Kultura

netflix objavio prije svega četiri dana

Recenzija serije "Anatomy of a Scandal": Vrlo dobar spoj političkog trilera i sudske drame

Ocjena nije najviša, jer nedostaje dio psihološke dubine karaktera. Serija se uz glavnu temu silovanja ili pak seksa uz pristanak i s tim usko povezanim privilegiranim položajem moći, bavi i položajem supruge u braku s istaknutim političarem, ministrom torijevcem te intonacijom prikaza kao i tajmingom plasiranja vijesti u medije


 
4 min
Iva Sirotić

Ocjena nije najviša, jer nedostaje dio psihološke dubine karaktera. Serija se uz glavnu temu silovanja ili pak seksa uz pristanak i s tim usko povezanim privilegiranim položajem moći, bavi i položajem supruge u braku s istaknutim političarem, ministrom torijevcem te intonacijom prikaza kao i tajmingom plasiranja vijesti u medije

Politički triler, istovremeno i sudska drama aktualne teme i motiva, začahurena je priča koja se kala u ljuskama. Ništa čudno, obzirom da detaljno prikazuje strukturu političkog sistema, koliko god se činila bizarnom.

Dovoljan uvod u kompleksnost ovog narativa je činjenica da je odvjetnica koja na vrhovnom sudu brani ministra torijevca bijelca, optuženog za silovanje svoje pomoćnice bjelkinje, crnkinja.

Silovanje ili pristanak?

Trokutasta osnova priče odvija se na dvije vremenske crte. U sadašnjosti, otmjeni James Whitehouse (Rupert Friend), najseksi torijevac Doma lordova, varao je suprugu Sophie (Sienna Miller) sa svojom asistenticom Oliviom (Naomi Scott).

Nakon što priča završi u medijima, James se povjeri svojoj supruzi, majci njegovo dvoje djece, kako mu ta afera ništa nije značila.

Ozlojeđena Olivia uskoro iznosi i pikanteriju iz perioda netom nakon prekida te diže optužnicu protiv Jamesa. Bljeskovi sjećanja pokazuju gnjusne događaje prije 20 godina. Studentska klika oksfordskih uspješnika, Libertinska omerta, uzrok je misterioznih prijateljstava političkog vrha, čije će razotkrivanje potaknuti i finalno razrješenje skandala.

Svaku svoju priču stalno mijenjaš. (Sophie)

Prve dvije epizode uvod su u gusto klupko skandala koji je potresao Parlament i javnost te unio nepremostive promjene u odnosu supružnika Whitehouse.

Paralelno pratimo i tužiteljicu radoholičarku Kate Woodcroft (Michelle Dockery) kojoj je dodijeljen slučaj. Njezin će se život još jednom promijeniti razotkrivanjem gorke istine koja leži u postanku ovih događaja.

Scenarij je nastao prema istoimenom psihološkom trileru, trećem romanu britanske spisateljice i nekadašnje Guardianove novinarke, Sarah Vaughan.

Ona je izjavila da je svoja iskustva kao dugogodišnja politička izvjestiteljica i studentica Oxforda iskoristila pri radu na temama moći, privilegiranosti i pristanka (na seks) koje obrađuje u romanu.

Scenarij su adaptirali Melissa James Gibson i David E. Kelley. Svih šest epizoda režirala je britanska TV redateljica S. J. Clarkson (epizoda ‘Prag’ iz ‘Nasljeđa’; serija ‘Collateral’, jedna epizoda ‘Orange Is the New Black’, itd.). Autorica romana, scenaristi, te redateljica s još nekoliko članova, izvršni su producenti serije.

David E. Kelley, dobitnik 11 nagrada Emmy, autor je recentnih serija “Slom” te “Velike male laži”. Gubljenje povjerenja među supružnicima Whitehouse gradirao je slično kao i kod Fraserovih iz “Sloma”.

Obje spomenute serije dostupne su na HBO MAX. Vrlo su dinamične, te se poput “Anatomy of a Scandal”, bave životnim intrigama i estetikom više klase.

Klupko se otpetljava i u okrenutim slikama

Neke scene započinju kružnim i spiralnim kretanjem kamere, a završavaju s podom na stropu. Snimalo se iz raznih kutova prostorije, nagnuto ili čak naopako.

