„Uz minimalnu naknadu, svaki Puležan dobit će 1.000 parkirnih sati godišnje“, najavljivao je tijekom svoje predizborne kampanje aktualni pulski gradonačelnik Peđa Grbin, postavivši ovo obećanje na vrh očekivanja svojih sugrađana po ulasku u gradsku palaču.
Ideja je ovo koja nije nova, ali nije ni posebno rasprostranjena. Svakako je moguća i u Hrvatskoj je već pet godina prakticira jedan grad u relativnom susjedstvu – Opatija. Upravo direktoru tamošnje parking tvrtke „Opatija 21“ Igoru Štoku, Grbin se svojevremeno i obratio kako bi se upoznao s ovim modelom.
Doznali smo to od Štoka, čiji smo ured ovih dana posjetili i mi te doznali sve o modelu „tisuću sati“, o tamošnjem naprednom sustavu naplate parkinga, ali i o tome koliko je izgledno uvođenje ovakve opcije u Puli.

Igor Štok
Što, kada i kako?
Kako, dakle, funkcionira sustav od 1.000 sati povlaštenog parkinga? Svaka osoba s prebivalištem na području Grada Opatije i vozilom registriranim na svoje ime ima pravo na izdavanje jedne od povlaštenih karata za građane – bilo povlastice s 1.000 besplatnih sati ili stanarske pretplate, kojom se ostvaruje trajni popust na parkiranje u nekom dijelu grada. Jedna, pak, isključuje drugu.
Ona koja je nas najviše zanimala, „Povlaštena parkirna karta 1.000 h“, omogućava besplatno parkiranje, isključivo na uličnim parkirnim mjestima (garaže i parkirališta ograđena rampom nisu uključena u ponudu), u trajanju od neprekidnih 120 minuta, jednom dnevno, u bilo kojoj zoni naplate.
Unutar ovog počeka naplate, korisnik može promijeniti koliko god želi parkirališta i zona; posebno opremljena vozila poček od 120 minuta aktiviraju u trenutku kada prvi put registriraju parkirano vozilo, odnosno njegovu tablicu, i sustav automatski aktivira uslugu, koja ga pokriva gdje god da ga kontrolori parkinga zateknu unutar besplatnog razdoblja.
Ukoliko vozilo ostane na parkirnom mjestu i nakon isteka puna dva sata, njegov se vlasnik jednostavno počinje tretirati kao klasični komercijalni korisnik i aktivira se naplata za svaki sljedeći sat. No, kako je Opatija i u ovom segmentu uvela neka inovativna rješenja, na ovo ćemo se vratiti nešto kasnije.
I pored toga što se korisnik oslobađa plaćanja predviđene naknade, izraz 'besplatno' neadekvatan je jer se usluga korištenja parkirnog mjesta isporučuje, porez se obračunava na njenu punu cijenu i njen trošak je u blagajni tvrtke potrebno namiriti.
Hoće li se to učiniti iz dobiti same tvrtke ili će Grad izravno podmiriti razliku pitanje je nekih dodatnih odluka.
Opcija od tisuću sati u konačnici je komoditet za građane, ali ne i ušteda za Grad.
365 dana i četiri mjeseca nedjelje i blagdana
Primjećujemo da dva sata dnevno u 365 dana daju nešto manji broj od tisuće. Točnije 730. Dodatni su sati, objasnio nam je direktor Štok, rezultat nadogradnje modela.
- Vodeći se za specifičnostima Opatije, uveli smo još jednu mogućnost. Naime, Opatija odavno više nije sezonska već cjelogodišnja destinacija. Zbog toga smo i izvan sezone, u studenom, prosincu, siječnju i veljači, nedjeljama i blagdanima uveli cjelodnevno besplatno parkiranje, što se zaokružilo na sveukupno 1.048 sati godišnje, objašnjava nam Štok.
U prilagođavanju modela Puli, dodaje, trebalo bi se voditi za njenim specifičnostima. Hoće li Puli biti dovoljno zadržati se na uličnim mjestima ili će morati uključiti i veća parkirališta i garaže, hoće li biti moguće izjednačavanje zona u modelu „1.000 sati“ i je li to uopće optimalna brojka za najveći istarski grad, dio je samo pitanja na koja će Pula morati odgovoriti prije implementacije modela, ali prije svega, morat će osigurati tehnologiju i ljude koji njome mogu spretno upravljati.
