Kultura

Režija Romain Gavras, Netflix, 2022.

RECENZIJA FILMA "ATHENA" Kad je zemlja krhka, vrlo ju je lako gurnuti preko provalije

Gavras je izjavio da film ne bi mogao biti snimljen bez Netflixa te je užasnut što se u njegovoj domovini neće moći vidjeti na velikom platnu. Naglašava univerzalnu važnost filma 'Athena' te kako se situacija koja se pogoršava osjeća posvuda u svijetu, u Francuskoj, Grčkoj, Sjedinjenim Državama * Nasljeđe stanovnika islamskog podrijetla koji žive u današnjoj Europi došlo je do izražaja kad je jednog od najmlađih među njima brutalno ubila policija. Režijska odluka da se to ubojstvo ne vidi u slici, kao i da filmsko vrijeme počinje netom nakon toga, čini film intrigantnim, a u središte radnje postavlja reakcije braće i ulični rat


 
5 min
Iva Sirotić
Na barikadama

Gavras je izjavio da film ne bi mogao biti snimljen bez Netflixa te je užasnut što se u njegovoj domovini neće moći vidjeti na velikom platnu. Naglašava univerzalnu važnost filma 'Athena' te kako se situacija koja se pogoršava osjeća posvuda u svijetu, u Francuskoj, Grčkoj, Sjedinjenim Državama * Nasljeđe stanovnika islamskog podrijetla koji žive u današnjoj Europi došlo je do izražaja kad je jednog od najmlađih među njima brutalno ubila policija. Režijska odluka da se to ubojstvo ne vidi u slici, kao i da filmsko vrijeme počinje netom nakon toga, čini film intrigantnim, a u središte radnje postavlja reakcije braće i ulični rat

Nasilje, vatrene eksplozije, ulični rat, napetost, strast i želja za osvetom ubijenog brata, najmlađeg od četvero braće, 12-godišnjeg Idira, čine zadivljujuću “Athenu”.

Vjerno snimljene scene sukoba, kojih ne manjka, pretežiti su dio filma. Ova filmska poslastica premijerno je prikazana na Festivalu u Veneciji te je prvi film o kojem ćemo pisati s ovogodišnjeg sjajnog programa Mostre.

Izvrsno koncipiran i precizno režiran film, krasi nekoliko impresivnih kadar scena, među kojima je i jurnjava ukradenim policijskim vozilima. Nižu se kvartovske borbe pod bljeskom vatrenih eksplozija uz monumentalno - sakralnu originalnu glazbu filmskog skladatelja Surkina, pa “Athena” pomalo nalikuje stiliziranom filmskom epu, dok njegova izdašna tema navire s ulica današnje Europe.

Školski opisani i prikazani izvrsni likovi

Narativ, iako gotovo bez ženskog karaktera, u tom smislu je ‘muški’ film, odlično je izbalansiranih likova. Gavras je istempirao svaku sekundu od dinamičnih 99 minuta. Krupnim kao i širokim kadrovima snimatelja Matiasa Boucarda, upoznajemo osobnost svakoga od trojice žive braće i njihov odnos spram gubitka najmlađeg brata, te položaj u sredini u kojoj ‘operiraju’, kvartu i zajednici Athena. Režijski i dramaturški, Gavras priču stupnjevito širi kroz karaktere braće.

Preokret koji se dogodi kod srednjeg brata, moralne okosnice, najstabilnijeg ali i najdublje razočaranog Abdela (Dali Benssalah), moćan je dramaturški trenutak, koji nije promijenio dinamiku filma, već ju je nastavio, samo je epicentar boli s Karima prešao na Abdela.

Što se glumačke izvedbe, kao i odabira glumaca tiče, revolucionarni vođa, treći brat po starosti, Karim (Sami Slimane) mogao je biti zeru odraslijeg, manje balavog izraza lica, koje bi mu u slici donijelo karizmatičnost koja krasi njegov lik u narativu. Naravno, ta njegova nedoraslost, također je dio karaktera i sudbine. Najstariji od braće, razdražljivi diler Moktar(Ouassini Embarek) najcrnji je lik među braćom. Embarekova preglumljenost i pregalamljenost, u funkciji su naglašavanja Moktarove neurotičnosti i egocentričnosti.

