Grad Pula naručio je dubinsku analizu poslovanja gradsko-županijskog poduzeća Kaštijun koja je trebala pokazati ključne smjernice za daljnje funkcioniranje Županijskog centra za gospodarenje otpadom, ali i daljnji smjer gospodarenja otpadom u Istri.
No kako stvari stoje, analiza nije pokazala ništa novo. Od ranije je poznato da Kaštijun ne može financijski podnijeti viškove otpada koji stižu diljem Istre tijekom ljetnih mjeseci kao i da u centar, od samog otvaranja, stiže neprikladan otpad. Problem s gomilanjem takozvanog goriva od otpada dodatni je financijski uteg za Kaštijun, a ni taj problem, do danas nije riješen.
Analiza je nedavno prezentirana i članovima Društva trgovačkog društva Kaštijun i stručnim službama Skupštine ne bi li stekli cjelovit uvid svih aspekata poslovanja sa svim pripremnim radnjama vezanim uz nadolazeću turističku sezonu i daljnji rad Kaštijuna.
Riječ je o takozvanoj due diligence analizi odnosno dubinskoj analizi poslovanja. Takve se analize u pravilu provode iz raznih razloga, primjerice, zbog detaljnijeg uvida u poslovne procese tvrtke i dobivanje informacija za donošenje strateških odluka (u slučaju preuzimanja tvrtke od strane novog investitora i sl.) ili za dobivanje procjene sadašnjih i budućih poslovnih rizika kojima je društvo izloženo. Zapravo, to je proces dobivanja, provjere i analitičke obrade podataka o poslovnim procesima te pravnom, poreznom i financijskom statusu tvrtke.
Od novog direktora Kaštijuna Aleksandra Budisavljevića zatražili smo pojašnjenja o provednoj analizi koja je bila podijeljena u tri međusobno povezane cjeline: tehničko-tehnološku i ekološku, financijsku i pravnu.
- S obzirom na aktivnosti koje su prethodile samom projektu, izvedbi projekta Županijskog centra za gospodarenje otpadom, radu te ukupnom propisanom cilju, analiza služi kao alat za kvalitetnije upravljanje Društvom te će biti od izuzetne koristi kako Skupštini, tako i Nadzornom odboru i Upravi Društva. Tehničko-tehnološki i ekološki dio analize sadrži pregled i provjeru primjene standarda kakvoće okoliša i provođenja svih propisanih mjera u postupanju s otpadom, naveo je Budisavljević.
Među ostalim, analizirani su ključni razlozi zbog kojih dolazi do odstupanja u radu postrojenja, a analiza predlaže mjere koje se trebaju poduzeti kako bi postrojenje radilo sukladno planskim normativima.
- Analiza ističe važnost kvalitete ulaznog materijala (miješanog komunalnog otpada) u postrojenje, njegovu obradu i probleme koji nastaju u procesu obrade ukoliko ulazni parametri nisu u skladu sa normama. Isto tako, analiza obrađuje izlazni materijal, njegovo odlaganje te predlaže mjere i mogućnosti koje bi dovele do kvalitetnijeg rada Kaštijuna. Financijska analiza obrađuje i prezentira financijsko poslovanje Društva od početka rada uz sagledavanje specifičnosti rada Društva, analizira financiranje, planirane investicije te predlaže modele budućeg poslovanja Društva, naveo je Budisavljević.
S druge strane, pravni dio analize obrađuje i analizira aktivnosti i ciljeve društva te predlaže mjere s obzirom na pravne aspekte te zakonske normative.
- Detaljno obrađuje odredbe Zakona o gospodarenju otpadom kao i ostale zakone koji se tiču kako operativnog, tako i strateškog upravljanja. U ovom dijelu analize obrađeni su pravni učinci i smjernice koje su važni kod predstojećeg sklapanja ugovora sa komunalnim društvima, naveo je Budisavljević.
