Za oko mjesec i pol dana započet će gradnja prve od tri (do četiri) najavljene zgrade na sjevernom, novom dijelu pulske Rive, potvrdio nam je ovih dana ravnatelj Lučke uprave Pula Dalibor Brnos.
Bit će tada sedma godina otkako je ova gradnja najavljena, ali i dvanaesta otkako je započela rekonstrukcija dijela Rive od Riječkog gata prema lučici Mandrač, čiji dio bi trebala postati upravo ova tri dvoetažna objekta na platou nekadašnjeg Yacht servisa. Zanimanje za ovaj projekt veliko je što i ne iznenađuje - njime će se bitno promijeniti vizura ovog dijela grada, a najznačajnije, dakako, njegova panorama kada se Rivi pristupa s mora.
U prvoj zgradi po redu gradnje (i najbližoj Riječkom gatu), trebali bi se smjestiti ugostiteljski objekti - restoran i kafić, a njena je izgradnja zamišljena do visoke roh-bau faze, odnosno do oko 80 izgrađenosti, nakon čega bi se raspisao natječaj za koncesionara koji bi na sebe preuzeo dovršetak gradnje i uređenje u skladu s potrebama ugostiteljskog lokala.
Prizemlje druge zgrade, smještene u sredini, namijenjeno je novom sjedištu Lučke uprave, s pomorskim agencijama smještenim na katu, dok bi treća zgrada, u suradnji s Arheološkim muzejem Istre, trebala postati Muzej mora.
Prostor nekadanšnjeg Yacht servicea (foto M. Angelini)
Kašnjenja koja su projekt zamalo 'stajala glave'
Iako je početak gradnje najavljen još prije sedam godina, gradnja ni do danas nije počela, a ovo iznimno kašnjenje cijeli je pothvat prošle zime zamalo 'stajao glave'.
Naime, građevinska dozvola za podizanje 'Zgrade 1', odnosno ugostiteljskog objekta, izdana je još u siječnju 2018. godine na razdoblje od tri godine. Kako gradnja nije započela do isteka tog razdoblja, a valjanost dozvole, prema Zakonu o gradnji, prestaje važiti ukoliko investitor u propisanom razdoblju ne započne s radovima, Lučka je uprava krajem 2020. godine predala zahtjev za jednokratnim produljenjem njene valjanosti na još tri godine.
Produljenje je tada odobreno, čime je projekt spašen u posljednjem trenutku, i novi je datum isteka dozvole postao je 24. siječnja 2024., nakon čega produljenje više nije moguće.
No, i ovaj je rok zimus zamalo pregažen. Prvi opipljivi pomak u projektu, naime, dogodio se prije godinu dana, kada je pokrenut prvi proces javne nabave za izvođača radova, u to vrijeme procijenjenih na 1,2 milijuna eura.
Na natječaj se tada javila samo tvrtka "Hiža" iz Kavrana, ponudivši izvođenje radova za čak dvostruko više novca, odnosno nešto preko 2,14 milijuna što bi se s PDV-om popelo na nemalih 2,7 milijuna.
Ravnatelj Lučke uprave Pula Dalibor Brnos (foto D. Mladenović)
Planirani izgled Zgrade 1
Utrka s vremenom
Ponuda je ocijenjena previsokom i u prosincu je odbijena pa je Lučka uprava poništila natječaj ni dva mjeseca prije isteka posljednjeg roka za spas građevinske dozvole. Situacija u kojoj su se tada našli mogla bi se opisati s „ili kamen temeljac ili propast“ jer je projektu prijetilo trajno gašenje, odnosno obveza pokretanja svih procedura iznova ukoliko se prva lopata ne pokrene do isteka valjanosti dozvole.
Iz ove perspektive, moglo bi se reći da je u konačnici dozvola tada i spašena upravo kamenom temeljcem. I to samo njime. Naime, Lučka je uprava zimus, natječući se s vremenom, povukla džoker kartu „jednostavnih radova“, koje je bilo moguće započeti i bez javne nabave, kako bi se projekt konačno pokrenuo s mrtve točke unutar valjanosti postojeće dozvole.
Vizualizacija
Kako nam je tada objasnio ravnatelj Brnos, troškovnik projekta je revidiran, iz njega su izvučeni manji radovi s kojima se moglo početi u tom tijesnom vremenskom okviru, a krupniji su još jednom procijenjeni i sačekali su novu javnu nabavu.
Projekt je dakle i krenuo i nije, ali dozvola je spašena. Konačno, na red je došla i nova nabava koja je, na sreću Lučke uprave završila uspješno. No, prije njenog pokretanja, projekt je procijenjen na znatno viši iznos. Ovog puta, Lučka je uprava ponudila 1,8 milijuna eura. Ispostavit će se da ni ovo nije bilo dovoljno jer je jedini ponuđač, zagrebački Urbangrad d.d., za gradnju Zgrade 1 zatražio je 1,93 milijuna.
-Iako viša od procijenjene, ova je ponuda u rangu dozvoljenog, rekao nam je Brnos, zbog čega je i prihvaćena.
Priprema neophodne dokumentacije, rekao nam je, u pripremi je i radovi bi trebali započeti za mjesec do mjesec i pol.
Ostaci broda pronađenog u Zambratiji kod Umaga
Brod iz Zambratije stiže u Pulu
Nakon gradnje prve zgrade, objašnjava ravnatelj Lučke uprave, plan bi trebao teći kao što je najavljeno – izgradnjom novog doma Lučke uprave i pomorskih agencija te podizanjem Muzeja mora za koji se kojem, sada ekskluzivno doznajemo, sprema jedinstven eksponat.
- Tamo bi se trebao izložiti taj brod pronađen u Zambratiji, najstariji šivani brod u Europi i to će bit stvarno jedan lijep kompleks. Četvrtu zgradu ne spominjemo toliko puno. Nekada je bilo u planu da se u nju preseli veslački klub . Mi radimo na pripremi dokumentacije, ali nismo s njima konkretno razgovarali još o načinima i modalitetima financiranja, rekao je Brnos, dodavši da će, ako bude dogovora sa sportskim klubom, zaživjeti i taj dio projekta. No on je još daleko, a sav je fokus trenutno na Zgradi 1.
Ipak, ako i ne bude Zgrade 4, Riva se dalje, po izgradnji triju zgrada, dodao je, nastavlja uređivati.
- Nastavno na ovaj dio projekta ide širenje rive prema Mandraču. Novi molovi i povećanje kapaciteta u toj luci tako da se pripremamo i za taj projekt, zaključio je Brnos.
Zgrade će se, prema projektu arhitektonskog studija "AD arhitektura i dizajn" iz Pule, graditi na armirano betonskim pilotima, dok bi se u završnoj fazi uređenja Rive ka Mandraču, najavio nam je ranije Dalibor Brnos, kao materijal trebao koristiti kamen preostao od izgradnje gradske bolnice i bazena.