Na idućoj sjednici Istarske županije biti će predloženi članovi natječajnog povjerenstva za izbor ravnatelja/ice Istarske kulturne agencije (IKA), a uskoro slijedi natječaj.
Agencija je osnovana 2002.godine, a zadaća joj je da bude podrška razvoju istarskog kulturnog sektora, provodi istraživanja i edukacije te zagovara kulturne politike i daje smjernice za razvoj kulture u Istri. Povrh toga IKA je 2015. osnovala Filmsku komisiju koja se bavi podrškom filmskih produkcija u Istri i promocijom Istre kao filmske destinacije.
Pročelnik Odjela za kulturu Istarske županije Vladimir Torbica izrazio je zadovoljstvo dosadašnjim radom agencije i najavio otvaranje novog radnog mjesta za što je Županija povećala budžet agencije s dosadašnjih 630.000 kuna na oko 750.000 (u 2020. i 2021. iznimno, zbog pandemije, budžet je iznosio prosječno 420.000 kuna).
- Povećali smo budžet jer namjeravamo zaposliti još jednu osobu na pola radnog vremena kroz svojevrsno privatno-javno partnerstvo. S obzirom na to da je značajan dio djelovanja IKA-e usmjeren na promociju Istre kao filmske destinacije, što pozitivno utječe na turizam, predložit ćemo privatnim tvrtkama da financiraju drugi dio plaće, i vjerujemo da će oni to pozdraviti.
Filmski segment IKA-e uvela je i vodi aktualna ravnateljica Aleksandra Vinkerlić. Inače profesorica likovnog i muzejska pedagoginja, Vinkerlić ima 15 godina radnog iskustva u organizacijama civilnog društva, poput CGI-a Poreč, riječke Delte i GONG-a. U IKA-i joj uskoro istječe drugi mandat, a u proteklih osam godina jedina je zaposlenica agencije.
Aleksandra Vinkerlić
- Dolaskom na čelo agencije 2015. osnovala sam Filmski ured Istarske županije, kolokvijalno Filmsku komisiju. Filmske komisije su u praksi servisi koje sve više razvijaju regije diljem svijeta s ciljem promocije vlastitog teritorija kao film friendly destinacije. U tom smislu jedna od važnijih aktivnosti kojima se bavim je izrada Baze filmskih lokacija u Istri. Na upit produkcija koje žele snimati u Istri svoje usluge pružamo bez naknade, a one idu od nalaženja lokacija za snimanje, ishođenja dozvola i povezivanja s lokalnim poduzetnicima, do organizacije castinga za statiste itd.
Istra je zanimljiva filmašima
Uz podršku filmskim produkcijama IKA ostvaruje niz popratnih programa i projekata poput izrade Filmske mape Istre i filmskih itinerera Istre i Pule, katalogizacije svih filmova snimljenih u Istri, projekcija filmova na originalnim filmskim lokacijama i niz drugih aktivnosti.
Prije tri godine Završje je osvojilo drugo mjesto na natječaju Nagrade mreže TV i filmskih lokacija Europe kao rodno selo Robin Hooda u istoimenom filmu. Koliko je Istra zanimljiva filmašima pokazuje i primjer jednog karipskog resorta koji je svoju reklamu snimao u Brseču radi prekrasnog mora.
- Na žalost, istarske općine i gradovi to često nedovoljno iskorištavaju. Tako je npr. Lexus nedavno snimio reklamu u Balama i Sv. Lovreću, a te općine to nisu kvalitetno iskoristile, objašnjava Vinkerlić, dodajući kako je problem Istre u smislu podrške filmašime i nedostatak profesionalnog filmskog osoblja pa nam je jedan od glavnih cilljeva edukacija, ne samo u smislu filmskih djelatnika, već i poduzetnika i iznajmljivača koji će razumijeti i biti spremni ostvariti potrebe filmskih ekipa.
Lani je krenula izrada Vodiča za snimanje u Istri koja će filmaše upoznati s našom regijom kao film friendly destinacijom.
