Na stručnoj konferenciji "Inovacije kod parkiranja - Nova tehnološka i digitalna rješenja" održanoj u petak u Zagrebu istaknuto je da pametnog grada nema bez dobro riješenog sustava parkiranja te je naglašena važnost uključivanja inovacija u razvoj urbane mobilnosti.
Predsjednik Hrvatske parking udruge Dinko Herman rekao je da se konferencijom želi afirmirati tema parkiranja u širem kontekstu komunalnog sustava te predstaviti organizatore parkiranja kao ravnopravne partnere u urbanističkom planiranju.
"Broj vozila u Zagrebu u posljednjih deset godina porastao je za oko 100 tisuća, a nije moguće u istom razdoblju stvoriti isti broj novih parkirališta. Rješenje je u pametnim prometnim politikama i kvalitetnijem upravljanju javnim prostorom", rekao je Herman. Dodao je da se u Zagrebu već bilježi pozitivan učinak podjele grada u blokove unutar zona parkiranja, osobito u središnjoj zoni.
Prema podacima predstavljenima na konferenciji, automobil u prosjeku stoji parkiran 95 posto vremena, a vozači godišnje provedu i do 25 sati tražeći slobodno mjesto. U nekim gradovima parkirališta zauzimaju i do 68 posto ukupnog prometnog prostora, a svako traženje parkirnog mjesta može rezultirati s 1,3 kilograma dodatnih emisija ugljičnog dioksida. Također, čak 40 posto šteta na vozilima događa se upravo tijekom parkiranja.
Dekan Fakulteta prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu Marko Šoštarić istaknuo je da nema pametnog grada bez dobro riješenog sustava parkiranja.
"Bitno je organizirati promet tako da se kraće relacije prelaze pješice ili biciklom, a tek dulje automobilom. Parking ne bi trebao zauzimati javni prostor ulice, već se treba usmjeriti prema podzemnim garažama i rubnim zonama grada", kazao je.
S konferencije je poručeno da su inovacije ključne - od naprednih sustava kontrole i naplate do korištenja umjetne inteligencije i modularnih softverskih rješenja.
Promet treba organizirati tako da podržava raznolikost
Potpredsjednica Hrvatske gospodarske komore za graditeljstvo i promet Mirjana Čagalj naglasila je da se promet mora organizirati tako da podržava raznolikost, od javnog prijevoza do električnih automobila, ali i prilagođenih parkirališta.
Spomenuto je i da Sjedinjene Američke Države imaju gotovo 2 milijarde parkirnih mjesta za 250 milijuna vozila, a da se najveća automatizirana parkirališta u svijetu nalaze u Kuvajtu, Pekingu i Kanadi, s kapacitetima većim od 2.000 do čak 20.000 vozila.
Na konferenciji su sudjelovali predstavnici lokalne i državne vlasti, sveučilišta, javnog i privatnog sektora, kao i gosti iz Europske udruge za parkiranje (EPA) sa sjedištem u Bruxellesu.
Program je uključivao četiri tematska bloka o digitalizaciji i budućnosti parkiranja, urbanističkim pristupima, pravnim okvirima i inovacijama u sektoru. Sudjelovalo je više od 20 stručnjaka iz Hrvatske i inozemstva, a kako je poručeno, skup bi trebao pridonijeti donošenju kvalitetnijih sektorskih zaključaka u godinama koje dolaze.
Konferencija je održana u hotelu Westin, u organizaciji Hrvatske parking udruge i časopisa Komunal, pod pokroviteljstvom Vlade RH i Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.