Medicinske sestre Odjela izvanbolničke hemodijalize umaške ispostave Istarskih domova zdravlja (IDZ) - Anita Kršić, Andreja Čivrag, Karmen Horvatić, Timea Celić, Ivanka Midanović i Slavica Agatić - reagirale su na navode ravnatelja te zdravstvene ustanove u vlasništvu Istarske županije, dr. Nikole Žgrablića. Njihov demantij prenosimo u cijelosti.
Povodom objave portala Istra24.hr od 13. prosinca 2025. godine te izjava ravnatelja Istarskih domova zdravlja (IDZ) dr. Nikole Žgrablića, koje se odnose na rad i postupanje medicinskih sestara Odjela izvanbolničke hemodijalize Umag, ovim putem iznosimo demant netočnih, nepotpunih i obmanjujućih navoda.
Medicinske sestre koje rade u izvanbolničkom centru za hemodijalizu Umag specijalistički su educirane medicinske sestre koje rade na izrazito specifičnom, zahtjevnom i visokorizičnom odjelu. Njihov svakodnevni rad obuhvaća provođenje intenzivnog dijagnostičko-terapijskog postupka – hemodijalize, koji podrazumijeva stalni nadzor pacijenata, brzo reagiranje u hitnim stanjima te izravnu odgovornost za život i zdravlje pacijenata.
Na tom radnom mjestu sve medicinske sestre rade dugi niz godina i posjeduju visoku razinu stručnog znanja, dugogodišnje iskustvo i specijalističke kompetencije. Do nedavnih organizacijskih promjena, uključujući smanjenje broja medicinskih sestara, rad Odjela hemodijalize Umag karakterizirala je iznimno visoka kvaliteta zdravstvene skrbi i sigurnosti pacijenata.
Medicinske sestre svakodnevno su izložene značajnom fizičkom i psihičkom opterećenju, povećanom riziku od ozljeda i infekcija, kao i kontinuiranom stresu koji proizlazi iz neposredne odgovornosti za život pacijenata tijekom postupka hemodijalize. Takvi uvjeti rada zahtijevaju visoku razinu profesionalnosti, stabilan i dostatan radni fond te dosljedno poštivanje radnih prava, kako bi se osigurala sigurnost pacijenata i kvaliteta zdravstvene skrbi.
Odjel hemodijalize Umag trenutno skrbi o 27 kroničnih dijaliznih pacijenata.
Većina pacijenata je teže pokretna, a dio njih i potpuno nepokretan, što dodatno povećava potrebu za adekvatnim brojem stručno osposobljenog zdravstvenog osoblja radi sigurnog provođenja terapije i sprječavanja komplikacija.
O navodima da medicinske sestre „ne govore istinu“ i da su „preskočile sve procedure“
Tvrdnje da su medicinske sestre preskočile sve procedure te da nemaju argumente ili dokaze su netočne i neosnovane. Medicinske sestre su se u više navrata obraćale unutar hijerarhije ustanove – voditelju ispostave i glavnoj sestri – što je uobičajen način postupanja i rješavanja problema na razini ispostave.
U prilog tome govori činjenica da smo dana 7. studenoga 2025. godine ravnatelju IDZ-a dostavili pisani „Zahtjev za hitno obrazloženje i zaštitu radnih prava medicinskih sestara“, nakon čega je 14. studenoga 2025. održan sastanak.
Nadalje, dana 19. studenoga 2025. tadašnja glavna sestra Odjela hemodijalize pisanim se putem (e-mailom) obratila ravnatelju, pravnoj službi, glavnoj sestri IDZ-a, glavnoj sestri ispostave i voditelju ispostave Umag, uz detaljno obrazloženje rasporeda rada za prosinac, koji je bio u potpunosti usklađen sa zahtjevima iznesenima na sastanku i bez planiranog prekovremenog rada uz 18 dana godišnjih odmora.
Na navedeni dopis odgovor nije zaprimljen. Umjesto toga, dana 28. studenoga 2025. donesena je odluka o razrješenju tadašnje glavne sestre Odjela hemodijalize, bez pisanog obrazloženja razloga, a iz razloga jer se izrazito zalagala za sigurnost pacijenta i nije dozvoljavala da se makne četvrta sestra iz jutarnje smjene zbog navedenih i objašnjenih razloga.
