republika - dugi
Politika i društvo

ŠIVALA JE ZA HOLLYWOODSKE SERIJE

Nina Topić, radila je kostime za Star Trek i Meghan Markle, a sada se vratila u Pulu i otvorila krojačku radnju u starom gradu

Nisam ni prva ni zadnja koja je tih godina otišla 'trbuhom za kruhom'. Moram priznati da smo sin i ja, nakon puno teških godina ipak uspjeli ostvarili dobre karijere i mogli živjeti lagodno. Ali do momenta kad smo riješili egzistencijalne probleme, uvidjeli smo da se želimo vratiti u Hrvatsku i da "nije u novcima sve". Moja je misija od tada bila samo jedna - vratiti se u Pulu, navodi naša sugovornica


 
8 min
Borka Petrović ⒸFOTO: Manuel Angelini
Nina Topić

Nisam ni prva ni zadnja koja je tih godina otišla 'trbuhom za kruhom'. Moram priznati da smo sin i ja, nakon puno teških godina ipak uspjeli ostvarili dobre karijere i mogli živjeti lagodno. Ali do momenta kad smo riješili egzistencijalne probleme, uvidjeli smo da se želimo vratiti u Hrvatsku i da "nije u novcima sve". Moja je misija od tada bila samo jedna - vratiti se u Pulu, navodi naša sugovornica

Prošlog tjedna u Usponu Konzula Istranina 2, u starogradskoj jezgri Pule, Nina Topić, povratnica iz Kanade, otvorila je radnju Krojač "Stari grad". Iza ove svestrane žene i njezine zanimljive životne priče, 30-godišnje je iskustvo krojenja i šivanja. No to joj, kako nam veli na početku razgovora, nije prvobitno zanimanje.

Nina je rodom s Banije, a od 1988. godine radila je na pulskom vojnom aerodromu. Iako je po struci elektrotehničarka, nije radila na tim poslovima jer u Puli jer nije bilo radarsko-raketnih sustava, pa je radila u administraciji i knjižnici. Kada je počeo rat odlučila se promijeniti posao i završila prekvalifikaciju za krojačicu.

Cijeli je život, kako veli, "odrasla s iglom u ruci" jer je mama bila vrsna krojačica. Jedan od prvih poslova u Puli bilo joj je šivanje gardijskih džempera u Jadranci, zatim je u jednoj medulinskoj privatnoj firmi šivala donje rublje, a potom nekoliko godina radila u 'Fenix jeansu' Dragana Jovanovića.

Zbog kredita u švicarcima otišla 'trbuhom za kruhom'

 - To mi je iskustvo najviše pomoglo. Šivali smo serijsku proizvodnju, većinom jeans hlače i imali čovjeka, Damira, kojemu je bio posao pratiti naš rad, da nam mjeri koliko nam treba za pojedini komad i optimizira naše radno mjesto i pokrete, da bi bili još učinkovitiji.

To mi je jako pomoglo, naučila sam biti brza i kvalitetna što mi je kasnije olakšalo put kroz život, prisjeća se Nina u razgovoru.

Na upit kada je otišla u Kanadu i kako to da se odlučila vratiti, veli nam da je otišla pritisnuta financijskim problemima, kao samohrana majka, s kreditom u švicarcima...

- Prvo sam otišla u Zagreb, a onda krenula dalje. Nisam ni prva ni zadnja koja je tih godina otišla 'trbuhom za kruhom'.

Moram priznati da smo sin i ja, nakon puno teških godina ipak uspjeli ostvarili dobre karijere i mogli živjeti lagodno. Ali do momenta kad smo riješili egzistencijalne probleme, uvidjeli smo da se želimo vratiti u Hrvatsku i da "nije u novcima sve".

 Moja je misija od tada bila samo jedna - vratiti se u Pulu, navodi naša sugovornica.

U Kanadu je otišla 2009., a u Pulu se vratila 2021. U novoj je zemlji prvo radila kao profesionalna padobranka, odnosno sportom kojim se ovdje bavila iz hobija.

U Kanadi bila kamermanka padobranka

- Dobila sam sve dozvole i prvih nekoliko godina radila kao kamermanka u slobodnom padu. To je bio super posao, padate 220 kilometara na sat i snimate fotografije i videa svog para u tandem skoku.

Odradila sam više od 1.500 skokova, no kako je to bio samo posao tijekom ljetnih mjeseci, zimi sam, a u Kanadi je ona duga, radila ono što sam voljela - šivala. 

