Pulski pročistač otpadnih voda definitivno će se graditi na Molo Carboneu, u dijelu pulske luke na Stoji, na 60-ak metara od prvih kuća. Potvrdio je to pulski gradonačelnik Filip Zoričić, a nakon što je posljednjih nekoliko mjeseci govorio upravo suprotno – da se pročistač mora 'odseliti' s te lokacije zbog blizine stambenih objekata.
Zoričić je preseljenje uređaja prvi put najavio lani u prosincu, a zadnji put, za Istru24, potvrdio početkom ožujka. U više je navrata istaknuo da o preseljenju i budućoj lokaciji intenzivno razgovara s Hrvatskim vodama te da mu je želja da bude van naseljenog područja.
Postupak koji traje šest godina
U međuvremenu se intenzivirala politička rasprava oko izgradnje hotela na Lungomareu, na lokaciji u neposrednoj blizini trenutnog pročistača, sagrađenog još 1987. godine, kasnije dograđivanog. Dijametralno suprotni stavovi oko izgradnje hotela na koncu su, podsjetimo, doveli do raspada vladajuće pulske koalicije između gradonačelnikove nezavisne liste, SDP-a i Možemo. Sadašnji se pročistač nalazi upravo na privatnom zemljištu možebitnog budućeg investitora, Dragana Šolaka. Fekalni pročistač i hotel pet zvjezdica, naravno, ne idu ruku pod ruku. Toliko je jasno.
Sredinom ožujka još se uvijek, dakle, tražila nova lokacija za pročistač. SDP-ova vijećnica Sanja Radolović, onomad još uvijek članica dijela koalicije, na sjednici Gradskog vijeća upitala je direktora komunalnog poduzeća Pragrande, Kristijana Benčića, koliko će se čekati na izgradnju pročistača, ako se definitivno izmjesti s Molo Carbonea, kako je Zoričić i najavljivao.
- Za Pulu Centar je napravljena kompletna dokumentacija i ishođene su gotovo sve građevinske i lokacijske dozvole. Ako razmještamo lokaciju, moramo sve mijenjati. To zahtjeva određeno vrijeme, hoćemo li uspjeti to do kraja roka, teško mi je u ovom trenutku reći, napomenuvši da se kompletan postupak za Molo Carbone radio šest godina, odgovorio je Benčić.
Sve to vrijeme iščekivali su se rezultati pregovora gradonačelnika Zoričića s Hrvatskim vodama i najava nove lokacije.
Kostić prelomio
A onda je, predstavnik investitora u hotel Zoran Kostić, na prošlotjednoj prezentaciji izgradnje tog projekta, odgovarajući na pitanje koji je planirani početak gradnje hotela, kazao da vjeruje da će se krenuti u isto vrijeme kada Grad bude krenuo s gradnjom pročistača na Molo Carboneu. Na novinarsku opasku da je Zoričić u više navrata najavio izmještanje s te lokacije, istaknuo je:
„Ja od njega to nisam čuo. Jučer smo bili u Gradskoj vijećnici“, komentirao je, referirajući se na prezentaciju hotela koju su predstavnici investitora i arhitektonski studio 3LHD dan ranije predstavili gradskim vijećnicima.
Zoran Kostić
Nakon višemjesečnih Zoričićevih najava da se traži novo mjesto, prvi glas da će se pročistač ipak graditi na Molo Carboneu, unutar Slobodne zone, bila je upravo ta Kostićeva izjava.
670 milijuna kuna i 1.175 kućanstava bez priključka
Upitan, dakle, je li Kostić u pravu i koja je onda buduća lokacija pročistača te o čemu je razgovarao s investitorom, Zoričić je rekao: „Novi pročistač, prema zatečenoj dokumentaciji, ide na Molo Carbone, jer svaka promjena u ovom trenutku bi značila odustajanje od europskih sredstava za narednih, najmanje, osam godina. Ostali bismo bez investicije vrijednosti više od 670 milijuna kuna kao i 1.175 kućanstava bez priključka“.
Zoričić je svakako to znao i ranije. I koliko je dugotrajan proces ishodovanja svih dozvola i prikupljanja dokumentacije, i koliko je vrijedan projekt, a i koliko bi kućanstava ostalo bez priključka. Ostaje nejasno zašto je, nepovratno, izgubljeno gotovo pola godine na traženje nove lokacije, samo da bi se, na kraju, ipak krenulo u realizaciju izgradnje na Molo Carboneu.
Napomenimo i da je rok za izgradnju pročistača 2027. godina, a nakon što s prekoračio rok do 2021. godine.