Često su korišteni donji rakursi, posebno su upečatljivi dok James svjedoči na sudu, gdje ga čine još nadmoćnijim naspram tužiteljice koja ga ispituje, a ona je snimana iz vizure promatrača.

Bizarnost je prikazana mnogim efektima poput letenja glavnih protagonista, kao naznaka njihovog psihičkog puknuća ili s dodanim efektom zrcala u scenama suđenja, što pojačava nelagodu.

Direktor fotografije je Balasz Bolygo, a originalnu glazbu koja izvrsno prati kovitlac dramskih sadržaja napisao je Johan Söderqvist.

Uvijek je bio sretan, zgodan i uspješan u svemu što je radio. Valjda je to u muškoj naravi, ta apsolutna samouvjerenost. (Tuppence)

Kompleksnost narativa obuhvaća mnoga pitanja suvremenog društva. Serija se uz glavnu temu silovanja ili pak seksa uz pristanak i s tim usko povezanim privilegiranim položajem moći, bavi i položajem supruge u braku s istaknutim političarem, te intonacijom prikaza kao i tajmingom plasiranja vijesti u medije.

Savjest vs. taština

Sophie i Kate su likovi na čijim se leđima dogodio najveći dramski preokret. Bez njihove borbe za istinu, supremacija bijelih pretjerano samopouzdanih privilegiranih muškaraca bila bi nesalomljiva.

Saznavši za prevaru, Sophie odmjerava komfor koji je 'zaradila' udajom za Jamesa. Borbu da ostane dobra majka svojoj djeci i finalnu pobjedu savjesti Miller je vjerno iznijela.

Dockery je odvažno odigrala Kate, koja se držala stoički uslijed oživljavanja traume iz prošlosti. Povremena patetičnost izvedbe, kod Jamesa, Sophie i Olivie ima bitnu dramaturšku svrhu.

Arogancija može biti strašno privlačna. (Olivia)

Savjest se kod Jamesa pretežito očituje kao gard etičnog borca za pravdu. Birajući djela koja će mu donijeti medijski pozitivan odjek i političke poene; čak i njegova familijarnost i očinstvo, dio su njegove poslovne ambicije. Suvremeni konzervativac, gordi torijevac James dobro je osmišljen lik koji je vjerno scenski dočaran od studentskih dana (tad ga glumi Ben Radcliffe) i u svojim četrdesetima.

Širini narativa doprinose i dobro postavljeni sporedni likovi. Glasnogovornik torijevaca Chris Clark (Joshua McGuire), naslađujuće je smetalo koje pokušava spasiti brod koji tone.

Izvrstan je i cammeo lik Tuppence Whitehouse (Phoebe Nicholls), Jamesove majke, koja se ponosi što je sina odgojila tako da je laganje dio uspjeha u poslu. Dobro dramaturški iskorištena su i djeca supružnika Whitehouse. Posebno je znakovito kako otac odgaja sina Finna, napuhano koristeći svoje imenoslovlje, jer Whitehouseovi su uvijek pobjednici.

Ocjena serije 4.5/5

Medijska sočnost ovog zakukuljenog slučaja definitivno stoji ispred karakterizacije likova.

Ocjena nije najviša, jer nedostaje dio psihološke dubine karaktera s kojim se može pohvaliti izvrsna britanska mini serija sa HBO MAXa ‘Godine i godine’.

Mala zamjerka ide i obilju formalnih dijaloga te pretencioznom komuniciranju čak i među supružnicima, koje može povremeno umarati.

No, govorništvo je politički važan alat koji se uči, i bitan je dio sudskog procesa tužilaštva i obrane, posebno pred porotom. Spretnim se dijalozima i nastupom ovdje često naglašavaju arogancija i igra moći, te neizostavan, dramaturški izvrsno prikazan politički adut: korištenje položaja.

Sveukupno više nego vrlo dobro i iznimno aktualno. Angažirana, pomno osmišljena dramaturgija atraktivnog vizualnog koncepta.

Šestodijelna serija trenutno je, prema Netflixu, najgledanija u Hrvatskoj.


Nastavite čitati

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.