Izvrsnu narativnu nit nosi, od dvoje braće zaredom zarobljen, mladi francuski policajac Jérôme (Anthony Bajon), poslan u akciju na imigrante. Dramaturška struktura obiluje dobro postavljenim odnosima, kojima ulazimo u životne situacije imigranata u imigrantskom naselju, te otkrivamo društvene prilike. Sporedni likovi poput spomenutog policajca ili začudnog Sébastiena, također stanara Athene, objašnjavaju karaktere protagonista, čineći narativno tkanje gušćim.

Socijalne prilike imigranata u Francuskoj

Nasljeđe stanovnika islamskog podrijetla koji žive u današnjoj Europi došlo je do izražaja kad je jednog od najmlađih među njima brutalno ubila policija. Režijska odluka da se to ubojstvo ne vidi u slici, kao i da filmsko vrijeme počinje netom nakon toga, čini film intrigantnim, a u središte radnje postavlja reakcije braće i ulični rat.

Emotivnom izvedbom muških glumaca, Gavras ističe poetiku kulturno povijesnog bogatstva islamskih zajednica, koja nosi puno pomaganja, dobročiniteljstva i pasioniranog rada za zajednički cilj. Uspjevši emigrirati u zapadnu Europu, imigranti žive u tzv. zamci ili zatvorenom krugu siromaštva.

Gavras je školskim metodama spojio magičnost pokretne slike sa surovom realnošću života u banileueu (banileue je francuska riječ koja označava predgrađe velikog grada). Od sedamdesetih godina do danas, riječ banlieue dobila je posebnu konotaciju, postavši popularan pojam za ekonomski siromašna predgrađa stambenih objekata za stanovništvo nižih prihoda, najčešće etničkih skupina.

Kad je zemlja krhka, vrlo ju je lako gurnuti preko provalije, kazao je redatelj filma Romain Gavras u jednom intervjuu.

Očita je, ali i zabrinjavajuća tematska sličnost s recentnim francuskim ostvarenjima, odličnim ‘Divines’ redateljice Houde Benjamine, koji je nagrađen za najbolji debitantski film u Cannesu 2016; kao i sa izvrsnim ‘Les misérables’ (2020. nominiranim za Oscara na stranom jeziku), također debitantskim filmom francuskog redatelja Ladj Ly-a, koji je uz Romaina Gavrasa i Eliasa Belkeddara napisao scenarij za film 'Athena'.

Romain Gavras, redatelj brojnih glazbenih spotova, sin je grčko-francuskog redatelja Coste Gavrasa, jednog od začetnika europskog političkog filma, dobitnika Oscara za film ‘Z’ iz 1969., kojemu su također jedan od motiva, ulične borbe potaknute ubojstvom.

Društvena važnost ovog filma utoliko je veća zbog nemogućnosti njegovog prikazivanja u francuskim kinima, uslijed strogih francuskih pravila koja žele suzbiti utjecaj streaming platformi.

Gavras je izjavio da film ne bi mogao biti snimljen bez Netflixa te je užasnut što se u njegovoj domovini neće moći vidjeti na velikom platnu. Naglašava univerzalnu važnost filma 'Athena', te kako se situacija koja se pogoršava osjeća posvuda u svijetu, u Francuskoj, Grčkoj i Sjedinjenim Državama.

Dramaturški promatrano, navedeni francuski naslovi, povezani zajedničkom političkom temom - položajem imigranata i tretiranjem istih od strane policije i ostalih državnih organa, čine estetski prepoznatljivu nišu modernog francuskog igranog filma. Novije generacije francuskih redatelja i dramaturga, izuzetnim filmskim jezikom oslikavaju socijalne prilike u svojoj zemlji, koristeći smisleno, ali i afirmativno političke sukobe kao dramaturšku podlogu za impresivne uratke sedme grane umjetnosti.

Ponad žanrovske klasifikacije na akcijski, dramu i triler, 'Athena' je socijalni realizam današnjice. Na venecijanskom festivalu nagrađen je Nagradom mladih, čiji je moto: ‘Duh vremena: pogled u sadašnjost’; te nagradom Film za Unicef, koja se tradicionalno dodjeljuje filmu koji najbolje obrađuje problematiku dječjih prava.

Film 'Athena' s hrvatskim je podnaslovima dostupan na Netflixu od 23. rujna, te je trenutno među deset najgledanijih Netflixovih filmova u Hrvatskoj.

Ocjena 4.5 / 5


Nastavite čitati

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.