Među ključnim zaključcima istaknuto je "da je nužno osigurati kvalitetniji ulazni materijal odnosno povećati odvojeno prikupljanje otpada od strane komunalnih društava, s posebnim naglaskom na odvajanje biootpada".

Direktor Kaštijuna Aleksandar Budisavljević
- Na taj bi način postrojenje radilo sukladno planarnoj tehnologiji, dolazila bi manja količina neprikladnog otpada te ne bi dolazilo do neželjenih pojava kao što su neugodni mirisi kod velikog radnog opterećenja, naveo je Budisavljević.
Analiza je pokazala da je nužno kontinuirano pratiti troškove, izvršiti planirane investicije koje će dugoročno donijeti financijsku stabilnost Društvu, kao i podmirivanje troškova viškova otpada od strane komunalnih društava.
Uz to, nužno je osigurati ugovorne uvjete da se trošak viškova otpada podmiruje od strane komunalnih društava, a važno je ustrojiti i dodatne mehanizme kontrole upravljanja i nadzora Društva na način dodatnog izvještavanja organa društva na relaciji Skupština,-Nadzorni odbor- Uprava.
Komentar na najnoviju analizu zatražili smo i od predsjednika Nadzornog odbora Kaštijuna dr. sc. Nevena Iveše, diplomiranog inženjera biologije.
On pak tvrdi "da je analiza pokazala ključnu ulogu vertikalne odgovornosti upravljanja Kaštijunom s obzirom na preuzete obveze prema Europskoj uniji koja definira jasne okvire za ostvarivanje ciljeva u gospodarenju otpadom u skladu s ekološkim standardima".
- Pojednostavljeno, situacija se može usporediti s nogometnom utakmicom – Kaštijun je golman, dok su komunalna društva i njihovi osnivači raspoređeni u obrani i napadu. Ako njihova igra nije dobro organizirana, Kaštijun će "primiti gol", što znači da cjelovit sustav zbrinjavanja otpada u županiji neće moći ispravno funkcionirati. Drugim riječima, Kaštijun ne može snositi teret tuđe neorganiziranosti. Dijelom se upravo to i događa – zbog loše ulazne sirovine (veliki udio biootpada i ostalih frakcija kojima ne bi trebalo bit mjesto u miješanom komunalnom otpadu), mehaničko - biološka obrada otpada na Kaštijunu rezultira niskokvalitetnim RDF-om, koji uz viškove otpada koji se stvaraju u vrijeme turističke sezone, generira ogroman financijski teret za njihovo daljnje zbrinavanje, a trenutno isključivo na teret Kaštijuna d.o.o., naveo je Iveša.

Predsjednik Nadzornog odbora Kaštijuna Neven Iveša
Zbog toga, upozorio je, nastaju i problemi s održavanjem postrojenja što iziskuje iznenadne nepredviđene troškove.
- Dodatno, javlja se i problematika neugodnih mirisa, koji naročito pogađaju stanovnike Općine Medulin, značajno narušavajući njihovu kvalitetu života. No, tu je jednim dijelom odgovorna i država koja je u ovom pionirskom projektu u Hrvatskoj, postavila visoke prohtjeve, a državni mehanizmi za njihovo ostvarivanje nisu još u potpunosti zaživjeli, kaže Iveša.
Naglasio je da je u narednom razdoblju ključno uložiti sredstva i napore kako bi se, od samih korisnika usluge, predstavničkih i izvršnih tijela jedinica lokalne samouprave i pružatelja javne usluge sakupljanja otpada, pa sve do Kaštijuna d.o.o., uz potporu države, uspostavio učinkovitiji i održiviji sustav gospodarenja otpadom.
- Time bi se smanjili financijski i ekološki izazovi. S druge strane, za takve promjene potrebni su vrijeme kojeg nemamo napretek i novac, kojeg bi trebalo biti, ali ostaje pitanje usmjerava li se na odgovarajuća mjesta, zaključio je Iveša.