Najprije sam dobila priliku raditi u jednoj firmi koja je šivala dječje plesne kostime, gdje sam dobila dragocjena iskustvo rada s elastičnim materijalima, a onda me slučaj odveo u filmsku industriju i od 2012. bavila sam se kostimografijom i šivala kostime za najpoznatije hollywoodske producentske kuće, priča nam Nina.

Kako veli, još je uvijek članica sjevernoameričkog filmskog sindikata, no nada se da će ostatak karijere uspjeti odraditi u Puli.

- I tako, nakon potrebe da odem, imala sam želju vratiti se, i u tome uspjela, veli nam skromno te nastavlja svoju priču;

Nastavila sam proizvoditi vrećice s lavandom i prodavati ih na američkom i kanadskom Amazonu, što sam počela još za vrijeme života u Kanadi, a sin je nastavio karijeru zrakoplovnog inženjera koju je također započeo u Kanadi. Osnovali smo firmu i postali poduzetnici, a onda sam si ostvarila san i otvorila u Puli krojački salon, veli Nina.

Želi revitalizirati školsko padobranstvo u Puli i Istri

Naša sugovornica ima još jednu želju - revitalizirati školsko padobranstvo u Istri.

Nekada je aeroklub  klub 'Krila Istre' bio jako aktivan, a u sklopu njega je djelovala padobranska sekcija i škola padobranstva.

Iako je teško nešto što je potonulo pokrenuti ispočetka, ja ću se svim silama potruditi da padobranstvo u Puli i Istri ponovo dobije na važnosti, veli nam ova entuzijastična krojačica-padobranka.

Razgovarajući o tome što nudi u radnji veli da radi popravke i prepravke (od kraćenja, mijenjanja patenta do osvježavanje i redizajna odjeće), zatim muško i žensko klasično krojenje po mjeri. To se, dodaje, ponovo sve više traži.

 - Sve više se vraća želja za nošenjem kvalitetnih odjevnih predmeta, koji imaju dugi rok trajanja i izrađeni su sa ciljem da se mogu održavati, prepravljati i popravljati. Odjevni predmeti na kojima unutarnji šavovi imaju dovoljno dodatka da ih se proširiti ili produljiti po potrebi, odraditi pokoje malo krpanje na nevidljivi način i slično, sve su traženiji.

Nakon valova kineske jeftine robe ljudi su shvatili da nisu dovoljno bogati da bi kupovali jeftino, ali nekvalitetno. Radi se o odjeći koja kratko traje, loše je kvalitete i materijala, ne stoji kako bi trebala jer su proizvođači takve odjeće odustali od krojačkih standarda i svaki ima neke svoje krojeve, svoje brojeve.

Za mene je i dalje 'Burda' zakon jer se ona drži klasičnih veličina i mjera, ali po potrebi cijeli kroj izradim sama, priča nam Nina.

Nina šiva i vjenčanice, haljine za maturalne zabave, odjela, oslikava svilu od koje izrađuje elegantne, ali cjenovno pristupačne haljine i odjevne komade. 

Osim klasičnih komada, šiva i padobranske kombinezone, a radila je i popravke padobrana za aerodrom u Vrsaru. Sama za sebe veli da se kod nje dolazi "kada želite nešto neuobičajeno".

- Sjećam se jedne godine, dok sam još šivala u Puli, da je na samo jednoj maturalnoj zabavi u hotelu Pula bilo 20-ak mojih kreacija, što djevojaka što njihovih mama, navodi nam Nina, prisjećajući se kako je 2000-tih sudjelovala i na revijama Friends fashion night na Portarati u čijem pokretanju i organizaciji sudjelovala frizerka Goga.

S jedne od revija

 

Život dolazi u valovima, kada jedan posustane, doći će netko novi koji će pokrenuti nove ideje, događaje. Ja sam duboko uvjerena da su Pula i njezin centar dosegli krajnju točku u zamiranju i da se sada život u centar krenuo vraćati. Ja volje imam i želim tome pridonijeti svojim zanatom, jasna je naša sugovornica.

Nina Topić

Razgovarajući o radu u kostimografiji filmske industrije veli da je to želja mnogih krojača, a njoj je odlazak u Kanadu pružio i tu priliku.  

Rad na filmskom setu težak i zahtjevan

- Dinamično, zabavno, ali i naporno okruženje ipak je na kraju dugih radnih dana rezultiralo velikim zadovoljstvom te mi pomoglo da za još jednu ljestvicu podignem razinu svog znanja i kvalitetu izrade. Obzirom da su današnje televizijske kamere visoke rezolucije, kadrovi snimljeni u krupnom planu zahtijevaju posebnu pedantnost u izradi kostima, pojašnjava nam Nina.  

