Grada Venecije Massimiliano De Martin: "Ovaj projekt osmišljen je za mlade i njima je posvećen. Rekao bih da je, nažalost, u današnje vrijeme diplomacija nešto što nedostaje politici. Potrebno nam je uvažavati i poštivati druge. To govorim kao političar. Naša je poruka izgraditi odnose među ljudima koji žive na našem području, obrazovati ih i uputiti, na najbolji mogući način, i zato se zahvaljujem svima koji su radili na ovom projektu koji je namijenjen našoj djeci, ponajviše učenicima”.