Korak dalje, smatra Vinkerlić, mora biti izrada filmskog fonda kroz koncept „cash rebate“ čime se produkcijama koje odluče snimati u Istri osigurava povrat dijela novca, a u suradnji s Ekonomskim institutom u planu je i istraživanje utjecaja audio-vizualnih produkcija na istarsko gospodarstvo .
- Kako bih mogla išta zagovarati za poboljšanje uvjeta za filmaše koji snimaju u Istri i stvaranje fonda treba mi podatak o tome koliko filmaši izravno i neizravno troše u Istri. Takva analiza ne postoji i oni nisu bili dužni prijaviti te brojke a radi se zasigurno o velikim novcima, veli ravnateljica IKA-e.
Potreban je i veći angažman u povlačenju sredstava iz EU fondova što uvelike ovisi o broju zaposlenih.
- IKA nužno treba dodatna financijska sredstva izvan županijskog proračuna, no za agencije ovog profila to nije jednostavno. Naime, proizvod IKA-e često nije jasno vidljiv, posebice u dijelu umrežavanja s drugim organizacijama. Još veći problem je to što IKA ne smije biti konkurent drugim organizacijama u kulturi. Trenutačno to riješavamo različitim modelima suradnje. I tu se vraćamo na problem ljudskih kapaciteta. Kao jedina zaposlena u IKA-i trenutačno surađujem na dva EU projekta, a zbog pravila EU-a ne mogu preuzeti treći. Naime, da biste bili nositelj EU projekta ili imali veću ulogu u nekom projektu morate dokazati da imate ljudske kapacitete.
Treba podsjetiti kako je film jedna od dvije djelatnosti IKA-e dok je druga, sličnih gabarita, podrška i umrežavanje organizacija u kulturi.
IKA organizira i rasprave na temu kulturnih politika. Tako su u 2021., na dvije tribine, zainteresirani imali prilike čuti razmišljanja i vizije razvoja kulture od strane pročelnika Torbice, v.d. pročelnice za kulturu Grada Pule Lene Radunić te pročelnice Odjela za lokalnu samoupravu Grada Pule Anje Ademi. Goruće teme bile su kulturne strategije Istre i Pule te sustav natječaja u kulturi Grada Pule.
Boljunčić Gracin: IKA-u treba kadrovski pojačati
Obećanja o zapošljavanju dodatnog djelatnika u IKA-i slušamo več godinama, kaže poznata pulska kulturnjakinja Irena Boljunčić Gracin.
- Na žalost sve ovisi o županiji i pročelniku Vladimiru Torbici koji već godinama ignorira zahtjev cjelokupnog kulturnog sektora. Svi inzistiramo na tome da IKA mora zaposliti još djelatnika. Kada bi IKA imala djelatnika kao, primjerice, IDA ili IRTA mogla bi zbilja značajno doprinijeti razvoju kulture u Istri.
Ovako imamo jednu osobu koja radi jako dobro, ali da imamo dvije bilo bi još bolje.
Irena Boljunčić Gracin kaže da ne podržava ni zamisao pročelnika Vladimira Torbice o privatno-javnom partnerstvu kod financiranja plaće dodatnog djelatnika IKA-e.
- IKA je javna ustanova i trebala bi se više angažirati na EU projektima jer je trenutačno toliko novca u Europi kojeg ne povlačimo. Nema dovoljno znanja i kapaciteta, zaključuje Boljunčić Gracin.
Vinkerlić: Nisam uhljeb!
Svjesna kritika koje se učestalo upućuju raznim državnim i županijskim agencijama, poglavito u smislu da su one gnjezda uhljeba, Aleksandra Vinkerlić odlučno odgovara:
- Nisam uhljeb! Imam svo potrebno obrazovanje i radno iskustvo za ovu funkciju i vjerujem da nezavisna kulturna scena u Puli i Istri prepoznaje moj rad. Moja je plaća 10.400 kuna a cjelokupno poslovanje objavljeno je na stranicama agencije. Dostupna sam za sva pitanja vezana uz rad IKA-e.
U obranu županijskog Odjela za kulturu, podsjeća da je Istarska županija jedina u Hrvatskoj smanjila plaće zaposlenika tijekom pandemije kako bi (p)održala kulturni sektor.