Politika i društvo

LEGENDA HRVATSKOG ZRAKOPLOVSTVA IZ PREMANTURE

Ivan Selak opisao kako su on i Ivica Ivandić prije 30 godina MIG-ovima pobjegli iz JNA: "Vratismo ukradeno"

Ivica Ivandić i Ivan Selak, umirovljeni brigadir nastanjen u Premanturi pored Pule, preletjeli su iz Srbije u Hrvatsku s dva MiG-a JNA. Tim njihovim herojskim činom Hrvatska vojska je, nakon preleta Rudolfa Perešina i Danijela Borovića, postala bogatija za još dva borbena zrakoplova. Tu veliku okruglu obljetnicu Ministarstvo obrane u ponedjeljak obilježava u Splitu i Zemuniku, ali je pozvan samo Ivandić. Selaka nisu zvali, piše danas Telegram


 
4 min
Istra24

Ivica Ivandić i Ivan Selak, umirovljeni brigadir nastanjen u Premanturi pored Pule, preletjeli su iz Srbije u Hrvatsku s dva MiG-a JNA. Tim njihovim herojskim činom Hrvatska vojska je, nakon preleta Rudolfa Perešina i Danijela Borovića, postala bogatija za još dva borbena zrakoplova. Tu veliku okruglu obljetnicu Ministarstvo obrane u ponedjeljak obilježava u Splitu i Zemuniku, ali je pozvan samo Ivandić. Selaka nisu zvali, piše danas Telegram

Prije točno 30 godina piloti Ivica Ivandić i Ivan Selak, umirovljeni brigadir nastanjen u Premanturi pored Pule, preletjeli su iz Srbije u Hrvatsku s dva MiG-a ondašnje JNA. Tim njihovim herojskim činom Hrvatska vojska je, nakon preleta Rudolfa Perešina i Danijela Borovića, postala bogatija za još dva borbena zrakoplova. Tu veliku okruglu obljetnicu Ministarstvo obrane u ponedjeljak obilježava u Splitu i Zemuniku, ali je pozvan samo Ivandić. Selaka nisu zvali, piše danas Telegram.

Događaj je i krnje najavljen kao 30. obljetnica preleta MIG-om pukovnika Ivice Ivandića. Doduše, u Split je tog 15. svibnja 1992. i sletio samo Ivandić, budući da nije imao više goriva, dok je Selak, koji je u svog MiG-a uspio staviti više kerozina, doletio do Zagreba i spustio se na Pleso. Međutim, Selakovo ime u sklopu sutrašnje prigodne proslave na kojoj će biti nazočan i ministar obrane Mario Banožić, za sada se uopće ne spominje, piše Telegramova novinarka Ana Raić Knežević.

Koga je MORH pozvao u Split?

Selak je za Telegram potvrdio da pozivnicu za obilježavanje u Splitu nije dobio. Ivandić je za Telegram potvrdio da je pozvan, te da će se odazvati.

Nakon što su se društvenim mrežama i medijima proširile kritike na račun tog MORH-ovog poteza, i nakon što je sve povezano sa Selakovim posljednjim kritikama na račun ministra Banožića, iz MORH-a je stiglo dodatno pojašnjenje. Kažu kako će u ponedjeljak u Divuljama biti otkriven eksponat MiG-a 21 kakvim je Ivandić preletio s aerodroma Ponikve kod Užica do aerodroma Split 15. svibnja 1992. godine.

Ostali piloti – Selak, Perešin i Borović svoje eksponate već imaju. Selakov se nalazi na ulazu u vojarnu ‘Pukovnik Marko Živković’ na Plesu, Borovićev na ulazu u vojarnu ‘Hrvatski branitelji Istre’ u Puli, dok je MiG u spomen na prelet Rudolfa Perešina postavljen u Gornjoj Stubici. Ističu kako ideja po postavljanju eksponata u Ivandićevu čast postoji već dvije godine. “Nitko time ne umanjuje povijesne činjenice niti zasluge brigadira Ivana Selaka i njegov značaj u Domovinskom ratu”, poručili su iz MORH-a, no Selaka ipak na okruglu obljetnicu u Split pozvali nisu. On pak danas to nije želio detaljnije komentirati.

Ivan Selak: ‘Već je 30 prošlo, ne mogu vjerovati jer mi se čini da je bilo jučer’

U podužem statusu na Facebooku prisjetio se današnjeg dana prije 30 godina, istaknuvši da je može vjerovati da je toliko već prošlo: "U životu čovjeka to je pola života. U životu svemiraništa, beznačajno. A već je 30 prošlo, ne mogu vjerovati jer mi se čini da je jučer bilo".

Opisao je i kako su se pripremali za proslavu tadašnjeg Dana vazduhoplovstva, što su i on i Ivandić vidjeli kao priliku za prelet u Hrvatsku. Nisu se gledali, sve su imali dogovoreno. Imali su i šifre kojima su komunicirali.

Zatvaram kabinu, mehaničar nije ni maknuo stepenice, a ja palac gore kolegi i pokazujem rukom da traži dozvolu za voženje i javljam:

– Drugi kod dva sedmog spreman.-
– U redu drugi, čujem te za 5.-
– Također petica.-
– Toranj dva sedmom voženje za par.-
– Slobodno voženje, staza…QFE…QNH… –
Na pisti smo. Samo još dvije stvari. Da kresne forsaž i da se pajdo javi. Dolazi odobrenje za polijetanje, guram ručicu gasa do pune snage, avion na kočnicama, želi se oteti. Svi parametri idealni. Avioni tutnje pistom, nekoliko sekundi i u zraku smo… samo da se javi, prošlo je trinaest minuta, valjda pajdo ima goriva, ja ga imam i previše, potkačen mi je i podtrupni rezervoar. Javljam onu čuvenu:

– Kod drugog uvučeno, neutralno konus.-
– Dva sedmi slobodno po ruti…. –
– Dva sedmi.-

A onda slijedi ono još čuvenije, ono što čekam kao ozebao sunce:
– Drugi u redu je. – Ma što kamen, ma što stijena, Everest mi je pao s leđa kad sam ga čuo… I dok vođa odlazi lijevo, ja lagano desno, ekstremno nisko, naravno i brzo, preko Drine. Avion se lagano zanosi i ljulja lijevo desno, ipak je brzina prek 1100, prva planina odmah nakon Drine, svijetli ispražnjen podtrupni rezervoar koji mi smeta, ne da mi se ljuljati do Zagreba

Vrh planine, stijene i rezervar ćao, ti mi više ne trebaš, odbacujem ga, a avion se nakon toga smiruje… I dalje ne bih, a mogao bih puno… No to je samo let do Zagreba, let koji je od početka zaleta na aerodromu Ponikve kod Užica do zaustavljanja motora na Plesu trajao 19 min. Ivica je sigurno sletio u Splitu… Vratismo ukradeno.


Nastavite čitati

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.