- To je izuzetno teško implementirati ukoliko nemate tehnologiju. Bez nje bi vam za ovakav model trebalo samo za Opatiju jedno 150 zaposlenika na cesti. Ako bi ne možete pravovremeno evidentirati trenutak isporučene usluge, imate ogroman problem. U ovom se sustavu sve mora raditi vrlo brzo i efikasno, veli. A već je na prvi pogled jasno da je pozadinski sustav Opatijaca daleko ispred onog pulskog. U ovom trenutku – skoro neusporediv.
Uvođenju sustava u Opatiji, veli Igor Štok, prethodilo iznimno puno analize, testiranja i prilagođavanja.
Naknada za izdavanje „Povlaštene parkirne karte 1000 sati“ je 1,30 € mjesečno. Građani ih mogu kupovati za razdoblja od po mjesec dana ili godišnje, po cijeni od 15,60 eura.
Opcija se aktivira ispunjavanjem obrasca na blagajni tvrtke Opatija 21, uz predočenje osobne iskaznice ili neke druge potvrde prebivališta te prometne dozvole, odnosno dokaza o vlasništvu vozila.
„Know how“, odnosno idejno rješenje koje su odabrali u Opatiji, svojevremeno je proglašeno najboljim u svijetu, no njegova nabavka samo je prvi korak u vrlo kompleksnom poslu. Dobra je vijest da je sustav većinu „dječjih bolesti“ prebolio za vrijeme 'premijere' u Opatiji, pa bi svakom sljedećem gradu trebalo biti znatno lakše primijeniti ga.
Ono bez čega sustav ne može funkcionirati je vezivanje usluge za registarske oznake.
- U Opatiji nema stavljanja papirića ispod vjetrobranskog stakla. Naše vozilo dobiva sve informacije o svim kupljenim kartama. Ukoliko imate parkomat u koji se nije unijela registarska oznaka, vozilo koje kontrolira neće imati podatak o tome da ste kupili kartu. To je izuzetno internetiziran i automatiziran sustav. Zbog toga je važno imati vrlo dobar im zaposlenika koji mogu konstanto pratiti situaciju jer se događaju padovi, kako samog sustava, tako i pružatelja usluge interneta, podsustava…, jako je to kompleksno i neophodno je promptno reagirati, veli Štok.
Po njemu, Pula bi sasvim lako mogla na ovaj sustav preći unutar godinu dana, a čak se i izostanak adekvatnih parkomata da lako riješiti.
Dok bi nabavka novih koji, po mogućnosti, imaju i opciju plaćanja karticama, vjerojatno značila trošak od oko 10 tisuća eura po komadu, naime, za razmatranje je i opcija ukidanja parkomata i prelazak isključivo na alternativne načine plaćanja – SMS-ove, PayDo ili plaćanje putem web stranice - govori nam Štok.
Na ovaj bi se način osigurala povezanost registarskih oznaka s uslugom i sve što bi preostalo bilo bi nabavljanje softwarea i hardwarea.
Spomenimo da je, već u prvom intervjuu za naš portal, novoizabrani pulski gradonačelnik rekao je je, koliko mu je poznato, Pula parking je za ovaj model tehnički opremljen, no stopostotna potvrda tek će se tražiti.
Uz adekvatan pozadinski tim, smatraju u Opatiji, sustav bi mogao funkcionirati s dva vozila i četiri vozača, koliko ih imaju i oni, a u slučaju dodatne potrebe, u ljetnim mjesecima mogao bi se uvesti i skuter.
- Čak i bez paketa od tisuću sat, preporučio bih ovaj sustav svakome u Hrvatskoj jer u potpunosti uklanja mogućnost ljudske greške i olakšava rad, veli Štok.

Vedran Lepšić i Marko Perkavac iz Opatije 21
Posebna vozila
Pokretači cijelog sustava su automobili opremljeni najsuvremenijom tehnologijom, koja omogućava očitavanje registarskih oznaka na parkiranim vozilima za šest naprednih kamera. Svaka primljena informacija ulazi u sustav, gdje se vrši automatska provjera statusa vozila. Ukoliko je u pitanju vozilo s aktiviranom opcijom "1.000 sati", poček se istog trenutka aktivira i traje narednih 120 minuta.