Uz sve to navodimo i izostanak službenog zapisnika, pisanih zaključaka i konkretnih mjera sa održanog sastanka, a to se ne može nazvati propustom medicinskih sestara, već odgovornost Uprave i rukovodećih osoba, osobito imajući u vidu da je sastanak vodio sam ravnatelj IDZ-a. Upravo nepostojanje pisanih zaključaka, konkretnih rješenja i ignoriranje pisanih zahtjeva bio je jedan od razloga obraćanja javnosti.
O prekovremenim satima i navodnom uzroku nezadovoljstva
Navod da je nezadovoljstvo medicinskih sestara započelo zbog evaluacije broja prekovremenih sati pokazuje ozbiljno nerazumijevanje zakonskog okvira.
Sukladno Zakonu o radu (Narodne novine br. 93/14, 127/17, 98/19, 151/22), isključiva odgovornost za organizaciju rada, izradu i odobravanje rasporeda radnog vremena te određivanje i evidentiranje prekovremenog rada je na poslodavcu, odnosno rukovodećim osobama koje djeluju u njegovo ime.
Prekovremeni rad može se odrediti isključivo nalogom poslodavca te ne može nastati samoinicijativno od strane radnika. Medicinske sestre nemaju ovlast samostalno planirati niti odrađivati prekovremeni rad bez znanja i odobrenja nadređenih.
Medicinske sestre hemodijalize isključivo su prekovremeni rad imale za vrijeme primanja turističkih dijalizinih pacijenata iz Republike Hrvatske i inozemstva od svibnja do listopada ove godine, odnosno zbog povećanog opsega posla ili preraspodjele neke od njih na druga radna mjesta unutar ispostave.
Zaključno, što je svima jasno i nesporno je da ako je u pojedinim razdobljima evidentiran neuobičajeno velik broj prekovremenih sati, riječ je o propustu u organizaciji rada i nadzoru, za koji odgovornost snose voditelj ispostave, glavna sestra ispostave i Uprava ustanove. Posebno ističemo da se značajan broj prekovremenih sati odnosi na dr. Vinka Brozovića i djelatnike koji su administrativno evidentirani u djelatnosti hemodijalize, a stvarno rade u drugim organizacijskim jedinicama.
O „nepotrebnom“ raspoređivanju osoblja i navodnoj racionalizaciji
Izjave ravnatelja o „nepotrebnom raspoređivanju“ osoblja dodatno potvrđuju nepoznavanje unutarnjih procedura. Raspored rada izrađuje glavna sestra ispostave, a ne medicinske sestre Odjela hemodijalize.
Svaki mjesec tadašnja glavna sestra hemodijalize slala je prijedlog rasporeda rada najmanje deset dana unaprijed ( 20. datuma u mjesecu, za naredni mjesec) na uvid glavnoj sestri ispostave Umag. Do studenoga 2025. godine na te rasporede nije bilo primjedbi. Odgovornost za eventualne nedostatke u organizaciji rada stoga snose rukovodeće osobe.
Tvrdnje da je u jutarnjoj smjeni bio „prevelik broj sestara“ zanemaruju stvarne uvjete rada, složenost dijaliznog procesa, sigurnost pacijenata i njihovo stvarno zdravstveno stanje. Normativi se ne mogu primjenjivati mehanički, bez uvažavanja konkretnih organizacijskih i prostornih uvjeta.
O prostornim uvjetima, opremi i donacijama
Točno je da je Odjel hemodijalize Umag građen prema standardima iz 1990-ih godina, no upravo to potvrđuje dugogodišnje zanemarivanje nužnih ulaganja. Posebno zabrinjava činjenica, izjava ravnatelja dr. Žgrablića da se nabava osnovne medicinske opreme, poput dijaliznih kreveta starih više od 26 godina, pokušava riješiti putem donacija.
Pozivanje na donacije u sustavu javnog zdravstva otvara ozbiljna pitanja o prioritetima i financijskom upravljanju ustanovom, osobito u kontekstu javno dostupnih podataka o pogoršanju financijskih rezultata poslovanja IDZ-a posljednje 2,5 godine, posebno imajući u vidu da to ranije nikad nije bio slučaj.
Ravnatelj organizira i vodi poslovanje, predstavlja i zastupa Zdravstvenu ustanovu i odgovoran je za stručni rad i zakonitost rada Zdravstvene ustanove prema Članku 31. Statuta Istarskih domova zdravlja, a koji je sam potpisao 2024. god.
