Kultura

"HUMOR VJEŠALA" U NOVOJ HBO MAX SERIJI

"RAIN DOGS": ‘Pisanje je najopasniji sport’

Važan socijalni angažman teksta, kao i detaljno raspisani karakteri, govori najviše o mogućnostima koje današnje društvo pruža onima slabijih materijalnih mogućnosti, točnije, onima koji nisu htjeli biti materijalno bogati, radi imetka samog po sebi, već su svoj život posvetili nečemu drugome, naglašavajući traume iz djetinjstva koje su jednako i nepovratno uništile psihu i siromašnijih i bogatih, zbog čega njihovi životi danas i jesu toliko nesigurni * Glumica May Cooper koja je utljelovila  lik proganostice Costello, izjavljuje kako je paralelni ton i komedije i drame kojeg serija konstantno održava, nešto što i održava sve karaktere na životu u strahotama koje prolaze, jer kad su stvari toliko užasne, moraš im se smijati, inače ih ne možeš iznijeti dalje


 
6 min
Iva Sirotić

Važan socijalni angažman teksta, kao i detaljno raspisani karakteri, govori najviše o mogućnostima koje današnje društvo pruža onima slabijih materijalnih mogućnosti, točnije, onima koji nisu htjeli biti materijalno bogati, radi imetka samog po sebi, već su svoj život posvetili nečemu drugome, naglašavajući traume iz djetinjstva koje su jednako i nepovratno uništile psihu i siromašnijih i bogatih, zbog čega njihovi životi danas i jesu toliko nesigurni * Glumica May Cooper koja je utljelovila  lik proganostice Costello, izjavljuje kako je paralelni ton i komedije i drame kojeg serija konstantno održava, nešto što i održava sve karaktere na životu u strahotama koje prolaze, jer kad su stvari toliko užasne, moraš im se smijati, inače ih ne možeš iznijeti dalje

Plesačica u peep baru, prsata i krupno građena Costello Jones (Daisy May Cooper) trijezna je točno 99 dana. Samohrana je majka desetogodišnje Iris (Fleur Tashjian), i njih dvije upravo deložiraju iz socijalnog stana. One očajnički tumaraju Londonom tražeći prenoćište, pritom pokušaju prespavati čak i u praonici rublja, a provale i u auto Costelline najbolje prijateljice Glorije (Ronke Adekoluejo) kako bi Iris imala gdje napisati zadaću.

Igrom slučaja završe u stanu kod perverznjaka - riječi koja se često pojavljuje u dijalozima, kao i kurva. On kako bi nadoknadio što njih dvije tu spavaju, natjera Costello da obuče ružičastu satensku spavaćicu tješeći je da ne brine jer nije debela, nego joj je tijelo banka hrane. Iz cijele te zavrzlame spašava ju najbolji prijatelj, obijesni bogataš i kitnjasti zanesenjak Florian Selby (Jack Farthing) ovisnik o kockanju, koji za sebe kaže da je ‘klasični homoseksualac’ i netom je pušten iz zatvora.

Svaka od osam epizoda HBOove serije ‘Rain Dogs’, koja je u potpunosti dostupna od ovog tjedna na HBO Maxu, traje oko pola sata. Prva završava Selbyjevom provalom u Costellin stari stan s namjerom da plati njezine dugove, što će u kasnijim epizodama morati nadoknaditi, i ona i on.

Izvanredna glumačka izvedba

Iako je prema riječima scenaristice i kreatorice serije Cash Carraway, kojoj je The Times dao titulu the voice of new generation - glasom nove generacije, javno mnijenje o ljudima slabijeg socijalnog statusa - kako oni nemaju životnih ambicija, Carraway ovom serijom želi ukazati upravo kako to nije točno, stoga je Costello vrlo uključena u klasičnu, ali i modernu kulturu, najviše romane i glazbu.

Costello

Uz peep show, ona pokušava postati spisateljica, opisujući u svojim tekstovima svoje odnose s muškarcima kao i rad u peep showu, dok usput zarađuje i čišćenjem kod bolesnog slikara, perverznjaka Lennya (Adrian Edmondson). On masturbira, gledajući nju kako polira stakleni stol njegovog u vintage stilu uređenog stana, a Costello nakon što je ejakulirao, stavljajući mu natrag masku s kisikom i uzimajući novac, toplo zaključuje:

 

‘Živimo užasan život, ali to radimo s takvim dostojanstvom.’

 

Veličanstvena, sirova i bolna izvedba Daisy May Cooper je neponovljiva. Inatljiva Costello je slomljena, autentična i neposredna, uvijek izgovori sve onako kako jest, bez potrebe čitanja među redovima. Njezine unutarnje i vanjske borbe, kao i najizraženija emocija, zapravo nit vodilja čitavog narativa - očaj, suptilno je prisutna u svakoj njezinoj gesti i rečenici.

May Cooper izjavljuje kako je taj paralelni ton i komedije i drame kojeg serija konstantno održava, nešto što i održava sve karaktere na životu u strahotama koje prolaze, jer kad su stvari toliko užasne, moraš im se smijati, inače ih ne možeš iznijeti dalje. Upravo sve ovo osigurava i realitet brojnim dramskim obrtima, kao i izvrsni vizuali i kolorit slike.