Gradonačelnik je napomenuo i da se s investitorom nisu vodili nikakvi razgovori, već da se na prezentaciji u vijećnici govorilo o projektima aglomeracija Pula centar i Pula sjever, koje Grad „želi realizirati zajedno s hrvatskim vodama uz EU sredstava i time Pulu uvesti u 21. stoljeće spajanjem većine domaćinstava na suvremenu kanalizacijsku mrežu“.
Filip Zoričić
Kostić je pak dan kasnije, na prezentaciji za medije, pojasnio da investitoru ne smeta da pročistač ostane gdje je sada, na Valkanama, ali pod uvjetom da se ukopa, uz najviše, suvremene standarde.
„Ako se ukopa mi bismo i dalje gradili hotel, bit će pored i neće smetati, ako se seli, kao što predviđa sadašnja dokumentacija, također nam neće smetati. U ovom trenutku nemamo ništa protiv da ostane tu, ali nemamo ništa protiv niti da ode, ali ne može ostati takav kakav je sada“.
Ispust na Valkanama
Studija utjecaja na okoliš iz 2018. godine navodi da se gradnja pročistača planira na Molo Carboneu, ali da će se planiranim sustavom odvodnje otpadnih voda zadržati „postojeći podmorski ispusti smješteni na lokaciji postojećeg pročistača na Valkanama“. To je, ujedno, i jedina 'funkcija' koja bi ostala na Valkanama, a čitava bi se dosadašnja građevina na toj lokaciji uklonila. Ispust, dakle, ne bi trebao ići u pulsku luku.
Ostaje pitanje koliko će pročistač na nekoliko desetaka metara od kuća, utjecati na svakodnevicu okolnog stanovništva. Javna rasprava održana je u studenom 2016. godine, ali nitko se od građana nije odazvao. No, iako se zakonska forma ispunila, valja se zapitati, kao i uvijek, koliko je građana i građanka uistinu znalo da se rasprava održava i koliko se ondašnja gradska uprava uopće trudila da o tako važnom projektu malo intenzivnije informira stanovništvo.
Primjedbe su, dakle, imale jedino tvrtke Avangard Shipyards, Ed-Ina i Inagip koji koriste poslovne prostore u Slobodnoj zoni luke Pule, a na dijelu gdje bi se ubuduće trebao nalaziti pročistač.
Decibeli i smradovi
Napomenimo i da studija utjecaja na okoliš razmatra problematiku buke i smrada. Što se buke tiče, naznačeno je da rad uređaja neće prekoračivati dopuštenu razinu buke, 49 decibela danju, odnosno 35 decibela noću uz najbliže stambene objekte, a 80 decibela danju i noću na granici kompleksa pročistača. Vonj, prema spomenutoj studiji, također ne bi trebao predstavljati zapreku.
Evo citata: „(…) svi dijelovi linije pročišćavanja otpadnih voda i obrade mulja izgraditi unutar zatvorenih građevina, a
sav otpadni zrak će se prije ispuštanja u atmosferu pročišćavati. U građevinama će se održavati podtlak kako neugodni mirisi ne bi nekontrolirano izlazili niti kroz eventualne otvore objekata“.
Kasnije se navodi i: „Stanica za prihvat septika će se zbog sprječavanja i smanjenja emisija neugodnih mirisa pri prihvatu septika izvesti kao zatvorena prostorija u koju će ulaziti kamioni sa septičkim muljem. Nakon ulaska vozila za prijevoz septika zatvaraju se automatska vrata za ulaz i izlaz iz stanice te kreće pražnjenje septika iz kamiona u prihvatni spremnik. Tek nakon pražnjenja kamiona se otvaraju izlazna vrata i kamion izlazi van. Na taj način nema nekontroliranih emisija neugodnih mirisa do kojih može doći kod prihvata septika i smanjuju se njihove emisije u zrak. U glavnoj procesnoj zgradi predviđen je prostor za odvoz otpada u kojem su smješteni kontejneri u kojima bi se otpad odvozio s lokacije. Nakon popunjavanja kontejnera, kontejner se zatvara i odvozi vozilom sa lokacije“.
Molo Carbone je, podsjetimo, dokumentacijom iz svibnja 2015. klasificiran kao „manje osjetljiva lokacija“ od Valkana jer se već koristi u gospodarske svrhe. Tijekom godina su se kao lokacije razmatrali još i Muzil, Kaštijun, Dolinka i Max Stoja. Istra24 je o tome već opširno pisala putem 'vodiča kroz igre moći na pulskom priobalju'.