O broju pokretnih i nepokretnih pacijenata i primjeni normativa
Ravnatelj se u svojim izjavama selektivno poziva na normative, bez uvažavanja cjelokupnog zakonskog okvira i stvarnih prostornih uvjeta rada.
Sukladno Pravilniku o normativima i standardima za obavljanje zdravstvene djelatnosti (Narodne novine br. 52/2020, od 29. travnja 2020.), u izvanbolničkoj kroničnoj hemodijalizi propisano je da jedna medicinska sestra može skrbiti o najviše četiri pacijenta, isključivo u uvjetima kada su zadovoljeni svi ostali propisani normativi, a nikao pet pacijenata kako je sam ravnatelj naveo.
Ti normativi uključuju, među ostalim, odgovarajuću prostornu organizaciju, preglednost bolesnika i funkcionalnu povezanost prostora. U Odjelu hemodijalize Umag dijaliza se provodi u tri odvojene sale bez međusobne preglednosti i komunikacije, zbog čega je nužno osigurati veći broj medicinskih sestara radi sigurnosti pacijenata.
U praksi, dok tri medicinske sestre istovremeno isključuju pacijente s aparata, četvrta medicinska sestra mora biti dostupna za hitne intervencije, poput naglog pada tlaka, krvarenja, zastoja pumpe ili drugih akutnih komplikacija koje mogu imati ozbiljne, pa i po život opasne posljedice.
O insinuacijama o snimanju, pušenju i kaznenim djelima
Insinuacije o mogućim kaznenim djelima u kontekstu eventualnih fotografija ili videozapisa smatramo neprimjerenim pritiskom i pokušajem zastrašivanja zaposlenika. O postojanju ili nepostojanju nezakonitih radnji odlučuju nadležne institucije, a ne javne kvalifikacije bez uvida u sve okolnosti.
Činjenica da voditelj ispostave odlučno demantira određene navode ne znači da su iskazi medicinskih sestara neistiniti, osobito kada one raspolažu dokazima i svjedocima.
Naglašavamo da iza ovog teksta stoje sve medicinske sestre koje rade na hemodijalizi.
O inventuri i navodima o „nestalom“ materijalu
Tvrdnja da inventurom nije utvrđeno da je materijal nestao pokazuje nerazumijevanje same svrhe inventure. Inventura evidentira trenutno stanje zatečenog materijala, ali ne može dokazati nestanak onoga čega više nema. Time se ne pobijaju navodi o neadekvatnom upravljanju materijalom.
O komunikaciji i navodima o psihičkim pritiscima
Navod da medicinske sestre nisu podnosile prijave ili tražile sastanke zanemaruje činjenicu da su se problemi pokušavali rješavati unutar ispostave. Ako informacije nisu pravodobno prenesene ravnatelju, odgovornost za to snose voditelj ispostave i glavna sestra ispostave, a ne medicinske sestre.
Medicinske sestre Odjela izvanbolničke hemodijalize Umag postupale su profesionalno, odgovorno i u interesu sigurnosti pacijenata i zakonitosti rada. Izneseni problemi nisu rezultat osobnog nezadovoljstva, već dvije i pol godine sistemskih propusta u organizaciji rada, upravljanju kadrom i komunikaciji.
Molimo da nam se vrati naša četvrta medicinska sestra te da se voditelj i glavna sestra ispostave razriješe svojih vodećih pozicija zbog svega navedenog što je preduvjet rješenja iznijetih problema u organizaciji rada hemodijalize u Ispostavi Umag.
Važno je da istaknemo da je sve je proslijeđeno Upravnom vijeću IDZ-a i čekamo da se vidi njihovo postupanje, uz nadu da bi isto bilo usmjereno na mjere u dobrobit nas radnika i kvalitetu pacijenata.
Ovim demantom odlučno odbacujemo navode koje medicinske sestre prikazuju kao neodgovorne ili neprofesionalne te pozivamo nadležne institucije da objektivno i nepristrano ispitaju sve okolnosti. Imajući u vidu da su medicinske sestre svakodnevno su izložene značajnom fizičkom i psihičkom opterećenju, povećanom riziku od ozljeda i infekcija, kao i kontinuiranom stresu koji proizlazi iz neposredne odgovornosti za život pacijenata tijekom postupka hemodijalize.