No, ovdje je Opatija otišla i korak dalje. Za slučaj da se vrijeme prekorači, građanima je ponuđena mogućnost otvaranja pretplatničkog korisničkog računa koji se također vezuje za registarsku oznaku. U trenutku isteka razdoblja od 120 minuta, naime, sustav aktivira povlačenje novca s računa na koji je korisnik prethodno uplatio iznos po želji, i jednostavno naplatiti uslugu. Ova je usluga ponuđena i svim drugim korisnicima koji ne žele razmišljati o plaćanju parkinga unaprijed.
- Psihološki efekt prisutnosti vozila za kontrolu parkinga novog sustava je nemjerljiv. Vjerujte, nama su prihodi porasli, ali broj izdanih kazni se smanjio od uvođenja ovog sustava, kaže nam Štok.
Oba vozila tvrtke Opatija 21 mali su gradski automobili na struju, koja su u pravilu 40 minuta na ulici, a 10 minuta u punionici i ne ostavljaju se van nadzora izvan garaže iz sigurnosnih razloga.
Sustav kao opatijski danas koriste i veliki gradovi poput Barcelone, Edinburga, Stockholma i Soluna, a prihvatilo ga je u posljednje vrijeme i nekoliko hrvatskih gradova.
Model "tisuću sati" pak u našoj se državi primjenjuje samo u Opatiji, a pravo na korištenje zatražilo je preko 90 posto vlasnika vozila iz ovog grada.
Opatijsko rješenje dobilo je i nagradu strukovnog udruženja.
A što kažu korisnici?
Sezona je počela i nije lako pronaći Opatijce na ulicama, ali susreli smo ih sasvim dovoljno za osnovne dojmove o ponudi Opatije 21.
- Super je opcija tisuću sati! Koristim je svaki dan. Besplatna su mi dva sata, što mi je dovoljno za sve, a uplatim i još dodatnog kredita za slučaj da se zadržim, rekla nam je gospođa Patricija, koja je posebno zadovoljna i mogućnošću uplaćivanja pre-paid iznosa.
- Ako iskoristim dva besplatna sata i istog se dana opet moram popodne vratiti u grad, jednostavno ponovno parkiram i ne razmišljam. Jako sam zadovoljna, dodaje.
Ljubica iz Zagreba nije bila upoznata s ovom opcijom, ali bi je, kaže, voljela vidjeti i kod kuće.
- Ipak, mjesta za parking nema nigdje i važno je razmišljati o tome jer, ako mjesta nema, neće nam ništa značiti što su besplatna, veli.
Konačno, našli smo i Opatijca koji se odlučio za alternativu opciji od tisuću sati.
- Zadržao sam opciju povlaštene cijene parkiranja za stanare na određenim mjestima. Koristim je otkako je uvedena. Više nisam ni siguran koliko košta, ali bila je 40 kuna. Besplatnih tisuću sati nisam ni tražio jer mi nije trebalo. Šteta je jedino što je situacija s nedostatkom parkinga, ne samo ovdje nego u cijeloj Hrvatskoj, katastrofalna i što je rješavaju tek kad je krajnja situacija ili će netko izgubiti izbore, rekao nam je u polu-šali Opatijac Milan Jelovac.

Patricija, Ljubica i Milan

Neki i dalje 'biraju' opciju kazne
Opatija uskoro planira otići i dodatni korak dalje. Ili čak dva. Svojim će korisnicima omogućiti otvaranje personaliziranih online računa putem kojih će u svakom trenutku, jednim skeniranjem QR koda, moći vidjeti svoj status, pre-paid račun ili eventualne prekršaje. A posebno je zanimljiva ideja suradnje komunalnih redara i parking servisa u kojoj bi, ukoliko se sklopi posebni ugovor između ovih potencijalnih sudionika i napravi adekvatan model u skladu s GDPR ograničenjima, vozila koja kontroliraju parkirane automobile, dobila ovlaštenje za fotografiranje zona u kojima se zatekne ilegalno odbačen komunalni otpad. Ovi bi se podaci potom preusmjeravali na Grad i automatizirao bi se postupak izdavanja prekršajnih naloga.
Opatija je dobrih nekoliko koraka ispred ostalih. Ostaje vidjeti koliko je Pula koraka iza nje.