Dan nakon što smo objavili da bi pulski vojni aerodrom već iduće godine mogao postati francuska vojna baza za obuku pilota borbenih zrakoplova, stigao je i odgovor Ministarstva obrane Republike Hrvatske (MORH), koji su tu informaciju za Istru24 sada i službeno potvrdili.
Ugovor o nabavi rafalea
O prenamjeni vojnog aerodroma nikakvih informacija nije imao istarski župan Boris Miletić kao ni Marko Ravnić, načelnik Općine Ližnjan, na čijem području je sjedište aerodroma, dok je gradonačelnik Pule Filip Zoričić tek spomenuo da je nešto lani načuo od francuskog veleposlanika. Zoričić pak smatra "da nam ne treba buka aviona u gradu i iznad grada te da je sadašnje stanje dovoljno".
Iz MORH-a pojašnjavaju da će povratkom zadnjih hrvatskih vojnih pilota s obuke u Francuskoj, francuska strana ispuniti svoju obvezu proizašlu iz ugovora o nabavi Rafalea o obuci hrvatskih vojnih pilota.
Iz tog je razloga, ističu, osnovano međuresorno Povjerenstvo za provedbu uspostave Središta za obuku pilota borbenih zrakoplova i izradu ugovora kojim bi se definirali međusobni odnosi vezani za uspostavu i funkcioniranje tog Središta na vojnom dijelu aerodroma Pula između RH i francuske strane (Défense Conseil International - DCI).
- Primarni interes Hrvatske za uspostavu takvog Središta je omogućavanje kontinuiteta obuke hrvatskih vojnih pilota na prijelaznom tipu aviona (između Pilatusa PC-9 i sličnih školskih aviona na višenamjenske borbene avione, poput Rafalea, F 16, Eurofightera…), što bi bila temeljna aktivnost i vrsta obuke u takvom Središtu, kažu u Morh-u i dodaju:
- Avion na kojem bi se provodila obuka u Puli bio bi Pilatus PC-21, a taj je avion sličnih značajki kao i PC-9, i ono što je posebno važno - taj avion nije bučan. Nema bojazni da bi ti avioni (Pilatus PC-21) stvarali buku nad Pulom, kao što se može čuti u pojedinim medijskim izjavama. Naime, razina buke Pilatusa PC-21 je zanemariva i ispod je razine buke civilnog putničkog aviona, ističu u Ministarstvu obrane.
Pregovori tajni
Treba naglasiti da je DCI tvrtka u mješovitom državnom (francuskom) i privatnom vlasništvu koja usluge obuke pilota helikoptera i borbenih zrakoplova radi u suradnji s francuskim Oružanim snagama.
- Osnivanjem takvog Središta dodatno bi se osnažilo hrvatsko-francusko strateško partnerstvo, ali i osigurala sposobnost daljnje obuke hrvatskih vojnih pilota Rafala, odgovaraju u MORH-u.
Ilustracija
Za provedbu uspostave Središta za obuku pilota borbenih zrakoplova, osim MORH-a, zadužena su i druga ministarstva (MVEP, Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine i Ministarstvo financija).
Kako doznajemo, za sada još nije definiran datum uspostave Središta u Puli, no obje strane iskazale su interes da se ugovor potpiše. Dakle, još nema službenih potvrda kada će obuka na borbenim zrakoplovima krenuti.
U MORH-u na kraju potvrđuju da se o ugovoru još pregovora te da detalji ovog mogućeg projekta nisu u fazi u kojoj bi mogli biti prezentirani javnosti.