Obzirom na stilske odabire pripovijedanja, kao i scenski nastup, te životne odluke i nedaće koje one nose protagonistima, susrećemo puno humora vješala (eng. gallows humor). To je humor koji ismijava po život opasnu, katastrofalnu ili zastrašujuću situaciju, a sličan je crnom humoru. Humor vješala je humor ljudi koji su prošli određeno traumatsko iskustvo, točnije rečeno, preživjeli užas. Obično se pojavljuje u generalno mračnijim pričama, specifičan je za kompleksne karaktere, te i postaje dio njihovog komunikacijskog procesa, odnosa i karakternog obima.

Ovdje je izvrsno povezan upravo sa slojevitim karakterom Costello Jones, seksualno zlostavljanom od strane majke čija je žrtva bila u djetinjstvu, te nasljednim životom koji je zapravo mreža užasa u sljedovima. Također izvrsno prikazuje i patološki Selbijev odnos s ultra bogatom predominantnom majkom i ponašanje, kao i psihoze njegovog pokojnog oca.

Para obiteljski odnos Costello i Selbya

Taj komedija-drama odnos najviše je izrađen kroz para obitelj, i para roditeljstvo Costello i Selbya, koji su mnogim aspektima srodne duše. Oboje su romantično buntovni, unatoč klasnim razlikama u kojima su odgojeni i žive, ali su oboje odrasli i odgojeni u nesretnim i nesređenim brakova i domovima. Dok je on lakonski sadist, uvijek spreman raspiriti međuljudski sukob, ona pokazuje znakove mazohizma. Iako seksualno nekompatibilni, njihovo je prijateljstvo vrlo duboko i neraskidivo, unatoč brojnim iskušenjima.

 

‘Volim te, ali oboje ste ludi.’

(Iris)

 

Selby

U svom najboljem izdanju, dvoje bivših kolega s koledža, Costello i Selby neustrašivi su autsajderi koji se nihilistički dobro provode i uz to uspijevaju odgojiti sjajno dijete. Iris je ipak, često preslatka za ono što joj se događa, izgleda kao da životne neprilike imaju premalo utjecaja na nju. To sve može biti i trenutna posljedica preranog odrastanja zbog briga o egzistenciji, majci sklonoj alkoholu, problemima kojima se nipošto ne bi trebala baviti. U svojoj najgoroj fazi ovaj se dvojac ne podnosi, tjerajući jedno od drugog, s istovremenom jasnom svijesti da ne mogu jedno bez drugog, što su i više puta priznali u svojim ispadima ljubavi i bijesa, i izjavljivanju ljubavi kroz tuču.

Kompleksna tema spretno postavljena u sliku

Naslov ovog teksta je Selbijeva rečenica koju je uputio Costello u jednom od njezinih naivnih nastojanja kako će postati slavna spisateljica, točnije, jednom u nizu prevara koje je preživjela od kojekakvih novinara, urednika ili izdavača, koji su njezin spisateljski dar pokušavali ‘prevesti’ kao prostitutku ili joj ukrasti tekst. Naravno, sav novac kojeg je Costello zaradila predano radivši u knjižari, Selby je prokockao, a laptop na kojem su bili svi njezini rukopisi je u jednoj od njihovih psihotičnih svađa, razbio.

 

‘Zašto bi netko želio ovakav život?’

(Costello)

 

Serija nazvana po albumu Toma Waitsa o ‘urbanima bez posjeda’ i ‘ljudima koji spavaju pred vratima’ natopila je brojnim dužim i kraćim alkoholnim pićima sav očaj, autodestrukciju i bezizlaznost situacija svojih karaktera. Jedna od kultnih scena, uz najupečatljiviju scenografiju, je uz hit Nicka Loewa ‘Cruel to Be Kind’ koji se i ritmički kao i tekstualno izvrsno uklapa u mračni svijet likova ‘Rain Dogs’, s povremenim pukotinama kroz koje kratkotrajno nadire svjetlost.

Važan socijalni angažman teksta, kao i detaljno raspisani karakteri, govori najviše o mogućnostima koje današnje društvo pruža onima slabijih materijalnih mogućnosti, točnije, onima koji nisu htjeli biti materijalno bogati, radi imetka samog po sebi, već su svoj život posvetili nečemu drugome, naglašavajući traume iz djetinjstva koje su jednako i nepovratno uništile psihu i siromašnijih i bogatih, zbog čega njihovi životi danas i jesu toliko nesigurni, i oni nisu osobe koje su odlučne ili sigurne u svoje postupke.

Kreće trajanje epizoda kod ovog sporo gorućeg uratka ipak je osjetno i često fali još osam do desetak minuta više za svaki nastavak. Težina ove serije je upravo i postignuta tom sporošću, koja odlično ističe nemogućnost karaktera da išta promijene, te bi uz nešto dulje trajanje, i sami karakteri u svom ekscentrično očajavajućem ludovanju postali više plastični pa bi i katkad suludi dramski obrati izgledali realističnijima, što bi gledatelje dublje uronilo u socijalnu problematiku.

 

Ocjena serije 3.5 / 5

 

 


Nastavite čitati

Svijet
 

Cijena kave skočila je na najveću rekordnu razinu

U utorak je cijena zrna arabice, koja čini većinu globalne proizvodnje, premašila 3.44 dolara po funti (0.45 kg), nakon što je ove godine skočila više od 80%, dok je kava sorte robusta poskupjela više od 60 posto, prenosi BBC

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.