Navodeći da je rad na filmskom setu jako zahtjevan, jer se radi i po 12 sati dnevno, s tek pokojim slobodnim vikendom, veli da je ponekad znala odraditi i 30 dana u komadu. Kad filmska kamere krene, nema stajanja, dodaje.  

Na upit na kojim je velikim projektima radila, koji su joj posebno dragi, navodi da je joj je jedan od prvih poslova bila kostimografija u seriju 'Odijelo' (Suits) koja je nedavno ponovo došla pod lupu javnosti jer je u njoj glumila Meghan Markle, sadašnja supruga princa Harryja.

- Pa kakva je nesuđena princeza, pitamo je.  

Nina se smije i odgovara iskreno: "Nitko je nije baš previše volio, tada je prolazila kroz razvod pa je možda zato bila neraspoložena, no zapravo je ona jedna od onih osoba koje se ponašaju kao da su princeze, bez obzira na to što su"

Rad na zahtjevnim kostimima Star Treka

Prava suprotnost njoj je, veli nam, glumica Cate Blanchett. Zbog nje je, dodaje, prihvatila rad na setu jednog filma -  samo kako bi radila s njom.

- Za razliku od 'princeze', ona je bila prava diva. Ugodna i strpljiva. U  potpunosti me razoružala svojom elegancijom i profesionalnošću. Sjećam se jedne scene gdje je usred kanadske zime stajala na parkiralištu u najlonkama više od pola sata, i nije imala zamjerki. Svoj je posao odrađivala profesionalno, a kao osoba bila iznimno ugodna, priča nam Nina.

Jedna od omiljenih serija na kojoj je radila je 'Star Trek', druga sezona.

Iako zbog potpisanih ugovora o tajnosti na setu ovdje ne možemo prikazati fotografije ni ispričati detalje sa snimanja, Nina nam je pokazala cijeli fascikli sa popisima svih glumaca, njihovih kostima i uzoraka materijala za pojedine kostime, sortirano po epizodama.

- Ovo je bio poseban posao zbog činjenice da je serija imala ogroman budžet i nije nas ograničavao novac. Imali smo na raspolaganju što smo htjeli, kreativnost nas je samo vodila, prisjeća se Nina.

Objašnjava da su se kostimi radili u dvije radione; za glavne i sporedne glumce i statiste.

Ona je bila krojačica 4, u prvoj radionica, koja je imala još desetak žena koje su šivale ono što su im one, krojačice, pripremala. U drugoj sezoni snimljena su i četiri kratka filma, a na tri je Nina bila glavna krojačica.

FOTO: CBS

Prisjeća se tako, rada na vjenčanici koja je trebala biti replika vjenčanice iz filma 'Funny face' u kojem su glumili Fred Astaire i Audrey Hepburn, za kojeg su producenti otkupili prava.

- Nakon što bi dizajnerica nešto osmislila, kostimi su se izrađivali u suradnji s krojačima, a onda je svakoga odobravao producent serije. Radili smo s bogatim materijalima, s kožom, krznom, materijalima s 3D printanim aplikacijama, sve je moralo biti savršeno pa se tako sjećam da su jastučići za ramena stizali čak iz Italije.

Sve se izrađivalo ručno, čak smo izrađivale i bojale kamenčiće koje smo onda lijepile na kostime, objašnjava nam. U posebnom joj je sjećanju ostao i kostim Vulkanaca, točnije njihovi plaštevi od kože i savijene žice koji su i fizički bili teški za izradu.

Na setu "Solar Samurai" Nina je bila dizajnerica i glavna krojačica

Među najdražim glumcima iz serije bio joj je, naglašava, Ethan Peck, unuk slavnog Gregory Pecka, koji je u seriji glumio Spocka. 

- On je bio tako jednostavan i prizemljen glumac. Koliko smo se mi divili njemu, toliko se on divio nama u kostimografiji, veli nam.

- U odjeći po mjeri morate osjećati udobno i ugodno u društvu. Odijelo ili haljina moraju biti i funckionalni. Otvorena sam ze sve želje klijenata. Nakon glumaca, popravaka vjenčanica poznate dizajnerice Vere Wang, mislim da se mogu nositi sa svakom mladenkom, zaključuje naša sugovornica i poziva sve da je posjete u novootvorenom salonu u centru grada.


Privatna arhiva

Nastavite čitati

Da bi ova web-stranica mogla pravilno funkcionirati i da bismo unaprijedili vaše korisničko iskustvo, koristimo kolačiće. Više informacija potražite u našim uvjetima korištenja.

  • Nužni kolačići omogućuju osnovne funkcionalnosti. Bez ovih kolačića, web-stranica ne može pravilno funkcionirati, a isključiti ih možete mijenjanjem postavki u svome web-pregledniku.